יקים כתב:כפעם בפעם, בפרט בימים אלו, אני שואל את עצמי ומנסה לדמיין את השאלה הנ"ל, אילולא היתה מוקמת המדינה (אני לא שואל אילולא תנועת הציונות וכו', אני רק מוריד את הקמת המדינה היהודית בלבד), היכן היינו כיום, וכיצד היינו חיים, האם היינו סובלים מנחת זרועם של הגויים/הערבים, או להיפך היינו חיים חיים טובים וקלים יחסית תחת חסות שלטון נכרי, בדומה לרוב יהודי התפוצות כיום, פלוס הורדת המתח היהודי-ערבי.
למאי נפקא מינה? לענין הודאה ושבח להקב"ה על הקמת המדינה באייר תש"ח! להלל ולשבח, או להצטער ולקונן.
השאלה מעסיקה אותי, אך כנראה לא אדע את תשובתה עד יבוא אליהו.
יקים כתב:למאי נפקא מינה? לענין הודאה ושבח להקב"ה על הקמת המדינה באייר תש"ח! להלל ולשבח, או להצטער ולקונן.
יקים כתב:אני חושב שידידיי החשובים פספסו לגמרי את הנקודה, שאליה התכוונתי.
באמת שהכל ספקולציות ודמיונות.
אבל המטרה שלי היתה אך ורק דבר אחד, להרהר מעט באופן חופשי (מכל השטיפות מוח לעל הצדדים) האם אין לנו להודות ולשבח (לפחות בינינו לבין קונינו) על החסד הגדול שעשה עמנו הקב"ה. והזמן גרים להעלות הרהוריי ביום זה.
בשבילי זה נידון חשוב מאוד. ואני מבין שרבים אחרים זה לא מעסיק אותם, ואין לי טענה. אבל הלעג מיותר.
יקים כתב:וכי לא ייתכן שהקב"ה ישתמש (אולי בחטאינו) בחפצא שנולד מתוך כוונה רעה, שזה גופא יהיה הישועה? כלומר, בגלל מה איכפת לי למי נתכוונו בוניה. למשל, העץ שעשה המן למרדכי, לבסוף תלוהו עליו, וכין אין זה חלק מההודאה להקב"ה על שהכניס בלבו לעשות העץ, וכן הלאה.
דרומי כתב:רפרפתי קצת באשכול זה ולענ"ד כל מה שכתבו כאן הם ספוקלציות בעלמא. אין שום אפשרות לדעת מה היה קורה ביחס למאורעות שהיו לפני 71 שנה.
ראוי לציין עוד כי זה לא שאלה 'שחור-לבן', יש הרבה אפשרויות באמצע. לדוגמא, מלחמת ששת הימים שינתה הרבה באוירה ממה שהיה קודם. כך גם מלחמת יום הכפורים. ועוד.
אפשר לדון איפוא על כל אירוע לגופו: מה היה קורה אם לא היה מלחמת ששת הימים? ומה היה קורה אם לא היתה מלחמת יום הכפורים? ומה היה קורה אם שערי ברית המועצות היו נפתחים בשנת תשכ"ז במקום תשמ"ז? ומה היה קורה אם לא היו מעלים את האתיופים לארץ? ומה היה קורה אם האדמו"ר מסטמר היה משנה את דעתו ומורה ל'נטורי קרתא' להצביע בבחירות? ומה היה קורה אם לא היו מחזירים את סיני? ומה היה קורה עם לא היו גונבים את ילדי תימן? ומה היה קורה אם היו מגרשים את כל ערביי יו"ש כהצעת גנדי? ומה היה קורה אם פתאום מחצית מיהודי ארה"ב היו עולים לארץ? ועוד ועוד.
