אפיקורוס כגון מאן. אמר רב יוסף כגון הני דאמרי "מאי אהנו לן רבנן", לדידהו קרו, לדידהו תנו. אמר ליה אביי האי מגלה פנים בתורה נמי הוא, דכתיב אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי. וכו'. רבא אמר כגון הני דבי בנימין אסיא, דאמרי מאי אהני לן רבנן, מעולם לא שרו לן עורבא, ולא אסרו לן יונה.
מאי אהני לן - והם אינן יודעין שעולם מתקיים עליהם.
יהודה בן יעקב כתב:במשפחתי ישנו א' ששנה ופירש, כיום הוא פרופ' ברפואה, [באירועים משפחתיים הוא חובש כיפה, אך אינני יודע אם זה קבוע, ומהי רמתו הרוחנית], ולאחרונה במפגש משפחתי, התחיל לשאלני שבאלקטרוניקה ורפואה היתה התקדמות גדולה במשך ה-30 שנה האחרונות, אך אברכי הכוללים נשארו באותו מקום ולא ניכר שם שום התקדמות.
מה יש להשיב לו, שיבין לפי דרגתו הנמוכה?
...הבימות התורניות, המצויות בעיקר בקבצים התורניים, גדושות בחידושים פורצי דרך בתוך התורה. אני מעתיק לך ממה שכתב לי יהודי אוהב תורה (בעריכה קלה): "מי שעומד "בפנים" יודע שעירובין של היום עברה המון שינויים מעירובין של לפני 30 שנה, בגלל הרבה פריצות דרך שנעשו בה, וכנ"ל סוגיות של תערובות, חול המועד, שומרים, ריבית ועוד ועוד. ההלכה האקטואלית, דהיינו שאלות המתחדשות בגלל הטכנולוגיה, זוכות לטיפול מסודר ואחראי ויסודי, וניתן לראות מאמרים רבים בעניינים אלו שמביעים תודה לפרופסור פלוני או לטכנאי אלמוני שעזרו בידע טכני וכדו'. יש חדשנות גדולה בדרכי הלימוד, כולל כוחות צעירים פורצי דרך (לדוגמה…). גם בקטע של ההגות, יש ממש פריחה, כוונתי להגות הרעיונית, בדרכם של הגר"מ שפירא או הגר"ל מינצברג, כמו הרבנים יונגרייז, פייבלזון ענבל וכדו' – זה מתפתח נפלא".
ישנם אנשים שפשוט "מזמינים" מעוף רוחני לכיוון ספציפי, בעיקר לצד החוצה, לימודי מדע, צבא ומדינה, התערות עם העולם הכללי ואפילו עם עולם ההלכה הלא חרדי. ולכן דבריהם של כותב בעל מעוף שמצא פתרון פורץ דרך למנוע העתקות של דיסקים (באו"י), או של כותב מוכשר שמצא פתרון ייחודי במי מזגן למקוואות (ישורון) ועוד דוגמאות רבות – כלל אינם נכנסים באזנם, הם אינם מגלים בהם התעניינות ואולי אף לא רואים בהם ערך, אך עולם התורה מתעשר ומשתבח ביותר מיוצרים יצירתיים שכאלו. לא פעם ניסיתי להתחבר לרגשות של אוהבי תורה גדולים שמצאו פתאום בקובץ פלוני מערכה משובחת בענייני קדשים או נשים-נזיקין שעושה מהפכה בסוגיה, מה ש"עשה להם את היום".
פריצות דרך בתוך עולם ההלכה יש בכמויות, אך כל עוד שאלו אינם רואים תכל'ס בשטח ובמגרש שלהם, איך שנוח להם, אין להם בזה ערך [והשווה סנהדרין ק ע"א: 'מאי אהני לן רבנן; מעולם לא שרו לן עורבא…']...
יהודה בן יעקב כתב:במשפחתי ישנו א' ששנה ופירש, כיום הוא פרופ' ברפואה, [באירועים משפחתיים הוא חובש כיפה, אך אינני יודע אם זה קבוע, ומהי רמתו הרוחנית], ולאחרונה במפגש משפחתי, התחיל לשאלני שבאלקטרוניקה ורפואה היתה התקדמות גדולה במשך ה-30 שנה האחרונות, אך אברכי הכוללים נשארו באותו מקום ולא ניכר שם שום התקדמות.
מה יש להשיב לו, שיבין לפי דרגתו הנמוכה?
מתבונן מהצד כתב:חושבני שכל מי שקצת מצוי בעולם הישיבות יודע שיש התקדמות משמעותית בשנים האחרונות, מה שפעם היה ר' שמואל מחדש היום כל בחור בישיבה קטנה מתחיל משם, עולם העמקות וההבנה השתנה לבלי הכר, כל צורב מתחיל יודע את כל החקירות והלומדות שואל שאלות שמעולם לא שאלו וכו'...
זאב ערבות כתב:הדוגמאות שמובאות לעיל דנות רק בהתקדמות של כמות ואיכות אך לא בפריצת דרך למודית מחשבתית מקורית כגון חידושי רב חיים על הרמב"ם או ספרי החזון איש.
הרואה כתב:מהיכרות אישית עם כמה פרופסורים, לפעמים הם שואלים בכנות שאלות טפשיות כאלו.
פגשתי הרבה שאלות מלומדות שטחיות להחריד, למשל: הרי מקובל במדע שכל הוכחה מדעית צריכה שתהיה אפשרות לפרוך אותה, כלומר צריכה לעמוד במבחן הניסוי. ואיך אתה אומר שיש הוכחות ליהדות והרי אין ציור תיאורטי שבו יתברר משהו שיוכיח שהתורה אינה אמת. ב"ה היתה לי תשובה, אותו פרופסור הוא בן לניצולי שואה ועניין השואה קרוב לליבו, אמרתי לו: איזה ציור יכול לקרות תיאורטית שאתה תפסיק להאמין בשואה?
יהודה בן יעקב כתב:התחיל לשאלני שבאלקטרוניקה ורפואה היתה התקדמות גדולה במשך ה-30 שנה האחרונות, אך אברכי הכוללים נשארו באותו מקום ולא ניכר שם שום התקדמות.
מה יש להשיב לו, שיבין לפי דרגתו הנמוכה?
סגי נהור כתב:הרואה כתב:מהיכרות אישית עם כמה פרופסורים, לפעמים הם שואלים בכנות שאלות טפשיות כאלו.
פגשתי הרבה שאלות מלומדות שטחיות להחריד, למשל: הרי מקובל במדע שכל הוכחה מדעית צריכה שתהיה אפשרות לפרוך אותה, כלומר צריכה לעמוד במבחן הניסוי. ואיך אתה אומר שיש הוכחות ליהדות והרי אין ציור תיאורטי שבו יתברר משהו שיוכיח שהתורה אינה אמת. ב"ה היתה לי תשובה, אותו פרופסור הוא בן לניצולי שואה ועניין השואה קרוב לליבו, אמרתי לו: איזה ציור יכול לקרות תיאורטית שאתה תפסיק להאמין בשואה?
השאלה שלו (שכמדומני לא הבנת) הרבה יותר מוצלחת מהתשובה שלך, במחילה.
ניים ושכיב כתב:יהודה בן יעקב כתב:התחיל לשאלני שבאלקטרוניקה ורפואה היתה התקדמות גדולה במשך ה-30 שנה האחרונות, אך אברכי הכוללים נשארו באותו מקום ולא ניכר שם שום התקדמות.
מה יש להשיב לו, שיבין לפי דרגתו הנמוכה?
לא כתבת שום שאלה, רק ציון עובדה, ומה יש להשיב אם אין שאלה.
לגופה של עובדה, אין ספק באמיתותה.
פשיטא ופשיטא שהיום יודעים יותר על תורת היחסות מאשר איינשטיין ידע, ולהבדיל יודעים פחות על הרמב"ם מאשר הגרח"ס ידע.
והסיבה לזה היא שכל דבר חדש שיודעים - מאפשר לשאול עליו שאלות כדי לברר אותו מכל צדדיו.
כך שככל שהידע גדל - כך גדל מאגר הספקות והשאלות.
והנה במדע, שענינו הוא בירור עובדתי, בד"כ ניתן לברר את הספקות ע"י ניסויים. כך שהולכות ומתגלות עוד עובדות והמדע הולך ומתברר כל הזמן.
משא"כ בתורה, שענינה הוא בירור פרשני, בד"כ א"א לפשוט את הספקות. כך שהולכים ומתחדשים פירושים, ואיתם מתרבים הספקות, והתורה הולכת ומתבררת פחות ופחות.
יאיר כתב:''אוצר החכמה'' זו לא התקדמות???
מה השאלה כאן? אדרבה לשיטתו צריך עוד ועוד לעזוב את לימודי הרפואה ולבוא ללמוד תורה כי אין מספיק התקדמות בלימודה.יהודה בן יעקב כתב:במשפחתי ישנו א' ששנה ופירש, כיום הוא פרופ' ברפואה, [באירועים משפחתיים הוא חובש כיפה, אך אינני יודע אם זה קבוע, ומהי רמתו הרוחנית], ולאחרונה במפגש משפחתי, התחיל לשאלני שבאלקטרוניקה ורפואה היתה התקדמות גדולה במשך ה-30 שנה האחרונות, אך אברכי הכוללים נשארו באותו מקום ולא ניכר שם שום התקדמות.
מה יש להשיב לו, שיבין לפי דרגתו הנמוכה?
יהודה בן יעקב כתב:במשפחתי ישנו א' ששנה ופירש, כיום הוא פרופ' ברפואה, [באירועים משפחתיים הוא חובש כיפה, אך אינני יודע אם זה קבוע, ומהי רמתו הרוחנית], ולאחרונה במפגש משפחתי, התחיל לשאלני שבאלקטרוניקה ורפואה היתה התקדמות גדולה במשך ה-30 שנה האחרונות, אך אברכי הכוללים נשארו באותו מקום ולא ניכר שם שום התקדמות.
מה יש להשיב לו, שיבין לפי דרגתו הנמוכה?
חרסון כתב:הרב רון, האם ההצלחה של חידושי ר' נחום היא אכן 'פריצת דרך מרטיטה' ביחס למצב בישיבות לפני שני עשורים? תוכל לאפיין אותה מעט?
חרסון כתב:הרב רון, האם ההצלחה של חידושי ר' נחום היא אכן 'פריצת דרך מרטיטה' ביחס למצב בישיבות לפני שני עשורים? תוכל לאפיין אותה מעט?
חרסון כתב:את זה הייתי שמח להגדיר. גם אני הק' יודע שר' נחום מקבל היום מקום והתייחסות רבים באין ערוך מלפני עשור ועשוריים. אבל ביקשתי להבין מה בדיוק החידוש הדרמטי כאן. מהי 'הבנת הדברים המיוחדת לר' נחום' על פני ר' שמואל שכולנו תלמידי תלמידיו. (באמת שלדיוק וכו' ברש"י אפי' עם-הארץ כמוני שם ליבו).
אוצר החכמה כתב:לאורך האלפיים שנה אחרונות היו עשרות רבות של שנים (והרבה יותר) שהרפואה לא התקדמה בכלל והיו שנים שהרפואה התקדמה. אותו דבר ביחס לכל המדעים. למה שלימוד התורה צריך להתקדם בדיוק באותם שלושים שנה שהדוקטור הנ"ל מתחשק לו?
אש משמים כתב:הרופאים גם לא התקדמו כי הוא זה מאות ואלפי שנים! גם החוקרים והמדענים לא זזו מטר אחד קדימה! אלא שע"י השימוש באמצעים הטכנולוגים שפותחו אפשר להשתמש בהם ולעזור יותר למחלות הגוף אך אין זו התקדמות אישית מוסרית או אפי' שכלית אלא שע"י שימוש בידע של יותר שנים אפשר להגיע לתוצאות יותר טובות ולפי"ז הרפואה היא שהתקדמה אך לא הרופאים.
סגי נהור כתב:חרסון כתב:הרב רון, האם ההצלחה של חידושי ר' נחום היא אכן 'פריצת דרך מרטיטה' ביחס למצב בישיבות לפני שני עשורים? תוכל לאפיין אותה מעט?
בעיני בני המשפחה כל אח הוא עולם בפני עצמו.
יהודה בן יעקב כתב:במשפחתי ישנו א' ששנה ופירש, כיום הוא פרופ' ברפואה, [באירועים משפחתיים הוא חובש כיפה, אך אינני יודע אם זה קבוע, ומהי רמתו הרוחנית], ולאחרונה במפגש משפחתי, התחיל לשאלני שבאלקטרוניקה ורפואה היתה התקדמות גדולה במשך ה-30 שנה האחרונות, אך אברכי הכוללים נשארו באותו מקום ולא ניכר שם שום התקדמות.
מה יש להשיב לו, שיבין לפי דרגתו הנמוכה?
הרואה כתב:פגשתי הרבה שאלות מלומדות שטחיות להחריד, למשל: הרי מקובל במדע שכל הוכחה מדעית צריכה שתהיה אפשרות לפרוך אותה, כלומר צריכה לעמוד במבחן הניסוי. ואיך אתה אומר שיש הוכחות ליהדות והרי אין ציור תיאורטי שבו יתברר משהו שיוכיח שהתורה אינה אמת. ב"ה היתה לי תשובה, אותו פרופסור הוא בן לניצולי שואה ועניין השואה קרוב לליבו, אמרתי לו: איזה ציור יכול לקרות תיאורטית שאתה תפסיק להאמין בשואה?
לייטנר כתב:יהודה בן יעקב כתב:במשפחתי ישנו א' ששנה ופירש, כיום הוא פרופ' ברפואה, [באירועים משפחתיים הוא חובש כיפה, אך אינני יודע אם זה קבוע, ומהי רמתו הרוחנית], ולאחרונה במפגש משפחתי, התחיל לשאלני שבאלקטרוניקה ורפואה היתה התקדמות גדולה במשך ה-30 שנה האחרונות, אך אברכי הכוללים נשארו באותו מקום ולא ניכר שם שום התקדמות.
מה יש להשיב לו, שיבין לפי דרגתו הנמוכה?
אל"מ דרור ויינברג הי"ד היה מגיע לרבותיו (היה ת"ח, ובמעט זמנו הפנוי היה לומד) ואומר להם: "תחדשו בתורה! אם לא תחדשו בתורה, מניין יהיה לנו כח לחדש בצבא".
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 34 אורחים