מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
ח. רוזנברג
הודעות: 313
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 10:07 am

"אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

הודעהעל ידי ח. רוזנברג » ד' פברואר 27, 2019 11:14 am

כל המפרשים שראיתי בינתיים כותבים שהכוונה למרדכי, וזה אומר שהוא היה זקן מאד בסיפור המגילה (ראב"ע עושה חשבון שמרדכי היה בן למעלה מתשעים, ובדומה לזה הגרח"ק בטעמא דקרא, וזה תלוי כמובן בזיהוי אחשוורוש, שלפי זיהויים אחרים מרדכי צריך להיות בן 120 בערך).
ראיתי שיונתן גרוסמן בספרו 'אסתר', מציין לכמה חוקרים שמפרשים שהכוונה לקיש, שהוא הוגלה עם יכניה (זה מתיישב רק לדעת ראב"ע ועוד מהמפרשים שקיש המזכר כאן איננו קיש אבי שאול), וכן ראיתי שפירש עמוס חכם בדעת מקרא. במקום אחר ראיתי שמביאים פירוש זה בשם "פרשנים בימי הביניים".
האם מוכר מפרש כלשהו (לא חוקר) שמפרש כך?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' פברואר 27, 2019 1:08 pm

אולי גם קיש היה האומן של אסתר בת דודו?

קו ירוק
הודעות: 5800
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' פברואר 27, 2019 1:39 pm

הרי אמרו שמרדכי מיושבי לשכת הגזית, ומשו"כ היה בקי בע' לשון, מכאן, שהוא עצמו גלה.
ומה בכך שהיה זקן? הרי עלו עמהם נביאים אחרונים שידעו מקומו של מזבח, ולא סגי בנבואה צריך עדות שכאן הוא מקומו.

אראל
הודעות: 3351
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

הודעהעל ידי אראל » ד' פברואר 27, 2019 4:27 pm

לא הבנתי השאלה, והלא הוא פסוק מפורשת בעזרא:
עזרא פרק ב
ואלה בני המדינה העלים משבי הגולה אשר הגלה נבוכדנצור נבוכדנצר מלך בבל לבבל וישובו לירושלם ויהודה איש לעירו, אשר באו עם זרבבל ישוע נחמיה שריה רעליה מרדכי בלשן מספר בגוי רחום בענה מספר אנשי עם ישראל

קו ירוק
הודעות: 5800
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' פברואר 27, 2019 4:53 pm

תודה. גם לזה גם נצרך הסבר חז"ל, שהוא מרדכי המשנה למלך.

ח. רוזנברג
הודעות: 313
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 10:07 am

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

הודעהעל ידי ח. רוזנברג » ד' פברואר 27, 2019 7:44 pm

יישר כח.
כמובן שלדעת חז"ל הוא מרדכי שהיה מיושבי לשכת הגזית והוא מרדכי בלשן משבי הגולה. המידע מוכר.
השאלה הייתה לא לפי דעת חז"ל.
גם בפרטים אחרים יש מהמפרשים שנוטים כאן מדעת חז"ל, כמו ראב"ע שמסביר שקיש אינו קיש אבי שאול ו"מרדכי בלשן" הם שני אנשים (ולא שנקרא "בלשן" כי ידע שבעים לשון), וכמו המפרשים שמסבירים שמרדכי לא לקח את אסתר לאשה, וכו' וכו'.
עכ"פ בפרט זה שקיש הוא זה שגלה בגלות יכניה, עדיין לא מצאתי מי מהמפרשים שמבאר כך.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

הודעהעל ידי לענין » ד' פברואר 27, 2019 9:29 pm

אראל כתב:לא הבנתי השאלה, והלא הוא פסוק מפורשת בעזרא:
עזרא פרק ב
ואלה בני המדינה העלים משבי הגולה אשר הגלה נבוכדנצור נבוכדנצר מלך בבל לבבל וישובו לירושלם ויהודה איש לעירו, אשר באו עם זרבבל ישוע נחמיה שריה רעליה מרדכי בלשן מספר בגוי רחום בענה מספר אנשי עם ישראל


