עקביה כתב:רד"ק תהלים פרק צא
ובעלי הדרש (שוח"ט) מפרשים דְּבַר הָאֹפֶל וְקֶטֶב הַצָּהֳרַיִם - דְּבַר הַשֵּׁדִים. וכן יפול מצדך אלף ורבבה מימינך, על הַשֵּׁדִים הוא אומר. וחכמי המחקר אינם מודים בדבר השדים ומבטלים אותו במופת כי אינם:
ומטעם זה דרך הרד"ק בפירוש מזמור זה בדרך אחרת ממדרש תהלים ומרש"י, ופירש את הפגעים האמורים בו ללא קשר לשדים, יעוי"ש.
עכ"פ בעניי לא זכיתי להבין את דבריו. אני מבין שאפשר להוכיח שמשהו קיים, אבל כיצד אפשר להוכיח שמשהו לא קיים?
לגבי שדים זה שונה כי אנו לא אמורים לראותם. לכאורה ה"הוכחה" היחידה שהיתה יכולה לראות היא אם מישהו ניסה מש"כ פה viewtopic.php?p=411102#p411102 ולא עבד לו...יאיר כתב:לטעמי, כיון שאנו מכירים קרנפים במשך דורות ומעולם לא ראינו ולא העיד/טען אדם ששמע קרנף מדבר, כ"ש שר ובצרפתית. זה מספיק הוכחה וד"ב.
עקביה כתב:יאיר כתב:הפוך. לא ציפיתי שתשאל על הרד"ק...
אני לא שואל עליו בגלל שאני חושב שיש שדים, אלא רק בגלל שאני לא מבין את מה שהוא אומר (מה זה מופת בהקשר זה).
לדוגמה, אני לא חושב שקיים קרנף בצבע כתום השר שירים בצרפתית, אבל אני גם לא סבור שניתן להוכיח שקרנף כזה אינו קיים.
זאב ערבות כתב:עקביה כתב:יאיר כתב:הפוך. לא ציפיתי שתשאל על הרד"ק...
אני לא שואל עליו בגלל שאני חושב שיש שדים, אלא רק בגלל שאני לא מבין את מה שהוא אומר (מה זה מופת בהקשר זה).
לדוגמה, אני לא חושב שקיים קרנף בצבע כתום השר שירים בצרפתית, אבל אני גם לא סבור שניתן להוכיח שקרנף כזה אינו קיים.
הדוגמא שאתה מביא מקרנף אינה טובה לגבי הוכחה על קיום שדים, כיוון שקרנף ידוע מהו, ואפילו קרנף בצבע כתום השר בצרפתית הוא עדיין קרנף (אולי היית צריך לשאול עם קרנף בעל שני קרניים עדיין נקרא קרנף או הוא מין אחר), ואילו שד הנזכר במקרא לא ברור, וצ"ע מתי ומי החלו לפרש ששד הוא היצור המפחיד שרוב האנשים מדמיינים לעצמם.
יאיר כתב:א. יש מושג 'נטל ההוכחה' - על מי? וכל עוד הוכיח כמוכח הפוך דמי
ב. לטעמי, כיון שאנו מכירים קרנפים במשך דורות ומעולם לא ראינו ולא העיד/טען אדם ששמע קרנף מדבר, כ"ש שר ובצרפתית. זה מספיק הוכחה וד"ב.
זאב ערבות כתב:עקביה כתב:יאיר כתב:הפוך. לא ציפיתי שתשאל על הרד"ק...
אני לא שואל עליו בגלל שאני חושב שיש שדים, אלא רק בגלל שאני לא מבין את מה שהוא אומר (מה זה מופת בהקשר זה).
לדוגמה, אני לא חושב שקיים קרנף בצבע כתום השר שירים בצרפתית, אבל אני גם לא סבור שניתן להוכיח שקרנף כזה אינו קיים.
הדוגמא שאתה מביא מקרנף אינה טובה לגבי הוכחה על קיום שדים, כיוון שקרנף ידוע מהו, ואפילו קרנף בצבע כתום השר בצרפתית הוא עדיין קרנף (אולי היית צריך לשאול עם קרנף בעל שני קרניים עדיין נקרא קרנף או הוא מין אחר), ואילו שד הנזכר במקרא לא ברור, וצ"ע מתי ומי החלו לפרש ששד הוא היצור המפחיד שרוב האנשים מדמיינים לעצמם.
עקביה כתב:זאב ערבות כתב:עקביה כתב:יאיר כתב:הפוך. לא ציפיתי שתשאל על הרד"ק...
אני לא שואל עליו בגלל שאני חושב שיש שדים, אלא רק בגלל שאני לא מבין את מה שהוא אומר (מה זה מופת בהקשר זה).
לדוגמה, אני לא חושב שקיים קרנף בצבע כתום השר שירים בצרפתית, אבל אני גם לא סבור שניתן להוכיח שקרנף כזה אינו קיים.
הדוגמא שאתה מביא מקרנף אינה טובה לגבי הוכחה על קיום שדים, כיוון שקרנף ידוע מהו, ואפילו קרנף בצבע כתום השר בצרפתית הוא עדיין קרנף (אולי היית צריך לשאול עם קרנף בעל שני קרניים עדיין נקרא קרנף או הוא מין אחר), ואילו שד הנזכר במקרא לא ברור, וצ"ע מתי ומי החלו לפרש ששד הוא היצור המפחיד שרוב האנשים מדמיינים לעצמם.
אדרבה, לאידך גיסא! הדוגמה מקרנף היא מצוינת. שכן אפילו על משהו שאנו יודעים כיצד הוא אמור להיראות, אם ישנו, איננו יכולים לטעון להוכחה לאי קיומו, ק"ו על משהו שאיננו יודעים כיצד הוא נראה (-שדים).
עקביה כתב:רד"ק תהלים פרק צא
ובעלי הדרש (שוח"ט) מפרשים דְּבַר הָאֹפֶל וְקֶטֶב הַצָּהֳרַיִם - דְּבַר הַשֵּׁדִים. וכן יפול מצדך אלף ורבבה מימינך, על הַשֵּׁדִים הוא אומר. וחכמי המחקר אינם מודים בדבר השדים ומבטלים אותו במופת כי אינם:
ומטעם זה דרך הרד"ק בפירוש מזמור זה בדרך אחרת ממדרש תהלים ומרש"י, ופירש את הפגעים האמורים בו ללא קשר לשדים, יעוי"ש.
עכ"פ בעניי לא זכיתי להבין את דבריו. אני מבין שאפשר להוכיח שמשהו קיים, אבל כיצד אפשר להוכיח שמשהו לא קיים?
עקביה כתב:זאב ערבות כתב:עקביה כתב:יאיר כתב:הפוך. לא ציפיתי שתשאל על הרד"ק...
אני לא שואל עליו בגלל שאני חושב שיש שדים, אלא רק בגלל שאני לא מבין את מה שהוא אומר (מה זה מופת בהקשר זה).
לדוגמה, אני לא חושב שקיים קרנף בצבע כתום השר שירים בצרפתית, אבל אני גם לא סבור שניתן להוכיח שקרנף כזה אינו קיים.
הדוגמא שאתה מביא מקרנף אינה טובה לגבי הוכחה על קיום שדים, כיוון שקרנף ידוע מהו, ואפילו קרנף בצבע כתום השר בצרפתית הוא עדיין קרנף (אולי היית צריך לשאול עם קרנף בעל שני קרניים עדיין נקרא קרנף או הוא מין אחר), ואילו שד הנזכר במקרא לא ברור, וצ"ע מתי ומי החלו לפרש ששד הוא היצור המפחיד שרוב האנשים מדמיינים לעצמם.
אדרבה, לאידך גיסא! הדוגמה מקרנף היא מצוינת. שכן אפילו על משהו שאנו יודעים כיצד הוא אמור להיראות, אם ישנו, איננו יכולים לטעון להוכחה לאי קיומו, ק"ו על משהו שאיננו יודעים כיצד הוא נראה (-שדים).
מלבב כתב:עקביה כתב:רד"ק תהלים פרק צא
ובעלי הדרש (שוח"ט) מפרשים דְּבַר הָאֹפֶל וְקֶטֶב הַצָּהֳרַיִם - דְּבַר הַשֵּׁדִים. וכן יפול מצדך אלף ורבבה מימינך, על הַשֵּׁדִים הוא אומר. וחכמי המחקר אינם מודים בדבר השדים ומבטלים אותו במופת כי אינם:
ומטעם זה דרך הרד"ק בפירוש מזמור זה בדרך אחרת ממדרש תהלים ומרש"י, ופירש את הפגעים האמורים בו ללא קשר לשדים, יעוי"ש.
עכ"פ בעניי לא זכיתי להבין את דבריו. אני מבין שאפשר להוכיח שמשהו קיים, אבל כיצד אפשר להוכיח שמשהו לא קיים?
אולי הכוונה הוא לא שלא קיים רק שלא שייך לפגוש אותם כמו מלאכים, וכמו שמי שיטען שפגש מלאכים לא נאמין לו כך בעניין השדים, שממ״נ אם זה דבר גשמי, לא ה-ה בזה שום ספק כמו שאר בעלי חיים, ואם הם דבר רוחני לא שייך איזה שום קשר איתם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 37 אורחים