ושא_נס כתב:כעת עלה בדעתי שמא המדובר הוא באחת הגמרות שנדפסו בקושטא, ואולי נדפס שם גם פיהמ"ש לרמב"ם. בגמרות אלו נדפסו התוספות ישנים הנעלמים למסכת יומא.
אך שמא השערה זו דחוקה, יען כי צירוף פיהמ"ש לרמב"ם בסוף הגמרות אינו בדפוסי שונצינו ופיזארו (למיטב זכרוני) ושמא מדפיסי קושטא לא צירפוהו לגמרותיהם.
ושא_נס כתב:דפוס קושטא שאתה כתבת הוא מאוחר יחסית, וכנראה נדפס על פי ויניציאה. ויש לבדוק האם מה שציטט ממנו מהרח"ש נמצא שם זהה לויניציאה, דהרי כונת רח"ש בצטטו מקושטא כביכול שבקושטא יש שינוי מהנדפס בגמרות הרגילות (היו להם מן הסתם גמרות שנדפסו בעיקר בשיני"ם), דאם לא כן מה היה לו להדגיש שמצטט מדפוס קושטא? כנראה כונתו שבקושטא שונה מהנדפס בגמרות לפי ויניציאה (ששרשו נאפולי רנ"ב? מישהו יודע?) צריך לבדוק בדפוס קושטא שמ"ג לערך וויניציאה, ומשם להמשיך.
ושא_נס כתב:בגמרות אלו נדפסו התוספות ישנים הנעלמים למסכת יומא.
הבטחתי כתב:ושא_נס כתב:בגמרות אלו נדפסו התוספות ישנים הנעלמים למסכת יומא.
האם תוכל להרחיב?
ושא_נס כתב:אמת, דומני כי ר' יצחק יודלוב שיחיה ור' יעקב שפיגל שיחיה, דנו בתוספות אלו. זה לא יאומן שגמרא משנת ר"ע לערך לא שרדה לחלוטין, ואילו ספרים רבים שנדפסו בראשית הדפוס ממש שרדו ואפילו בשלימות ובמספר עותקים נכבד. שמא זה למיעוט הטפסים הנדפסים (זו השערה, וגמרות סביר להניח נדפסו הרבה לגודל הביקוש. ואין לדעת, ושמא חקרו זה החוקרים כמה מנין העותקים שנדפסו בדפוסי קושטא הקדמונים) ויותר נראה לי כי כשיצא בומבירג לעולם ובפרט כשנדפסו על פיו גמרות רבות בשיני"ם ובתוי"ם, פשוט גנזו את הגמרות הישנות. לא ראו בהן צורך רב. בחדשות היה פאר והוספות. וכמו שהיום הלומדים מעדיפים עוז והדר ביחס לווילנא. יחידי סגולה ידעו שבישנים יש מעלות. כמו אחד מחכמי איטליה משנת התי"ו שמצטט מגמרא הנדפסת דומני בליסבון.
משהד כתב:כתב מהרח"ש (תורת חיים ח"ג עמ' טו, א - סי' טז):
מדובר שם בפירוש המשנה של הרמב"ם.
האם ידוע באיזה הוצאה לאור מדובר? בדקתי בחפזי ולא מצאתי שנדפס פיה"מ בקושטנדינה...
ושא_נס כתב:קאצ'קלה כתב:אולי הכוונה לפירוש המשנה שנדפס בש"ס דפוס קושטא שמ"ג-שנ"ה בערך.
אין לי את המהדורה הנ"ל, לכן אינני יכול לבדוק במסכת שביעית שם לראות אם כנה השערתי.
לא אולי אלא ודאי (חכם עדיף מנביא), ושם: "מי שנתמנה לו. הוא שלא יתכוין לצוד עוף טמא או חיה טמאה...". ואני מתעצל להשוות כל הדפוסים הקודמים.
קאצ'קלה כתב:ושא_נס כתב:קאצ'קלה כתב:אולי הכוונה לפירוש המשנה שנדפס בש"ס דפוס קושטא שמ"ג-שנ"ה בערך.
אין לי את המהדורה הנ"ל, לכן אינני יכול לבדוק במסכת שביעית שם לראות אם כנה השערתי.
לא אולי אלא ודאי (חכם עדיף מנביא), ושם: "מי שנתמנה לו. הוא שלא יתכוין לצוד עוף טמא או חיה טמאה...". ואני מתעצל להשוות כל הדפוסים הקודמים.
יפה. ייש"כ שטרחת.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 139 אורחים