כתב האור החיים בפרשת במדבר פ"ג פס' ל"ט חידוש גדול לענ"ד, וז"ל:
"והנכון בעיני הוא כי שבט לוי מעשה אחד להם כמעשה עמרם אשר שלח את אשתו בשביל גזירת הבן הילוד, והטעם לצד שהיו מעונגים ולא נשתעבדו לא נמס לבבם כל כך לראות נטעיהם מושלכים ביאור כמעשה איש ישראל אשר מצד השעבוד ועול העבודה הוזל והוקל בעיניהם ובלבם לראות ילדיהם מושלכים ביאור, גם שהיו מזלזלים בעצמן לילד ולעזוב בשדות ובמחילות הארץ אשר אין אדם נכבד שנפשו מכובדת עליו כשבט לוי עושה כן, וזה לך האות כי עמרם שלח את אשתו, ולא הוצרך הכתוב להודיע את הדבר שגם בעמרם לא הגיד הכתוב הענין אלא מהשכלת הענין נודע, וללמד על כל שבטו יצא, וזו היא סיבת מיעוטם כי אם אין גדיים אין תיישים, והגם שמצינו שעמרם החזיר גרושתו, אין ללמוד ממנו שכולם החזירו כי הוא זה אשר בא אליו הדבר בנבואה כמאמר חז"ל באגדה (שמו"ר פ"א סוטה יב) ובדברי הזוהר הקדוש (ח"ב יא ב) בפסוק וילך איש וגו', וכמו שאמרו ג"כ (שמו"ר פ"א) בפסוק ותתצב אחותו וגו' שהלכה לראות מה יהיה בנבואתה. ואם תאמר למה שבט בן תורה יעשה מיעוט פריה ורביה, אולי שדנו בה למען לא ניגע לריק ולא נלד לבהלה, וכיוצא בזה מצינו שאמרו (תענית יא א) שאסור לשמש מטתו בשנת רעבון הגם שיש מניעת פריה ורביה, ודנו כמו כן לצד כלוי הבנים הזכרים נמנעו כל עיקר..."
וכאן הבן שואל:
א. אחר שראתה מרים, שכדין עשו בני לוי שגירשו נשותיהם, ונמנעו מפריה ורביה, בגלל שלא רצו שיושלכו הזכרים ליאור, ובגלל שלא רצו ללדת ולעזוב את הזכרים בשדות, א"כ מה טענתה של מרים על משה שגירש את אשתו בגלל נבואתו? והלא לכאורה "הדברים קל וחומר"? (מה עוד, שהטענה על משה לא היתה מצד ביטול פריה ורביה, לכאורה...)
(ומדבריו משמע לכאורה, שאין החשש מפני ספק הסכנה (ספק זכר ספק נקבה) מתיר את הדבר לכל אדם, אלא רק בגלל שנפשם של בני לוי היתה מכובדת עליהם, והיו מעונגים, ולא הוקל בעיניהם להכניס בניהם לסכנה זו, לכן גירשו. וא"כ יש ויש. יש כאלה שמותר להם, ויש כאלה שלא. וא"כ גם בנבואה כך, יש כאלה שמותר להם, ויש כאלה שלא...)
ב. ובשולי הדברים: למה בעצם צריך לגרש את האשה בכה"ג? האם בגלל שעדיף לבטל פריה ורביה מאשר לבטל מצות "עונה" בכל פעם?
ג. ועוד, אם נניח שבעל יודע שאשתו תלד רק נקבות או רק זכרים, האם יכול או אף מצוה לגרשה, כי ממילא לא יקיים פריה ורביה בבן ובת? (אם לדוגמא ילדה כבר שלוש בנות, האם לא הוחזקה לבנות? ויכול או אף חייב לגרשה, כי ממילא לא יקיים עימה "פריה ורביה"?