שינה של שחרית כיצד, מלמד שלא יתכוין אדם לישן עד שיעבור עליו זמן קריאת שמע
אם היה ישן מצערים אותו ומעירים אותו עד שיקרא פסוק ראשון והוא ער ממש, מכאן ואילך אין מצערים אותו כדי שיקרא והוא ער ממש, שאף על פי שהוא קורא מתנמנם יצא.
יואל שילה כתב:שמעתי בשם הגרי"ש זצ"ל שי שהתעורר סמוך לעלות השחר - אסור לו להמשיך לישון.
לולא דבריו הייתי אומר שמי שהתעורר סמוך לעלוה"ש ובדעתו להמשיך לישון [כגון שקם להתפנות] - נחשב שממשיך לישון את השינה המקורית, ולא שמתחיל שינה חדשה כך שנאמר לו שאסור לו להמשיך לישון.
שמע לי לא הגיוני בעליל לקלקל לאדם את השינה רק בגלל שהגיע סמוך לעלוה"ש, כלומר כשעה וחצי לפני הנה"ח, וכארבע וחצי שעות לפני סוף זמן ק"ש.
יואל שילה כתב:שמעתי בשם הגרי"ש זצ"ל שי שהתעורר סמוך לעלות השחר - אסור לו להמשיך לישון.
לולא דבריו הייתי אומר שמי שהתעורר סמוך לעלוה"ש ובדעתו להמשיך לישון [כגון שקם להתפנות] - נחשב שממשיך לישון את השינה המקורית, ולא שמתחיל שינה חדשה כך שנאמר לו שאסור לו להמשיך לישון.
שמע לי לא הגיוני בעליל לקלקל לאדם את השינה רק בגלל שהגיע סמוך לעלוה"ש, כלומר כשעה וחצי לפני הנה"ח, וכארבע וחצי שעות לפני סוף זמן ק"ש.
יוצא פוניבז' כתב:האם באמת מחוייב אברך צעיר מדינא להוזיל מממונו הדל אך ורק בכדי לקיים מצות כזית מצה בליל הסדר?!
יואל שילה כתב:שמעתי בשם הגרי"ש זצ"ל שמי שהתעורר סמוך לעלות השחר - אסור לו להמשיך לישון.
לולא דבריו הייתי אומר שמי שהתעורר סמוך לעלוה"ש ובדעתו להמשיך לישון [כגון שקם להתפנות] - נחשב שממשיך לישון את השינה המקורית, ולא שמתחיל שינה חדשה כך שנאמר לו שאסור לו להמשיך לישון.
שמע לי לא הגיוני בעליל לקלקל לאדם את השינה רק בגלל שהגיע סמוך לעלוה"ש, כלומר כשעה וחצי לפני הנה"ח, וכארבע וחצי שעות לפני סוף זמן ק"ש.
בברכה המשולשת כתב:יואל שילה כתב:שמעתי בשם הגרי"ש זצ"ל שי שהתעורר סמוך לעלות השחר - אסור לו להמשיך לישון.
לולא דבריו הייתי אומר שמי שהתעורר סמוך לעלוה"ש ובדעתו להמשיך לישון [כגון שקם להתפנות] - נחשב שממשיך לישון את השינה המקורית, ולא שמתחיל שינה חדשה כך שנאמר לו שאסור לו להמשיך לישון.
שמע לי לא הגיוני בעליל לקלקל לאדם את השינה רק בגלל שהגיע סמוך לעלוה"ש, כלומר כשעה וחצי לפני הנה"ח, וכארבע וחצי שעות לפני סוף זמן ק"ש.
מה גם שלפי אדוננו הגר"א סוזק"ש זה בהנץ החמה
חיימשה כתב:כאב לבנים בגילאים שונים, אני נתקל מידי פעם בשאלה זו.
מי שנאנס בשינה ואחר זמן קריאת שמע, (לא מדובר במי שעובר בשאט נפש חלילה, אלא שמכין שעון לעוררו ואנסתו שינה כנפוץ) האם נחשב למבטל עשה באונס, או שזה חמור מזה.
ומה הגדר, עד כמה מחוייב להקדם לשכב בלילה כדי למנוע את האונס, האם יש בכתובים דברים ברורים בזה?
יואל שילה כתב:.
ומ"מ לא הביאו חילוק זה להלכה לא בביאור הגר"א, לא בחיי אדם, לא בשו"ע הרב, ולא במ"ב,
יואל שילה כתב:שמעתי בשם הגרי"ש זצ"ל שי שהתעורר סמוך לעלות השחר - אסור לו להמשיך לישון.
לולא דבריו הייתי אומר שמי שהתעורר סמוך לעלוה"ש ובדעתו להמשיך לישון [כגון שקם להתפנות] - נחשב שממשיך לישון את השינה המקורית, ולא שמתחיל שינה חדשה כך שנאמר לו שאסור לו להמשיך לישון.
שמע לי לא הגיוני בעליל לקלקל לאדם את השינה רק בגלל שהגיע סמוך לעלוה"ש, כלומר כשעה וחצי לפני הנה"ח, וכארבע וחצי שעות לפני סוף זמן ק"ש.
אוצר החכמה כתב:עיין בנין עולם להגרי"א חבר סימן א או ב.
חיימשה כתב:המובאה שמתייחסת לנושא זה ממש הוא מר' ירוחם, והדברים טעונים מקור.
מַאי דִּכְתִיב 'כִּי יְשָׁרִים דַּרְכֵי יְיָ, וְצַדִּקִים יֵלְכוּ בָם, וּפשְׁעִים יִכָּשְׁלוּ בָם'? מָשָׁל לְלוֹט וּשְׁתֵּי בְּנוֹתָיו,
הֵן שֶׁנִּתְכַּוְּנוּ לְשֵׁם מִצְוָה – 'צַדִּקִים יֵלְכוּ בָם', הוּא שֶׁנִּתְכַּוֵּן לְשֵׁם עֲבֵרָה – 'וּפשְׁעִים יִכָּשְׁלוּ בָם'.
וְהָא מֵינָס אֲנִיס?
תָּנָא מִשֻּׁם רַבִּי יוֹסֵי בַּר רַבִּי חוֹנִי: לָמָּה נָקוּד עַל וָיו שֶׁ'בְּקוּמָהּ' שֶׁל בְּכִירָה? לוֹמַר לָךְ: שֶׁבְּשִׁכְבָהּ לֹא יָדַע, אֲבָל בְּקוּמָהּ יָדַע.
וּמַאי הֲוָה לֵהּ לְמֶעְבַּד? מַאי דַּהֲוָה הֲוָה!
נָפְקָא מִנָּהּ דִּלְפַנְיָא אַחֲרִינָא לָא אִבָּעֵי לֵהּ לְמִשְׁתֵּי.
ביקורת תהיה כתב:חיימשה כתב:המובאה שמתייחסת לנושא זה ממש הוא מר' ירוחם, והדברים טעונים מקור.
שמא מהא דאמרינן בפרק כהן משיח:מַאי דִּכְתִיב 'כִּי יְשָׁרִים דַּרְכֵי יְיָ, וְצַדִּקִים יֵלְכוּ בָם, וּפשְׁעִים יִכָּשְׁלוּ בָם'? מָשָׁל לְלוֹט וּשְׁתֵּי בְּנוֹתָיו,
הֵן שֶׁנִּתְכַּוְּנוּ לְשֵׁם מִצְוָה – 'צַדִּקִים יֵלְכוּ בָם', הוּא שֶׁנִּתְכַּוֵּן לְשֵׁם עֲבֵרָה – 'וּפשְׁעִים יִכָּשְׁלוּ בָם'.
וְהָא מֵינָס אֲנִיס?
תָּנָא מִשֻּׁם רַבִּי יוֹסֵי בַּר רַבִּי חוֹנִי: לָמָּה נָקוּד עַל וָיו שֶׁ'בְּקוּמָהּ' שֶׁל בְּכִירָה? לוֹמַר לָךְ: שֶׁבְּשִׁכְבָהּ לֹא יָדַע, אֲבָל בְּקוּמָהּ יָדַע.
וּמַאי הֲוָה לֵהּ לְמֶעְבַּד? מַאי דַּהֲוָה הֲוָה!
נָפְקָא מִנָּהּ דִּלְפַנְיָא אַחֲרִינָא לָא אִבָּעֵי לֵהּ לְמִשְׁתֵּי.
אוצר החכמה כתב:יואל שילה כתב:שמעתי בשם הגרי"ש זצ"ל שי שהתעורר סמוך לעלות השחר - אסור לו להמשיך לישון.
לולא דבריו הייתי אומר שמי שהתעורר סמוך לעלוה"ש ובדעתו להמשיך לישון [כגון שקם להתפנות] - נחשב שממשיך לישון את השינה המקורית, ולא שמתחיל שינה חדשה כך שנאמר לו שאסור לו להמשיך לישון.
שמע לי לא הגיוני בעליל לקלקל לאדם את השינה רק בגלל שהגיע סמוך לעלוה"ש, כלומר כשעה וחצי לפני הנה"ח, וכארבע וחצי שעות לפני סוף זמן ק"ש.
עיין בנין עולם להגרי"א חבר סימן א או ב.
"וכל מגמתו של היצה"ר הוא לבטל את האדם ממצוה זו של קריאת שמע בזמנה, שהוא יסוד של כל התורה, [ועל כן יש בה רמ"ח תיבות נגד רמ"ח מצוות עשה], והיא גדולה אף ממצות ת"ת"
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 61 אורחים