יקים כתב:ומה דעתכם על זה:
יש שמתקשים להעריך ולרומם את יוזף סטלין והבולשביקים בכלל מפני שקיבלו את עלילת הכזב, כאילו התנועה הבולשביקית גרמה בין השאר לשילוח רבבןת יהודים למותם בסיביר. אולם האמת הפוכה. למרות פושעים ואכזרים שרבים פעלו במסגרת התנועה הבולשביקיתת ואחת המגמות שלהם הייתה להיפטר מהיהודים ובפרט מהפליטים מארצות כיבוש הנאצים, בפועל בזכות המדיניות הבולשביקית ופעילותה למען קיבוץ ושילוח הפליטים לסיביר, ניצלו אותם יהודים מהריגה ושחיטה במחנות ההשמדה.
סיבות רבות גרמו לרצח עם רדיפה והשמדת חל ניכר מהעם היהודי בתקופת המלחמה, העיקרית שבהן היא כמובן הפעילות הנאצית בכל ארצות הכיבוש לחסל את היהודים בפיתרון הסופי רח"לשילוח הפליטים היהודים לערבות סיביר לא הייתה הגורם לבעיה אלא הפיתרון. לכן בכל קהילות פולין וארצות הכיבוש אחוז ההרוגים גדול לאין ערוך מאשר בסיביר.. מי שאינו רואה זאת, ומטיח דברים נגד התנועה והמדיניות הבולשביקית, כופר בטובה. כופר בטובה שהיטיב ה' לנו, וכפוי טובה כלפי פעילי התנועה הבולשביקית לדורותיהם.
וכו'.....
מלבב כתב:יקים כתב:ומה דעתכם על זה:
יש שמתקשים להעריך ולרומם את יוזף סטלין והבולשביקים בכלל מפני שקיבלו את עלילת הכזב, כאילו התנועה הבולשביקית גרמה בין השאר לשילוח רבבןת יהודים למותם בסיביר. אולם האמת הפוכה. למרות פושעים ואכזרים שרבים פעלו במסגרת התנועה הבולשביקיתת ואחת המגמות שלהם הייתה להיפטר מהיהודים ובפרט מהפליטים מארצות כיבוש הנאצים, בפועל בזכות המדיניות הבולשביקית ופעילותה למען קיבוץ ושילוח הפליטים לסיביר, ניצלו אותם יהודים מהריגה ושחיטה במחנות ההשמדה.
סיבות רבות גרמו לרצח עם רדיפה והשמדת חל ניכר מהעם היהודי בתקופת המלחמה, העיקרית שבהן היא כמובן הפעילות הנאצית בכל ארצות הכיבוש לחסל את היהודים בפיתרון הסופי רח"לשילוח הפליטים היהודים לערבות סיביר לא הייתה הגורם לבעיה אלא הפיתרון. לכן בכל קהילות פולין וארצות הכיבוש אחוז ההרוגים גדול לאין ערוך מאשר בסיביר.. מי שאינו רואה זאת, ומטיח דברים נגד התנועה והמדיניות הבולשביקית, כופר בטובה. כופר בטובה שהיטיב ה' לנו, וכפוי טובה כלפי פעילי התנועה הבולשביקית לדורותיהם.
וכו'.....
פה הוא מסביר יותר:
״סיבות רבות גרמו לחילוניות, כשהעיקרית שבהן היא הקושי להתמודד עם ההשכלה והסביבה המודרנית, אבל העלייה לארץ לא הייתה הגורם לבעיה אלא הפתרון. נשווה את מצב היהודים שעלו לארץ לעומת אלה שנותרו בחוץ לארץ: בין הגרים בארץ יותר מ‑25 אחוזים שומרי תורה ומצוות, וכ‑40 אחוזים מגדירים את עצמם כמסורתיים, ואף רוב החילונים שומרים מצוות מסוימות, כמו נישואין, ברית מילה, יום כיפור, פסח וחנוכה. לעומת זאת היהודים שנשארו באירופה, רובם נרצחו בשואה, והנותרים תחת השלטון הסובייטי הורחקו בכוח מהמסורת היהודית, עד שמרבית צאצאיהם התחתנו עם גויים. מצבם של אלה שהיגרו לאמריקה ואנגליה אינו טוב יותר מבחינה יהודית: רוב הצעירים מתבוללים, פחות מ‑10 אחוזים שומרי תורה ומצוות, ורוב אלה שמוגדרים שם כמסורתיים קשורים לדת כמו החילוניים כאן.
