זֹאת הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר תֹּאכֵלוּ שׁוֹר שֵׂה כְשָׂבִים וְשֵׂה עִזִּים. ה אַיָּל וּצְבִי וְיַחְמוּר וְאַקּוֹ וְדִישֹׁן וּתְאוֹ וָזָמֶר. ו וְכָל בְּהֵמָה מַפְרֶסֶת פַּרְסָה וְשֹׁסַעַת שֶׁסַע שְׁתֵּי פְרָסוֹת מַעֲלַת גֵּרָה בַּבְּהֵמָה אֹתָהּ תֹּאכֵלוּ
מלבב כתב:ישא ברכה כתב:בגמ' בב"מ מובא שרבי אמר לעגל - כי לכך נוצרת.
יש שמסתפקים בכך שהבורא קבע את יעודו למאכל האדם. אולם החיד"א כותב 'זיל לכך נוצרת - פירוש דכבר נתקלקלו הבהמות בחטא אדה"ר ותקונם הוא השחיטה וכמו שכתבנו וכו'. ולכאורה דבריו יותר מתקבלים.
השאלה כל זמן שהתורה לא חייבה רק התירה, אז זה לא סותר מינימום של מוסריות, בשלמא צדיק שכל כוונתו לשם שמיים ואוכל לשם שמים ותיקון נפש הבהמה ניחא, אבל אדם שאוכל לשם תאווה איך נסביר, ובפרט שמסתבר שבאכילה לשם תאווה אין גם תיקון רק קלקול.
קראקובער כתב:התורה לא חילקה בין צדיק לאדם רגיל ש"מ שלכולי עלמא דברה תורה, למה צריך הסבר מיוחד?זֹאת הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר תֹּאכֵלוּ שׁוֹר שֵׂה כְשָׂבִים וְשֵׂה עִזִּים. ה אַיָּל וּצְבִי וְיַחְמוּר וְאַקּוֹ וְדִישֹׁן וּתְאוֹ וָזָמֶר. ו וְכָל בְּהֵמָה מַפְרֶסֶת פַּרְסָה וְשֹׁסַעַת שֶׁסַע שְׁתֵּי פְרָסוֹת מַעֲלַת גֵּרָה בַּבְּהֵמָה אֹתָהּ תֹּאכֵלוּ
מלבב כתב: . . האם גוי שאוכל בשר הוא אכזר ורע?
מה לא מוסרי בזה?מלבב כתב:איך מסבירים מבחינה מוסרית את ההצדקה בהריגת בעלי חיים לאכילה.
דרומי כתב:כתוב היכן שהוא שלעם הארץ אסור לאכול בשר
אבק פורח כתב:מה לא מוסרי בזה?מלבב כתב:איך מסבירים מבחינה מוסרית את ההצדקה בהריגת בעלי חיים לאכילה.
מלבב כתב:לא אמרתי שאסור לאדם רגיל לאכול בשר, שאלתי למה מותר, כלומר איך זה שהתורה התירה דבר שבסברא הוא לא מוסרי, האם זה בגדר גזירת הכתוב או שיש לזה הסבר, אם זה בגדר גזירת הכתוב, אז האם גוי שאוכל בשר הוא אכזר ורע?
הפירוש הפשוט בזה כתבו הראשונים משום שאינו בקי בהלכות הרבות של שחיטה ניקור וכו' -דרומי כתב:כתוב היכן שהוא שלעם הארץ אסור לאכול בשר
אוצר החכמה כתב:לא ענית מה לא מוסרי בזה.
מי דיבר על נהוג או לא נהוג שאלו אותך מה לא מוסרי בזה.
להרוג תינוק או מבוגר לבן או כושי גם בלי לאכול אותו זה לא מוסרי.
קראקובער כתב:מלבב כתב:לא אמרתי שאסור לאדם רגיל לאכול בשר, שאלתי למה מותר, כלומר איך זה שהתורה התירה דבר שבסברא הוא לא מוסרי, האם זה בגדר גזירת הכתוב או שיש לזה הסבר, אם זה בגדר גזירת הכתוב, אז האם גוי שאוכל בשר הוא אכזר ורע?
