מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי חיימשה » א' אפריל 28, 2019 11:22 am

כאב לבנים בגילאים שונים, אני נתקל מידי פעם בשאלה זו.

מי שנאנס בשינה ואחר זמן קריאת שמע, (לא מדובר במי שעובר בשאט נפש חלילה, אלא שמכין שעון לעוררו ואנסתו שינה כנפוץ) האם נחשב למבטל עשה באונס, או שזה חמור מזה.
ומה הגדר, עד כמה מחוייב להקדם לשכב בלילה כדי למנוע את האונס, האם יש בכתובים דברים ברורים בזה?

יוצא פוניבז'
הודעות: 2063
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » א' אפריל 28, 2019 11:50 am

אבות דר"נ פכ"א
שינה של שחרית כיצד, מלמד שלא יתכוין אדם לישן עד שיעבור עליו זמן קריאת שמע

יוצא פוניבז'
הודעות: 2063
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » א' אפריל 28, 2019 11:56 am

ולגוף הנידון, אם נאנס למה שיהיה יותר חמור מכל אונס, וכמו"כ לא הבנתי השאלה עד כמה מחויב למנוע האונס, אם מדובר על משהו שיכול למנוע זה לא אונס...

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2514
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' אפריל 28, 2019 11:58 am

תוס' ב"ק ד סע"א, לגבי משכיב עצמו אצל הכלים, ע"ש. יש ללמוד דה"ה בישן מאוחר.

וע"ע שו"ע או"ח סי' סג ס"ה:
אם היה ישן מצערים אותו ומעירים אותו עד שיקרא פסוק ראשון והוא ער ממש, מכאן ואילך אין מצערים אותו כדי שיקרא והוא ער ממש, שאף על פי שהוא קורא מתנמנם יצא.


אבל כמדומני במקור הדברים של השו"ע שהוא מדברי הר"ן כמדומני יש חילוק בזה.

יש גם תשובה בשו"ת בנין ציון בתחילתו בענין זה, לגבי שינה סמוך לעלות השחר, לאסור, וכמדומה כותב ש"חצי שעה" לפני עה"ח אסור לישון. ולפו"ר כ"ז דוקא מפני ק"ש, אבל אחר עה"ש אם אמר ק"ש של שחרית, לכאו' יהיה מותר לישון. שהרי מפני זמן תפלה דרבנן לא חייבוהו, ויל"ע.

ובמק"א הערתי ממ"ש בחידושי הריטב"א בסוכה כו. ע"ש במה שחולק על רבו.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2063
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » א' אפריל 28, 2019 12:13 pm

הבו לה' כבוד קולדצקי.JPG
הבו לה' כבוד קולדצקי.JPG (56.29 KiB) נצפה 8930 פעמים

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2514
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » א' אפריל 28, 2019 12:19 pm

['תשובת המשקל' על זה, להעיר אחרים שעלולים להפסיד זק"ש, ולהעירם לק"ש. ויש בזה גם מענין להלך אחר מידותיו של הקב"ה, מה הוא מעורר ישנים וכו'].

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי יואל שילה » א' אפריל 28, 2019 12:52 pm

שמעתי בשם הגרי"ש זצ"ל שי שהתעורר סמוך לעלות השחר - אסור לו להמשיך לישון.
לולא דבריו הייתי אומר שמי שהתעורר סמוך לעלוה"ש ובדעתו להמשיך לישון [כגון שקם להתפנות] - נחשב שממשיך לישון את השינה המקורית, ולא שמתחיל שינה חדשה כך שנאמר לו שאסור לו להמשיך לישון.
שמע לי לא הגיוני בעליל לקלקל לאדם את השינה רק בגלל שהגיע סמוך לעלוה"ש, כלומר כשעה וחצי לפני הנה"ח, וכארבע וחצי שעות לפני סוף זמן ק"ש.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' אפריל 28, 2019 12:55 pm

יואל שילה כתב:שמעתי בשם הגרי"ש זצ"ל שי שהתעורר סמוך לעלות השחר - אסור לו להמשיך לישון.
לולא דבריו הייתי אומר שמי שהתעורר סמוך לעלוה"ש ובדעתו להמשיך לישון [כגון שקם להתפנות] - נחשב שממשיך לישון את השינה המקורית, ולא שמתחיל שינה חדשה כך שנאמר לו שאסור לו להמשיך לישון.
שמע לי לא הגיוני בעליל לקלקל לאדם את השינה רק בגלל שהגיע סמוך לעלוה"ש, כלומר כשעה וחצי לפני הנה"ח, וכארבע וחצי שעות לפני סוף זמן ק"ש.

ראה מ"ב ס"א סק"ב.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי דרומי » א' אפריל 28, 2019 12:56 pm

לכאורה המקור לזה הוא בשו"ע הלכות סוכה לגבי מי שישן מחוץ לסוכה (כי ירד גשם) והתעורר באמצע שנתו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אפריל 28, 2019 2:19 pm

יואל שילה כתב:שמעתי בשם הגרי"ש זצ"ל שי שהתעורר סמוך לעלות השחר - אסור לו להמשיך לישון.
לולא דבריו הייתי אומר שמי שהתעורר סמוך לעלוה"ש ובדעתו להמשיך לישון [כגון שקם להתפנות] - נחשב שממשיך לישון את השינה המקורית, ולא שמתחיל שינה חדשה כך שנאמר לו שאסור לו להמשיך לישון.
שמע לי לא הגיוני בעליל לקלקל לאדם את השינה רק בגלל שהגיע סמוך לעלוה"ש, כלומר כשעה וחצי לפני הנה"ח, וכארבע וחצי שעות לפני סוף זמן ק"ש.


מה גם שלפי אדוננו הגר"א סוזק"ש זה בהנץ החמה

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי חיימשה » א' אפריל 28, 2019 2:39 pm

תודה לכל המשיבים.
תשובה לשאלה לכאורה לא קיבלתי עדיין. איני דן בהולך לישון סמוך לעלוה''ש, נידון הלכתי נפרד.
המובאה היחידה שמתייחסת לנושא זה ממש הור מר' ירוחם, והדברים טעונים מקור.
האם באמת בחור צעיר שנתעסק עד 2.00 בלילה נאסר עליו לישון מדינא עד שישכור פועל שיהפוך את מיטתו בבוקר?
האם מצאנו כיו''ב איסור שחל בגלל המצווה כחצי יום לפניה?
נערך לאחרונה על ידי חיימשה ב א' אפריל 28, 2019 2:56 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יוצא פוניבז'
הודעות: 2063
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » א' אפריל 28, 2019 2:46 pm

האם באמת מחוייב אברך צעיר מדינא להוזיל מממונו הדל אך ורק בכדי לקיים מצות כזית מצה בליל הסדר?!

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי חיימשה » א' אפריל 28, 2019 2:57 pm

יוצא פוניבז' כתב:האם באמת מחוייב אברך צעיר מדינא להוזיל מממונו הדל אך ורק בכדי לקיים מצות כזית מצה בליל הסדר?!

התשובה היא כמדומני עד חומש מנכסיו

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' אפריל 28, 2019 5:41 pm

יואל שילה כתב:שמעתי בשם הגרי"ש זצ"ל שמי שהתעורר סמוך לעלות השחר - אסור לו להמשיך לישון.
לולא דבריו הייתי אומר שמי שהתעורר סמוך לעלוה"ש ובדעתו להמשיך לישון [כגון שקם להתפנות] - נחשב שממשיך לישון את השינה המקורית, ולא שמתחיל שינה חדשה כך שנאמר לו שאסור לו להמשיך לישון.
שמע לי לא הגיוני בעליל לקלקל לאדם את השינה רק בגלל שהגיע סמוך לעלוה"ש, כלומר כשעה וחצי לפני הנה"ח, וכארבע וחצי שעות לפני סוף זמן ק"ש.

הנידון בממשיך לישון לאחר שהתעורר אם נחשב לשינה חדשה מתעורר באשר לשינה בבוקרו של ראש השנה, באם זה נחשב להמשך השינה של הלילה, הרי אין כאן החשש של מאן דדמיך בריש שתא, וכמדומני שגם שם נחלקו בזה.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי יואל שילה » א' אפריל 28, 2019 10:18 pm

בברכה המשולשת כתב:
יואל שילה כתב:שמעתי בשם הגרי"ש זצ"ל שי שהתעורר סמוך לעלות השחר - אסור לו להמשיך לישון.
לולא דבריו הייתי אומר שמי שהתעורר סמוך לעלוה"ש ובדעתו להמשיך לישון [כגון שקם להתפנות] - נחשב שממשיך לישון את השינה המקורית, ולא שמתחיל שינה חדשה כך שנאמר לו שאסור לו להמשיך לישון.
שמע לי לא הגיוני בעליל לקלקל לאדם את השינה רק בגלל שהגיע סמוך לעלוה"ש, כלומר כשעה וחצי לפני הנה"ח, וכארבע וחצי שעות לפני סוף זמן ק"ש.


מה גם שלפי אדוננו הגר"א סוזק"ש זה בהנץ החמה

מן הסתם כוונתך למה שבירושלמי (ברכות א' ב') מובא 'רבי אידי ורב המנונא ורב אדא בר אחא בשם רב הלכה כרבי יהושע בשוכח' - כלומר שרק השוכח רשאי לקרוא ק"ש עד ג' שעות, ונחלקו שם 'רבי הונא אמר תרין אמוראין: חד אמר בשוכח, אגיב ליה חבריה וכי יש הלכה בשוכח? כך הוא הלכה ולמה אמרו בשוכח כדי שיהא אדם מזרז בעצמו לקרותה בעונתה', וביאר הגר"א בשנות אליהו (ברכות א' ב') שנחלקו האם מדאורייתא הלכה עד ג' שעות רק בשוכח, או שמדאורייתא אין הגבלה שדוקא בשוכח, אלא היא הרחקה דרבנן.
ומ"מ לא הביאו חילוק זה להלכה לא בביאור הגר"א, לא בחיי אדם, לא בשו"ע הרב, ולא במ"ב, ואכן המנהג אצלנו לקבוע לכתחילה מניינים בתוך ג' שעות.
אמנם המ"ב (ברכות נ"ח ג') כתב 'ולכתחילה אסור להתאחר עד אותו הזמן [שנות אליהו בשם הירושלמי]' - ונמצא שרק הביא את טעם הירושלמי שצריך להזדרז, אך לא הביא את מה שאסרו שם למזיד והתירו רק לשוכח.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי לענין » א' אפריל 28, 2019 10:23 pm

חיימשה כתב:כאב לבנים בגילאים שונים, אני נתקל מידי פעם בשאלה זו.

מי שנאנס בשינה ואחר זמן קריאת שמע, (לא מדובר במי שעובר בשאט נפש חלילה, אלא שמכין שעון לעוררו ואנסתו שינה כנפוץ) האם נחשב למבטל עשה באונס, או שזה חמור מזה.
ומה הגדר, עד כמה מחוייב להקדם לשכב בלילה כדי למנוע את האונס, האם יש בכתובים דברים ברורים בזה?


ושאלה נוספת (שהציקה לי מזמן).
מי שיכול לשלוח את בנו לישיבה חשובה ומשובחת, שיגדל ויפרח לתפארת בית ישראל, אך ישנו חשש מסוים לגבי זמן ק"ש (פשוט תבוא לישיבה בבוקר...) ומאידך אם ילך לישיבה 'פשוטה' אז אין חשש כזה, בגלל שיש שם משטר טוב וכולם באים לתפילה בישיבה, אבל למעשה זו לא ישיבה משהו משהו (אין צריך להסביר)...
הי מינייהו עדיף?

עזריאל ברגר
הודעות: 12945
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אפריל 28, 2019 11:30 pm

יואל שילה כתב:.
ומ"מ לא הביאו חילוק זה להלכה לא בביאור הגר"א, לא בחיי אדם, לא בשו"ע הרב, ולא במ"ב,

ראה שו"ע הרב נח,ד, שפוסק הלכה למעשה להשתדל לקרוא (עכ"פ פרשה ראשונה ד)ק"ש לפני הנץ.

וכנראה שהוא מהדברים שכיוונו שניהם (אדה"ז והגר"א) לדעה אחת, כפי שכבר דובר בכ"מ.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי יואל שילה » ב' אפריל 29, 2019 4:28 pm

