מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
שמואל שלומוביץ
הודעות: 847
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ה' יוני 20, 2019 1:59 am

משולש כתב:אבל תזכור שהגר"א דיבר מפורשות על שנת ת"ר (כמו שהבאתי לעיל, והגר"א מעיד בסד"צ שהוא יודע בבירור את סוד הקץ של משיח בן יוסף ואת הקץ האחרון) כשנת התחלה של משיח בן יוסף ועל רקע כזה מובן כל ההתלהבות של תלמידיו בביאתם לארץ ואח"כ ר' יושעה כממשיך דרכם.

אבל כמו שטוען איש אחד נמרצות, אין בכל זה להעיד שום דבר על תפיסתם של בני הדור הראשון.
וכי משפחת ריבלין לא גילו את אזניו של ר"י משקלוב שסבל כ"כ הרבה על ישוב הארץ,
ותיאר כ"כ הרבה את סבלו בהקדמותיו הארוכות, ואין בהם רמז לרעיונות כל התור של חבלים ונעימים.

להסביר את הלהיטות של תלמידי הגר"א מכח השקעתם העצומה ע"י שנכניס לפיהם מתפיסות מאוחרות שלא מפורשות בדבריהם זה אנרכוניזם, יכולות להיות גם סיבות אחרות. בטחון בהקב"ה, חיבת א"י, הידיעה שא"י נקנית ביסורים, כבודה של א"י, שלא להיות כמרגלים ולתלות הצרות בארץ, ועוד ועוד, א"א להניח שהנושא היה גאולה, ודאי שאיפת המקרו היא גאולה, כל תפילה כל רינה היא לזה. ובוודאי אצלם, אבל מי אמר שבאו לפעול זאת.

כשכתבתי פעם לאחד מגדולי העוסקים בהפצת תורת הגאולה של הגר"א שימצא לי מקורות ראשוניים שהעליה הייתה כדי לפעול גאולה בדרך הטבע הוא השיב לי כך:
אנחנו היינו מצפים שמפעל כזה שתלמידי הגר"א מסרו את נפשם ממש כפשוטו עבורו, היה צריך להשתייר לפחות עשרה אזכורים נרחבים לבאר את העניין של אתערותא דלתתא, והנה אנחנו רואים שתיקה רועמת, עד כמה שזכור לי אלו שתי המקורות היחידים שנמצאים בידינו, שמסבירים את הפעולות של תלמידי הגר"א בעניין של אתערותא דלתתא, ואילו מתלמידי הגר"א אין אפילו אזכור אחד שכל מה שהם עושים זה בגלל שיש צורך באתערותא דלתתא [עשרת השבטים זה היה מפעל פרטי של ר' ישראל משקלוב], ומאידך, אין הסבר אחר לכל הפעולות המוזרות שלהם, מלבד ההסבר הזה, שאנחנו רואים שכאשר בני תלמידי הגר"א מנסים לשכנע את עם ישראל לעזור להם, הם מנמקים שהסיבה שצריך לעזור להם היא משום אתערותא דלתתא.
וההסבר לשתיקה הרועמת של תלמידי הגר"א משום שהם אכן נזהרו לא לפרסם את הרעיונות שלהם, כי בצורה כזו לא היה יכול להתקיים כל מה שהם עשו מצד השלטונות.
וזה שומט את הטענות של החוקרים שהטענות המרכזיות שלהם הם שאין מספיק אזכור אצל תלמידי הגר"א, והנה אנחנו רואים כאן דבר מאד מרכזי שלפי הבנתנו היה צריך להיות מוזכר בצורה מאד בולטת ובאמת אין עליו שום אזכור כמעט


והשבתי לו כך:
שים לב מה קורה כאן. אתה מגבש דעה שודאי הכל נועד לפעול באתערותא דלתתא, ואחר משלא נמצא חומר תומך בזה אתה מניח שהסתירו זאת, שיטה זו כבר נקט מחבר קול התור, שהחליט או המציא שהעליה נועדה להחיש הגאולה בידים, ולמה לא מצאנו, ולא ידענו עד כעת, כי הכל בסוד ושים באזני יהושע, בהצנע לכת וכו' וכו', ורק משפחת ריבלין מסוגלת בחכמתה ומבינותה להעביר הסוד הזה, שנמסר מהגר"א רק ל.. ול.. ולא לתלמידיו הגדולים.
השתגעתי להאמין להם הרי הם הוכחו כזייפנים ולמה אאמין שיש להם מסורה נעלמה שאסור לאף אחד מלבדם להכירה והיא יוצאת לאור רק אחר הצהרת בלפור, מתואמת ומשולבת בשאר אידאות הזמן.
זה שאין הסבר למסירות תלמידי הגר"א לא יכול להיות סיבה להחליט על מה שנראה לנו, צריך להקשיב לדבריהם ולראות מה הסיבות לכך מפיהם ולא להכניס לפיהם ולהשתכנע שודאי שכך וכך, אני יכול להציע עוד אפשרויות אבל ההשערות אינם רלוונטיות לנידון וא"א להסתמך עליהם כפי שא"א להסתמך על ההשערה של אתערותא דלתתא.
ומעתה זה יהיה מקור לאישוש כל טענות הזייפנים לבית ריבלין שנזהרו לא לפרסם ולכן לא ידוע וצריך להמציא מחדש, ולהכניס הדברים בפי חכמים קודמים, ולשכתב סביבם היסטוריה שקרית, אזי אכן משפחת ריבלין השתמשו בשיטה זו כאמור, והכל שב אל העפר. עד שתקום שכינה מעפרה במשפט וצדקה קנאת ה"צ תעשה זאת.


ר"א בהגר"א כותב בפירוש ברכת תקע בשופר:
בא"י מקבץ נדחי עמו ישראל לא הזכיר אלא הנדחים מפני שהן יתקבצו באחרונה כאמור ואז כבר יהיו הצולעה ואשר הרעותי נגאלים ויחדיו יבואו מארץ צפון ונכלל בברכה ראשונה בתואר מלך כו' מושיע כי הגאולה אינה בידי אדם כלל רק בידי שמים כמו שאמר אליהו על אימתי יבוא משיח לכשירצה אדון זה.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 20, 2019 2:33 am

ר' ישראל משקלוב במכתב על עשרת השבטים מדבר על אתערותא דלתתא.

באיגרת שנתן בידי השליח כתב רבי ישראל משקלוב לעשרת השבטים: "הלא זה הדבר, כנודע בשער בת רבים... כי טרם יבוא משיח צדקנו צריך שיהיה בארץ ישראל בית הדין הגדול סמוכים... יבחרו נא כמה מחכמיהם הסמוכים, בחמלתם על כלל עם ה', ויבואו נא לארץ ישראל נחלת אבותינו ויסמכו לתלמידי חכמים כדי שיימצא בית דין סמוכים בארץ ישראל אשר תחילת הגאולה תלויה בזה.
(אתה טוען שזה גימיק רח"ל)

ר' מנחם מנדל משקלוב מדבר על בניין החורבה כאתחלתא דגאולה אחרי שלקח על עצמו חובות רדירים לפדותו, מה עוד אתה רוצה.

נכון שקול התור הושפע מדברים שהכניס בהם ר' יצחק צבי ריבלין אבל א"א למחוק גם את מה שכתבו תלמידי הגר"א עצמם.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 847
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ה' יוני 20, 2019 2:54 am

אני לא בקי בחומר כמו -איש אחד- ולכן עד כעת לא התערבתי בדיון,
רק ראיתי שהוא סובב הולך סביב נקודה אחת,
ורציתי לכתוב את התרשמותי על הנושא מנקודת מבטי האישית.
אולי יהיה בזה תועלת לתוספת הבנה של הנושא על מרחב הבעיות שהוא מעורר.

את האזכור של ר"י משקלוב הזכרתי בהודעתי (הוא מוזכר בסוגריים בתוך דבריו של חכם פלוני שהבאתי בציטוט כאן)
והודגש שמדובר במפעל אישי של ר"י משקלוב.
לגבי האזכור של רמ"מ. המכתב שלו אינו לפני, והמכתב של תלמידיו מצוטט בהרחבה בכ"מ ותלוי בכניסה לחורבה כידוע.
לפי מה שרשום אצלי אין אזכור מפורש מרמ"מ בנושא אתערותא דלתתא, וגם הנ"ל טען שרמ"מ לא הזכיר את נושא ההתערותא דלתתא בדבריו.
לגבי הפרטים יבואו היודעים ויתדיינו ולא נראה שאזכור אחד לכאן או לשם משנה תמונת מציאות.

אני לא קבעתי שזה לא מספיק מוזכר אלא גם אחד שעוסק בענין במסירות נפש.
ואני מצטרף לזעקה שזה כלום לעומת מה שהיה צריך להיות אם הדברים היו רווחים בדור העולים.

לדעתי צריך כמות מסיבית של חומר משכנע כדי להוכיח שהיה כאן מעבר לצפיה הרגילה ומעבר למה שכל יהודי ירא שמים שמצפה שישועה רגיל לכתוב תמיד. ביטוי זה הוא סביר לגמרי, אחרי עיסוק מתמיד של שנות דור והקצאת משאבים אדירים בגאולת החורבה ובנייתה, והשגת הפירמאן לבנייתה סביר שמתפתח אצל כל אדם חשיבות הדבר לגאולה.
אני יביא דוגמא חריפה וקיצונית : כתבתי בעבר קונטרס בענין מצווה מסויימת בהלכה ואגדה, ותוך כדי העיסוק בסוגיא הכוללת עניני אגדה, הגעתי למסקנה שבקיום מצווה פלונית כתיקנה תלויה הגאולה השלימה, זו עובדה אמיתית, למרות שהיא מסופרת כאן בחיוך ובקריצה, ונושאת מאידך בקרבה אמת גדולה.
הח"ח תלה הגאולה בלימוד קדשים ובשמירת הלשון, החזו"א בשמיטה, ר"י סלנטר בתיקן המידות ולימוד המוסר, וכהנה רבות, כל מי ששפתו ועולם מושגיו כולל את הסגנון הקבלי של 'באתערותא דלתתא איתער לעילא' ישלב זאת בתחום העיסוק שלו. ובודאי שכאן הדברים מצטיירים היטב, ואולי גם נכונים, אבל לא הופכים ומוציאים את כל הענין לתנועה בעלת חזון מראש של קומו ונעלה ציון ונחיש את הגאולה בהכרח ע"י מעשינו.

ולמה אני יאמין לשקרנים. אם החומר המקורי אינו תומך בזה.

לגבי סיפור חיפוש עשרת השבטים זה נושא לדיון אחר, וההגדרה של זה כגימיק אתה כתבת על דעתך, אני התנסחתי אחרת בהחלט.

ונקודה נספת שלא ראיתי שדנו בה.
תסביר לי את ההגיון שיושב ש"ז ריבלין ויש תחת ידו את קול התור שזה פצצה מתקתקת מבחינת כל ההסתכלות על ישוב הארץ וכ"א חייב לדעת זאת וכו', והוא עוסק בלהוציא לאור את חזון ציון עם סיפורי הדמיונות על המשפחה. מה היה לו ? האם יתכן להאמין לזה?
אח"כ מתפתח ומתעצב בידו קול התור, והוא מו"ל מהדורא שניה של חזון ציון ושם נזכר לראשונה ספר קול התור בכתב יד ? (קראתי פעם שבמהדורה הראשונה זה לא נזכר כלל, ואני לא בדקתי אם הנתון הזה נכון), אח"כ נולדים פזמונים מדור קודם וכו', ורק אח"כ יו"ל החומר העיקרי עצמו.
איך אפשר להאמין בזה אחרי שהתבררו העובדות.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 20, 2019 9:31 am

עוד:

אחרי הרעש בצפת כתב ר' ישראל משקלוב שמצפה שהיא אתחלתא דגאולה ונסמך מדחז"ל והגליל יחרב"(אגרות הפקוא"מ, כרך 8, דף 45 ע"ב. )


"וכולנו מקבלים באהבה את הדבר הזה [רכשית קרקעות לחקלאות] ומצפים ומיחלים לישועת ד' על יד משה [מונטיפיורי] נאמן ביתו לאמר מתי יתחיל אתחלתא דגאולה הלזה...לזאת עצתנו להוציא מאמר מאת מלך מצרים [מוחמד עלי] בכל חוזק ותוקף . ( מכתב רבני ירושלים , שנת תקצ"ט [1839] למשה מונטיפיורי).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 20, 2019 9:39 am

לגבי קול התור ראיתי פעם באיזה ספר שהיתה התחבטות אם מותר להוציא את זה והרב שמעון לידר משער השמים נתן אישור. (אחפש בלי נדר).

בהקדמה של רש"ז ריבלין שהודפסה בשנת תשכ"ט הוא מביא שהרב לידר והרב חרל"פ והרב אהרן לוריא ועוד עזרו לו לחבר הספר.

אגב, הרב זוסמן בספר מבחירי צדיקיא מביא שהרב שמעון לידר סיפר לו הרבה לפני קום המדינה שעל פי הגאון מוילנא הגאולה צריכה להתחיל בשנות תש"ח-תש"ט.
גם הרב שלמה זלמן ריבלין כתב על זה בספר מדרש שלמה ובהקדמה מביא עדות שנתן דרשה ביום כיפור של שנת תש"ח שעל פי הגר"א השנה תהיה מהפך בגאולה. מהפסוק שמופיע בקול התור הגואל מ"שחת" חייכי. (לא דיבר על גאולה שלמה). וכן יש לציין (מעדות יעקב גליס איש ירושלים) שר' דוד בהר"ן והחלבן משערי חסד דיברו ביניהם שעל פי
חשבונות שערכו בדברי הגר"א בשנות תש"ח-תש"ט ובשנת תשי"ז ובשנת תשכ"ז-תשכ"ח יהיו אירועים גדולים שקשורים לגאולה.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ה' יוני 20, 2019 10:18 am, נערך 5 פעמים בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 20, 2019 9:51 am

משולש כתב:תיאור של ר' יוסף שוורץ על בית הכנסת האשכנזי

כפי שכבר סיפרתי בתיאור בית הכנסת האשכנזי , הם החלו רק בסוף שנת 5572 (1812), כדי שייראו שוב בירושלים, שאותם לא העזו לעשות קודם לכן. כאשר גדל מספרם בהדרגה, וכבר נראה שהמהומאדים כבר הניחו חלק משנאתם אליהם, שנגרמו בשל חבות אבותיהם, הם שכרו מקום קטן כמדרש , ואף שאבו אומץ לקיים בו פולחן; אבל הם לא יכלו להסתכן לשאת ספר תורה "רול של החוק", ללא הסמכה של הסמכות האזרחית הראשי; על מנת לעשות זאת ללא קבלת אישור קודם היה נחשב ונענש כפשע חמור. אבל כמו זה בלתי אפשרי לקיים פולחן ציבורי קבוע ללא ספר תורה, הם רכשו אחד קטן, אשר הושם בצורה של ספר גדול, כלומר, הם שמו אותו בין כריכות, וכך הניח אותו בין ספרי קריאה אחרים, וזה היה כמעט להבדיל מהם. כאשר הם קראו את זה, וכאשר היה צורך להסיר אותו מן הכיסוי שלהם, הם, כצפוי, לסגור את השערים של החצר, וכן להציב שומרים מסביב, כי Mahomedan לא יכול לזהות אותם על פשע נורא שלהם , החטא הגדול של קריאת דבר אלוהים.

יש לציין שר' יושעה ריבלין היה חתנו, ויתכן שממנו שאב את המידע על תקע"ב.


עוד מהרב יהוסף שוורץ:

בשנת 5572 (1812), כאשר פרצה מגיפה חששנית בצפת, ובגליל כולו, כעשרים אשכנזים העזו לברוח לירושלים בתחפושת. עכשיו הם סבלו לחיות בשקט ולא מופרעים בעיר הקודש, בין השאר משום שלא היו ידועים, ואולי גם משום שרוח השנאה והרוח הרדיפתית של המהומדים נגד האשכנזים שככה, שכן שלושה או ארבעה דורות נפטרו מאז את המופע לעיל.בשנת (1816) נעשו מאמצים, באמצעות התערבותם של בני ישראל המכובדים והעשירים בקונסטנטינופול, להשיג פירמן (גזירה) מהממשלה העליונה של טורקיה, לאפשר לאשכנזים לקבל ספר תורה תורה במדרש שלהם בירושלים, וכי בעתיד לא יוכלו המוהדנים להגיש תביעה כלשהי נגד האשכנזים המתגוררים בעיר הקודש, בשל החבות הישנה של קודמיהם. ויתור זה הושג, גרם לעלייה מתמדת במספרם של יהודי אשכנז בירושלים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יוני 20, 2019 10:34 am

משולש כתב:
משולש כתב:תיאור של ר' יוסף שוורץ על בית הכנסת האשכנזי

כפי שכבר סיפרתי בתיאור בית הכנסת האשכנזי , הם החלו רק בסוף שנת 5572 (1812), כדי שייראו שוב בירושלים, שאותם לא העזו לעשות קודם לכן. כאשר גדל מספרם בהדרגה, וכבר נראה שהמהומאדים כבר הניחו חלק משנאתם אליהם, שנגרמו בשל חבות אבותיהם, הם שכרו מקום קטן כמדרש , ואף שאבו אומץ לקיים בו פולחן; אבל הם לא יכלו להסתכן לשאת ספר תורה "רול של החוק", ללא הסמכה של הסמכות האזרחית הראשי; על מנת לעשות זאת ללא קבלת אישור קודם היה נחשב ונענש כפשע חמור. אבל כמו זה בלתי אפשרי לקיים פולחן ציבורי קבוע ללא ספר תורה, הם רכשו אחד קטן, אשר הושם בצורה של ספר גדול, כלומר, הם שמו אותו בין כריכות, וכך הניח אותו בין ספרי קריאה אחרים, וזה היה כמעט להבדיל מהם. כאשר הם קראו את זה, וכאשר היה צורך להסיר אותו מן הכיסוי שלהם, הם, כצפוי, לסגור את השערים של החצר, וכן להציב שומרים מסביב, כי Mahomedan לא יכול לזהות אותם על פשע נורא שלהם , החטא הגדול של קריאת דבר אלוהים.

