בס''ד
גליון נושא: 'צריכת מים מותפלים בשבת'
מים מותפלים מהים התיכון
תהליך התפלה: בעשר שנים האחרונות, בעקבות שנים ארוכות של מחסור מתמשך במי גשמים, חברות אספקת המים, חוללו מהפך באופן אספקת המים, וביצעו תפנית בתהליך מואץ, של התפלת 'מי ים'. כיום רוב מוחלט (כ-80%) של מי השתיה, מגיעים מהים התיכון, לעומת 20% מקידוחים של מי תהום, ונמהלים זה בזה ברשת הצינורות של 'המוביל הארצי'. בפועל ברוב חלקי הארץ (למעט איזור טבריה) רוב מי השתייה מגיעים מהים התיכון.
בארץ ישראל קיימים חמשה מתקני ההתפלה (אשדוד, אשקלון, חדרה, פלמחים, ושורק, כמבואר במפה המצו''ב, ויש עוד מתקנים בתהליכי בנייה) - שהם בעצם מפעלי ענק הממוקמים על חוף הים, בצמוד לתחנת כח של חברת חשמל, בהספק כולל עצום של כ-2 מיליון קוב מים, שהם 2,000,000,000 ליטר ליום! (קוב = 1000 ליטר), ומאוישים על ידי עובדים יהודים 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע, רח''ל. כ-700 מיליון קוב לשנה, והיעד הוא להגיע למיליארד קוב בשנה!
ההיבטים ההלכתיים
שבת קודש: השימוש במים מותפלים בשבת קודש, תלוי בכמה דינים; מעשה שבת, בורר, לפני עוור ומסייע, ביטול מים ברוב, תחומין, חילול ה'.
נושאים נוספים לבירור: מה דין ה-30 חומרים שמערבים בתוך המים, האם כשרים לשתיה. כך גם צריך לדעת, האם המים כשרים לנטילת ידים, שהרי מי ים מלוחים פסולים לנטילה. עוד צריך לדעת, האם מים מותפלים כשרים לאפית מצות לפסח.
דינים העולים
חילול ד': לדעת החזו"א אסור להשתמש במי ברז המסופקים בשבת על ידי ישראל, מטעם חילול ד' גם אם האספקה פועלת באופן אוטומטי.
מעשה שבת: מי ים שהותפלו בשבת, מלבד האיסור שיש בשימוש בחשמל שהיה בהם, יש לדון מצד מעשה שבת, באופן שיד אדם מתערבת בהתפלת המים. ותלוי במציאות האם אכן פועל באופן אוטומטי.
גם אם הכל פועל באופן אוטומטי, יש שדנו לומר שנחשב בורר על ידי מעשה ישראל שמפעילים את המערכות בחברת חשמל, ומיוחס ברירת המים למייצר החשמל. ויתכן לומר שרק החשמל מיוחס אליהם ולא כל הפעולות שנפעלים מכוחם.
לפני עור ומסייע: יש שדנו לאסור להשתמש במים מדין לפני עור ומסייע. ויש שהתירו כי היו עובדים גם בלי צריכת המים של הלקוח הזה. ותלוי בנדון אם דנים את כלל הציבור כאחד, או דנים כל אחד לחוד.
ביטול ברוב: נחלקו פוסקי זמננו האם שייך לומר בזה ביטול ברוב, והאם שייך כאן הכלל שדבר שיש לו מתירין אפילו באלף לא בטל.
תחומים: מצד איסור תחומין אין לחוש, כי המים הפקר ודינם כרגלי מי שנתמלא עבורו, ועוד שכל מים שהיו בצנרת נחשב הכל כרשות אחת ולא יצא מרשות לרשות.
דעת פוסקי זמננו: בזמננו, רוב המים בברזים הם מי ים מותפלים, ונחלקו הפוסקים בדינם בשבת. יש אוסרים בהחלט, ולשיטתם חובה להתקין דוד מים לשבת. ויש מתירים בהחלט. ולדעת המכריעים, אשרי מי שמהדר בזה, והמקילים יש להם על מי לסמוך.
הנושא לשבוע הבא
דין תמונה שצולמה בשבת