הוגה כתב:האם ידוע מה המקור ל"מצאתי כתוב"?
ס' טובי חיים בהקדמתו עפ"י כת"י קדמון "סגולה נוראה ונפלאה שיהיו לו מחשבות קדושים וטהורים וחלומות מיושבים אמתיים יזהר ללמוד בספר הקדוש תנא דבי אליהו בכל לילה קודם השינה ואח"כ יזכיר ע"ב פעמים אליהו הנביא, וטוב לכוין בכל פעם בשם הקדוש אגל"א, ויהיה זהיר שישכב במקום נקי ובגדים נקיים, והוא בחון ומנוסה".
בוצינא כתב:מצאתי רעיא מהימנא!!! (לא נדפס) שביאר את הפזמון על דרך הסוד
לאיזו תקופה/שנה אם כן ניתן להעריך את הפזמון הזה?[/b]
פלגינן כתב:בוצינא כתב:מצאתי רעיא מהימנא!!! (לא נדפס) שביאר את הפזמון על דרך הסוד
לאיזו תקופה/שנה אם כן ניתן להעריך את הפזמון הזה?[/b]
לשנה שבה יצא הרעיא מהימנא שמצאת, אולי קצת קודם.
חד ברנש כתב:אם השיר הזה נתפרש ב'רעיא מהימנא', הרי שהוא מתקופת התנאים! ושמא הוא אף קדם לאליהו הנביא. מי יודע.
פלגינן כתב:בוצינא כתב:מצאתי רעיא מהימנא!!! (לא נדפס) שביאר את הפזמון על דרך הסוד
לאיזו תקופה/שנה אם כן ניתן להעריך את הפזמון הזה?[/b]
לשנה שבה יצא הרעיא מהימנא שמצאת, אולי קצת קודם.
שייף נפיק כתב:פלגינן כתב:בוצינא כתב:מצאתי רעיא מהימנא!!! (לא נדפס) שביאר את הפזמון על דרך הסוד
לאיזו תקופה/שנה אם כן ניתן להעריך את הפזמון הזה?[/b]
לשנה שבה יצא הרעיא מהימנא שמצאת, אולי קצת קודם.
תמהני עליך! אפילו המשכילים הכי גרועים לא אחרו כל כך את הרעיא מהימנא?!?
אלא אם כן התכוונת לדברי החד ברנש.
דרופתקי דאורייתא כתב:הוגה כתב:האם ידוע מה המקור ל"מצאתי כתוב"?
בספר פסקי תשובות ח"ב (סי' רלח הערה 7) כתב בזה"ל:ס' טובי חיים בהקדמתו עפ"י כת"י קדמון "סגולה נוראה ונפלאה שיהיו לו מחשבות קדושים וטהורים וחלומות מיושבים אמתיים יזהר ללמוד בספר הקדוש תנא דבי אליהו בכל לילה קודם השינה ואח"כ יזכיר ע"ב פעמים אליהו הנביא, וטוב לכוין בכל פעם בשם הקדוש אגל"א, ויהיה זהיר שישכב במקום נקי ובגדים נקיים, והוא בחון ומנוסה".
ואינני מכיר ספר זה, ואם קדם להנ"ל.
פעם ראיתי ספר גדול (ואיני זוכר את שמו) שבו נדפס במהדורת צילום ברורה כת"י מהרח"ו שיש שם הרבה דברים כאלה וכיוצא באלה, ונשכח ממני שמו. מתאים לכאו' שיהיה שם.
מן הסתם כוונתך לספר הרפואות/הפעולות של מהרח"ו. נמצא באוצר החכמה בצילום כתב יד.
http://tablet.otzar.org/book/book.php?b ... 7684954942
חד ברנש כתב:זה כנראה זיוף שנכנס ל'רעיא מהימנא'. הרי הפיוט 'אליהו הנביא' ברור שלא נתחבר בתקופת התנאים, אז איך הוא נזכר ב'רעיא מהימנא', אין זאת אלא שהקטע הזה מזוייף.
חד ברנש כתב:אז אתה טוען שהשיר 'אליהו הנביא' התחבר בתקופת התנאים!
שייף נפיק כתב:פלגינן כתב:בוצינא כתב:מצאתי רעיא מהימנא!!! (לא נדפס) שביאר את הפזמון על דרך הסוד
לאיזו תקופה/שנה אם כן ניתן להעריך את הפזמון הזה?[/b]
לשנה שבה יצא הרעיא מהימנא שמצאת, אולי קצת קודם.
תמהני עליך! אפילו המשכילים הכי גרועים לא אחרו כל כך את הרעיא מהימנא?!?
אלא אם כן התכוונת לדברי החד ברנש.
חד ברנש כתב:שששש!
כדכד כתב:אם יש אשכול על הוכחות לתורה מן השמים למה לא יהיה אשכול על הרעיא מהימנא?
אוצר החכמה כתב:אין ולא יהיה אשכול כאן בפורום הדן בשאלה האם התורה מן השמים.
האשכול שציינת דן בשאלה אחרי שברור שהתורה מן השמים האם ראוי לחפש הוכחות לזה ואם כן איזה סוג הוכחות.
חד ברנש כתב:יתוש קדמך!
כדכד כתב:ברור ועדייןכדכד כתב:אם יש אשכול על הוכחות לתורה מן השמים למה לא יהיה אשכול על הרעיא מהימנא?
אישצפת כתב:גם אם פזמון הפיוט נזכר ברעיא מהימנא והרעיא מהימנא הוא מהתנאים, זה עדיין לא מחייב שזהו הפזמון שלפנינו. אפשר שמתחילה היו אומרים רק קטע זה
אליהו הנביא אליהו הנביא אליהו הנביא יבא אלינו עם משיח בן דוד
ובשנים מאוחרות יותר הוסיפו על כך בתים לפי סדר א"ב.
דוגמא לדבר הפיוט שלום עליכם שדמיון לו אנחנו מוצאים בספר מנהג טוב שהוא מתקופת הראשונים שכתב: מלאכי רחמים ושלום בואכם לשלום, בואכם לשלום, עליכם שלום, לכולכם שלום'. עכ"ל. ואילו הפיוט שלום עליכם המוכר לנו נדפס לראשונה בשנת ש"ט.
וכן בספר כף נקי להרה"ג כליפא בן מלכה (בר פלוגתיה דאוה"ח) נתרעם באיזהו מקומ'ן על כך שחלק מהבקשות והסליחות לא נדפסו על כל סדר א"ב ומאוחר יותר הוסיפום.
אוצר החכמה כתב:כמדומני שהאפשרות שהזהר ניתן על ידי גילוי משמים הוזכרה כאן בשם השולחן ערוך הרב.
אוצר החכמה כתב:לא אמרתי על מה שהיה כאן אלא על מה שלא יכול להיות שיהיה.
בוצינא כתב:אוצר החכמה כתב:כמדומני שהאפשרות שהזהר ניתן על ידי גילוי משמים הוזכרה כאן בשם השולחן ערוך הרב.
אשמח אם מישהו ימצא היכן הגר"ז הזה
כדי לראות אם יש בו מקצת ממה שכתבתי.
או אולי הכוונה היא לגילוי אל רשב"י בדורו
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 107 אורחים