כך גם לגבי יהודי צפון אפריקה. מצבם של העולים לארץ בהשפעת התנועה הציונית טוב לאין ערוך ממצבם של אלה שנותרו בגלותם, שבפועל היגרו לצרפת ואחוז המתבוללים מביניהם כבר הגיע ליותר מ‑60 אחוזים, ואילו כאן למעלה מ‑80 אחוזים שומרי תורה ומצוות או מסורתיים.
גם מבחינה דמוגרפית, כל הקהילות היהודיות בחוץ לארץ מתמעטות והולכות, עקב נישואי תערובת ומיעוט ילדים, ואילו בארץ ישראל מספר היהודים הולך וגדל.
אפשר להעריך שאילולי הציונות מספר היהודים בעולם היה כמחצית, ומספר שומרי התורה והמצוות כרבע. מנגד, ככל שהיינו מתעוררים לעלות לארץ מוקדם יותר כך היינו מצילים יותר יהודים, מהבחינה הפיזית והרוחנית כאחד.״
מה אתה אומר על זה?
שמש כתב:אם כדבריך הרי שהנס גדול יותר וחובת ההודאה להי"ת רק מתעצמת. הם חשבוה לרעה וה' חשבה לטובה, וכי אין חובה להודות לו (ולא לראשי הציונות) על כך שהוקמה המדינה שבאמצעותה שומר עמ"י על יהדותו בצורה טובה יותר ממה שהיה קודם לכן?
יקים כתב:מלבב כתב:יקים כתב:ומה דעתכם על זה:
יש שמתקשים להעריך ולרומם את יוזף סטלין והבולשביקים בכלל מפני שקיבלו את עלילת הכזב, כאילו התנועה הבולשביקית גרמה בין השאר לשילוח רבבןת יהודים למותם בסיביר. אולם האמת הפוכה. למרות פושעים ואכזרים שרבים פעלו במסגרת התנועה הבולשביקיתת ואחת המגמות שלהם הייתה להיפטר מהיהודים ובפרט מהפליטים מארצות כיבוש הנאצים, בפועל בזכות המדיניות הבולשביקית ופעילותה למען קיבוץ ושילוח הפליטים לסיביר, ניצלו אותם יהודים מהריגה ושחיטה במחנות ההשמדה.
סיבות רבות גרמו לרצח עם רדיפה והשמדת חל ניכר מהעם היהודי בתקופת המלחמה, העיקרית שבהן היא כמובן הפעילות הנאצית בכל ארצות הכיבוש לחסל את היהודים בפיתרון הסופי רח"לשילוח הפליטים היהודים לערבות סיביר לא הייתה הגורם לבעיה אלא הפיתרון. לכן בכל קהילות פולין וארצות הכיבוש אחוז ההרוגים גדול לאין ערוך מאשר בסיביר.. מי שאינו רואה זאת, ומטיח דברים נגד התנועה והמדיניות הבולשביקית, כופר בטובה. כופר בטובה שהיטיב ה' לנו, וכפוי טובה כלפי פעילי התנועה הבולשביקית לדורותיהם.
וכו'.....
פה הוא מסביר יותר:
״סיבות רבות גרמו לחילוניות, כשהעיקרית שבהן היא הקושי להתמודד עם ההשכלה והסביבה המודרנית, אבל העלייה לארץ לא הייתה הגורם לבעיה אלא הפתרון. נשווה את מצב היהודים שעלו לארץ לעומת אלה שנותרו בחוץ לארץ: בין הגרים בארץ יותר מ‑25 אחוזים שומרי תורה ומצוות, וכ‑40 אחוזים מגדירים את עצמם כמסורתיים, ואף רוב החילונים שומרים מצוות מסוימות, כמו נישואין, ברית מילה, יום כיפור, פסח וחנוכה. לעומת זאת היהודים שנשארו באירופה, רובם נרצחו בשואה, והנותרים תחת השלטון הסובייטי הורחקו בכוח מהמסורת היהודית, עד שמרבית צאצאיהם התחתנו עם גויים. מצבם של אלה שהיגרו לאמריקה ואנגליה אינו טוב יותר מבחינה יהודית: רוב הצעירים מתבוללים, פחות מ‑10 אחוזים שומרי תורה ומצוות, ורוב אלה שמוגדרים שם כמסורתיים קשורים לדת כמו החילוניים כאן.
כך גם לגבי יהודי צפון אפריקה. מצבם של העולים לארץ בהשפעת התנועה הציונית טוב לאין ערוך ממצבם של אלה שנותרו בגלותם, שבפועל היגרו לצרפת ואחוז המתבוללים מביניהם כבר הגיע ליותר מ‑60 אחוזים, ואילו כאן למעלה מ‑80 אחוזים שומרי תורה ומצוות או מסורתיים.
גם מבחינה דמוגרפית, כל הקהילות היהודיות בחוץ לארץ מתמעטות והולכות, עקב נישואי תערובת ומיעוט ילדים, ואילו בארץ ישראל מספר היהודים הולך וגדל.
אפשר להעריך שאילולי הציונות מספר היהודים בעולם היה כמחצית, ומספר שומרי התורה והמצוות כרבע. מנגד, ככל שהיינו מתעוררים לעלות לארץ מוקדם יותר כך היינו מצילים יותר יהודים, מהבחינה הפיזית והרוחנית כאחד.״
מה אתה אומר על זה?
אם עקבת אחר תגובותיי לעיל, היית שם לב שאינני מכחיש את האפשרות כי בדיעבד צמחו כמה טובות לעם ישראל דרך המדינה ואולי הפעילות הציונית, אך אין זה סיבה כלל וכלל להעריך ולשבח את עבודתם של הציונים ושותפיהם, כשמטרתם היתה שונה לחלוטין, אלא שהקב"ה שדרכיו נסתרות סיבב על ידם שתהיה הצלה לעם. ולזה רימזתי (אם לא הבנת) כשדימיתי לזה טת פעלם של הבולשביקים ששילחו רבבות יהודים לסיביר ברשעות ובאכזריות, ובדיעבד הקב"ה סובב שתצמח מזה ישועה לרבים, וכי על זה יש להוקירם. גם בתוך הנאצים עצמם קרו המון סיפורים (כמפורסם בסיפורי בשואה) שאיזה נאצי התכוון לרעה והקב"ה סיבב הצלה על ידו בדיעבד, וכי על זה נעריך פעלו ח"ו.
ולענינינו, אין זה משנה כלל אם הקב"ה סיבב הצלה לעם ישראל ע"י המדינה, וקיבוץ הגלויות, אנחנו לעולם נזכור לרעה ולדראון עולם את הציונים ושותפיהם, שנתכוונו רובם ככולם רק לעקור את האמונה ואת הדת מבני ישראל התמימים, הן מארצות אירופה וביותר מארצות ערב וצפון אפריקה, קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה, וראה את החורבן והשואה האיומה שהמיטו אותם מורדים ופושעים על עם ישראל, לולי רחמיו יתברך לשום לנו שארית בארץ, כמעט שכנה דומה נפשינו רח"ל. ואתם מבקשים עוד להודות להם ולהוקיר פועלם???
אראל כתב:האדמו"ר מסאטמאר האמין באמונה חזקה וגמורה באמת, שלולא המדינה היינו כבר עומדים כעת אחר תחיית המתים וכבר לא היה עומד מסגד אל אקצא בהר הבית, רק במקומה כבר היה בנוי על תלה בית נכון ונשא בראש הרים....., וכל הספרדים והאשכנזים, התימנים והמורוקאים, החסידים והליטאים, כבר הטו כולם יחד שכם אחד לעבדו ית'
עתה תעלה לקברו ותשאל אותו 'כיצד והיכן היינו חיים כיום לולא המדינה'?....
ודאי, השואלים השאלה המוצב בכותרת האשכול, אולי אמונתם בביאת המשיח קצת לקויה, או שסוברים שהקמת המדינה לא עיכבה כלל את ביאת המשיח, לכן שפיר מצאו מקום לשאול 'כיצד והיכן היינו כיום לולא המדינה'... [אולי אנו צריכים לקחת כדורי אמונה...]
אבל הוא האמין באמונת השקפתו ככה ........
אולי הזמן גרמא להתחזק באמונת המשיח [גאולה אמיתית ושלימה ולא חלקית-דמיונית] ותחית המתים, ואע"פ שיתמהמה וכו'..
מלבב כתב:...
גם מבחינה דמוגרפית, כל הקהילות היהודיות בחוץ לארץ מתמעטות והולכות, עקב נישואי תערובת ומיעוט ילדים, ואילו בארץ ישראל מספר היהודים הולך וגדל.
אפשר להעריך שאילולי הציונות מספר היהודים בעולם היה כמחצית, ומספר שומרי התורה והמצוות כרבע. מנגד, ככל שהיינו מתעוררים לעלות לארץ מוקדם יותר כך היינו מצילים יותר יהודים, מהבחינה הפיזית והרוחנית כאחד.״
מה אתה אומר על זה?
זאב ערבות כתב:אראל כתב:האדמו"ר מסאטמאר האמין באמונה חזקה וגמורה באמת, שלולא המדינה היינו כבר עומדים כעת אחר תחיית המתים וכבר לא היה עומד מסגד אל אקצא בהר הבית, רק במקומה כבר היה בנוי על תלה בית נכון ונשא בראש הרים....., וכל הספרדים והאשכנזים, התימנים והמורוקאים, החסידים והליטאים, כבר הטו כולם יחד שכם אחד לעבדו ית'
עתה תעלה לקברו ותשאל אותו 'כיצד והיכן היינו חיים כיום לולא המדינה'?....
ודאי, השואלים השאלה המוצב בכותרת האשכול, אולי אמונתם בביאת המשיח קצת לקויה, או שסוברים שהקמת המדינה לא עיכבה כלל את ביאת המשיח, לכן שפיר מצאו מקום לשאול 'כיצד והיכן היינו כיום לולא המדינה'... [אולי אנו צריכים לקחת כדורי אמונה...]
אבל הוא האמין באמונת השקפתו ככה ........
אולי הזמן גרמא להתחזק באמונת המשיח [גאולה אמיתית ושלימה ולא חלקית-דמיונית] ותחית המתים, ואע"פ שיתמהמה וכו'..
זה שהוא האמין באמונה חזקה וגמורה באמת שלולא המדינה היינו כבר עומדים כעת אחר תחיית המתים... לא אומר שבהכרח זה היה קורה. והכי החפץ חיים לא האמין באמונה שלמה וחזקה וגמורה באמת בביאת המשיח "שבכל יום שיבא"?