לא הבנתי את כוונתך, הרי הסברתי כבר בדברי המ"ב ש'נמצא שרק הביא את טעם הירושלמי שצריך להזדרז, אך לא הביא את מה שאסרו שם למזיד והתירו רק לשוכח', כלומר, אין כאן פסק שמי שהתאחר במזיד לא יכול לקרוא לאחר הנה"ח, אלא רק זירוז להקדים, וזה מה שהבאת משו"ע הרב, לא כן?
ובפועל מנהג הישיבות שלא להתייחס להנהגה זו, מאחר ויש לה מחיר כבד בצורך להקדים את סיום הלימוד בלילה, כפי שבישיבות נהגו שלא לומר קרבנות, ובחלקן מקצרים את חזרת הש"צ, ומתפללים מנחה גדולה, וכו' שאר הנהגות שנקבעו ע"י תופסי הישיבות הראשונים לתועלת הלימוד, ולא בהכרח הן ההנהגה הרצויה לכתחילה מבחינת הלכות תפילה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' אפריל 29, 2019 5:40 pm

יואל שילה כתב:שמעתי בשם הגרי"ש זצ"ל שי שהתעורר סמוך לעלות השחר - אסור לו להמשיך לישון.
לולא דבריו הייתי אומר שמי שהתעורר סמוך לעלוה"ש ובדעתו להמשיך לישון [כגון שקם להתפנות] - נחשב שממשיך לישון את השינה המקורית, ולא שמתחיל שינה חדשה כך שנאמר לו שאסור לו להמשיך לישון.
שמע לי לא הגיוני בעליל לקלקל לאדם את השינה רק בגלל שהגיע סמוך לעלוה"ש, כלומר כשעה וחצי לפני הנה"ח, וכארבע וחצי שעות לפני סוף זמן ק"ש.


עיין בנין עולם להגרי"א חבר סימן א או ב.

ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ב' אפריל 29, 2019 6:24 pm

כמדומני שא"ל פעם הג"ר אהרן יהושע צוקר שליט"א ה' ירפאהו בקרוב. שנחשב הדבר לאונס ודינו ככל אנוס במצוות עשה. [ויתכן שסייג את הדברים, שמדובר כשהלך לישון יכול היה לקום].

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי יואל שילה » ב' אפריל 29, 2019 7:19 pm

אוצר החכמה כתב:עיין בנין עולם להגרי"א חבר סימן א או ב.

אם הבנתי נכון את מסקנתו - כשלא ישן בלילה - אין להתיר ללכת לישון בחצי השעה הסמוכה לעלוה"ש, מאחר ודרכו לישון הרבה, אך אם כבר ישן, וקם ללמוד - יכול שוב לישון עוד מעט, ונכון שימסור שנתו לאחרים.
אין כאן התייחסות למש"כ שכשישן בזמן שמותר, וקם להתפנות, וכלל אין בדעתו לקום - שרשאי לחזור לישון, כי יש להחשיב זאת כהמשך השינה הקודמת.
עוד יש להוסיף שמי שמורגל לקום משעון מעורר [כוונתי שמורגל באמת לקום ממנו, לאפוקי מי שרק רגיל לכוון שעון מעורר...] - הוא עדיף על 'מוסר שנתו לאחרים' - ששם עדיין תלוי בדעת אחרים, שעלולים לשכוח או לא להצליח להעיר אותו, ואילו מי שמורגל לקום משעון - הוא מוסר שנתו לאחרים אלא מראש לא מאפשר לעצמו לישון יותר, בלי להיות תלוי בדעת אחרת.
ועוד יש להוסיף, שמי שאם לא יישן כעת - גלוי וידוע שיישן בתפילתו - החכם עיניו בראשו, שהרי המטרה במה שלא יישן כעת היא כדי שיהיה ער בתפילה, אך מי שיישן בתפילה - עדיף שיישן לפני התפילה ויהא ער בתפילה, דיש לדחות הספק בפני הודאי, ובעיני ראיתי ת"ח שמורגל בלימוד בלילות, שישן באופן קבוע שנת ישרים מתחילת פסוקי דזמרה ועד עלינו [ופלא הוא כיצד ניגש לאכול בקידוש שלאחר התפילה למרות שידוע בודאי שישן היטב בזמן התפילה].

חברא
הודעות: 468
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי חברא » ב' אפריל 29, 2019 8:48 pm

חוט שני שבת א-ב עמוד ריג - שינה אחר עלות השחר.PNG
חוט שני שבת א-ב עמוד ריג - שינה אחר עלות השחר.PNG (62.64 KiB) נצפה 8722 פעמים

חברא
הודעות: 468
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי חברא » ב' אפריל 29, 2019 8:50 pm

ולנושא הראשון שבאשכול - ראה בשער הציון אות ח.