מה אתה רואה כאן?
המדובר הוא באופן כללי על הגולה שהגלתה מירושלים, ולא מוכרח שכל אחד מהמוזכרים כאן אכן גלה מירושלים בעצמו

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ד' פברואר 27, 2019 10:28 pm

ח. רוזנברג כתב:עכ"פ בפרט זה שקיש הוא זה שגלה בגלות יכניה, עדיין לא מצאתי מי מהמפרשים שמבאר כך.

בספר דבר ישועה על מגילת אסתר, ירושלים תרנ"ב:
דבר ישועה.JPG
דבר ישועה.JPG (72.76 KiB) נצפה 5251 פעמים

אראל
הודעות: 3351
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

הודעהעל ידי אראל » ד' פברואר 27, 2019 10:59 pm

לענין כתב:
אראל כתב:לא הבנתי השאלה, והלא הוא פסוק מפורשת בעזרא:
עזרא פרק ב
ואלה בני המדינה העלים משבי הגולה אשר הגלה נבוכדנצור נבוכדנצר מלך בבל לבבל וישובו לירושלם ויהודה איש לעירו, אשר באו עם זרבבל ישוע נחמיה שריה רעליה מרדכי בלשן מספר בגוי רחום בענה מספר אנשי עם ישראל


מה אתה רואה כאן?
המדובר הוא באופן כללי על הגולה שהגלתה מירושלים, ולא מוכרח שכל אחד מהמוזכרים כאן אכן גלה מירושלים בעצמו

אה"נ שיש לדחוק לפרש הפסוק כמו שכתבת, אבל פשטות הכתוב מתפרש 'וישובו וגו' איש לעירו' היינו שכל אלה המנויין כאן חזרו כל אחד לעירו שהגלה משם

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

הודעהעל ידי כדכד » ה' פברואר 28, 2019 10:57 am

לא מובן לי מדוע מר קורא לפירושו דוחק. ברור ש"אשר הגלה נבוכדנצר" בפסוק שבעזרא מתייחס לגולה ולאו דווקא לכל במוזכרים

ח. רוזנברג
הודעות: 313
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 10:07 am

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

הודעהעל ידי ח. רוזנברג » ו' מרץ 01, 2019 10:20 am

שבענו מטובך כתב:
ח. רוזנברג כתב:עכ"פ בפרט זה שקיש הוא זה שגלה בגלות יכניה, עדיין לא מצאתי מי מהמפרשים שמבאר כך.

בספר דבר ישועה על מגילת אסתר, ירושלים תרנ"ב:
דבר ישועה.JPG

יישר כח.

זה עדיין לא מבאר את הטענה שפירוש כזה נאמר בימי הביניים.

ח. רוזנברג
הודעות: 313
הצטרף: ו' אוקטובר 26, 2018 10:07 am

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

הודעהעל ידי ח. רוזנברג » ה' מרץ 07, 2019 12:22 am

מצאתי בספר יוחסין לר' אברהם זכות, שכותב שלולי דברי חז"ל יש לפרש שקיש הוא שגלה בגלות יכניה.

שוב מצאתי כן גם בפתיחה לביאור חדש מהריז"ש על מגילת אסתר, לר' יוסף זכריה שטרן.

אחד מעיר
הודעות: 1095
הצטרף: א' אוגוסט 15, 2010 10:11 pm

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

הודעהעל ידי אחד מעיר » ד' מרץ 13, 2019 3:19 am

מעניין למדיי
לפי זה הפסוק אשר הגלה מוסגר מדבר על קיש
הפס' ויהי אומן מדבר על מרדכי שהיה אומן את הדסה בת דודו כמ"ש בהמשך דוד מרדכי
לפי רש"י במנחות הוא האריך ימים מאוד, אבל תוס' כבר הקשה [בסוגיא של גגות צריפין]

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' מרץ 13, 2019 3:30 am

תוספות מסכת בבא קמא [פב, א]
ועל אותה שעה שנינו מעשה שבא. כו' - משנה היא במנחות בפ' ר' ישמעאל (דף סד: ושם) וא"ת והא בימי מרדכי הוה המעשה כדאמר התם בגמ' דאתא חרשא אותיב ידיה אגנה כו' אמר להן מרדכי ותימה גדולה היא אם חיה מרדכי כל כך דבית חשמונאי לא היה כי אם ר"ס שנים קודם החורבן כדאמר בפ"ק דע"ז (דף ט.) ונראה לר"י דכל אותן שהיו בקיאים ברמזים ובלשונות היו נקראים על שם מרדכי לפי שהוא היה ראש וחכם להכיר ואותו מעשה דג' נשים דמייתי התם נראה שהיה מרדכי ממש דקאמר והיינו דתנן (שקלים פרק ה' משנה א') פתחיה על הקנין.

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' מרץ 13, 2019 4:12 am

לפירוש זה צ"ל שגם "איש ימיני" קאי על קיש, ואין זה מתיישב עם פיסוק הטעמים.

גחלת
הודעות: 63
הצטרף: ג' יולי 29, 2014 5:56 pm

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

הודעהעל ידי גחלת » א' מרץ 17, 2019 9:10 am

בספר קדמוניות של אהרן מארכוס. צילום מצורף.
קבצים מצורפים
קיש הוגלה - קדמוניות.PDF
(119.89 KiB) הורד 183 פעמים

חגי פאהן
הודעות: 469
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

הודעהעל ידי חגי פאהן » ב' מרץ 18, 2019 3:50 pm

מה המקור שקיש המוזכר הינו אבי שאול? במסכת מגילה לא מצאתי.

ואולי יש לומר שמרדכי מיושבי לשכת הגזית היה (מגילה יג: ) - הכוונה בבית שני. ואם תאמר: והרי נאמר לענין הבנת דברי בגתן ותרש שהיו לפני ב"ש - י"ל שהכין עצמו לדעת שבעים לשון עוד בזמן הגלות.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 18, 2019 9:26 pm

חגי פאהן כתב:מה המקור שקיש המוזכר הינו אבי שאול? במסכת מגילה לא מצאתי.

ואולי יש לומר שמרדכי מיושבי לשכת הגזית היה (מגילה יג: ) - הכוונה בבית שני. ואם תאמר: והרי נאמר לענין הבנת דברי בגתן ותרש שהיו לפני ב"ש - י"ל שהכין עצמו לדעת שבעים לשון עוד בזמן הגלות.

תרגום שני?

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: "אשר הגלה מירושלים... עם יכניה" - מרדכי או קיש?

הודעהעל ידי באמונתו » ו' מרץ 18, 2022 11:02 am

בן ראובן כתב:לפירוש זה צ"ל שגם "איש ימיני" קאי על קיש, ואין זה מתיישב עם פיסוק הטעמים.

אפשר ש"בעל הטעמים" אמנם פירש שמרדכי הגלה, ועדיין נמצא מקום לפרש בע"א.

לענ"ד, מעתה הרי יישוב חדש לקושיה המפורסמת שבגמרא, סתירת איש יהודי - איש ימיני;
איש יהודי - ושמו מרדכי, מפני שבתקופת מרדכי שבגולה, הרי כבר בטלה החלוקה השבטית, אשר כולם נקראו בכינוי יהודים בלבד.
מאידך, בזמן קיש - איש ימיני, אבי אבי אבי מרדכי, היינו בסוף בית ראשון, הנה עדיין הובחנו בני יהודה לחוד ובני בנימין לחוד, ונמצא אפוא שמעיקרא, אין סתירה וקושיה: קיש - איש ימיני, מרדכי - איש יהודי.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 73 אורחים