דרומי כתב:איני סבור כדיעותיו של הרבי מסטמר בענין זה. ואעפ"כ, הסגנון החריף שלו הוא לפי הבנתי ענין של סגנון בלבד, וכמדומה שבכתבי ה'מנחת אלעזר' ממונקאטש תמצא סגנונות חריפים עוד יותר. וידועה גם השגת הראב"ד על דברי הרמב"ם בהלכות תשובה.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:התקפות אישית על האיש, איני זוכר.
אראל כתב:דרומי כתב:איני סבור כדיעותיו של הרבי מסטמר בענין זה. ואעפ"כ, הסגנון החריף שלו הוא לפי הבנתי ענין של סגנון בלבד, וכמדומה שבכתבי ה'מנחת אלעזר' ממונקאטש תמצא סגנונות חריפים עוד יותר. וידועה גם השגת הראב"ד על דברי הרמב"ם בהלכות תשובה.
מהרי"ד מבעלזא אמר שמי שאינו מאמין שהה"ק ר"מ מטשערנוביל פירנס את הל"ו צדיקים, הוא בכלל אפיקורוס (ארחות רבותינו טשרנוביל]... [הגרח"ק מאמין בזה? תשאל אותו]
וכן יש להביא דוגמאות למאות....
נוטר הכרמים כתב:אני כבר לא מצליח להתאפק מגודל הצביעות של כמה כותבים כאן ששמו את הרב מסטמאר כמטרה לחיציהם. וכי ה'דברי חיים' מצאנז לא כתב שמי שלא מאמין שלאוה"ח הק' היה רוח הקודש הוא אפיקורס... ניתן להבין את זה כפשוטו, והרי פשיטא שמי שלא מכיר בכלל את האוה"ח ג"כ אינו אפיקורס.
אראל כתב:בקיצור, ידחקו בכל מיני תירוצים שונים ומשונים על דא ועל הא, העיקר שרק להאדמו"ר מסאטמאר לא הותר חס ושלום להזכיר מילת 'אפיקורוס' על הציונים הקדושים.......
בכל החצרות, גם בחצרת בעלזא [שכנראה אליו משתייכים לכה"פ מקצת מהכותבים כאן נגד הרבי מסטמר כידוע...] מקובל לומר על כמה ענינים שמי שאינו מאמין בהם הוא 'אפיקורוס'......
כך נראה כל האשכול ההזוי הזה ...., מי שאומר אחרת ממה שהוחלט כבר אצלך... כבר הותר לזלזל בכבודו ולהשוותו כאחד הריקים .....
דרומי כתב:איני סבור כדיעותיו של הרבי מסטמר בענין זה. ואעפ"כ, הסגנון החריף שלו הוא לפי הבנתי ענין של סגנון בלבד, וכמדומה שבכתבי ה'מנחת אלעזר' ממונקאטש תמצא סגנונות חריפים עוד יותר. וידועה גם השגת הראב"ד על דברי הרמב"ם בהלכות תשובה.
מקדש מלך כתב:אראל כתב:בקיצור, ידחקו בכל מיני תירוצים שונים ומשונים על דא ועל הא, העיקר שרק להאדמו"ר מסאטמאר לא הותר חס ושלום להזכיר מילת 'אפיקורוס' על הציונים הקדושים.......
בכל החצרות, גם בחצרת בעלזא [שכנראה אליו משתייכים לכה"פ מקצת מהכותבים כאן נגד הרבי מסטמר כידוע...] מקובל לומר על כמה ענינים שמי שאינו מאמין בהם הוא 'אפיקורוס'......
כך נראה כל האשכול ההזוי הזה ...., מי שאומר אחרת ממה שהוחלט כבר אצלך... כבר הותר לזלזל בכבודו ולהשוותו כאחד הריקים .....
גם לזה אין כמובן שום השוואה וקשר בין מה שהדברי יואל כינה 'אפיקורס'. (בעלזער חסיד שאינו מאמין בדברים שבחצר שלו רואים בהם עיקרים, הריהו 'קאלטער', וזה עצמו ענף אפיקורסות, ואין הכוונה שהוא אפיקורס ממש, אלא שנגוע במידה הזו). וחלילה איני בא לדבר עליו, אבל לא זו הדרך ולא זו העיר ליישב את דבריו. אלא נאמר שאמרו על אנשים ריקים ופוחזים ולא כיון על גדולי הדור, או תירוץ אחר כיוצא בו.
לעשות רצונך כתב:דרומי כתב:איני סבור כדיעותיו של הרבי מסטמר בענין זה. ואעפ"כ, הסגנון החריף שלו הוא לפי הבנתי ענין של סגנון בלבד, וכמדומה שבכתבי ה'מנחת אלעזר' ממונקאטש תמצא סגנונות חריפים עוד יותר. וידועה גם השגת הראב"ד על דברי הרמב"ם בהלכות תשובה.
יש פה קבוצה, שלא מאמינה כמעט בשום דבר, ומחדירה בכוח לכל המאמינים, לכל הדבקים בתורת רבם ובדרכם, ולכל מי שהם לא כמוהם בכוח בטירור ובשטיפות מוח, לקלקל אותם. כמו החרדים החדשים, כך האפיקורסים החדשים. באידיש. כמו הבונד....
אראל כתב:אם אתה מבין שבעלזער חסיד שאינו מאמין בדברים שבחצר שלו רואים בהם עיקרים, ומשום שהוא קאלטער הוא כבר בגדר ענף אפיקורס, למה לא תבין שהרבי מסאטמאר סבר שכל המדינה כולה הוא בעצם כפירה בביאת המשיח [רעיון הציוני כולה הוא בעצם כפירה באמונת גאולה מן השמים...], וכבר פסק הרמב"ם בי"ג עקרים שלו, שהמאמין בכל התורה כולה בפרטיה ובדקדוקיה, רק שאינו מאמין באמונת ביאת המשיח, אף שנוהג ללבוש בעקיטשע עם סטראקעס, ומתלהב בנשמת ובלכה דודי, הרי הוא 'אפיקורוס' גמור....
מקדש מלך כתב:נוטר הכרמים כתב:אני כבר לא מצליח להתאפק מגודל הצביעות של כמה כותבים כאן ששמו את הרב מסטמאר כמטרה לחיציהם. וכי ה'דברי חיים' מצאנז לא כתב שמי שלא מאמין שלאוה"ח הק' היה רוח הקודש הוא אפיקורס... ניתן להבין את זה כפשוטו, והרי פשיטא שמי שלא מכיר בכלל את האוה"ח ג"כ אינו אפיקורס.
המודגש הוא טעות בהבנת העניין. וכמובן שמי שלא מכיר את האור החיים אינו אפיקורס, ואין לזה קשר לפסק של הדברי חיים (שפסק הלכה למעשה בשו"ת שיש לגרש מלמד תינוקות שאמר ככה, משמע שבאמת הוא אפיקורס. גם אם אינו אפיקורס גמור שיינו יין נסך ומורידין וכו' ואינו מצטרף למנין, עכ"פ אדם פסול הוא בודאי).
אראל כתב:ב'ביתו נאוה קודש' בליל שמח"ת [הערה מספר 880], מביא שם מאחד מאדמור"י בעלזא, מי שאינו מאמין במנהג האליפצעס בשמח"ת, הוא בכלל 'אפיקורוס'....
נוטר הכרמים כתב:מקדש מלך כתב:נוטר הכרמים כתב:אני כבר לא מצליח להתאפק מגודל הצביעות של כמה כותבים כאן ששמו את הרב מסטמאר כמטרה לחיציהם. וכי ה'דברי חיים' מצאנז לא כתב שמי שלא מאמין שלאוה"ח הק' היה רוח הקודש הוא אפיקורס... ניתן להבין את זה כפשוטו, והרי פשיטא שמי שלא מכיר בכלל את האוה"ח ג"כ אינו אפיקורס.
המודגש הוא טעות בהבנת העניין. וכמובן שמי שלא מכיר את האור החיים אינו אפיקורס, ואין לזה קשר לפסק של הדברי חיים (שפסק הלכה למעשה בשו"ת שיש לגרש מלמד תינוקות שאמר ככה, משמע שבאמת הוא אפיקורס. גם אם אינו אפיקורס גמור שיינו יין נסך ומורידין וכו' ואינו מצטרף למנין, עכ"פ אדם פסול הוא בודאי).
קודם כל, יש כאן איזה ממ"נ, אם אותו מלמד ביזה את האוה"ח זה נידון של מבזה ת"ח, שיש לו דין אפיקורס, וגם רק בתנאים מסוימים, המבוארים בשו"ע. אם לא מאמין בגדולתו האמיתית, לכאורה אין לזה שייכות לאפיקורס במובן ההלכתי הטהור, אלא ענין אחר של פסלות או קאלטקייט, ולזה היה כוונתי, שמי שקצת מתמצא בספרים רואה שהתואר אפיקורס שכיח בתדירות גבוהה, ואינו מובן תמיד לפי פשוטו.
ובכל מקרה, ההיטפלות הזאת, ובכלל כל העיסוק האובססיבי בנושא של חסידי גור כאן בפורום ובכלל, אחרי שבעים שנות ויכוח, הוא מוזר ומתמיה. כל אימת שזה היה סביב וינמן, ניחא, אבל בלשביל מה לפגל בקדשים ולעורר 'חיטוטי שכבי' כפי שהיה מכנה זאת הגרמ"מ הלוי, ואין זו תשובה, שאחרים עשו ועושים, חדא, מה דסני עלך, ואטו בנקמות עסקינן. ועוד, הקנאים זה דרכם ואופן פעולתם, אך מי ש'יושב על הסוס' ומוביל את רוב הציבור בדרכו. מה הלהיטות הזאת? וכי מה איכפת לך מכמה מיילים וקונטרסים. זה מאוד מחשיד ומעורר מחשבות בכיוון של מה שכבר נכתב כאן בעבר, ואכמ"ל.
דרומי כתב:אני חושב שזה מגוחך שהניק 'חיימשה' חושב שהוא יכול לקבוע מסמרות בענין 'משקלם' של גדולי הדור, ובפרט כאשר מדובר על כאלה ש(מן הסתם) נלב"ע (לפחות חלקם) עוד לפני שנולד.
אני רחוק מלהיות חסיד סטמר, אבל המציאות היא שרבי יואליש הקים אימפריה בארצות הברית, ובמובן זה אי אפשר להשוותו להרב מטשעבין (לא שזה קובע 'משקל' מבחינת גדלות וכו', אבל כשמדובר על עניני 'עסקנות' אי אפשר להשוות ביניהם). המציאות היא גם שתשעים ותשע אחוז מהציבור החרדי בארץ סומך בעניני כשרות בעיקר על 'העדה החרדית' שמבחינה רשמית הם ממשיכים של סטמר.
אני גם חושב שהדיעה שלהם בענין זה מוטעית, אבל לא חכם ולא נכון לשלול כליל את העובדה שהיו גדולים וטובים שסברו כדעתם.
נוטר הכרמים כתב:מקדש מלך כתב:נוטר הכרמים כתב:אני כבר לא מצליח להתאפק מגודל הצביעות של כמה כותבים כאן ששמו את הרב מסטמאר כמטרה לחיציהם. וכי ה'דברי חיים' מצאנז לא כתב שמי שלא מאמין שלאוה"ח הק' היה רוח הקודש הוא אפיקורס... ניתן להבין את זה כפשוטו, והרי פשיטא שמי שלא מכיר בכלל את האוה"ח ג"כ אינו אפיקורס.
ובכל מקרה, ההיטפלות הזאת, ובכלל כל העיסוק האובססיבי בנושא של חסידי גור כאן בפורום ובכלל, אחרי שבעים שנות ויכוח, הוא מוזר ומתמיה. כל אימת שזה היה סביב וינמן, ניחא, אבל בלשביל מה לפגל בקדשים ולעורר 'חיטוטי שכבי' כפי שהיה מכנה זאת הגרמ"מ הלוי, ואין זו תשובה, שאחרים עשו ועושים, חדא, מה דסני עלך, ואטו בנקמות עסקינן. ועוד, הקנאים זה דרכם ואופן פעולתם, אך מי ש'יושב על הסוס' ומוביל את רוב הציבור בדרכו. מה הלהיטות הזאת? וכי מה איכפת לך מכמה מיילים וקונטרסים. זה מאוד מחשיד ומעורר מחשבות בכיוון של מה שכבר נכתב כאן בעבר, ואכמ"ל.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:סידור קידושין איננו ראיה כלל. מי היו המועמדים אשר מהם בחר את הרב מטשעבין? אם אלטע פייגא התגוררה תחת ממשלת הרב מטשעבין, האם היה לו בכלל ברירה את מי לבחור?
והרב מטשעבין גם לא זקוק לראיות ממין אלו
מקדש מלך כתב:יש לשים לב. כבודו מציג את הדברים כאילו הקובץ מזכיר את הגדולים הנ"ל בלי תואר כאחד הריקים.
האמנם האמת שהקובץ נוקט גישה מתחכמת. הוא לא מזכיר אותם בעצם, אלא מעתיק את החתימות הרשומות על הכרוז ככתבן.
יתכן שיש כאן התחכמות, ויתכן שהדבר נעשה בתמימות (כל אחד יחליט לעצמו מה יותר מסתבר).
אבל כך או כך, זה עדיין לא זלזול מחפיר כפי שנראה בהשקפה ראשונה.
גם כשמוחים נגד עושי רע, יש להיזהר לא להגדיל את העוול יותר ממה שהוא.
קרית מלך כתב:
מבלי להכנס לכל הנושא בירור היסטורי פשוט: הרה"ק מסאטמאר ביקש מהגה"ק מטשעבין שיסדר קידושין אצלו אך הוא לא הסכים, אי לכך הטריח את עצמו הרה"ק מסאטמאר לערוך את הנשואין בעיר טשעבין כדי שהגה"ק מטשעבין יהיה מוכרח לסדר קידושין כמרא דאתרא!
אראל כתב:גילוי חדש ... [חדש?]
מכת"י ר' מתתי' דייוויס
http://www.ivelt.com/forum/download/file.php?id=217466
ברוז כתב:אראל כתב:גילוי חדש ... [חדש?]
מכת"י ר' מתתי' דייוויס
http://www.ivelt.com/forum/download/file.php?id=217466
היכן אפשר לראות עוד מכתבים מופלאים אלו?
האם ידוע ממקורות נוספים על דיבורים בסגנון שכזה ממרן החזו"א?
מדוע לא הבאת את דברי מרן הגרח"ק על הנכתב?
אראל כתב:ברוז כתב:אראל כתב:גילוי חדש ... [חדש?]
מכת"י ר' מתתי' דייוויס
http://www.ivelt.com/forum/download/file.php?id=217466
היכן אפשר לראות עוד מכתבים מופלאים אלו?
האם ידוע ממקורות נוספים על דיבורים בסגנון שכזה ממרן החזו"א?
מדוע לא הבאת את דברי מרן הגרח"ק על הנכתב?
מילאתי דבריך, לכבוד היאצ"ט של הגה"צ רבי עמרם זצ"ל, שחל היום
זאב ערבות כתב:פתחתי כזה אשכול שמטרתו היתה לקבץ עובדות מהחזון איש המפוזרים בספרים וחוברות וכדומה אך האשכול נעלם. חבל על דאבדין. אולי תפתח אתה אשכול וישפר מזלך ממזלי. אני רואה צד נגד אשכול מעין זה שכן יגרור להרבה פולמוסים
הוה אמינא כתב:אאל"ט התאריך למעלה הוא תשט"ו,
החזו"א נפטר בתשי"ד.
הוי אומר שיש פה אולי ציטוט של שורה / קטע מהזכרון של הכותב שמיחס לחזו"א אבל השאר של הכותב או שמישהו אחר בכלל דיבר וזו ט"ס.
משתמשים הגולשים בפורום זה: W3C [Validator] ו־ 41 אורחים