זקני צפת כתב:אני מחפש את המקור הקדום ביותר על כך שעיה"ק צפת היא עיר מקלט. אני יודע שזה מוזכר בכפתור ופרח (שמכחיש את זה) אבל אני מחפש מקור מוקדם יותר.
תודה למפרע
ומשם עלינו לעיר צפת הנקרא בספר שופטים (פרק א' פסוק י"ז) צפת ואומרים שהיא עיר מקלט וכל החכמים בוחרים ליקבר שם
זקני צפת כתב:אני מחפש את המקור הקדום ביותר על כך שעיה"ק צפת היא עיר מקלט. אני יודע שזה מוזכר בכפתור ופרח (שמכחיש את זה) אבל אני מחפש מקור מוקדם יותר.
תודה למפרע
זקן ששכח כתב:אם אתה מזקני צפת אתה בודאי יודע איך העיר נראית.
אגב, התארחתי בעיר לפני מספר שבועות, יהודי טוב לקחני במכוניתו - טרמפ. תוך כדי שיחה שאלתיו האם הוא מתושבי המקום. היהודי הסתובב מעם ההגה, נעץ בי עיניו ואמר בתרעומת: האם אני נראה לך משוגע?!
זקני צפת כתב:זקן ששכח כתב:אם אתה מזקני צפת אתה בודאי יודע איך העיר נראית.
אגב, התארחתי בעיר לפני מספר שבועות, יהודי טוב לקחני במכוניתו - טרמפ. תוך כדי שיחה שאלתיו האם הוא מתושבי המקום. היהודי הסתובב מעם ההגה, נעץ בי עיניו ואמר בתרעומת: האם אני נראה לך משוגע?!
ממש נעלבתי, כמעט עלה בלבי להחליף את שם ניקתי, אני מקוה שהזקן לא ישכח להביע את התנצלותו. חבל שיפתח כאן מושב לזקנים מתכתשים.
ולסיום, צפת כיום היא אמנם מקלט לטיפוסים שונים ומשונים שהם חלק מנוף המקום, וכשאחד מהם עוקר מכאן הדבר מורגש היטיב בעיר [כן יש עוד ערים קולטות בישראל], אבל יש כאן קהילות קטנות ויפות של חסידים ואנשי מעשה המנותקים יחסית מסאון הכרכים ויכולים לעסוק בתורה ועבודה באין מפריע. [איני מכיר את הכותבים המסתתרים מאחורי השמות כאן, אבל בעיר כמו צפת יתכן שאני הנציג היחיד כאן בפורום, וגם אני איני מרבה לכתוב כאן]
א גריס פון צפת
זקני צפת
צפ"ת רומז לנצח, נצח במ"ק עולה כ"ב כמו צפ"ת עם הכולל, והנה צפ"ת במ"ק עולה כ"א כחשבון שם אהי"ה, לרמוז שמתנהגים עם הדר בה בי"ג מדות של רחמים גמורים משם הכתר, ולפיכך היא א' מערי מקלט המציל נפשות, וגם צפ"ת במ"ק כ"א ועם המלה כ"ב כחשבון כ"ב אותיות התורה, לרמוז שצפת מוכנת ומזומנת להשיג בה סוד עומקה של תורה, ואין אויר זך בכל ארץ ישראל כאויר צפת, וגם נצ"ח בגי' קמ"ח בסוד אם אין קמח אין תורה:
כמו כן צפ"ת בגי' תק"ע, לרמוז שכל הדר בעיר צפ"ת יש לו יתרון על כל שאר ערי ארץ ישראל, שהנפטר שם בעבור שהוא מקום גבוה ואוירו זך יותר מכל שאר ערי ארץ ישראל, במהרה נפשו שט ופורח במערת המכפלה לעבור לגן עדן התחתון.
כלומר, אין טעם לחפש מקור קדום לפני הכפתור ופרח.זקני צפת כתב:לגבי המקור מ"כפתור ופרח", טעיתי הוא אינו מזכיר זאת בפירוש אלא כותב שקדש המקלט צפונית הוא יותר מצפת ואין מוכרח מלשונו שהוא שמע על זה שצפת היא עיר מקלט. [כל זה בכפתור ופרח פרק י"א עמ' רפה מדפוס רא"ם לונץ]
חיים כתב: כלומר, אין טעם לחפש מקור קדום לפני הכפתור ופרח.
זקני צפת כתב:צדק החכם באשי [שמצודתו פרוסה לכאורה גם על עירנו הקדושה]
בר ששת כתב:זקני צפת כתב:זקן ששכח כתב:אם אתה מזקני צפת אתה בודאי יודע איך העיר נראית.
אגב, התארחתי בעיר לפני מספר שבועות, יהודי טוב לקחני במכוניתו - טרמפ. תוך כדי שיחה שאלתיו האם הוא מתושבי המקום. היהודי הסתובב מעם ההגה, נעץ בי עיניו ואמר בתרעומת: האם אני נראה לך משוגע?!
ממש נעלבתי, כמעט עלה בלבי להחליף את שם ניקתי, אני מקוה שהזקן לא ישכח להביע את התנצלותו. חבל שיפתח כאן מושב לזקנים מתכתשים.
ולסיום, צפת כיום היא אמנם מקלט לטיפוסים שונים ומשונים שהם חלק מנוף המקום, וכשאחד מהם עוקר מכאן הדבר מורגש היטיב בעיר [כן יש עוד ערים קולטות בישראל], אבל יש כאן קהילות קטנות ויפות של חסידים ואנשי מעשה המנותקים יחסית מסאון הכרכים ויכולים לעסוק בתורה ועבודה באין מפריע. [איני מכיר את הכותבים המסתתרים מאחורי השמות כאן, אבל בעיר כמו צפת יתכן שאני הנציג היחיד כאן בפורום, וגם אני איני מרבה לכתוב כאן]
א גריס פון צפת
זקני צפת
בזהירות בזקן ששכח תלמודו, אדכיר לו עוד דברים במעלת העיר צפת, שנכתבו גם הם ב'חסד לאברהם' (מעין ג – נהר יג): "מתנהגים עם הדר בו, בי"ג מדות אשר מן הכתר ... שצפת היא מוכנת ומזומנת להשיג בה סוד עומקה של התורה וסודותיה, כי אין אויר זך בכל ארץ ישראל כמו אויר צפת".
בטוחני שתיזהרו בכבודה של אחת מארבעה ערי הקודש שבישראל.
יישר כחך זקן צפתי, על פרישת השלום.
זקן ששכח כתב:[א. התנצלותי הכנה, אם נפגע ממני הכותב.
ב. אם לא שכחתי, כתב הכפתור ופרח שהאויר הזך והטוב נמצא דוקא ברמות שבירושלים.
בר ששת כתב:זקן ששכח כתב:[א. התנצלותי הכנה, אם נפגע ממני הכותב.
ב. אם לא שכחתי, כתב הכפתור ופרח שהאויר הזך והטוב נמצא דוקא ברמות שבירושלים.
א. הכותב מחל לך ולנהגך - בשם כל ישראל. כי הלא צפתי הוא והאוויר הזך מיישב את דעתו...
ב. באשכל זה, כבר נבנו דברים על מי ששיער שמשהו היה כתוב בכפתור ופרח. בא לא נחזור על זה, הבא ציטוט מן הספר בבקשה.
חכם באשי כתב:אמרה אחרת, דומה, בשם אחד מאדמו"רי גור מתייחסת לכל ירושלים.
הוא שאל: מדוע בירושלים תמיד נושבות רוחות? וענה: דאיתא במדרש, שכל רוח קודם שיוצאת לנשב בעולם באה להשתחוות בהר הקודש, ממילא מצויות הרוחות בירושלים.
זכרוני, שראיתי את המדרש הנ"ל באחד המדרשים ה'רגילים'. איני זוכר עתה היכן בדיוק.
אפריון כתב:ומי הוא זה שטבע את מטבע לשון-הזהב: "צפת אמת תיכון לעד".
[איני מתכוון כמובן את כותרות מודעות המחאות וכו' שבצפת - כמקור...]
זקן ששכח כתב:אפריון כתב:ומי הוא זה שטבע את מטבע לשון-הזהב: "צפת אמת תיכון לעד".
[איני מתכוון כמובן את כותרות מודעות המחאות וכו' שבצפת - כמקור...]
אינני בטוח שהציטוט שאביא הינו הראשון.
מהסכמת ר"ח אבועלפיא עם עוד רבנים לספר משנת חסידים
בהיות אמת ויציב כי זה ימים האיר אל עבר פנינו במחנה קדשנו ע"הק צפת אמת תכון לעד מוביל דנא החכם השלם והכולל סיני ועוקר הרים הח' העניו כמוהר"ר עמנואל חי ן' אברהם וכו' וכו'.
אפריון כתב:זקן ששכח כתב:אפריון כתב:ומי הוא זה שטבע את מטבע לשון-הזהב: "צפת אמת תיכון לעד".
[איני מתכוון כמובן את כותרות מודעות המחאות וכו' שבצפת - כמקור...]
אינני בטוח שהציטוט שאביא הינו הראשון.
מהסכמת ר"ח אבועלפיא עם עוד רבנים לספר משנת חסידים
בהיות אמת ויציב כי זה ימים האיר אל עבר פנינו במחנה קדשנו ע"הק צפת אמת תכון לעד מוביל דנא החכם השלם והכולל סיני ועוקר הרים הח' העניו כמוהר"ר עמנואל חי ן' אברהם וכו' וכו'.
דהיינו, שכבר נזכר זה בשנת תפ"ז, שנת הדפסת הספר משנ"ח.
אפרקסתא דעניא כתב:ברור שצפת אינה קדש.
כשביקש הרב ליסע לאה"ק דיבר שרצונו מאד לישב בערי מקלט, כיון שהיא קולטת את הרוצח ויכולין להחבא שם וכו', והוא נ"י שמע שצפת היא קדש הנזכרת בערי מקלט בספר יהושע:
הבונה כתב:אפרקסתא דעניא כתב:ברור שצפת אינה קדש.
מעניין מאד שבאמרי פנחס (קוריץ, שער ט, אות לב) מובא אחרת, והתפלאתי על כך מאד כשראיתי הדברים בשעתו:כשביקש הרב ליסע לאה"ק דיבר שרצונו מאד לישב בערי מקלט, כיון שהיא קולטת את הרוצח ויכולין להחבא שם וכו', והוא נ"י שמע שצפת היא קדש הנזכרת בערי מקלט בספר יהושע:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים