שמר כתב:מיום עומדי על דעתי שמעתי וידעתי שבעל נפש החיים הוא זה שחידש שהסיבה שהעולם עגול היא בשביל שבכל זמן ילמדו תורה (לילה פה - בוקר באמריקה).
אולם נ"ל שזו גמרא מפורשת (ע"פ ביאורו של רש"י)
תענית ג:
שמר כתב:מימים ימימה שמעתי וידעתי שבעל נפש החיים הוא זה שחידש שהסיבה שהעולם עגול היא בשביל שבכל זמן ילמדו תורה (לילה פה - בוקר באמריקה).
אולם נ"ל שזו גמרא מפורשת (ע"פ ביאורו של רש"י)
תענית ג:
"אמר רבי יהושע בן לוי דאמר קרא כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם נאם ה' מאי קאמר להו אילימא הכי קאמר להו הקדוש ברוך הוא לישראל דבדרתינכו בארבע רוחי דעלמא אי הכי כארבע בארבע מיבעי ליה אלא הכי קאמר כשם שאי אפשר לעולם בלא רוחות כך אי אפשר לעולם בלא ישראל"
פרש"י: בלא ישראל - שאין העולם מתקיים אלא בשביל ישראל, והכי אמר קרא כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם לרוחות העולם, כדי שיתקיים, שנאמר (ירמיהו לג) אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי.
הן הן הדברים לכאורה, ומדוע לא ייחסו זאת לרש"י.
שמר כתב:הן הן הדברים לכאורה, ומדוע לא ייחסו זאת לרש"י.
הצעיר באלפי כתב:האם יש בכלל מקור מבוסס...
או שרוח הקודש דיבר בם ?
ואי"ז ח"ו מגרע ביסוד זה, כי רבי חיים וואלאזינער זי"ע גדול מרבן שמו
החושב כתב:שמר כתב:הן הן הדברים לכאורה, ומדוע לא ייחסו זאת לרש"י.
רש"י מדבר על כך שצריך שבכל מקום ילמדו תורה. וזה יהיה זכות הקיום של אותו המקום. ועניין זה שייך גם אם העולם היה שטוח. כך שאיני רואה קשר לדברי נפש החיים.הצעיר באלפי כתב:האם יש בכלל מקור מבוסס...
או שרוח הקודש דיבר בם ?
ואי"ז ח"ו מגרע ביסוד זה, כי רבי חיים וואלאזינער זי"ע גדול מרבן שמו
לא הבנתי, למה זה לא מגרע? למשל, נפש החיים טוען שעיקר התפילה זה לצייר את ציור האותיות בדמיון. מסתכלים על זה כעל חידוש מעניין ולא מעבר לזה. וזאת מפני שאין לדבר מקור, לא מחז"ל ולא מסברא. אם כן מאי שנא חידושים אחרים שאין להם מקור ולא סברא מוכרחת?
בברכה המשולשת כתב:שמר כתב:מימים ימימה שמעתי וידעתי שבעל נפש החיים הוא זה שחידש שהסיבה שהעולם עגול היא בשביל שבכל זמן ילמדו תורה (לילה פה - בוקר באמריקה).
אולם נ"ל שזו גמרא מפורשת (ע"פ ביאורו של רש"י)
תענית ג:
"אמר רבי יהושע בן לוי דאמר קרא כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם נאם ה' מאי קאמר להו אילימא הכי קאמר להו הקדוש ברוך הוא לישראל דבדרתינכו בארבע רוחי דעלמא אי הכי כארבע בארבע מיבעי ליה אלא הכי קאמר כשם שאי אפשר לעולם בלא רוחות כך אי אפשר לעולם בלא ישראל"
פרש"י: בלא ישראל - שאין העולם מתקיים אלא בשביל ישראל, והכי אמר קרא כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם לרוחות העולם, כדי שיתקיים, שנאמר (ירמיהו לג) אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי.
הן הן הדברים לכאורה, ומדוע לא ייחסו זאת לרש"י.
א. רק אעיר שיש דיון גדול על ייחוס הפירוש על תענית לרש"י
ב. כבר העירו שכאן כתוב על עם ישראל ולא על לימוד התורה דווקא.
החושב כתב:שמר כתב:הן הן הדברים לכאורה, ומדוע לא ייחסו זאת לרש"י.
רש"י מדבר על כך שצריך שבכל מקום ילמדו תורה. וזה יהיה זכות הקיום של אותו המקום. ועניין זה שייך גם אם העולם היה שטוח. כך שאיני רואה קשר לדברי נפש החיים.
הצעיר באלפי כתב:אי"ז ח"ו מגרע ביסוד זה, כי רבי חיים וואלאזינער זי"ע גדול מרבן שמו, וזכאי וראוי לומר כן מדעת עצמו אם סובר שאכן זהו האמת, רק שבדרך כלל אנו מוצאים ליסודיות כגון אלה, מקורות בדברי הקדמונים
סעדיה כתב:הצעיר באלפי כתב:אי"ז ח"ו מגרע ביסוד זה, כי רבי חיים וואלאזינער זי"ע גדול מרבן שמו, וזכאי וראוי לומר כן מדעת עצמו אם סובר שאכן זהו האמת, רק שבדרך כלל אנו מוצאים ליסודיות כגון אלה, מקורות בדברי הקדמונים
שמר כתב:בברכה המשולשת כתב:שמר כתב:מימים ימימה שמעתי וידעתי שבעל נפש החיים הוא זה שחידש שהסיבה שהעולם עגול היא בשביל שבכל זמן ילמדו תורה (לילה פה - בוקר באמריקה).
אולם נ"ל שזו גמרא מפורשת (ע"פ ביאורו של רש"י)
תענית ג:
"אמר רבי יהושע בן לוי דאמר קרא כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם נאם ה' מאי קאמר להו אילימא הכי קאמר להו הקדוש ברוך הוא לישראל דבדרתינכו בארבע רוחי דעלמא אי הכי כארבע בארבע מיבעי ליה אלא הכי קאמר כשם שאי אפשר לעולם בלא רוחות כך אי אפשר לעולם בלא ישראל"
פרש"י: בלא ישראל - שאין העולם מתקיים אלא בשביל ישראל, והכי אמר קרא כי כארבע רוחות השמים פרשתי אתכם לרוחות העולם, כדי שיתקיים, שנאמר (ירמיהו לג) אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי.
הן הן הדברים לכאורה, ומדוע לא ייחסו זאת לרש"י.
א. רק אעיר שיש דיון גדול על ייחוס הפירוש על תענית לרש"י
ב. כבר העירו שכאן כתוב על עם ישראל ולא על לימוד התורה דווקא.
א. אף אם אין זה רש"י לכה"פ זהו אחד הקדמונים.
ב. מה יש בעצם היות ישראל בכל העולם אם לא ילמדנו תורה? ועוד לפי"ד מה השייכות לפסוק אם לא בריתי יומם ולילה וכו'?
שמר כתב:החושב כתב:שמר כתב:הן הן הדברים לכאורה, ומדוע לא ייחסו זאת לרש"י.
רש"י מדבר על כך שצריך שבכל מקום ילמדו תורה. וזה יהיה זכות הקיום של אותו המקום. ועניין זה שייך גם אם העולם היה שטוח. כך שאיני רואה קשר לדברי נפש החיים.
מה זאת אומרת בכל מקום, רש"י דיבר על ד' רוחות כלומר (לענ"ד) אזורים שונים שהביטוי שלהם שיש כאן אור במק"א יש חושך, וכי יעלה על דעתך (לשיטתך) שאם יהיה מקום אחד ללא תורה (למשל מדבר סהרה שאין בו ולא היו בו ובעז"ה לא יהיו בו יהודים) אין זכות קיום לאותו המקום אזי הרבה מקומות בעולם לשיטתך היו צריכים ליחרב (אנטרטיקה, הקוטב הצפוני, ג'ונגלי דרום אמריקה ועוד ועוד)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים