מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עיר גדולה כאנטוכיה או כנינוה?!

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2557
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

עיר גדולה כאנטוכיה או כנינוה?!

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' מרץ 18, 2019 2:57 pm

בעירובין (סא:) איתא שבת בעיר אפי' אם היא גדולה כאנטוכיה, במערה אפי' היא כמערת צדקיהו מלך יהודה מהלך את כולה וחוצה לה אלפיים אמה ומוכח שהיתה עיר גדולה מאד. וכ"ה בבמדבר רבה (פרשה ב פסקא ט). עי"ש.

ופלא דבשו"ע או"ח (סי' תח ס"ב) נקט אפי' היא גדולה כנינוה, ולא ראיתי שהעירו בזה, חדא דמדוע ולמה שינה מדברי הגמרא הנ"ל, ובפרט, מה מקורו?

שבענו מטובך
הודעות: 1011
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: עיר גדולה כאנטוכיה או כנינוה?!

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ב' מרץ 18, 2019 5:45 pm

כבר הרמב"ם בהלכות שבת פכ"ז ה"ב שינה וכתב "כנינוה" (וכן הוא בסמ"ג וספר החינוך). והעיר הגרח"ק בקרית מלך: "אפילו היתה כנינוה, שם ס"א ב' גדולה כאנטוכיא".
למעשה שני המקומות האלה משמשים דוגמא לעיר גדולה.
נינוה כבר מוזכרת בספר יונה כעיר גדולה. וראה רשב"ם בפר' נח: "וכן ונינוה היתה עיר גדולה לאלהים, בכל עולמו של הקדוש ברוך הוא לא היתה עיר גדולה כנינוה".

שבענו מטובך
הודעות: 1011
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: עיר גדולה כאנטוכיה או כנינוה?!

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ב' מרץ 18, 2019 7:08 pm

בשכבר הימים נסתפקתי, בנוגע לגמרא תענית יד ע"ב:
שלחו ליה בני נינוה לרבי: כגון אנן, דאפילו בתקופת תמוז בעינן מטרא, היכי נעביד? כיחידים דמינן או כרבים דמינן? כיחידים דמינן - ובשומע תפלה, או כרבים דמינן ובברכת השנים? שלח להו: כיחידים דמיתו ובשומע תפלה.

וראיתי מוכיחים שהכוונה ל'נוה' שבעבר הירדן מזרחה, ולא לנינוה שבארץ אשור. ראה ירושלמי ברכות עם פירוש רש"ס, מגנצא תרל"ה, דף כג ע"ב בהערת המגיה.

אבל הטור או"ח סי' קיז מביא מאביו הרא"ש:
ושואלין עד תפלת המוסף של י"ט הראשון של פסח כל זמן שמזכירין הגשמים ויחידים הצריכין למטר אחר כך שואלין אותו בשומע תפלה אפילו בעיר אחת גדולה כנינוה כיחידים דמו ושואלין אותו בשומע תפלה.

כאן יש לספק מקום לחול. הנה הצדדים:
א. אולי התכוון הרא"ש להסיק מהדגשת הגמרא "שאלו בני נינוה", שהוראתו של רבי היתה מיועדת לעיר גדולה מאוד, ומכאן שגם לעיר גדולה מאוד יש דין 'יחידים'. לפי צד זה ברור, שהרא"ש למד שמדובר בנינוה המקראית, זאת שבארץ אשור.
ב. אולי אין קשר בין לשון הגמרא "שאלו בני נינוה" לבין לשון הרא"ש "אפילו בעיר אחת גדולה כנינוה", אלא שהוא למד מעצמו שאין הבדל בין עיר קטנה לבין עיר גדולה. כלומר, הרא"ש לא תלה את דברי רבי בעיר נינוה דווקא, וגם אם הכוונה לעיר קטנה יחסית כגון 'נוה' היה הרא"ש כותב את מה שכתב.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 303 אורחים