לדבריך יש לפני עור להושיט אבר מן המת לבן נח..?!
עצם השאלה תמוהה אם התורה התירה סימן שזה מוסרי.
מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:לא ענית מה לא מוסרי בזה.
מי דיבר על נהוג או לא נהוג שאלו אותך מה לא מוסרי בזה.
להרוג תינוק או מבוגר לבן או כושי גם בלי לאכול אותו זה לא מוסרי.
ואתה לא ענית מה לא מוסרי בלהרוג תינוק.
האם יש הגיון לחלק בין הריגת בן אדם לבעל חי, או שזה גזירת הכתוב? אם יש הגיון לחלק מה ההיגיון? אם בגלל שבעל חי הוא מפגר, אז האם זה מוסרי להרוג אדם מפגר?
ישנו כתב:אני לא יודע אם אתה מתכוון ברצינות לשאול מה ההבדל בין אדם לבהמה, אבל בתורה כתוב שהטעם של איסור רציחה הוא "כי בצלם אלוהים עשה את האדם" מה שכמובן לא שייך בבהמה.
מלבב כתב:אוצר החכמה כתב:לא ענית מה לא מוסרי בזה.
מי דיבר על נהוג או לא נהוג שאלו אותך מה לא מוסרי בזה.
להרוג תינוק או מבוגר לבן או כושי גם בלי לאכול אותו זה לא מוסרי.
ואתה לא ענית מה לא מוסרי בלהרוג תינוק.
האם יש הגיון לחלק בין הריגת בן אדם לבעל חי, או שזה גזירת הכתוב? אם יש הגיון לחלק מה ההיגיון? אם בגלל שבעל חי הוא מפגר, אז האם זה מוסרי להרוג אדם מפגר?
אביגדור כתב:הרב מלבב,
ע"פ דרך המוסר האנושי, אם אדם וכלב טובעים בנהר את מי מהם יש להציל ראשון?
אביגדור כתב:לדעתך זה אותו דבר?
לדעתי מי שבוחר להציל בני עם אחר ולא את בני משפחתו, הוא טועה אבל מובן. מי שבוחר להציל כלב ולא אדם הוא מעוות לגמרי.
אביגדור כתב:לדעתך זה אותו דבר?
לדעתי מי שבוחר להציל בני עם אחר ולא את בני משפחתו, הוא טועה אבל מובן. מי שבוחר להציל כלב ולא אדם הוא מעוות לגמרי.
קראקובער כתב:התורה לא חילקה בין צדיק לאדם רגיל ש"מ שלכולי עלמא דברה תורה, למה צריך הסבר מיוחד?זֹאת הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר תֹּאכֵלוּ שׁוֹר שֵׂה כְשָׂבִים וְשֵׂה עִזִּים. ה אַיָּל וּצְבִי וְיַחְמוּר וְאַקּוֹ וְדִישֹׁן וּתְאוֹ וָזָמֶר. ו וְכָל בְּהֵמָה מַפְרֶסֶת פַּרְסָה וְשֹׁסַעַת שֶׁסַע שְׁתֵּי פְרָסוֹת מַעֲלַת גֵּרָה בַּבְּהֵמָה אֹתָהּ תֹּאכֵלוּ
מלבב כתב:קראקובער כתב:התורה לא חילקה בין צדיק לאדם רגיל ש"מ שלכולי עלמא דברה תורה, למה צריך הסבר מיוחד?זֹאת הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר תֹּאכֵלוּ שׁוֹר שֵׂה כְשָׂבִים וְשֵׂה עִזִּים. ה אַיָּל וּצְבִי וְיַחְמוּר וְאַקּוֹ וְדִישֹׁן וּתְאוֹ וָזָמֶר. ו וְכָל בְּהֵמָה מַפְרֶסֶת פַּרְסָה וְשֹׁסַעַת שֶׁסַע שְׁתֵּי פְרָסוֹת מַעֲלַת גֵּרָה בַּבְּהֵמָה אֹתָהּ תֹּאכֵלוּ
בספרו של אסא קיסר מביא מקורות שההיתר של הריגת בעלי חיים זה כמו ההיתר של אשת יפת תואר
לא הבנתי אם אתה מסכים עם האמירה שלי או לא.מלבב כתב:אביגדור כתב:לדעתך זה אותו דבר?