חוט שני שבת א-ב עמוד סט - שינה לפני התפילה.PNG
חוט שני שבת א-ב עמוד סט - שינה לפני התפילה.PNG (119.19 KiB) נצפה 8720 פעמים

אראל
הודעות: 3320
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי אראל » ב' אפריל 29, 2019 9:04 pm

אולי יש לדון דהא כשישן הרי הוא פטור מן המצות..., וא"כ כשמשכיב עצמו לישון, הרי אינו גורם לו 'אונס' אלא מביא עצמו לידי מצב של 'פטור', ודוק..
[לציין חידושו של הגרשז"א בישן שמותר להוציאו מן הסוכה משום שאז הוא פטור מכל המצות]
וכבר הלכו בכעי"ז נמושות

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' אפריל 30, 2019 2:22 am

חיימשה כתב:המובאה שמתייחסת לנושא זה ממש הוא מר' ירוחם, והדברים טעונים מקור.

שמא מהא דאמרינן בפרק כהן משיח:
מַאי דִּכְתִיב 'כִּי יְשָׁרִים דַּרְכֵי יְיָ, וְצַדִּקִים יֵלְכוּ בָם, וּפשְׁעִים יִכָּשְׁלוּ בָם'? מָשָׁל לְלוֹט וּשְׁתֵּי בְּנוֹתָיו,
הֵן שֶׁנִּתְכַּוְּנוּ לְשֵׁם מִצְוָה – 'צַדִּקִים יֵלְכוּ בָם', הוּא שֶׁנִּתְכַּוֵּן לְשֵׁם עֲבֵרָה – 'וּפשְׁעִים יִכָּשְׁלוּ בָם'.
וְהָא מֵינָס אֲנִיס?
תָּנָא מִשֻּׁם רַבִּי יוֹסֵי בַּר רַבִּי חוֹנִי: לָמָּה נָקוּד עַל וָיו שֶׁ'בְּקוּמָהּ' שֶׁל בְּכִירָה? לוֹמַר לָךְ: שֶׁבְּשִׁכְבָהּ לֹא יָדַע, אֲבָל בְּקוּמָהּ יָדַע.
וּמַאי הֲוָה לֵהּ לְמֶעְבַּד? מַאי דַּהֲוָה הֲוָה!
נָפְקָא מִנָּהּ דִּלְפַנְיָא אַחֲרִינָא לָא אִבָּעֵי לֵהּ לְמִשְׁתֵּי.

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי חיימשה » ג' אפריל 30, 2019 2:18 pm

ביקורת תהיה כתב:
חיימשה כתב:המובאה שמתייחסת לנושא זה ממש הוא מר' ירוחם, והדברים טעונים מקור.

שמא מהא דאמרינן בפרק כהן משיח:
מַאי דִּכְתִיב 'כִּי יְשָׁרִים דַּרְכֵי יְיָ, וְצַדִּקִים יֵלְכוּ בָם, וּפשְׁעִים יִכָּשְׁלוּ בָם'? מָשָׁל לְלוֹט וּשְׁתֵּי בְּנוֹתָיו,
הֵן שֶׁנִּתְכַּוְּנוּ לְשֵׁם מִצְוָה – 'צַדִּקִים יֵלְכוּ בָם', הוּא שֶׁנִּתְכַּוֵּן לְשֵׁם עֲבֵרָה – 'וּפשְׁעִים יִכָּשְׁלוּ בָם'.
וְהָא מֵינָס אֲנִיס?
תָּנָא מִשֻּׁם רַבִּי יוֹסֵי בַּר רַבִּי חוֹנִי: לָמָּה נָקוּד עַל וָיו שֶׁ'בְּקוּמָהּ' שֶׁל בְּכִירָה? לוֹמַר לָךְ: שֶׁבְּשִׁכְבָהּ לֹא יָדַע, אֲבָל בְּקוּמָהּ יָדַע.
וּמַאי הֲוָה לֵהּ לְמֶעְבַּד? מַאי דַּהֲוָה הֲוָה!
נָפְקָא מִנָּהּ דִּלְפַנְיָא אַחֲרִינָא לָא אִבָּעֵי לֵהּ לְמִשְׁתֵּי.

יפה מאד, ועדיין יש הבדל 'לא איבעיא למשתי' לבין לצפות מאדם שלא ילא לישון ויהיה נעור כל הלילה אם נתאחר לישון, כשיש לו צד שלא יתעורר בזמן.

יושב סתר
הודעות: 642
הצטרף: א' נובמבר 20, 2016 8:17 pm

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי יושב סתר » ג' אפריל 30, 2019 3:22 pm

8.jpg
8.jpg (39.4 KiB) נצפה 8632 פעמים

חיימשה
הודעות: 1958
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי חיימשה » ד' מאי 01, 2019 8:04 pm

דברים יפים מאד.
באמת הנושא כאן הוא לא אם צריך להתאמץ שלא לאחר זמן קר''ש.
השאלה היא מי שאירע לו כן [ומסמא לא מדובר באיזה יחידים שלא איכפת להו] מה גדרו ההלכתי

זכריה הקרחי
הודעות: 32
הצטרף: ד' מאי 01, 2019 7:27 pm

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי זכריה הקרחי » ד' מאי 01, 2019 9:21 pm

לגבי נדון המתעורר אחרי עמוד השחר, הובא שהחזו"א התיר בזה להמשיך לישון.
לגבי שאלת האונס פשוט שהנדון אך ורק לגבי הפעם הראשונה, שכן בפעמים הבאות מפורש בגמ' לגבי לוט שלא חשוב כאונס. [שוב ראיתי שהראיה מלוט הביאו]

נחלי אפרסמון

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי נחלי אפרסמון » ד' מאי 01, 2019 10:19 pm

אוצר החכמה כתב:
יואל שילה כתב:שמעתי בשם הגרי"ש זצ"ל שי שהתעורר סמוך לעלות השחר - אסור לו להמשיך לישון.
לולא דבריו הייתי אומר שמי שהתעורר סמוך לעלוה"ש ובדעתו להמשיך לישון [כגון שקם להתפנות] - נחשב שממשיך לישון את השינה המקורית, ולא שמתחיל שינה חדשה כך שנאמר לו שאסור לו להמשיך לישון.
שמע לי לא הגיוני בעליל לקלקל לאדם את השינה רק בגלל שהגיע סמוך לעלוה"ש, כלומר כשעה וחצי לפני הנה"ח, וכארבע וחצי שעות לפני סוף זמן ק"ש.


עיין בנין עולם להגרי"א חבר סימן א או ב.

לא כיזבת בחזון עובדיה יו"ט (ע"מ שי"ג) מצטטו להלכה בסימן א'.[שם מדבר על הנעורים בחג השבועות].

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' מאי 14, 2019 2:08 am


פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי פלוריש » ג' מאי 14, 2019 12:34 pm

עסק בזה בספר ים החכמה - תשע"א

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2514
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' אוקטובר 15, 2019 11:47 pm

כתב הגר"ש מלצן זצ"ל (אור חדש, הובא במעשה רב מהדו' זלושינסקי סוף דף צר"ה)
"וכל מגמתו של היצה"ר הוא לבטל את האדם ממצוה זו של קריאת שמע בזמנה, שהוא יסוד של כל התורה, [ועל כן יש בה רמ"ח תיבות נגד רמ"ח מצוות עשה], והיא גדולה אף ממצות ת"ת"


ע"ש עוד שהאריך בענין זה.

כולל יונגערמאן
הודעות: 584
הצטרף: ו' דצמבר 10, 2010 9:09 pm

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי כולל יונגערמאן » ה' אוקטובר 17, 2019 5:18 am

לא מובן כלל הצד שאסור לחזור ולישן, הרי זה ממש אם התחילו בזמן היתר שהדין שאין מפסיקים אפילו לקריאת שמע כל שיש שהות ביום (כל זמן שבדעתו לחזור ולישן, אף שכרגע הוא ער, דגם באוכל אין צריך שיאכל כל רגע ולא יפסיק אף לרגע וכל זמן שבדעתו עדיין לאכול - לכאורה היינו כל שלא נטל מים אחרונים - מיחשב כעדיין עסוק באכילה)

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: אונס שינה לגבי זמן קריאת שמע

הודעהעל ידי יואל שילה » ה' אוקטובר 17, 2019 11:05 pm

טענה מצויינת
אך היא רלוונטית רק לגבי מי שעדיין מבחינתו ישן אלא שקם לרגע כדי לשתות או להתפנות, וכיו"ב, ותיכף חוזר לישון, אך היא לא תועיל למי שקם כדי לאכול לפני צום, ללמוד, וכדו'.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 191 אורחים