זאב ערבות כתב:עוד נקודה: מקריאת הדברים כאן ניתן אולי להתרשם שבאירופה ליקקו היהודים דבש מבחינה רוחנית, ורק הציונות הארורה היא שקלקלה את הכל (עם או בלי מדינת ישראל), וכבר ידועים הדברים שההתבוללות הרוחנית שם היתה נוראה (אין מספרים מדוייקים אך יש השערות עד 90 אחוז) ומתוך הוואקום הזה קמו כל מיני תנועות שרצו לתת מענה לנוער התוסס שרובו כבר השיל את הדת מעליו (קומוניסטים, רוויזיוניסטים, השכלה, ציונות ועוד), והנוער שנתפס לתנועות אלו גרם שעוד נוער ששמר על המסורת נגרר אחריו. אך לפחות על התנועה הציונית ניתן ללמד זכות שאחת ממטרותיה היתה שיבת ציון ואכן גרמה להרבה נוער לעלות ארצה, שלולא היא היו נשארים באירופא וסבירות גבוהה שאף הם היו עולים על המוקד, ולולא העליה הזו היה מיעוט קטן של יהודים בארץ לעומת הערבים ומן הסתם הבריטים האנטישמיים היו מעניקים את האדמות לערבים להקמת מדינת פלשתינא בגיבוי האום. כלומר הסיבה שהאו"ם נתן פיסת אדמה קטנה ליהודים בשם מדינת ישראל היתה כיוון שלא היו יכולים להתעלם ממספרם שהתקרב למליון (משהו בדומה למה שקורה עכשיו בישובים הגדולים ביהודה ושומרון שלא ניתן לעקור אותם).
אראל כתב:זאב ערבות כתב:אראל כתב:האדמו"ר מסאטמאר האמין באמונה חזקה וגמורה באמת, שלולא המדינה היינו כבר עומדים כעת אחר תחיית המתים וכבר לא היה עומד מסגד אל אקצא בהר הבית, רק במקומה כבר היה בנוי על תלה בית נכון ונשא בראש הרים....., וכל הספרדים והאשכנזים, התימנים והמורוקאים, החסידים והליטאים, כבר הטו כולם יחד שכם אחד לעבדו ית'
עתה תעלה לקברו ותשאל אותו 'כיצד והיכן היינו חיים כיום לולא המדינה'?....
ודאי, השואלים השאלה המוצב בכותרת האשכול, אולי אמונתם בביאת המשיח קצת לקויה, או שסוברים שהקמת המדינה לא עיכבה כלל את ביאת המשיח, לכן שפיר מצאו מקום לשאול 'כיצד והיכן היינו כיום לולא המדינה'... [אולי אנו צריכים לקחת כדורי אמונה...]
אבל הוא האמין באמונת השקפתו ככה ........
אולי הזמן גרמא להתחזק באמונת המשיח [גאולה אמיתית ושלימה ולא חלקית-דמיונית] ותחית המתים, ואע"פ שיתמהמה וכו'..
זה שהוא האמין באמונה חזקה וגמורה באמת שלולא המדינה היינו כבר עומדים כעת אחר תחיית המתים... לא אומר שבהכרח זה היה קורה. והכי החפץ חיים לא האמין באמונה שלמה וחזקה וגמורה באמת בביאת המשיח "שבכל יום שיבא"?
פספסת הנקודה, כוונתי, הוא האמין שהקמת המדינה 'עיכב ודחתה' הגאולה, שברור היה אצלו שהיה אמור כבר להתרחש, אחר שכבר עברו חבלי משיח בתלאות המלחמה
החפץ חיים האמין באמונה שלימה בביאת המשיח 'בכל יום שיבא', אבל לא אמר שבאמת כבר היינו עומדים אחר הגאולה לולא תנועה אלמוני שעיכבה ודחתה הגאולה
סגי נהור כתב:נראה שנקודת הדברים היא מאוד פשוטה, ורוב הדברים שנאמרו סובבים סביבה:
מה שגרם להתרחקות מהיהדות ולחילון הוא המפגש עם העולם המודרני. למפגש זה, שהתרחש בכל העולם, יש פנים רבות. אחת מהן היא הציונות.
לכן מצד אחד צודקים הטוענים שהציונות גרמה לחילון. הציונות וגרורותיה היתה האמצעי שהוביל בפועל להתרחקות מן היהדות של המוני יהודים, הן לפני קום המדינה והן אחריה. מאידך, אין פירוש הדבר שבלעדיה כולם היו נשארים יראים ושלמים, אלא שהמפגש עם המודרנה היה מתקיים בדרך אחרת, שאולי היתה מביאה לתוצאות גרועות יותר, וכפי שאכן אירע.
מלבב כתב:סגי נהור כתב:נראה שנקודת הדברים היא מאוד פשוטה, ורוב הדברים שנאמרו סובבים סביבה:
מה שגרם להתרחקות מהיהדות ולחילון הוא המפגש עם העולם המודרני. למפגש זה, שהתרחש בכל העולם, יש פנים רבות. אחת מהן היא הציונות.
לכן מצד אחד צודקים הטוענים שהציונות גרמה לחילון. הציונות וגרורותיה היתה האמצעי שהוביל בפועל להתרחקות מן היהדות של המוני יהודים, הן לפני קום המדינה והן אחריה. מאידך, אין פירוש הדבר שבלעדיה כולם היו נשארים יראים ושלמים, אלא שהמפגש עם המודרנה היה מתקיים בדרך אחרת, שאולי היתה מביאה לתוצאות גרועות יותר, וכפי שאכן אירע.
אני חושב שלולא הציונות היו רוב היהודים הספרדים והתימנים שומרי תורה, כי גם אלו שהיגרו לצרפת לא היו מהגרים לולא קום המדינה, וגם על חלק מהאשכנזים הציונים השפיעו לשלוח ילדיהם לחינוך חילוני.
דרומי כתב:אני לא היסטוריון, אבל כמה זקנים מרוקאים שאני מכיר תמיד מתלוננים על המצב היום בארץ לעומת המצב במרוקו כשהיו צעירים.
שמש כתב:מלבב כתב:סגי נהור כתב:נראה שנקודת הדברים היא מאוד פשוטה, ורוב הדברים שנאמרו סובבים סביבה:
מה שגרם להתרחקות מהיהדות ולחילון הוא המפגש עם העולם המודרני. למפגש זה, שהתרחש בכל העולם, יש פנים רבות. אחת מהן היא הציונות.
לכן מצד אחד צודקים הטוענים שהציונות גרמה לחילון. הציונות וגרורותיה היתה האמצעי שהוביל בפועל להתרחקות מן היהדות של המוני יהודים, הן לפני קום המדינה והן אחריה. מאידך, אין פירוש הדבר שבלעדיה כולם היו נשארים יראים ושלמים, אלא שהמפגש עם המודרנה היה מתקיים בדרך אחרת, שאולי היתה מביאה לתוצאות גרועות יותר, וכפי שאכן אירע.
אני חושב שלולא הציונות היו רוב היהודים הספרדים והתימנים שומרי תורה, כי גם אלו שהיגרו לצרפת לא היו מהגרים לולא קום המדינה, וגם על חלק מהאשכנזים הציונים השפיעו לשלוח ילדיהם לחינוך חילוני.
זו טעות גמורה, תהליכי החילון בקרב קהילות הספרדים החלו הרבה לפני ששמעו את שמעו של הרצל ונגרמו בעיקר כפי שכתבו לעיל מהמפגש עם המודרנה כפי שיוצגה אז ע"י הקולוניאליזם האירופאי. יהודי תימן (וג'רבה) אכן יוצאי דופן בזה שהמודרנה כמעט לא הגיעה לשם. אגב, יש מאמרים שמראים שבקהילות צפ"א, ככל שהיו פחות דתיים ויותר מעורבים בחברה הקולוניאליסטית (למשל באלג'יר) כך פחות תמכו בציונות ופחות 'התלהבו' לעלות ארצה (כפי שקרה גם במערב אירופה ובארה"ב).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 73 אורחים