לדעתי מי שבוחר להציל בני עם אחר ולא את בני משפחתו, הוא טועה אבל מובן. מי שבוחר להציל כלב ולא אדם הוא מעוות לגמרי.
ברור שצריך להציל קודם משפחתך, אבל זה לא גורע מאי מוסריות של הריגה בני עם אחר.
אביגדור כתב:לא הבנתי אם אתה מסכים עם האמירה שלי או לא.מלבב כתב:אביגדור כתב:לדעתך זה אותו דבר?
לדעתי מי שבוחר להציל בני עם אחר ולא את בני משפחתו, הוא טועה אבל מובן. מי שבוחר להציל כלב ולא אדם הוא מעוות לגמרי.
ברור שצריך להציל קודם משפחתך, אבל זה לא גורע מאי מוסריות של הריגה בני עם אחר.
האם לדעתך מי שמציל את בני עם אחר לפני בני משפחתו דומה למי שמציל כלב לפני אדם, או שהמציל כלב לפני אדם גרוע ממנו?
א. זה כל הנושא? המרחק ממך? אני חושב, ולדעתי כך הוא המוסר האנושי, שכלב הוא יצור נחות ביחס לבני אדם.מלבב כתב:ברור שמציל כלב הוא יותר גרוע א. כי כלב הוא יותר רחוק מעם אחר, ב. כי התורה התירה הריגת בעלי חיים.
אביגדור כתב:א. זה כל הנושא? המרחק ממך? אני חושב, ולדעתי כך הוא המוסר האנושי, שכלב הוא יצור נחות ביחס לבני אדם.מלבב כתב:ברור שמציל כלב הוא יותר גרוע א. כי כלב הוא יותר רחוק מעם אחר, ב. כי התורה התירה הריגת בעלי חיים.
ב. מה שהתורה התירה לא רלוונטי כי שאלתי אותך לפי המוסר האנושי.
אתה מתחמק. לא דיברתי על נאצי שטובע אלא על אדם נורמלי.מלבב כתב:יש בני אדם שגרועים מכלבים, וכש"כ מכבשים.
בעיני זה לא הנושא אם צעב"ח זו מצוה שהשכל מחייב או לא.ישא ברכה כתב:לדעתי ברור שמלבב צודק.
צער בעלי חיים זו מצוה שהשכל גם מחייב אותה.
וממילא השאלה במקומה למה התיר ה' לאכול בע"ח, ובוודאי שהקב"ה לא יתן בידינו לעשות עוול.
והתשובה לענ"ד כאשר כתבתי בתחילת האשכול.
ישא ברכה כתב:לדעתי ברור שמלבב צודק.
צער בעלי חיים זו מצוה שהשכל גם מחייב אותה.
וממילא השאלה במקומה למה התיר ה' לאכול בע"ח, ובוודאי שהקב"ה לא יתן בידינו לעשות עוול.
והתשובה לענ"ד כאשר כתבתי בתחילת האשכול.
אביגדור כתב:בעיני זה לא הנושא אם צעב"ח זו מצוה שהשכל מחייב או לא.ישא ברכה כתב:לדעתי ברור שמלבב צודק.
צער בעלי חיים זו מצוה שהשכל גם מחייב אותה.
וממילא השאלה במקומה למה התיר ה' לאכול בע"ח, ובוודאי שהקב"ה לא יתן בידינו לעשות עוול.
והתשובה לענ"ד כאשר כתבתי בתחילת האשכול.
מלבב לא מוכן לומר שבעל חיים הוא יצור נחות מבן אדם ולדעתו צריך להציל אדם לפני בעל חיים מאותה סיבה שצריך להציל את בן משפחתך לפני בן עם אחר.
בעיני זה טירוף!
מלבב כתב:אבל לפי מה שמביא אסא כשר אז איך שחיטת בשר מקובל כדבר שלכתחילה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים