משולש כתב:אגב, נקודות הויכוח למי ששם לב נשארו מועטות יחסית...
שמואל שלומוביץ כתב:באמת אין שום סיבה לעזור לעולים לא"י חוץ מיעודי קול התור....משולש כתב:בהקדמת דברי שלמה לר' שלמה זלמן בן הלל ריבלין כותב בנו שרש"ז מסר עצמו לעזור בכל דרך לעולים לארץ ישראל.
רואים שהאחים ר' משה ר' אליהו ורש"ז היתה להם מסירות עצומה לעניניים של ארץ ישראל וודאי ינקו את זה מאביהם ר' הלל.
מדהים.
כל פעם שאני פותח את האשכול הזה אני נדהם לראות איך הדמגוגיה עולה קומה, ובוקעת מחדש את תקרת הזכוכית. אבל הציבור יודע יפה להבחין בין משאלות לב, לבין טיעונים הגיוניים,
ואגב הרב אוהב ציון שאהבתו מקלקלת את השורה, איני יכול לדבר בשם הציבור שטרם התייעצתי איתו, אבל את ההגיון אני מכיר מהיכן שהוא, והוא לא בצד שלכם.... במתקפות מסוג זה על הישרים בלבותם, אינך מקרב את הגאולה
ובימים אלו אולי נפתח את העיניים באהבת ציון אמיתית וישרה, לקוות לייחל ולהתפלל, אשרי כל חוכי לו....
ולכל המדברים בשם משפחת ריבלין, וחסים על כבודה, כבן המשפחה אבקש, לכו ראו ומנו כמה צאצאים יש בארץ להרב ר' הלל בר"ב ריבלין זצ"ל, כמה מהם מחזיקים באיזה מסורת בנושא??
פנו נא אל הזקנים שמעידים שלא קיבלו דבר מאבותיהם?
קראו בספר קול התור על חובת הקודש של העברת המסורת והגידו האם הדבר הגיוני שמסורת שכזו, שגאולת ישראל תלויה בה כביכול, תשאר ע"ג הניירות והמחברות של רש"ז ריבלין....
שמואל שלומוביץ כתב:באמת אין שום סיבה לעזור לעולים לא"י חוץ מיעודי קול התור....משולש כתב:בהקדמת דברי שלמה לר' שלמה זלמן בן הלל ריבלין כותב בנו שרש"ז מסר עצמו לעזור בכל דרך לעולים לארץ ישראל.
רואים שהאחים ר' משה ר' אליהו ורש"ז היתה להם מסירות עצומה לעניניים של ארץ ישראל וודאי ינקו את זה מאביהם ר' הלל.
מדהים.
כל פעם שאני פותח את האשכול הזה אני נדהם לראות איך הדמגוגיה עולה קומה, ובוקעת מחדש את תקרת הזכוכית. אבל הציבור יודע יפה להבחין בין משאלות לב, לבין טיעונים הגיוניים,
ואגב הרב אוהב ציון שאהבתו מקלקלת את השורה, איני יכול לדבר בשם הציבור שטרם התייעצתי איתו, אבל את ההגיון אני מכיר מהיכן שהוא, והוא לא בצד שלכם.... במתקפות מסוג זה על הישרים בלבותם, אינך מקרב את הגאולה
ובימים אלו אולי נפתח את העיניים באהבת ציון אמיתית וישרה, לקוות לייחל ולהתפלל, אשרי כל חוכי לו....
ולכל המדברים בשם משפחת ריבלין, וחסים על כבודה, כבן המשפחה אבקש, לכו ראו ומנו כמה צאצאים יש בארץ להרב ר' הלל בר"ב ריבלין זצ"ל, כמה מהם מחזיקים באיזה מסורת בנושא??
פנו נא אל הזקנים שמעידים שלא קיבלו דבר מאבותיהם?
קראו בספר קול התושר על חובת הקודש של העברת המסורת והגידו האם הדבר הגיוני שמסורת שכזו, שגאולת ישראל תלויה בה כביכול, תשאר ע"ג הניירות והמחברות של רש"ז ריבלין....
איש-אחד כתב:משולש כתב:כשרבי ישעיה חשין ראש המלמדים בעץ חיים עשרות שנים שנולד כבר בשנת תרכ"ז כותב בספרו "דברי ישעיהו" (שהו"ל ע"י חתנו הרב זלוטניק ששימש אח"כ כדיין בעדה החרדית) שכך קיבל דור אחר דור עד אבי זקנו שעלה לארץ ישראל, אז הוא מתכוון בדיוק לזה
נניח שר' ישעיה חשין אכן כתב את הדברים (כנראה שלא, ולשונו וסגנונו של רש"ז ריבלין מעידים ע"כ), אתן לך דוגמא קטנה מדוע צריך להיזהר בלסמוך על המסורות המשפחתיות הללו.
שכן, מה לעשות, למרות שמסורת משפחת חשין (ממתי היא בכלל?) היא שהם צאצאי ר' סעדיה תלמיד הגר"א (כנזכר שם), זה פשוט לא נכון (אם אני זוכר נכון, כך סבור גם מורגנשטרן), כפי שציינתי כבר בעבר, יש לנו מספיק מסמכים כדי לשלול מסורת משפחתית זו. אז תסלח לי שכבר מזמן אינני מתרשם ומתלהב ממסורות משפחתיות, בפרט במקרים בהם ניתן לאמת או לשלול אותם.
איש_ספר כתב:ניסיתי להתחיל לקרוא את האשכול, וכשלתי בעמוד הראשון. מי כאן הלל מי כאן הלל, הלא הוא איש-אחד, שסבלנותו עולה על כל דמיון. תמה אני על עצמי אם היה יודע שגם בעמ' 18 ימחזרו אם הבדיות הריבלינאיות, אם עדיין קמה רוח באיש.
אוהב ציון כתב:איש-אחד כתב:משולש כתב:כשרבי ישעיה חשין ראש המלמדים בעץ חיים עשרות שנים שנולד כבר בשנת תרכ"ז כותב בספרו "דברי ישעיהו" (שהו"ל ע"י חתנו הרב זלוטניק ששימש אח"כ כדיין בעדה החרדית) שכך קיבל דור אחר דור עד אבי זקנו שעלה לארץ ישראל, אז הוא מתכוון בדיוק לזה
נניח שר' ישעיה חשין אכן כתב את הדברים (כנראה שלא, ולשונו וסגנונו של רש"ז ריבלין מעידים ע"כ), אתן לך דוגמא קטנה מדוע צריך להיזהר בלסמוך על המסורות המשפחתיות הללו.
שכן, מה לעשות, למרות שמסורת משפחת חשין (ממתי היא בכלל?) היא שהם צאצאי ר' סעדיה תלמיד הגר"א (כנזכר שם), זה פשוט לא נכון (אם אני זוכר נכון, כך סבור גם מורגנשטרן), כפי שציינתי כבר בעבר, יש לנו מספיק מסמכים כדי לשלול מסורת משפחתית זו. אז תסלח לי שכבר מזמן אינני מתרשם ומתלהב ממסורות משפחתיות, בפרט במקרים בהם ניתן לאמת או לשלול אותם.
בעזה"י
הגזמת הפעם!
רי"ש לא כתב את דברי ישעיהו? הרי דברים ברורים לכל בני המשפחה, עד כדי כך אתה מכחיש?
יודע אני זמן רב ממשפחת חשין שראש המשפחה הוא תלמיד הגר"א! לי אישית יש קרובי משפחה שקרויים על שמו, ודבר זה ידוע בברור! מנין לך שזה לא נכון?
מ. ירושלמי. כתב את חקר המשפחות בירושלים, פורסם ב'המבשר' (מבשר קהילות תשס"ט כ"א מנחם אב עמוד 18-22): ר' סעדיה, גאון ממאהליב, מתלמידי הגר"א מוילנא ממיסדי היישוב בירושלים. הבת שלו מרת חעשע. ר' משה חעשעס בנה של מרת חעשע, צפת ירושלים אבי משפחת חשין.
משולש כתב:אגב, נקודות הויכוח למי ששם לב נשארו מועטות יחסית...
איש_ספר כתב:מן הצד ממש:
האם חקרו פעם את הקשר בין היצירות הריבלינאיות לספרות הזכרונות של האדמו"ר הרי"צ? עושר המקורות על שקלוב וחכמיה למשל, קיים רק בשני המקורות הנזכרים והדמיון ביניהם מעורר מבוכה. למה כל מה שקשור ליצירות הנזכרות טובע בים של הסתרה, למשל האיש שיודע יותר מכל על התהוות הספר ומוצאיו הוא בכלל פרופ' שתקן שירד לארה"ב והטלפון שלו חסוי. המחברות שהיוו את המהדו"ק לפזמונים, לא מוצגים לדרישת החוקרים. המהדו"ק של קול התור, נעלמה נתגלתה ושוב נעלמה. ועוד ועוד.
אפשר לחצוב את המשך ההודעה מאשכול פלאי זה.
איש-אחד כתב:משולש כתב:אגב, נקודות הויכוח למי ששם לב נשארו מועטות יחסית...
לא הן לא, מי שמנסה לטשטש ולערפל את הדברים כאן, אינו אני אלא אתה, שכן למרות הדיון הארוך בו התחדדו דברים רבים, ההבדלים נותרו עדיין גדולים.
לדעתי:
א) הספרות הריבלינית (הפזמונים, קול התור, חזון ציון, מוסד היסוד ועוד) מלאה בבדיות היסטוריות גדולות ומשמעותיות המגיעות עד לגרעין הסיפור ההסטורי של עליית תלמידי הגר"א, על כן הספרות הריבלינית אינה יכולה לשמש כמקור, כבסיס וכנקודת מוצא לכל השקפה שהיא בענין הגאולה בב"א ובוודאי שלא למחקר היסטורי של עליית תלמידי הגר"א
ב) תלמידי הגר"א לא עלו במצוות הגר"א (למרות שר' יאשע ריבלין לאחר כ-80 שנה ציין פעם כך), אף אחד מתלמידי הגר"א והעולים בדור הראשון והשני לא ציין זאת ולא טען זאת, למרות שהם הזכירו שוב ושוב באגרותיהם את הקשר שלהם עם הגר"א והקמת בימ"ד ע"ש בצפת וכדו', הם מעולם לא טענו שעלו בציווי או שליחותו של הגר"א.
ג) אין זכר בדור הראשון והשני לעליה למשנה סדורה של "אקטיביזם משיחי" (כהגדרת מורגנשטרן). רק לאחר ת"ר אנו מתחילים למצוא דעות ברורות בכיוון זה, אבל גם אז ברור הדבר שלא היתה זו משנה סדורה עם "תכנית פעולה" בסגנון הספרות הריבלינית. ניתן לומר כהשערה סבירה, שהמציאות המשתנה של התפתחות הישוב וההצלחות הגדולות בדרך עוררה ויצרה אצל אנשים מסויימים השקפה בדבר הצורך לבצע פעולות כמו בנייה וחקלאות כדי לעורר את הגאולה, אבל כמשנה סדורה לא היתה כזאת אלא בשלב מאוחר בהרבה שהקשה ממנה לתחילתה תהא אנכרוניזם מובהק. (הפעולה היחידה בדור הראשון שניתן אולי לפרשה בדרך זו, היא שליחת השליח לעשה"ש בידי ר"י משקלוב, שנעשה בניגוד גמור לדעתם של רוב הפרושים).
ד) הנרטיב של האגדה הריבלינית לא נוצר כולו בידי רש"ז ריבלין, למרות שהוא זה שאחראי לרוב המוחלט של סיפורי הבדים באגדה. חלק מהאגדה מקורה בטעויות שנוצרו משך הזמן מאז העליה, טעויות שכמה מהן אנו מוצאים כבר אצל ר' יהוסף שוורץ (הבלבול בין הבריחה לירושלים בעקבות המגיפה בצפת לבין ההתיישבות בירושלים וגם התיארוך המוטעה לתקע"ב). עם זאת האזכור הראשון הקושר את ר' הלל ריבלין לתחילת העליה הוא במאמר "חזון ציון" בעיתון הצפירה (תרמ"ט, גליון 94), רק 80 שנה לאחר תחילת העליה, מאמר המציג לראשונה את הגרעין היסודי של הסיפור הריבליני ללא ההשקפה.
ה) אין בדברי הגר"א משנה סדורה של "אקטיביזם משיחי", וגם אם נניח שיש פה ושם משפט שניתן אולי לפרשם בכיוון זה, בוודאי שלא ניתן לראות בהם משנה סדורה שהגר"א הנחיל לתלמידיו.
איש_ספר כתב:מן הצד ממש:
האם חקרו פעם את הקשר בין היצירות הריבלינאיות לספרות הזכרונות של האדמו"ר הרי"צ? עושר המקורות על שקלוב וחכמיה למשל, קיים רק בשני המקורות הנזכרים והדמיון ביניהם מעורר מבוכה. למה כל מה שקשור ליצירות הנזכרות טובע בים של הסתרה, למשל האיש שיודע יותר מכל על התהוות הספר ומוצאיו הוא בכלל פרופ' שתקן שירד לארה"ב והטלפון שלו חסוי. המחברות שהיוו את המהדו"ק לפזמונים, לא מוצגים לדרישת החוקרים. המהדו"ק של קול התור, נעלמה נתגלתה ושוב נעלמה. ועוד ועוד.
אפשר לחצוב את המשך ההודעה מאשכול פלאי זה.
אוהב ציון כתב:לגבי איש -אחד והמשך הבליו:
בדיוק כמו שאי מי יכחיש לחלוטין את הקשר בין מרן הגרע"י או מרן הגרא"מ שך זצ"ל לש"ס ולדגל התורה משום שבכל ספריהם אין זכר לנושא (מלבד בהקדמה על טה"ב). וזה מדובר בימינו שכל מילה נכתב ומתועדת. ואפשר להסביר שהכל המצאת כמה לבלרים ואישי ציבור.
האם כל דבר כתוב במכתבים? איזו חקירה היא זו? ומה הכוונה 'פה ושם'? אם כתבו במפורש על גאולת ירושלים וברור וחד משמעי של אתחלתא ובנין ירושלים. אני צריך להניח שזה לא כיוון אלא רק איזה פנינה על וורט שאמרו בשבע ברכות?
ובכלל כמה תיעוד יש למשל את חיי האוהחה"ק בירושלים, לכן כל מה שיאמר על ידי אסיפת מקורות בודדים הוא שקרי משום שלא ראינו במקום אחר? כמה וכמה תיאורים יש על האנשים המפורסמים ביותר, שכל הידע שלנו הוא ממקורות בודדים.
די אם ראינו את מגילת היסוד שהזכרו כ"פ, שכל קורא אובייקטיבי יבין מה רצו תלמידי הגר"א ומה הבינו על התקופה ובנין ירושלים.
אנא ממך צופה יקר, ראה את דברי איש אחד -איש אמת שקיבצנו לעיל, איך דבריו עצמו מתיישבים אלו עם אלו...
משולש כתב:א. מלאה טעויות, ובהחלט כיום אפשר לברר כיום מה המוץ ומה התבן, אך לא מדובר במסע בדיות שיטתי.
ב. תלמידי הגר"א ודאי עלו במצוותו, אחרת אין לכך שום הסבר הגיוני למה 95 אחוז מהתלמידים עולים בזמן כה קצר בלהט כה גדול, ור' חיים מוולוזין עומד על גביהם, ודאי שהם זכו לשמוע מרבם על גודל החיוב של מצוות יישוב ארץ ישראל. ופעלו על פיו. כך גם נמסרה המסורת בפי זקני הפרושים מדור לדור.
ג. לכתוב שאין זכר לדעות של אקטביזם משיחי בדור הראשון זה "בדיה היסטורית". הלשונות והמעשים שהם עצמם השתמשו בזה מראים כאלף עדים על מטרת בואם לארץ ישראל. וכמו שכתבתי לעיל שהם דיברו בלשון הרבה יותר משיחית כהגדרתך מאשר מה שר' יושעה ריבלין כתב בגלויו או שאר תלמידי וולוזין וכו'.
ה. בדברי הגר"א מפורש כל הדברים הללו, גם כתב שמשיח יבור בדור שכולו חייב והיינו בעיתה והיינו כעני ורוכב על חמור, גם כתב מפורש שבשנת ת"ר יתחיל התהליך של משיח בן יוסף. וגם כתב שיתחיל ברישיון אומות העולם, וגם דיבר בארוכה על "תקופת עקבתא דמשיחא" שהוא עצמו תקופת "משיח בן יוסף". ושתקופת משיח בן יוסף היא עת שלום ועת מלחמה יחדיו. ושדווקא בתקופת משיח בן יוסף תתלבש עליה הערלה הם הערב רב וכו' וכו'.
שאר הדברים יתבררו בעז"ה בעתיד
משולש כתב:להגיד שהגאון לא היה מעורב בעלייה זה מגוחך.
האנשים שעמדו בראש ארגון "רוזני וילנא" שעבד בחשאיות ובמסירות לעזור לכל הבאים לארץ ישראל היו האנשים הכי קרובים לגאון מוילנא עוד בחייו.
משולש כתב:כל התלמידים עולים מיד אחר פטירתו ומי שנשאר עומדים ומסייעים בידיהם במסירות הם האנשים הכי קרובים לגר"א, ואתה עוד מאמין שלגר"א לא היה שום קשר ישיר לכך, זה הרבה יותר בידיוני מאשר ספר קול התור.
משולש כתב:לגבי משפחת חשין ביררתי אצל אחד מיוצ"ח: היה בצפת ר' משה [חעשעס] חסלוביץ . שהיה חתנו של ר' סעדיה וחעשע זו היתה אולי אשתו של ר' סעדיה, ומכאן השם חשין . הוא נחשב אבי משפחת חשין.
איש_ספר כתב:מן הצד ממש:
האם חקרו פעם את הקשר בין היצירות הריבלינאיות לספרות הזכרונות של האדמו"ר הרי"צ? עושר המקורות על שקלוב וחכמיה למשל, קיים רק בשני המקורות הנזכרים והדמיון ביניהם מעורר מבוכה. למה כל מה שקשור ליצירות הנזכרות טובע בים של הסתרה, למשל האיש שיודע יותר מכל על התהוות הספר ומוצאיו הוא בכלל פרופ' שתקן שירד לארה"ב והטלפון שלו חסוי. המחברות שהיוו את המהדו"ק לפזמונים, לא מוצגים לדרישת החוקרים. המהדו"ק של קול התור, נעלמה נתגלתה ושוב נעלמה. ועוד ועוד.
אפשר לחצוב את המשך ההודעה מאשכול פלאי זה.
משולש כתב:כל התלמידים עולים מיד אחר פטירתו ומי שנשאר עומדים ומסייעים בידיהם במסירות הם האנשים הכי קרובים לגר"א עוד בחייו, ואתה עוד מאמין שלגר"א לא היה שום קשר ישיר לכך, זה הרבה יותר בידיוני מאשר ספר קול התור.
לענין כתב:איש_ספר כתב:מן הצד ממש:
האם חקרו פעם את הקשר בין היצירות הריבלינאיות לספרות הזכרונות של האדמו"ר הרי"צ? עושר המקורות על שקלוב וחכמיה למשל, קיים רק בשני המקורות הנזכרים והדמיון ביניהם מעורר מבוכה. למה כל מה שקשור ליצירות הנזכרות טובע בים של הסתרה, למשל האיש שיודע יותר מכל על התהוות הספר ומוצאיו הוא בכלל פרופ' שתקן שירד לארה"ב והטלפון שלו חסוי. המחברות שהיוו את המהדו"ק לפזמונים, לא מוצגים לדרישת החוקרים. המהדו"ק של קול התור, נעלמה נתגלתה ושוב נעלמה. ועוד ועוד.
אפשר לחצוב את המשך ההודעה מאשכול פלאי זה.
קוראים לזה תופעת 'מחנה דן'.
צריך לבדוק אולי העותק הנוסף שלו נכרך בטעות יחד עם המהדו"ק של הפזמונים, והעותק הנדיר שוכן לו כבוד במעמקי המרתף שבחצר שטרויס (ממנו אפשר לטוס לירח)!!!
שמואל שלומוביץ כתב:באמת אין שום סיבה לעזור לעולים לא"י חוץ מיעודי קול התור....משולש כתב:בהקדמת דברי שלמה לר' שלמה זלמן בן הלל ריבלין כותב בנו שרש"ז מסר עצמו לעזור בכל דרך לעולים לארץ ישראל.
רואים שהאחים ר' משה ר' אליהו ורש"ז היתה להם מסירות עצומה לעניניים של ארץ ישראל וודאי ינקו את זה מאביהם ר' הלל.
מדהים.
כל פעם שאני פותח את האשכול הזה אני נדהם לראות איך הדמגוגיה עולה קומה, ובוקעת מחדש את תקרת הזכוכית. אבל הציבור יודע יפה להבחין בין משאלות לב, לבין טיעונים הגיוניים,
ואגב הרב אוהב ציון שאהבתו מקלקלת את השורה, איני יכול לדבר בשם הציבור שטרם התייעצתי איתו, אבל את ההגיון אני מכיר מהיכן שהוא, והוא לא בצד שלכם.... במתקפות מסוג זה על הישרים בלבותם, אינך מקרב את הגאולה
ובימים אלו אולי נפתח את העיניים באהבת ציון אמיתית וישרה, לקוות לייחל ולהתפלל, אשרי כל חוכי לו....
ולכל המדברים בשם משפחת ריבלין, וחסים על כבודה, כבן המשפחה אבקש, לכו ראו ומנו כמה צאצאים יש בארץ להרב ר' הלל בר"ב ריבלין זצ"ל, כמה מהם מחזיקים באיזה מסורת בנושא??
פנו נא אל הזקנים שמעידים שלא קיבלו דבר מאבותיהם?
קראו בספר קול התור על חובת הקודש של העברת המסורת והגידו האם הדבר הגיוני שמסורת שכזו, שגאולת ישראל תלויה בה כביכול, תשאר ע"ג הניירות והמחברות של רש"ז ריבלין....
משולש כתב:הבאתי זאת כי היו טענות שר' הלל לא היה לו שום דבר עם ארץ ישראל ועלה הנה כמי שכפאו שד.
אוהב ציון כתב:בעזה"י
אחרי שכבודו כתב שתלמידי הגר"א חיפשו את עשרת השבטים משום שרצו שיתרמו להם כסף. הבנתי שההגיון שלנו שונה, ולא נוכל להגיע לעמק השווה.
כמעט הצעתי זאת לרב שלום בר סורוצקין אך חששתי שיש כאן גניבת זכויות יוצרים.
אבל לאלו שההגיון שלהם הוא קצת שונה מהסוג הנ"ל אליהם אני מעונין לדבר.
הרב פייבל פרנק והרב ברדקי ועוד גאוני ירושלים שאמרו לגר"ח פרידלנדר ולגרי"ש זילברמן זצ"ל שקול התור הם יודעים מאבותיהם דור אחר דור, אינם ניזונו מרש"ז רבלין שחי בתקופתם. וגם ואינם שקרנים ח"ו. וגם החוקרים שמתנגדים למשפחת רבלין כמורגנשטרן, אומרים במפורש שקול התור בעיקרו הוא נכון.
אתחלתא דגאולה כתבו במפורש תלמידי הגר"א במגילת היסוד של החורבה שנמצא שם קבל עם ועולם.
מי שרוצה לקבל את דברי המבולבלים מכחישים מחפשי התירוצים בבקשה.
רק הראינו לעיל כמה סתירות ובלבולים יש מבין השוללים.
ולהגיד שוב: נכון ישנם עריכות לא מדויקות, כמו בכל נושא בעולם כידוע לכל חוקר, שכמעט כל ידיעיה ברורה ישנם אי אלו דיוקים שנפלו בדרך. אבל זאת שרבינו הגר"א שלח את תלמידיו על מנת להקים יישוב בא"י ולהחל את הגאולה בפועל, הוא דבר ברור שעולה מכל פינה שאתה פונה.
אני שואל שאלה בפעם השלישית: מי היו שקרני משפחת רבלין שהעבירו את רמאותם דור אחר דור? לא נראה שלא קיבלתי מענה משום שחששו על כבודם, הרי את הרש"ז דנו כאן ברותחין.
רק שימו לב כמה עמלו כאן כדי שלא יישמע שר' יושע רבלין אביו של הרש"ז כתב את הפזמונים, כדי שנדע שהכל המצאת הרש"ז, לעומת זאת כל גדולי ירושלים דור אחר דור כולל מרן הרי"ח ז"פ ומרן הגרי"ז ידלר זצ"ל ועוד ועוד, קבלו את השקרים של משפחת רבלין שהם לכל הפחות סבא של ר' יושע, ולא זכינו לשמוע מי הם השקרנים הגדולים.
כנראה שלשאלה זו אין מענה.
זיל בתר רובא כתב:הדמגוגיה באשכול הזה נמצאת רובה ככולה בצד שלך.
זה מתחיל בעצם הכינוי ה"ספרות הריבלינית" במקום אמירה על ספרי רש"ז רבלין. תופעה ידועה ומוכרת בעתונות הכללית. שכל פעולה שעושה איזה חרדי נקראת תרבות חרדית. ואני לא מכוון להכללה אלא לניפוח הנובע מההגדרה הבומבסטית.
בהמשך משולש מביא טענות וראיות. אתם יכולים להתווכח על איכותן ועל זיקתם לנושא. אבל אין ספק שהם אילצו את איש אחד להודות בכל מיני פרטים שלא אמרם קודם. אבל במקום התמודדות אמיתית התשובה הכללית לדברי משולש היא ולהוכחותיו היא תמיד: ספרות רבלינית!!, אין ראיות ממסמכים קדומים!! דמגוגיה!! שחור לבן!! וקול התור אינו ספר ראוי!! כדומה. יש גם התמודדות אמיתית עם טענותיו שעושה איש אחד אבל המון התקפות אישיות עליו וגם דמגוגיה מן הסובבים כמוך.
אני חשדן גדול בעניין מי הוא מי בניקים. ברם הכא כנראהי שאתה ואיש אחד אתם שני אנשים שונים. כי הרי הוא מזלזל במסורות משפחתיות אפילו התפתחו כמה עשרות שנים אחרי האירועים ואתה מצפה שנשתכנע מהעדר מסורת משפחתית אחרי למעלה ממאתים שנה.
משולש כתב:כאן יש עדות מ"הפלס" תרס"ד בהספד על תלמיד של המהרי"ל דיסקין שאמר משמו שהמהרי"ל בתחילה לא התנגד לציונות ולא ראה בה דחיקת הקץ, בעקבות מאמר חז"ל זכו אחישנה לא זכו כבר אנש תהיה אתחלתא דגאולה ברישיון הממשלות. יש לציין שזקנו ר' לייב חסיד - היה מתלמידי הגר"א שעלו כבר בתחילה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים