מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'מייתינן דם חלזון' דוקא לח?

מאמרים ושקו"ט סביב זיהוי התכלת, האפשרות וההמנעות מלקיים מצוה זו בזמן הזה
וכן על האפשרות ההלכתית העקרונית של הקרבת קרבנות בזמה"ז
לענין
הודעות: 3472
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

'מייתינן דם חלזון' דוקא לח?

הודעהעל ידי לענין » ש' ינואר 26, 2019 10:47 pm

נשאלתי זה עתה, הנה השרץ ודמו אין מטמאין אלא לחין ולא יבשין, וכמ"ש בנדה מ"ד ב', ומעתה יש לדון שמא אין הצביעה כשרה אלא בדם לח, ולא כפי הנהוג להביאו בצורה אבקה יבשה, הואיל וביבשותו פקע מיניה שם 'דם חלזון'.
אשמח מאד לשמוע דעתכם שליט"א.

456456
הודעות: 91
הצטרף: א' אוגוסט 20, 2017 10:47 am
יצירת קשר:

Re: 'מייתינן דם חלזון' דוקא לח?

הודעהעל ידי 456456 » ש' ינואר 26, 2019 11:34 pm

וכן יש לשאול על מה שאמרו שם (מנחות דף מב עמוד ב) "ושקלינא פורתא בביעתא" אם הוא בדווקא, או שאפשר לקחת גם בכלי פלסטיק.
ועיקר הדבר כמבואר למתבונן, שהגמ' שם לא באה לומר את עצם דין התכלת ומקורו, אלא את פרטי הדינים - צביעה לשמה וטעימה הפוסלת, וממילא אין לדייק מהלשון 'מייתינן דם חלזון'.
וודאי שאין לחפש את טומאת החלזון, שהיא זו שתכשיר את דמו לצביעת התכלת.

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: 'מייתינן דם חלזון' דוקא לח?

הודעהעל ידי איתן » ש' ינואר 26, 2019 11:43 pm

מה קשר בין ההגדרה של דם לענין טומאת שמונת שרצים קשורה ל"הגדרת" דם חלזון (שכלל אינו משמונת שרצים) לענין צביעה? גם לא כתוב בתורה שצריך לצבוע בדם חלזון שמכאן תדרוש שהתורה התכוונה לדם לח דווקא. התורה גם לא הזכירה שצריך צבע מחלזון. זה רק מוזכר בחז"ל וזה מפני שכך היא דרך צביעת החומר ששמו "תכלת" (צמר צבוע בצבע ידוע מפרשת בלוטה התת זימית של ארגמון קהה הקוצים). ומהיכי תיתי שחז"ל לא השתמשו בשפה המדוברת? תחדש שמאד דייקו בלשונם והתכוונו לפסול צביעה בדם יבש? הרי בפועל הוא צובע גם בצורה הזאת, אז מה הבעיה? גם צבע פחות מכעדשה תפסול?

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: 'מייתינן דם חלזון' דוקא לח?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ינואר 27, 2019 6:13 pm

חילזון אינו מטמא.
ולכן אין קשר לדיני טומאה, לכאורה.

לענין
הודעות: 3472
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: 'מייתינן דם חלזון' דוקא לח?

הודעהעל ידי לענין » א' ינואר 27, 2019 8:26 pm

עזריאל ברגר כתב:חילזון אינו מטמא.
ולכן אין קשר לדיני טומאה, לכאורה.


א. זה החומט [וכידוע קו' התפארת ישראל כיצד אינו מטמא את הבגדי כהונה].
ב. השאלה היתה רק להמחיש, דכיון ששרץ טמא כאשר הוא מתייבש פקעה ממנו טומאתו [וכן אוכלים כאשר יבשו כחרס], א"כ אולי גם כאן צריך לצבוע דוקא בדם לח, ואילו הייבוש גורם לו 'שינוי' אשר כעת אינו כשר לצביעה.

שוב הודיעוני כי בצביעה המדוקדקת של הרב טופורוביץ שליט"א אכן צובעים מדם נוזלי ולא מאבקה מיובשת.

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: 'מייתינן דם חלזון' דוקא לח?

הודעהעל ידי איתן » א' ינואר 27, 2019 8:43 pm

חומט זה חלזון רק לפירוש רש"י. לשאר הדעות הכוונה לסוג כלשהו של לטאה (לטאה/שממית/זיקית). לדעת רס"ג זה זיקית. שאר תרגומים ומפרשים לאו דווקא משלומי אמוני ישראל הראשונים. עיין סיכום אצל ז. עמר "שמונת השרצים" עמ' 12-15.

עושה חיל
הודעות: 560
הצטרף: ב' יוני 18, 2018 5:54 pm

Re: 'מייתינן דם חלזון' דוקא לח?

הודעהעל ידי עושה חיל » ב' ינואר 28, 2019 1:06 am

למה שלא נלך לאיסור אכילת 'דם',
- שהוא אף ביבש.
מוכח ד'דם' הוא אף ביבש!
[וכן איסור אכילת 'שרץ' הוא אף ביבש...]

אך לפי"ז, יש לעיין דבישול יפסול הדם - דאיסור אכילת 'דם' הוא ב'דם' חי....
אלא די"ל, דהוי 'דם', אבל תורה חייבה דם הראוי לכפרה כדאיתא במנחות כא ע"א.

וכו'
ודו"ק,
ולא קשיא מידי...

לענין
הודעות: 3472
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: 'מייתינן דם חלזון' דוקא לח?

הודעהעל ידי לענין » ב' ינואר 28, 2019 1:42 am

כמובן צודק עושה חיל דלא קשיא מידי, ותודה לכל המגיבים. אעתיק הנכתב בזה.

קודם כל, המושג 'דם' בהקשר שלנו, הוא לשון מושאלת. רבינו תם (בתו' שבת ע"ה א') מלמדנו כי אין המדובר בעצם דמו של החלזון, אלא בסוג נוזל שהוא מיפקד פקיד - הגדרה בהירה לנוזל הנמצא בתוך בלוטת הריר שבגופו של הארגמון.
דבר נוסף, הקושיא מתבססת כמובן על הנחה פשוטה, שאם ישהה הדם במים פושרין מעת לעת הוא עדיין ישאר ביבשותו [שהרי אם לא כן, עדיין הוא מטמא, וכמפורש במשנה בנדה שם], דומני שהמציאות אינה כן.
אך בעיקר דמילתא, שותיה דמר לא ידענא, שם חלזון עליו בין בלח ובין ביבש, וגם אם לענין טומאה אינו מטמא הלא מ"מ ודאי שמו עליו. הלא כל שיבש כחרס שוב אינו מקבל טומאה, וכמ"ש הר"מ (טו"א ב' י"ח), ואעפ"כ לא עלה על לב אדם לומר שעורות הסת"ם [קלפים, בתים, רצועות] לאו עור בהמה מיקרו משום שיבשו כחרס. גם אתרוג היבש לא איפסיל אלא משום הדר, ולא אשכחן דכיון שיבש לאו אתרוג הוא, ואע"פ שודאי אינו מטמא וגם אינו ראוי לכלב.
ואם עכ"פ באנו לדין, הנה ידועה קושיית התפארת ישראל, דכיון שמקור התכלת הוא מהחלזון, שהוא החומט בלשון הקודש, א"כ נמצא שבגדי כהונה נטמאו ח"ו בטומאת השרץ, ותשובת הדבר היא שאין נוזל זה מגוף החלזון אלא פירשא בעלמא, וכנ"ל מדברי רבינו תם, ועל כן אינו מטמא כלל [וכאשר האריך הגאון מראדזין לבאר על ידי טעם זה מפני מה אין כאן חשש של מן המותר בפיך]. מעתה ברור כי אין שום הבדל בין מצב דם החלזון בעוד לח לבין מצבו ביבשותו, מעולם לא טימא ומעולם לא נאסר באכילה, הן לח והן יבש [ולומר שעצם שינוי הלח ליבש הוא פוסלו מצביעה, זה ודאי מילתא בלא טעמא].

כתבתי בחופזי, ואסכם-
א. לא מצאנו בכל הדבר שעל ידי יבוש הדבר אבד ממנו שם מינו. לענין טומאה נאמרה גזירת הכתוב לטהרו, אך מין הדבר אינו משתנה. גם סממני הקטורת עוברים ייבוש מוחלט, ואינם נפסלים בכך [גם אם על ידי כן נטהרים מטומאתם].
ב. גם אם נחליט שאיבוד טומאת שרץ מדם החלזון מאבד ממנו את שמו, הנה זה אינו אלא פירשא בעלמא, לא בשר ולא דם, והרי הוא כמו אדמה בעלמא שאין משמעות למצבה, לח או יבש.
ולהערה בעלמא, הואיל והביטוי 'דם חלזון' לא נזכר כלל כלפי עצם דיני התכלת, אלא רק בתור תיאור טכני של הצביעה, דעת לנבון נקל שאין זו אלא לישנא בעלמא [ובפרט שאין זה דם כלל, אלא נוזל בעלמא, וכבר הראו כי לשון זו מצויה היא, עי' רש"י נדה מ"א ב' 'דם לבן וצלול'], אך מבחינה מהותית אין חילוק בין צביעתו לח או יבש.


חזור אל “תכלת ודין הקרבה בזמה"ז”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 67 אורחים