יש לציין שר' יושעה ריבלין היה חתנו, ויתכן שממנו שאב את המידע על תקע"ב.


עוד מהרב יהוסף שוורץ:

בשנת 5572 (1812), כאשר פרצה מגיפה חששנית בצפת, ובגליל כולו, כעשרים אשכנזים העזו לברוח לירושלים בתחפושת. עכשיו הם סבלו לחיות בשקט ולא מופרעים בעיר הקודש, בין השאר משום שלא היו ידועים, ואולי גם משום שרוח השנאה והרוח הרדיפתית של המהומדים נגד האשכנזים שככה, שכן שלושה או ארבעה דורות נפטרו מאז את המופע לעיל.בשנת (1816) נעשו מאמצים, באמצעות התערבותם של בני ישראל המכובדים והעשירים בקונסטנטינופול, להשיג פירמן (גזירה) מהממשלה העליונה של טורקיה, לאפשר לאשכנזים לקבל ספר תורה תורה במדרש שלהם בירושלים, וכי בעתיד לא יוכלו המוהדנים להגיש תביעה כלשהי נגד האשכנזים המתגוררים בעיר הקודש, בשל החבות הישנה של קודמיהם. ויתור זה הושג, גרם לעלייה מתמדת במספרם של יהודי אשכנז בירושלים.


מה זה? תרגום גוגל?

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 20, 2019 10:48 am

כן, מהספר תבואות הארץ של הרב יהוסף שוורץ המהדורה האנגלית.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 847
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ה' יוני 20, 2019 11:10 am

משולש כתב:לגבי קול התור ראיתי פעם באיזה ספר שהיתה התחבטות אם מותר להוציא את זה והרב שמעון לידר משער השמים נתן אישור. (אחפש בלי נדר).
בהקדמה של רש"ז ריבלין שהודפסה בשנת תשכ"ט הוא מביא שהרב לידר והרב חרל"פ והרב אהרן לוריא ועוד עזרו לו לחבר הספר.
אגב, הרב זוסמן בספר מבחירי צדיקיא מביא שהרב שמעון לידר סיפר לו הרבה לפני קום המדינה שעל פי הגאון מוילנא הגאולה צריכה להתחיל בשנות תש"ח-תש"ט.
גם הרב שלמה זלמן ריבלין כתב על זה בספר מדרש שלמה ובהקדמה מביא עדות שנתן דרשה ביום כיפור של שנת תש"ח שעל פי הגר"א השנה תהיה מהפך בגאולה. מהפסוק שמופיע בקול התור הגואל מ"שחת" חייכי. (לא דיבר על גאולה שלמה). וכן יש לציין (מעדות יעקב גליס איש ירושלים) שר' דוד בהר"ן והחלבן משערי חסד דיברו ביניהם שעל פי
חשבונות שערכו בדברי הגר"א בשנות תש"ח-תש"ט ובשנת תשי"ז ובשנת תשכ"ז-תשכ"ח יהיו אירועים גדולים שקשורים לגאולה.


אין לי שום בעיה עקרונית אם הבנה של המאורעות של תש"ח ותרכ"ז כאתחלתא דגאולתא, אם לא שרבים מרבותינו לא אהבו את הניסוח הזה כפי שהוא נתפס בתחייה הלאומית בארץ, אבל תפיסת הקיבוץ גלויות החלקי שנעשה כאן כדבר משעותי שאנו מצפים שיתגלגל לגאולה, ואולי אף יש בו ענין של פקידה, נראה לי שאין בזה בעיה לרוב שלומי אמוני ישראל, ויש לדון בזה.
אף אחד לא מצפה לשוב לגלות. אלא שנזכה שיתקיים עוד אקבץ עליו לנקבציו, בגילוי יעודי הנביאים 'כי הולך לפניכם ה'', בגילוי זרוע עוזו בדרך של גאולה בימינא וברחמי.
אבל מענין אם ר"ד בהר"ן והחלבן השאירו איזה חותם על פעילות או תפיסה נוסח קול התור שאין להם מקור בכתבי הגר"א המוסמכים.

מענין שההתחבטות להוציא את הספר ואת המשנה שמאחוריו עוד קודם לכן, החלה דווקא עם תחילת ההתחממות האידיאולוגית בנושאים שהוא מנסה לקדם, ומתקדמת עם התקדמות האירועים עצמם.
מה שמוביל לשאלה חשובה.
האם הוא באמת בא להסביר מה היה לנו, או מנסה לפעול ולקדם תפיסת עולם שכבר החלה רווחת בציבור, וזקוקה נואשות למקורות השראה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' יוני 20, 2019 11:38 am

משולש כתב:כן, מהספר תבואות הארץ של הרב יהוסף שוורץ המהדורה האנגלית.

מה יש במהדורה האנגלית שאין במהדורה העברית?

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 20, 2019 2:34 pm

במהודרה בעברית הוא כותב בקיצור שתלמיד הגר"א עברו לירושלים בעקבות המגפה בתקע"ב ולבשו בגדים ישמעלים ובשנת תקע"ו קיבלו רישיון מהמלכות. והוא לא מפרט. משום מה במהדרוה באנגלית יש הרחבה גדולה בנידון, כמו שהבאתי כעת, עם סיפור שלם מה היה מסוף שנת תקע"ב עד תקע"ו.
כך שיש לנו מקור קדום על מה שכתוב בקול התור וכו' וכו' שמשנת תקע"ב התחילו להתפלל בירושלים.

אתמול שוחחתי עם הרב מיכל הומינר יהודי מבוגר מבית שמש שהתעסק עם דודו להוציא את הספר "צוואת מרדכי" והוא אמר לי שהוא ראה את הכתבים הללו של ר' זלמן חיים ריבלין. הוא לא זכר מה כתוב שם אבל הוא אמר לי שמה שכתוב בספר זה ממה שראו בכתבים בפנים, והוא אמר לי שמשפחת דודו אייזנשטיין חתנו של ר' זלמן חיים ריבלין מכרו את כל הכתבים לאספנים.

ר' זלמן חיים היה אחיו הבכור של ר' יאשע והיה מנהל עשרות שנים בת"ת עץ חיים בחצר החורבה הוא נולד בתקצ"ז ונפטר בתרס"ג כך שהמסורת שר' הלל היה מהעשרה ראשונים היא לא בדיה של חזון ציון משנת תש"ז, אלא כך היה מקובל אצל משפחת ריבלין לדורותיה.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ה' יוני 20, 2019 2:54 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 20, 2019 2:44 pm

שמואל שלומוביץ כתב:
משולש כתב:לגבי קול התור ראיתי פעם באיזה ספר שהיתה התחבטות אם מותר להוציא את זה והרב שמעון לידר משער השמים נתן אישור. (אחפש בלי נדר).
בהקדמה של רש"ז ריבלין שהודפסה בשנת תשכ"ט הוא מביא שהרב לידר והרב חרל"פ והרב אהרן לוריא ועוד עזרו לו לחבר הספר.
אגב, הרב זוסמן בספר מבחירי צדיקיא מביא שהרב שמעון לידר סיפר לו הרבה לפני קום המדינה שעל פי הגאון מוילנא הגאולה צריכה להתחיל בשנות תש"ח-תש"ט.
גם הרב שלמה זלמן ריבלין כתב על זה בספר מדרש שלמה ובהקדמה מביא עדות שנתן דרשה ביום כיפור של שנת תש"ח שעל פי הגר"א השנה תהיה מהפך בגאולה. מהפסוק שמופיע בקול התור הגואל מ"שחת" חייכי. (לא דיבר על גאולה שלמה). וכן יש לציין (מעדות יעקב גליס איש ירושלים) שר' דוד בהר"ן והחלבן משערי חסד דיברו ביניהם שעל פי
חשבונות שערכו בדברי הגר"א בשנות תש"ח-תש"ט ובשנת תשי"ז ובשנת תשכ"ז-תשכ"ח יהיו אירועים גדולים שקשורים לגאולה.


אין לי שום בעיה עקרונית אם הבנה של המאורעות של תש"ח ותרכ"ז כאתחלתא דגאולתא, אם לא שרבים מרבותינו לא אהבו את הניסוח הזה כפי שהוא נתפס בתחייה הלאומית בארץ, אבל תפיסת הקיבוץ גלויות החלקי שנעשה כאן כדבר משעותי שאנו מצפים שיתגלגל לגאולה, ואולי אף יש בו ענין של פקידה, נראה לי שאין בזה בעיה לרוב שלומי אמוני ישראל, ויש לדון בזה.
אף אחד לא מצפה לשוב לגלות. אלא שנזכה שיתקיים עוד אקבץ עליו לנקבציו, בגילוי יעודי הנביאים 'כי הולך לפניכם ה'', בגילוי זרוע עוזו בדרך של גאולה בימינא וברחמי.
אבל מענין אם ר"ד בהר"ן והחלבן השאירו איזה חותם על פעילות או תפיסה נוסח קול התור שאין להם מקור בכתבי הגר"א המוסמכים.

מענין שההתחבטות להוציא את הספר ואת המשנה שמאחוריו עוד קודם לכן, החלה דווקא עם תחילת ההתחממות האידיאולוגית בנושאים שהוא מנסה לקדם, ומתקדמת עם התקדמות האירועים עצמם.
מה שמוביל לשאלה חשובה.
האם הוא באמת בא להסביר מה היה לנו, או מנסה לפעול ולקדם תפיסת עולם שכבר החלה רווחת בציבור, וזקוקה נואשות למקורות השראה.

זה בדיוק המורכבות בעניין שקשה לאנשים להבין 2 הפכים, אך הגר"א סלל את הדרך לכך מפורושות שדווקא בזמן שיתחיל קיבוץ גלוית תתלבש הערלה על המלכות כמו שהערלה מתלבש ביסוד כלשונו בסד"צ, כך שמצד הקלי' אנו בגלות קשה ונוראה, אך מצד שני אין שעבוד מלכוויות בחסד ה' עלינו, והגר"א כותב שדווקא בזמן משיח בן דוד יכרת הערלה ויהיה התיקון השלם. התינוק כבר נולד עכשיו אנחנו מחכים לבחי' הברית...

שמואל שלומוביץ
הודעות: 847
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ה' יוני 20, 2019 2:57 pm

יתכן בהחלט.
אך מה זה קשור לקול התור או למיתוס הריבליני.
הם גם אלו שהמציאו את ביארו הגר"א לספד"צ ?

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 20, 2019 3:02 pm

לא יודע מה זה מיתוס. הרב זילברמן בשנת תשכ"ט חקר את הנושא ביסודיות והוא הלך אצל כל הזקנים בירושלים והם העידו שהם שמעו שיש ספר סודי קול התור על הגאולה.
גם הרב אלישיב העיד על כך. וכן רש"ז אוירבך. הרב חרל"פ והרב פראנק והרב ישעי' חשין וכו' שכותבים על כך לא היה אנשים שקרנים והוזי הזיות וממציאי מיתוסים. כל מי שהכיר את רש"ז ביניהם דודי מזקני חסידי ברסלב בירושלים מעידים שהיה אדם ישר והגון, ולא חשוד לשקר.

תיקח למשל את וותיקי מירושלים ר' משה בלוי וכן ר' יעקב גליס וכו' וכו'. כולם מצטטים את חזון ציון וכו'. הם הכירו היטב את כל אנשי ירושלים ולא עלה על דעתם שמדובר במיתוס שקרי.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ה' יוני 20, 2019 3:27 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 20, 2019 3:03 pm

המשך הסיפור מהמהדורה באנגלית של תבואות הארץ:

אבל באמצעות פיקוח כלשהו נודע הדבר למהומאדים. יום אחד, ולכן, כאשר השער היה סגור, במהלך שלהם קריאת Sepher , הם בבת אחת שמעה דפיקה חזקה בדלת, כששמו את הספר בחיפזון העטיפה שלו, והניח אותו במקום הרגיל בין ספרים אחרים ; מיד נכנסו מספר ניכר של המהומאדים המכובדים ביותר, הקשורים למשפט הצדק, כדי לשכנע את עצמם על ידי בדיקה אישית של הפשע שבוצע על ידי היהודים. אבל הם לא ראו שום ספר תורה, והמתפללים המבוהלים טענו שאין להם " עשרה קילמת" ("עשרת המילים", כלומר, עשרת הדיברות, שעל פיהם קוראים הערבים את כל גלגול התורה, כמו גם אתTephillin ו מזוזה ), מתוכם להחזיק קריאה לציבור. אבל האחרים שאלו מדוע הם מצאו את הדלתות של בית המשפט נסגר? על כך השיבו הזקנים, שהם עשו זאת על חשבון הכלבים, הפועלים בחופשיות ברחובות, שאחרת היו ממהרים ומפריעים להם במסירותיהם.

המהומאדים חיפשו עכשיו בכל פינה, אך מעולם לא חשבו שמה שהם מחפשים הוא עומד לנגד עיניהם בין הספרים האחרים. הם, עם זאת, הלכו שניהם זועמים ומבולבלים, שכן הם היו משוכנעים כי ספר חייב להיות במקום המפגש כי הם לא הצליחו לגלות את זה. וכאשר עזבו האינקוויזיטורים, סגרה הקהילה שוב את הדלתות וגמרה את הקריאה.

למחרת הבעלים של המקום הגיע נשיא הקהילה ואמר: "אנחנו יודעים בוודאות שיש לך עשרה Kilmat ב שלך מדרס , מתוכם קראת בפומבי; אבל כוח עליון חייב להגן לך לעשות את זה בלתי נראה, כי לא יכולנו לראות ולא למצוא את זה: תן לי עכשיו סכום כסף ניכר, ואני אפועל כי לא ייערך שוב חיפוש במקום המפגש שלך, כי אם אני, בתור הבעלים, אדיש אם חטא כזה מבוצע בבית שלי, וזה כל כך מושפל, זה חייב להיות עניין של אדישות גם את Mahomedans מעריץ אחרים. " הנשיא נתן לו את מה שהוא דרש, ועכשיו לא היה להם שום דבר שיבין כי שוב יטרידו אותם הביקורים של השלטונות.

בתקופה מאוחרת יותר פנה הקהל אל הממשלה העליונה בקונסטנטינופול, כאשר הם השיגו פירמן (גזירה) כדי לאפשר להם לקרוא בפומבי במידראס שלהם מתוך ספר התורה; וב- 5597 (1831) הם קיבלו אישור רב לבנות מחדש את בית הכנסת העתיק שלהם, כאשר החזירו את הפולחן הציבורי החגיגי כרגיל.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' יוני 20, 2019 4:39 pm

משולש כתב:במהודרה בעברית הוא כותב בקיצור שתלמיד הגר"א עברו לירושלים בעקבות המגפה בתקע"ב ולבשו בגדים ישמעלים ובשנת תקע"ו קיבלו רישיון מהמלכות. והוא לא מפרט. משום מה במהדרוה באנגלית יש הרחבה גדולה בנידון, כמו שהבאתי כעת, עם סיפור שלם מה היה מסוף שנת תקע"ב עד תקע"ו.
כך שיש לנו מקור קדום על מה שכתוב בקול התור וכו' וכו' שמשנת תקע"ב התחילו להתפלל בירושלים.

זה אמנם מקור קדום אבל כלי שני, הוא עלה לאר"י 20 שנה מאוחר יותר ופרסם את ספרו 30 שנה מאוחר למאורעות, והוא המקור לטעות של שנת תקע"ב כפי שהארכתי בענין כבר לפני כמה וכמה עמודים.
יש בדבריו כמה טעויות, דוגמאות:
א. שהוא טוען שהמגיפה בגליל היתה בתקע"ב, למרות שהיא היתה בתקע"ג-ד כפי שכותבים כל מי שחווה אותה בעצמו.
ב. הוא טוען שהישוב האשכנזי החל בירושלים עם הבריחה מהמגיפה, אבל הוא בלבל בין שני אירועים שונים, דבר שכל מי שחווה אותם בעצמו ידע להבחין ביניהם בכתביו.
ג. רמ"מ משקלוב לא ברח במגיפה לירושלים אלא נותר בגליל ובצפת עצמה, טעות זו נוצרה בגלל הבלבול בין אירוע הבריחה של המגיפה לבין מעברו של רמ"מ לירושלים רק בתקע"ו כפי שמציינים כל מי שהיו שם אז.

עכ"פ עד עתה ברור שמבחינתך אף אחד אינו אמין יותר מהספרות הריבלינית גם לא מקורות ראשוניים בני הזמן, חבל.
נערך לאחרונה על ידי איש-אחד ב ה' יוני 20, 2019 5:28 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' יוני 20, 2019 5:09 pm

משולש כתב:המשך הסיפור מהמהדורה באנגלית של תבואות הארץ

אפשר בבקשה קישור למהדורה האנגלית?

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 20, 2019 5:24 pm

זה אתר רפורמי ואסור לעיין בו.
שער הספר.jpg
שער הספר.jpg (45.92 KiB) נצפה 7973 פעמים
אשלח לך בפרטי.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 20, 2019 5:29 pm

באתרים של של המיסיון שהיו בארץ בטבריה כותבים שהמגפה החלה ב1812.

גם בפזמונים הוא לא קושר בין המגפה לעלייה לי-ם. כך שאין שום סתירה, שכבר בתקע"ב החלו להתארגן, ובתקע"ו היה להם מנין קבוע עם רישיון לספר תורה.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' יוני 20, 2019 5:44 pm

משולש כתב:זה אתר רפורמי ואסור לעיין בו.
שער הספר.jpg
אשלח לך בפרטי.

ייש"כ

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 20, 2019 6:03 pm

איש-אחד כתב:ר' ישראל אכן האשים את ר' הלל בכך שניסה למנוע מאביו ר' בנימין ריבלין לעלות לאר"י, מה ששוב סותר בתכלית את האגדה הריבלינית.
ולו יהי שר' הלל הציץ פעם לאר"י (מה שלא נראה לי שמורגנשטרן באמת סבור שקרה), מה שהוא דבר לחלוטין לא סביר (בוודאי שלא מספר פעמים) כנ"ל, מה שוודאי הוא שלא עמד והנהיג את העליה כפי האגדה הריבלינית.

איני מונח בכתבים האלו, אך ת"ח שעוסק ובקיא בכך אמר לי שמוכח מתוך הכתבים שר' ישראל מתייחס לר' דוד דבית הלל וכלל לא לר' הלל משקלוב.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 20, 2019 6:05 pm

משולש כתב:סיפר לי היום ת"ח שראה הכת"י של רמ"מ משקלוב (כבר מודפס באיזה ספר כצורתו) וכשכותב שקבע דירתו בתקע"ו בירושלים יש דגש תחת המילה קבע, ולכא' ר"ל שכבר קודם היה בירושלים ורק בתקע"ו קבע שם סופית דירתו.

נאמר לי שזה מופיע בספר דור דור ודורשיו - דסלר. (כנראה חלק א')

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' יוני 20, 2019 6:13 pm

משולש כתב:
איש-אחד כתב:ר' ישראל אכן האשים את ר' הלל בכך שניסה למנוע מאביו ר' בנימין ריבלין לעלות לאר"י, מה ששוב סותר בתכלית את האגדה הריבלינית.
ולו יהי שר' הלל הציץ פעם לאר"י (מה שלא נראה לי שמורגנשטרן באמת סבור שקרה), מה שהוא דבר לחלוטין לא סביר (בוודאי שלא מספר פעמים) כנ"ל, מה שוודאי הוא שלא עמד והנהיג את העליה כפי האגדה הריבלינית.

איני מונח בכתבים האלו, אך ת"ח שעוסק ובקיא בכך אמר לי שמוכח מתוך הכתבים שר' ישראל מתייחס לר' דוד דבית הלל וכלל לא לר' הלל משקלוב.

זו טעות.
מה שקרה הוא שרצ"ה לעהרן כותב באגרת לר"י שהוא הבין בטעות שבאגרת קודמת התכוון ר"י לר"ה ריבלין ולא לר"ד דבית הלל בגלל שר׳ ישראל כתב לו בעבר נגד ר"ה המתכוון לעלות לאר"י.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' יוני 20, 2019 6:14 pm

משולש כתב:
משולש כתב:סיפר לי היום ת"ח שראה הכת"י של רמ"מ משקלוב (כבר מודפס באיזה ספר כצורתו) וכשכותב שקבע דירתו בתקע"ו בירושלים יש דגש תחת המילה קבע, ולכא' ר"ל שכבר קודם היה בירושלים ורק בתקע"ו קבע שם סופית דירתו.

נאמר לי שזה מופיע בספר דור דור ודורשיו - דסלר. (כנראה חלק א')

אף חוקר רציני לא היה עושה דיוק שכזה אם לא כהשערה בעלמא.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' יוני 20, 2019 6:23 pm

משולש כתב:באתרים של של המיסיון שהיו בארץ בטבריה כותבים שהמגפה החלה ב1812.

מי מהם כותב כך ומתי?

משולש כתב:גם בפזמונים הוא לא קושר בין המגפה לעלייה לי-ם. כך שאין שום סתירה, שכבר בתקע"ב החלו להתארגן, ובתקע"ו היה להם מנין קבוע עם רישיון לספר תורה.

אם ר"י שוורץ טעה לכתוב שהמגיפה והבריחה לירושלים היתה בתקע"ב, הוא אינו יכול להוות מקור לכך שהקהילה האשכנזית נתחדשה בירושלים בתקע"ב, שכן הוא קושר בין הדברים וטועה בתאריך.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 20, 2019 6:45 pm

עם כל הכבוד על אירועים שקורים תוך שנה יכולים אחרי 20 שנה לטעות מה היה קודם למה, (ר' יהוסף שוורץ הגיע לארץ בתקצ"ג) ולאחד שגר בירושלים ומספר סיפור שהיה בתקע"ב זה נראה לו הכל אחד. ועדיין אין וודאות בדיוק מה היה.

יתכן שר' הלל הגיע באלול תקע"א , ובתקע"ב החל טפטוף של עוד תלמידים ואחרי שהתחיל המגפה נוספו עוד כמה ולכן בגדול זה נקרא שהגיעו בעקבות המגפה.

אבל כשהוא מספר סיפור שלם על אירוע עם הס"ת שהיה בין תקע"ב לתקע"ו א"א לטעות ולהמציא כזה סיפור.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 20, 2019 7:35 pm

איש-אחד כתב:
משולש כתב:
איש-אחד כתב:ר' ישראל אכן האשים את ר' הלל בכך שניסה למנוע מאביו ר' בנימין ריבלין לעלות לאר"י, מה ששוב סותר בתכלית את האגדה הריבלינית.
ולו יהי שר' הלל הציץ פעם לאר"י (מה שלא נראה לי שמורגנשטרן באמת סבור שקרה), מה שהוא דבר לחלוטין לא סביר (בוודאי שלא מספר פעמים) כנ"ל, מה שוודאי הוא שלא עמד והנהיג את העליה כפי האגדה הריבלינית.

איני מונח בכתבים האלו, אך ת"ח שעוסק ובקיא בכך אמר לי שמוכח מתוך הכתבים שר' ישראל מתייחס לר' דוד דבית הלל וכלל לא לר' הלל משקלוב.

זו טעות.
מה שקרה הוא שרצ"ה לעהרן כותב באגרת לר"י שהוא הבין בטעות שבאגרת קודמת התכוון ר"י לר"ה ריבלין ולא לר"ד דבית הלל בגלל שר׳ ישראל כתב לו בעבר נגד ר"ה המתכוון לעלות לאר"י.


כל הכעס של ר' ישראל היה על זה שלא הניח לאביו לעלות? או שמתכוון לאביו של ר"ד דבית הלל?

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' יוני 20, 2019 8:22 pm

משולש כתב:יתכן שר' הלל הגיע באלול תקע"א , ובתקע"ב החל טפטוף של עוד תלמידים ואחרי שהתחיל המגפה נוספו עוד כמה ולכן בגדול זה נקרא שהגיעו בעקבות המגפה.

זה מגוחך עד כמה אתה מתעקש על הבדותות הללו, הן על ר"ה באר"י בשנות התק"ע כשאף אחד לא שמע על קיומו שם והן על התקע"ב.
כשמאמינים לדמיונות ר' הלל בהחלט יכול להגיע בכל תאריך ותאריך שכתבו שעלה לארץ, תקס"ט, תק"ע, תקע"א, תקע"ב וכו' וכו'.. הכל תמיד נכון והכל כדי להצדיק ספר מזוייף מתוכו.

משולש כתב:אבל כשהוא מספר סיפור שלם על אירוע עם הס"ת שהיה בין תקע"ב לתקע"ו א"א לטעות ולהמציא כזה סיפור.

כשטועים בתאריכים הרבה אפשרי..

העובדות ההיסטוריות:
- רמ"מ משקלוב עבר לירושלים במרחשון תקע"ו.
- רמ"מ כותב בי"א אייר תקע"ו שהם אינם מתפללים בשבתות בישיבת אוה"ח כיון שאין להם רשיון להחזקת ס"ת (בדומה לכל הישיבות בירושלים מלבד ישיבת בית-אל).
"כעת אני קבעתי דירתי בירושלים עה"ק וקבעתי ישיבה והזמין לי מקום הישיבה הקב"ה ישיבה של הרב הגאון מו"ה חיים בן עטר ז"ל ומתפללים אנחנו שם כל השבוע לבד שבת כי ע"פ דת הגוים אינם מניחים ס"ת בלתי רשיון המלך".
- ממקור מעניין שמביא מורגנשטרן (בשליחות ירושלם, עמ' 85, ר' שם הע' 19) עולה שבתקפ"ד כבר היה לפרושים רשיון לס"ת.

אז מתי קיבלו את הרשיון לס"ת? לא ברור, עכ"פ לפחות משך כחצי שנה מאז מעברו של רמ"מ לירושלים טרם היה להם רשיון כזה, זה זמן מספק שיווצרו סיפורים למיניהם על תקופה זו, בפרט שבהחלט ייתכן שר"י שוורץ טעה גם בזה בכלל ולא קיבלו רשיון לס"ת בתקע"ו (גם לא בסופה) ואז יש עוד זמן להיווצרות סיפורים..
נערך לאחרונה על ידי איש-אחד ב ה' יוני 20, 2019 8:33 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' יוני 20, 2019 8:32 pm

משולש כתב:כל הכעס של ר' ישראל היה על זה שלא הניח לאביו לעלות? או שמתכוון לאביו של ר"ד דבית הלל?

ראה בצילומים המצורפים מדברי מורגנשטרן.
אוצר החכמה_172124 (1).jpg
מורגנשטרן, גאולה בדרך הטבע, עמ' 41
אוצר החכמה_172124 (1).jpg (237.48 KiB) נצפה 8067 פעמים

אוצר החכמה_172124 (2).jpg
מורגנשטרן, גאולה בדרך הטבע, עמ' 41
אוצר החכמה_172124 (2).jpg (169.96 KiB) נצפה 8067 פעמים

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 20, 2019 11:32 pm

איש-אחד כתב:
משולש כתב:יתכן שר' הלל הגיע באלול תקע"א , ובתקע"ב החל טפטוף של עוד תלמידים ואחרי שהתחיל המגפה נוספו עוד כמה ולכן בגדול זה נקרא שהגיעו בעקבות המגפה.

זה מגוחך עד כמה אתה מתעקש על הבדותות הללו, הן על ר"ה באר"י בשנות התק"ע כשאף אחד לא שמע על קיומו שם והן על התקע"ב.
כשמאמינים לדמיונות ר' הלל בהחלט יכול להגיע בכל תאריך ותאריך שכתבו שעלה לארץ, תקס"ט, תק"ע, תקע"א, תקע"ב וכו' וכו'.. הכל תמיד נכון והכל כדי להצדיק ספר מזוייף מתוכו.

משולש כתב:אבל כשהוא מספר סיפור שלם על אירוע עם הס"ת שהיה בין תקע"ב לתקע"ו א"א לטעות ולהמציא כזה סיפור.

כשטועים בתאריכים הרבה אפשרי..

העובדות ההיסטוריות:
- רמ"מ משקלוב עבר לירושלים במרחשון תקע"ו.
- רמ"מ כותב בי"א אייר תקע"ו שהם אינם מתפללים בשבתות בישיבת אוה"ח כיון שאין להם רשיון להחזקת ס"ת (בדומה לכל הישיבות בירושלים מלבד ישיבת בית-אל).
"כעת אני קבעתי דירתי בירושלים עה"ק וקבעתי ישיבה והזמין לי מקום הישיבה הקב"ה ישיבה של הרב הגאון מו"ה חיים בן עטר ז"ל ומתפללים אנחנו שם כל השבוע לבד שבת כי ע"פ דת הגוים אינם מניחים ס"ת בלתי רשיון המלך".
- ממקור מעניין שמביא מורגנשטרן (בשליחות ירושלם, עמ' 85, ר' שם הע' 19) עולה שבתקפ"ד כבר היה לפרושים רשיון לס"ת.

אז מתי קיבלו את הרשיון לס"ת? לא ברור, עכ"פ לפחות משך כחצי שנה מאז מעברו של רמ"מ לירושלים טרם היה להם רשיון כזה, זה זמן מספק שיווצרו סיפורים למיניהם על תקופה זו, בפרט שבהחלט ייתכן שר"י שוורץ טעה גם בזה בכלל ולא קיבלו רשיון לס"ת בתקע"ו (גם לא בסופה) ואז יש עוד זמן להיווצרות סיפורים..

זה ברור שהיתה התפתחות איטית. (אולי בתקע"ו גופא) יש גם מכתב בתוח"י אל רוזני וילנא מתקע"ו שיש להם יותר ממנין בירושלים, ומצד שני כתוב שם בתחילה היו מצרפים קטן וכן ספרדי וכו'. עכ"פ אל תהפוך את ר' יוסף שוורץ למספר סיפורים. לא סתם הוא כותב עשרים נפש מעצמו. הוא נחשב לחוקר וידען גדול, והיה מעורב רבות גם בעניין החורבה וכו'.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ג' יולי 30, 2019 8:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ה' יוני 20, 2019 11:44 pm

איש-אחד כתב:
משולש כתב:כל הכעס של ר' ישראל היה על זה שלא הניח לאביו לעלות? או שמתכוון לאביו של ר"ד דבית הלל?

ראה בצילומים המצורפים מדברי מורגנשטרן.
אוצר החכמה_172124 (1).jpg

אוצר החכמה_172124 (2).jpg

האמת שזה די משכנע, אולם לא הייתי סותם את הגולל על סיפור עליית ר' הלל לפני תקצ"ב, (וכמו שהוכחתי שזו היתה מסורת משפחתית גם מרז"ח ריבלין אחיו של ר' יושעה ולא המצאה של רש"ז ריבלין) כיון שגם בפזמונים ר' יאשע מזכיר שר' הלל היה בעימות חריף עם ר' ישראל משקלוב על רקע סירובו להתיישב בי-ם. ולגבי מניעת עליית אביו, עובדה שהוא ניסה לעלות ונפטר בדרך, ויתכן שר' הלל ניסה למנוע מאביו לעלות כי היה מאוד זקן וחשש לבריאותו, עובדה שהוא נפטר בדרך. בתקע"ב הוא היה בן 84, (ויתכן שגם בפרט הזה לעהרן לא דייק...) ואולי ביד אביו הכוונה אביו של ר' ישראל? יש עדיין מה לחקור.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ו' יוני 21, 2019 2:00 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

אוהב ציון
הודעות: 209
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 9:34 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי אוהב ציון » ה' יוני 20, 2019 11:51 pm

איש-אחד כתב:
אוהב ציון כתב:ב"ה
איש-אחד כתב:ואגב, ההבדל המהותי בין הפרטים המעטים הלא מדוייקים לכאו' אצל ר' אריה נאמן לבין הסיפורת הריבלינית היא כזו.
אני מניח שגם ב"אמת מארץ תצמח" של ר' ישראל משקלוב יש פרטים פה ושם שאינם לגמרי מדוייקים מסיבות שונות, אבל מה, בכל התיעודים הנאמנים, כמו זה של ר"י ור' אריה נאמן והמסמכים בני הזמן, אתה רואה שהם מספרים את אותו הסיפור! לפעמים זה מספר את הנקודה הזו מהזווית הזו והשני מזווית אחרת, לפעמים זה מדגיש יותר נקודה אחת והשני מדגיש נקודה אחרת, אבל המכנה המשותף לכל אלו הוא רחב מאוד למרות פה ושם הבדלים (קטנים) בפרטים.
בשונה מכך הסיפורת הריבלינית, היא פשוט מספרת סיפור אחר לגמרי! המכנה המשותף בינה לבין התיעודים הנאמנים הוא צר מאוד (יחסית) ולכן דינה להיפסל או עכ"פ לשים עליה סימן שאלה גדול מאוד.
לכן הויכוח שלנו על פרט זה או אחר הוא מיותר לגמרי, כיוון שצריך להשוות את הסיפור ככלל כדי לבחון אם הוא אמין ופחות בפרט זה או אחר.

אולי יבאר לי כבודו, מי הוא השקרן הראשון לבית רבלין, שממנו החלה תעשיית השקרים שכל כך הרבה האמינו לה? הרי גם כבודו לא טוען שהכל החל ברשז"ר, ואגב, עיינת בספר מוסד היסוד? מאוד תמוה לומר שכל המסמכים הם אצל משפחת רבלין.

פרטים שונים החלו להשתבש עוד לפני רש"ז, בעיקר בסיפורים שעברו מפה לאוזן. פרטים כמו תאריך המגיפה בגליל ושנת המעבר מצפת לירושלים שכבר ר"י שוורץ בתבואות הארץ נתבלבל בדבר. ויש טעויות כמו ייחוס העלייה לציווי מפורש מהגר"א, טעות הנזכרת לראשונה במאמר של ר׳ יאשע ריבלין בתרמ"ו, וכמו הקדמת עלייתו של ר"ה ריבלין לסביבות תק"ע עם העולים הראשונים בידי רח"מ מיכלין, אבל עדיין לא טענה שהוא זה שעמד בראש וכו׳.
בטעויות שהזכרתי ואולי עוד כמה בודדות, אין שום הכרח להניח שמדובר בשקרים מכוונים ולא בטעויות בשוגג. לעומת זאת בספרים שהו"ל רש"ז ריבלין אין "טעויות", יש סיפור אחר לגמרי מתחילתו עד סופו עם מכנה משותף צר מאוד עם התיעודים הנאמנים של ר"י משקלוב ור׳ אריה נאמן ואחרים ושל מסמכים מקוריים בני הזמן.
אין שום אפשרות לומר שהאגדה הריבלינית שמספר רש"ז ריבלין היא "טעות", לימוד זכות יחיד שניתן לומר במידה מסויימת הוא, שהוא היה בעל דמיון מפותח מאוד, וסביר להניח שמתי שהוא הוא בהחלט החל להאמין באגדות שסיפר.

לאילו מסמכים במוסד היסוד אתה מתכווין?
ככלל, בספריו של רש"ז ריבלין אין באמת מקורות לסיפורים שהוא מספר. גם שהוא מציין מקור אז או שאין קשר בין המקור המצויין לסיפור או שהוא מהווה מקור רק לנתון שולי בסיפור, או שהוא בכלל מביא כמקור שם של מישהו שכביכול סיפר לו.
כשקראתי לראשונה בעיקר את חזון ציון ומוסד היסוד טרחתי לבדוק כל מקור ומקור שהוא מציין, הייתי מזועזע לגמרי מהתוצאות כנ"ל.
רמת הפירוט בסיפוריו גבוהה מאוד, ואין שום אפשרות שסיפורים מפורטים כאלו יהיו אמינים ללא מקורות כתובים, שכן אין דרך לפירוט שכזה לעבור 130 שנה בע"פ עד שרש"ז יעלה אותם על הכתב.

ב"ה
ראשית אם כל החומר שהביאו הרבנים המלומדים דנן, ישנו חומר רב שלא הובא כאן. ואכמ"ל.
אבל 'איש אחד' מתפלא אני על כבודו מאוד. אם אמנם כל הסיפורים וההמצאות (שלענ"ד אמנם ישנם), החל ונגמר באדם אחד, ניחא. אבל אם כבר דורות לפניו כתבו בסגנון זה וזקני ירושלים אמרו לגרי"ש זילברמן זצ"ל, שמקובל בידם ענין קול התור מכמה דורות עוד קודם שרש"ז נולד, מה ההתעקשות הלזו? מה כבודו רוצה לומר שיש פרטים לא נכונים? ואפילו שנת עלייתו של ר' הלל? ניחא. אבל לומר על כל כיוון הגאולה וכו', שהומצא על ידי רש"ז בזמן שאמרו זאת להדיא לפניו? מי אלו שישבו וקשרו את הקשר להמציא משנה זו?
האמת שאינני מבין כלל מה עוד תרצה שיכתבו, דבר אחד אני מקוה שאינך מכחיש, שסברו תלמידי האור הגדול מוסר התורה האחרון רבינו הגר"א ע"ה -שהחלה הפקידה של ייעוד הנביאים בדבר ה' של בשיבת ציון, ביאה שלישית הוחלה- פקד ה' את עמו!!!
דרך אגב, צריך לדעת שלא כל מה שלא מתואר לא נמצא. רק תחשוב בימינו שיבא אדם עוד 100 שנה ויאמר של הסיפור עם מרן הגר"ע יוסף זצ"ל ומפלגת ש"ס היא בדותא אם זה כל כך קשור איו איך לא הזכיר זאת בספריו דבר ולא חצי דבר. והעיתונות בתקופת הויכוח כמעט לא היתה כלל יחסית.
אפשר לכתוב ים של מילים ודעות, אבל עם כל הכבוד להכחיש את כל הענין אינו מדרך חכמה.


דרך אגב, רבותיי. סליחה על ההודעה דלהלן הלא מסודרת אבל להעיר על הנושא:
בעוונותי שמעתי כיום בדרך, את אחד מכלי התקשורת החרדיים, ומישהו אמר שם - ללא זלזול לדעתי מדובר ביהודי ירא ה', בעקבות החלטת אביחי מנדלבליט שם רשעים ירקב. לגבי ההפרדה בלימוד משהו - אינני מתמצא בפרטים -
"אתם לא מבינים שאנחנו בעומק הגלות! כמה אפשר להטעות את האנשים, וללכת בדרך אוילת, אנחנו בגלות בגלות בגלות, בארץ ישראל בגלות!"

ברור! אחרי כזו החלטה (באמת חמורה ומרושעת), זהו, אין כבר ספק! כל מה שיש שחשבו דברים אחרים מימות תחילת בנין ירושלים גאולת החורבה וכו' עד ימינו - טעות!!!

מה אומר לכם, השתכנעתי.... ....
נזכרתי בדברי הנביא מיכה בשם הי"ת: (פרק ו')
שִמְעוּ־נָ֕א אֵ֥ת אֲשֶׁר־ה' אֹמֵ֑ר ק֚וּם רִ֣יב אֶת־הֶהָרִ֔ים וְתִשְׁמַ֥עְנָה הַגְּבָע֖וֹת קוֹלֶֽךָ: שִׁמְע֤וּ הָרִים֙ אֶת־רִ֣יב ה' וְהָאֵתָנִ֖ים מֹ֣סְדֵי אָ֑רֶץ כִּ֣י רִ֤יב לַֽה' עִם־עַמּ֔וֹ וְעִם־יִשְׂרָאֵ֖ל יִתְוַכָּֽח: עַמִּ֛י מֶה־עָשִׂ֥יתִי לְךָ֖ וּמָ֣ה הֶלְאֵתִ֑יךָ עֲנֵ֥ה בִֽי:

ואלי ישנם אנשים שמזכירים פסוק מסוים במגילת אסתר:
וַיְסַפֵּ֨ר לָהֶ֥ם הָמָ֛ן אֶת־כְּב֥וֹד עָשְׁר֖וֹ וְרֹ֣ב בָּנָ֑יו וְאֵת֩ כָּל־אֲשֶׁ֨ר גִּדְּל֤וֹ הַמֶּ֙לֶךְ֙ וְאֵ֣ת אֲשֶׁ֣ר נִשְּׂא֔וֹ עַל־ הַשָּׂרִ֖ים וְעַבְדֵ֥י הַמֶּֽלֶךְ: וַיֹּאמֶר֘ הָמָן֒ אַ֣ף לֹא־הֵבִיאָה֩ אֶסְתֵּ֨ר הַמַּלְכָּ֧ה עִם־הַמֶּ֛לֶךְ אֶל־הַמִּשְׁתֶּ֥ה אֲשֶׁר־עָשָׂ֖תָה כִּ֣י אִם־ אוֹתִ֑י וְגַם־לְמָחָ֛ר אֲנִ֥י קָֽרוּא־לָ֖הּ עִם־הַמֶּֽלֶךְ: וְכָל־זֶ֕ה אֵינֶ֥נּוּ שֹׁוֶ֖ה לִ֑י...

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי משולש » ו' יוני 21, 2019 12:16 am

אנחנו בחבלי לידה בתוך ארץ ישראל.

הגאולה השלמה זה בביעור שלטון הכפירה והערב רב בארץ ישראל, כמו שהגר"א מאריך בזה בכמה מקומות שזה השלב הסופי לפני התגלות משיח בן דוד.
"אין בן דוד בא עד שתכלה מלכות הזולה מישראל".

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: למה אומרים הלל בה' באייר דוקא?

הודעהעל ידי איש-אחד » ו' יוני 21, 2019 6:27 am

משולש כתב:זה ברור שהיתה התפתחות איטית. (אולי בתקע"ו גופא) יש גם מכתב בתוח"י אל רוזני וילנא מתקע"ו שיש להם יותר ממנין בירושלים, ומצד שני כתוב שם בתחילה היו מצרפים קטן וכן ספרדי וכו'. עכ"פ אל תהפוך את ר' יוסף שוורץ למספר סיפורים. לא סתם הוא כותב עשרים נפש מעצמו. הוא נחשב לחוקר וידען גדול, והיה מעורב רבות גם בעניין החורבה וכו'.

המכתב על 'יותר ממנין בירושלים' הוא משבט תקע"ז.
לא ברור מאיפה ר"י שוורץ הביא את המספר עשרים נפש, שכן הוא מתייחס בדבריו למספר הבורחים מהמגיפה, שהוא ע"פ מקור ספרדי (זה שטיפל בפליטים) היה דווקא 71 נפש (!), אם כי אפשרי ש-20 מתוכם היו גברים בוגרים, אבל עכ"פ רוב הפליטים לא שרדו את המגיפה (כך עולה מדברי ר"י משקלוב).

משולש כתב:מכל מקום לדידי זה דיוק גדול שרמ"מ כותב בהדגשה שבשנה זו "קבע" דירתו בי-ם. עם קו תחת הקבע.

שיהיה לך לבריאות, אבל זה מגוחך.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ו' יוני 21, 2019 7:03 am

אוהב ציון כתב:אבל 'איש אחד' מתפלא אני על כבודו מאוד. אם אמנם כל הסיפורים וההמצאות (שלענ"ד אמנם ישנם), החל ונגמר באדם אחד, ניחא. אבל אם כבר דורות לפניו כתבו בסגנון זה וזקני ירושלים אמרו לגרי"ש זילברמן זצ"ל, שמקובל בידם ענין קול התור מכמה דורות עוד קודם שרש"ז נולד, מה ההתעקשות הלזו? מה כבודו רוצה לומר שיש פרטים לא נכונים? ואפילו שנת עלייתו של ר' הלל? ניחא. אבל לומר על כל כיוון הגאולה וכו', שהומצא על ידי רש"ז בזמן שאמרו זאת להדיא לפניו? מי אלו שישבו וקשרו את הקשר להמציא משנה זו?
האמת שאינני מבין כלל מה עוד תרצה שיכתבו, דבר אחד אני מקוה שאינך מכחיש, שסברו תלמידי האור הגדול מוסר התורה האחרון רבינו הגר"א ע"ה -שהחלה הפקידה של ייעוד הנביאים בדבר ה' של בשיבת ציון, ביאה שלישית הוחלה- פקד ה' את עמו!!!

בשביל לבדוק אם מוצאים עקבות של משנת קוה"ת טרם העלה אותה רש"ז ריבלין על הכתב, צריך להבחין קודם מה נקודות החידוש העיקריות של קוה"ת. ביטויים כמו 'זמן פקידה', 'אתחלתא דגאולה' ואפילו 'אתערותא דלתתא' (שעיקרם ביטויי התרגשות מצויים בתקופתם להצלחות) בוודאי אינם נוגעים בליבה של משנת קוה"ת, שכן עיקר החידוש בקוה"ת הן הנקודות המעשיות - מה צריך לפעול ולעשות מכורח המסקנא שהגיע זמן פקידה וכו', ואת זה איננו מוצאים, בוודאי שלא כמשנה סדורה.
לכן זה לא מאוד משנה אם תלמידי הגר"א סברו שהגיע זמן פקידה או לא, אלא מה הם סברו שצריך לעשות ולפעול! ואת זה איננו יודעים, כי הם לא כתבו, כנ"ל.

החלק הסיפורי הוא מאוד חשוב וקריטי באמינות של קוה"ת ושאר ספרי רש"ז ריבלין, שכן הסיפור הוא המצע עליו קוה"ת בונה את ההשקפה המשיחית שלו, ואם המצע הוא בדותא, מדוע שנאמין לו בצד ההשקפתי? וכי רק בגלל שהגרי"ש זילברמן טוען שזקני ירושלים אמרו לו שהם הכירו את ההשקפה הזו כמה דורות מלפני שרש"ז נולד? (בני כמה הם היו כשסיפרו לו, אם הם מעידים על כמה דורות לפני רש"ז?). ומה עם זקני ירושלים רבים אחרים, כולל דמויות בולטות במשפ' ריבלין, הטוענים שמעולם לא שמעו על השקפה משיחית זו, בפרט לא בחידושיו העיקריים?
בעיני, ברגע שהמצע הסיפורי של הספרות הריבלינית התגלה כשקרי, אי אפשר לעשות "פלגינן נאמנות" ולהחליט לא לקבל את הסיפור אבל כן לקבל את ההשקפה שבספרות הריבלינית. מה שצריך לעשות הוא לשים בצד את ההשקפה הזו (לשכוח ממנה לזמן מה) ולבדוק האם אנו מוצאים בכתבי הדור הראשון השקפה ברורה בנושא, ורק אם לאחר שחיפשנו אכן מצאנו השקפה ברורה בנושא, רק אז ניתן להתחיל להשוות את אותה השקפה ברורה שמצאנו להשקפה של הספרות הריבלינית ולמצוא את הדמיון והשוני בין ההשקפות.
כשכך עושים, התוצאה ברורה וחד-משמעית לדעתי: אין משנה סדורה בנושא בכתבי הדור הראשון (וגם לא בדור השני)! וגם מאנקדוטות, ביטויים וציטוטים חלקיים פה ושם אי אפשר ליצור משנה ברורה בנושא, כך שאין איך לאמת את ההשקפה הריבלינית ואי אפשר להפרידה מהמצע הסיפורי השקרי.
(לדעתי, גם אם היינו מוצאים השקפה ברורה בנושא בדור הראשון וגם הקבלה משמעותית בין השקפתם להשקפת קוה"ת, עדיין קוה"ת ודומיו אינם יכולים לשמש מקור ללמוד על השקפתם בגלל המצע השקרי המלמד כי אי אפשר שלא לחשוד שההשקפה עוותה אף היא).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ו' יוני 21, 2019 11:12 am

בספר חיבת ירושלים שעלה לארץ כבר בשנת תקע"ז גם מדבר עם המגפה בשנת תקע"ב שמאז הגיעו לירושלים טיפין. ושם כותב שבשנת תקע"ו כבר השיגו רישון מהישמעלים.


וכך כתוב בחבצלת תרל"ב:
קבצים מצורפים
חבצלת ח' סיון תרל''ב 2.pdf
(681.82 KiB) הורד 145 פעמים

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ו' יוני 21, 2019 12:22 pm

משולש כתב:בספר חיבת ירושלים שעלה לארץ כבר בשנת תקע"ז גם מדבר עם המגפה בשנת תקע"ב שמאז הגיעו לירושלים טיפין. ושם כותב שבשנת תקע"ו כבר השיגו רישון מהישמעלים.

משך השנים ראיתי שהרווחתי הרבה מאוד תועלת מכך שאני משתדל שלא לסמוך על קיומם של "מראי מקומות" שמציינים אחרים (ומשתדל שלא לסמוך גם לא על הזכרון הטוב שלי בדר"כ), אלא בודק אותם אחד אחד במקורם, כך מתגלות טעויות ושקרים וכדו' (כמצוי הרבה בספרי רש"ז ריבלין לדוג').
ובענין זה כך זכרתי וגם בדקתי אחריי שוב בספר חבת ירושלים שהזכרת, ומצאתי משהו אחר - כתוב שם שהישוב האשכנזי בירושלים נתחדש בתקע"ו (!).
היכן ראית שהוא מדבר על המגיפה?

אוצר החכמה_14841.jpg
חבת ירושלים, דפוס תשכ"ד, עמ' רכג
אוצר החכמה_14841.jpg (256.35 KiB) נצפה 7977 פעמים


משולש כתב:וכך כתוב בחבצלת תרל"ב:

החבצלת אינו מקור נוסף, שכן הוא חוזר אחד לאחד על התיאור של ר"י שוורץ שטעה בערבוב פרשיות (המגיפה וחידוש הישוב).

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ו' יוני 21, 2019 2:14 pm

בעמוד 209 מדבר על המגפה בתקע"ב.
קבצים מצורפים
חיבת ירושלים.jpg
חיבת ירושלים.jpg (19.15 KiB) נצפה 7932 פעמים

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ו' יוני 21, 2019 2:31 pm

בכל אופן ברור שספר חזון ציון שיוצא לאור בשנת תש"ו וכותב מפורש שמלקט כל השמועות ששמעו הנכדים ומה שמצאו בכת"י וכו' ימצא סתירות ואי דיוקים. לשיטתך אפי' חיבת ירושלים ןר' יוסף שוורץ טעו בהיסטוריה של כמה שנים והם עוד היו בירושלים בימים ההם ממש.

אבל כשהרב זילברמן חקר הנושא לעומק ועל פי זה הקים קהילתו בתשכ"ט בדרך של קול התור וכו' הוא הלך אצל כל הזקנים בירושלים ומכולם שמע את העניין של הפיתחא דקרתא והעניין של קול התור ועוד ועוד. ולכן לכתוב שהכל בדיות והמצאות של רש"ז ריבלין בגלל אי דיוקים כאלו ואחרים זו לא ממש חתירה לאמת. וכ"ש לטעון שכל הפזמונים של ר' יושעה שבהם מופיעים כל היסודות של קול התור זה זיוף של בנו שחתם שמו על שם אביו בכל שורה עם גימטראיות שצריך לזה כשרון יוצא דופן וידע עצום בכתבי קבלה וכו' ומידה גדושה של חוצפה לזייף בשם אביו ובשם זקניו והגר"א כו' זה לא ממש משכנע.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ו' יוני 21, 2019 2:42 pm

משולש כתב:בעמוד 209 מדבר על המגפה בתקע"ב.

הבאת צילום מתוך ספר "מעשה הארץ" שגם אותו חיבר ר"י שוורץ אשר טעה כנ"ל, לא מספר "חבת ירושלים" של ר' חיים הורוויץ..
באיזו מהדורה ומיקום מדויק של חבת ירושלים כתוב שהמגיפה היתה בתקע"ב? או שאולי אין אזכור שכזה?


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 78 אורחים