מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' יולי 22, 2019 6:01 pm

רק ביקשתי, זכותך לכתוב ככל העולה על רוחך.
אשמח להבין מה זה תורם לדיון.
וכמובן אתה יכול להמשיך לדון עד ביאגו"צ בבי"א.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ב' יולי 22, 2019 6:05 pm

לא מבין את שאלתך כבר דנים כאן חודשיים על כל התקופה משנת תקס"ט עד תש"ז בקשר לעליית הפרושים והקשר לגאולה אם היה כזה. הדיון כאן הוא לא אם רש"ז היה בדאי או לא?

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' יולי 22, 2019 6:08 pm

אבל זה כבר צוטט לעיל מכתבי הגר"א עצמם, אתה צריך ע"ז עדות של תלמידי מהרי"ל דיסקין, באמת?!
זה מוכיח משהו על עליית הפרושים?

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ב' יולי 22, 2019 6:26 pm

כמדומני שבכתבי הגר"א לא מופיעים המילים ברישיון הממשלות אלא כמו בזמן כורש, אלא הם נזכרים לראשונה בדברי ר' יעקב לעווי בשנת תר"ח לערך? (כנראה המקור קדום)

החידוש בדברים אלו שתלמיד המהרי"ל סבר לאור ביאורו של רבו את דברי חז"ל שעצם עליית ההמונים (שם הוא מתייחס לציונות) לא נחשבת כדחיקת הקץ, אלא אדרבה נחשבת כחלק מתהליך הגאולה או תהליך שמכשיר את הגאולה, ודו"ק.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ב' יולי 22, 2019 6:43 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יולי 22, 2019 6:41 pm

איש-אחד כתב:
משולש כתב:על המהריל דיסקין.

מה זאת אומרת שהוא שאל את המהרי"ל דיסקין אם הוא הוא מסכים אם דברי ר"א גוטמאכר, אם זו כביכול היתה ההשקפה הרווחת אצל הפרושים כבר מעל 70 שנה, מאז עלייתם לאר"י? לכה"פ אתה למד מזה שלא היתה כאן משנה סדורה וברורה בעניין.

להבנתי, ברור שהיו בירושלים, בעיקר מת"ר ואילך, כל מיני אמירות בכיוון של "אקטיביזם משיחי" (כהגדרת מורגנשטרן), אבל, וזה אבל גדול ומשמעותי, מדובר בהתפתחות הדרגתית של השקפה שהלכה ונוצרה אצל מעטים/רבים לאור התהליכים ההיסטוריים באר"י ובעמ"י, כך שאי אפשר לקחת מישהו מסביבות שנת תק"ץ ומישהו מסביבות תר"ן ולהניח שהשקפתם זהה גם אם מצאת שבתק"ץ היתה איזו אמירה על "אתחלתא דגאולה" ו"אתערותא דלתתא". כמו כן משנה סדורה כמו בקוה"ת ובפזמונים היא תוצאה של התפתחות ארוכה, ולא נמצא כמוה משנה סדורה וברורה עד שלב מאוחר יחסית. תלמידי הגר"א עצמו ואף הדור השני, עדיין לא החזיקו במשנה סדורה בענין, להערכתי גם לא הדור השלישי, וגם כשכן אז היא לא היתה נחלת רבים.
כתבתי דיי בקיצור, אזי אני מקווה שהובנתי כהוגן, אם לא, אבהיר דבריי.

הרב איש אחד. במקרה ראיתי את ההודעה הזאת שלך. ורציתי להבין. האם אתה טוען שאע"פ שרעיונות קול התור או חלקם הקשורים בבנין הארץ לא נאמרו על ידי הגר"א אבל נתמכו על ידי המהרי"ל דיסקין?.

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ב' יולי 22, 2019 6:43 pm

שמואל שלומוביץ כתב:העובדה שלדעת הגר"א הגאולה עשויה להיות ברשיון האומות כמו שהיה בימי כורש כבר נידונה והוסכמה בשלמות לעיל.
היא מצויה ומודפסת עלי ספר בלשון הגר"א בביאורו לתז"ח, ומה תועלת בהבאתה שנית מפי תלמידי תלמידי תלמידיו.


קראתי את דברי הרב שמואל שלומוביץ, אבל שאלה לי:
אכן כך מוסכם בפי הכל. אבל אם קוראים את דברי הגר"א עצמם, שורה אחר שורה, נראה כי בעת הפקידה, כמו שהיה בבית שני בימי כורש,
אין יוצאים מהגלות. הגר"א ממשיך ומבחין בין שמלא וימינא, והוא מקביל את 'בתחילה עלה במחשבה במידת הדין' אל תחילת הגאולה שהיא בצרות, ועוד ועוד. אביא כאן את דברי הגר"א כמות שהם. אשמח לשמוע דבריך - האומנם כתב הגר"א כי הגאולה עשויה להיות ברשיון האומות כמו שהיה בימי כורש?
ואם טעות בידי - אשמח לתקנה.

ביאור תיקונים מזוהר חדש פא ע"ב, דף כז ע"ב:
וימין מקרבת.
כמ"ש וברחמים גדולים אקבצ', שיפקון בסט' דימינא,
אבל בתחלה יתער בשמאלא,
שמאלו תחת לראשי,
והוא יהיה פקידה,
כמו שהיה בבית שני בימי כורש,
ולא יצאו בו,
ואח"כ יתער ימינא.
וז"ש לעיל, בתחלה עלה במחשבה כו' במדה"ד,
ראה שאין העולם מתקיים, שיתף כו',
רמז לגאולה, שאז הוא בנין העולם,
אבל קודם הגאולה בונה ומחריבן כנ"ל.
דאיהו עד"א כו'. כמ"ש בתי"ז קודם התחלת זה המאמר, ועד"א נטיל לימינא.
עד כי כו' ולו יקהת עמים כו' דאיהו כו', ר"ל שילה.
ביה ס"ו. שהוא יסוד, ו' זעירא, וסלקא לשתין, כמ"ש בתיקון י"ח,
וי"ד הנשארים היא שכינה, יד ה', כמ"ש שם שהיא בשמאלא, יד ה' כידוע,
ור"ל ביה ס"ו, שהוא לשמאלא,
אורייתא דבע"פ כמש"ו.
תהא דוחה. שלא יפקון ביה כנ"ל.
ואע"ג דאוקימנא ביה כו'. שלאחר ששים ושש לאחר אלף ומאתים יבא משיח, כמ"ש בזוהר שמות דף ט' ע"ב ע"ש,
מ"מ לא יפקון ביה, כמ"ש שם,
מתמן ולהלאה יתער קב"ה לאינון נסין ואתין דקאמרן, שהן בשכינתא כנ"ל,
ויתערון על ישראל אינון עקתין כו',
לפי שהוא בסט' דשמאלא, וכדין ואף את בריתי יצחק בשמאלא, קץ חי כנ"ל,
ולבתר, כד יפקון כו', בימינא כו'.
ותחלת הגאולה הוא הצרות,
כמ"ש אגרא דכלה דוחקא,
כמו במצרים, תכבד העבודה כו',
אבל הגאולה בימינא.
וכן התחלת הגאולה בלילה,
ועיקר הגאולה היציאה ביממא,
כמ"ש חשף ה' את זרוע קדשו,
בתחלה אתער דרועא שמאל,
כגוונא דר"ה כו' ע"ש.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ב' יולי 22, 2019 6:53 pm

אוצר החכמה כתב:
איש-אחד כתב:
משולש כתב:על המהריל דיסקין.

מה זאת אומרת שהוא שאל את המהרי"ל דיסקין אם הוא הוא מסכים אם דברי ר"א גוטמאכר, אם זו כביכול היתה ההשקפה הרווחת אצל הפרושים כבר מעל 70 שנה, מאז עלייתם לאר"י? לכה"פ אתה למד מזה שלא היתה כאן משנה סדורה וברורה בעניין.

להבנתי, ברור שהיו בירושלים, בעיקר מת"ר ואילך, כל מיני אמירות בכיוון של "אקטיביזם משיחי" (כהגדרת מורגנשטרן), אבל, וזה אבל גדול ומשמעותי, מדובר בהתפתחות הדרגתית של השקפה שהלכה ונוצרה אצל מעטים/רבים לאור התהליכים ההיסטוריים באר"י ובעמ"י, כך שאי אפשר לקחת מישהו מסביבות שנת תק"ץ ומישהו מסביבות תר"ן ולהניח שהשקפתם זהה גם אם מצאת שבתק"ץ היתה איזו אמירה על "אתחלתא דגאולה" ו"אתערותא דלתתא". כמו כן משנה סדורה כמו בקוה"ת ובפזמונים היא תוצאה של התפתחות ארוכה, ולא נמצא כמוה משנה סדורה וברורה עד שלב מאוחר יחסית. תלמידי הגר"א עצמו ואף הדור השני, עדיין לא החזיקו במשנה סדורה בענין, להערכתי גם לא הדור השלישי, וגם כשכן אז היא לא היתה נחלת רבים.
כתבתי דיי בקיצור, אזי אני מקווה שהובנתי כהוגן, אם לא, אבהיר דבריי.

הרב איש אחד. במקרה ראיתי את ההודעה הזאת שלך. ורציתי להבין. האם אתה טוען שאע"פ שרעיונות קול התור או חלקם הקשורים בבנין הארץ לא נאמרו על ידי הגר"א אבל נתמכו על ידי המהרי"ל דיסקין?.

האם המהרי"ל דיסקין הסכים לרעיונות מסויימים הדומים לקוה"ת? או שכן או שלא, אינני יודע וזה נושא בפני עצמו שאיני רואה טעם להיכנס אליו עכשיו. לצורך הדיון באשכול הזה זה גם לא ממש משנה. מה שברור מהקטע שהפרושים לא החזיקו במשנה משיחית אקטיביסטית סדורה, וזה מה שרלוונטי לדיון.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ב' יולי 22, 2019 6:55 pm

וכן התחלת הגאולה בלילה,
ועיקר הגאולה - היציאה ביממא, עכ"ל.

זאת אומרת שיש איזה התחלה של גאולה שזה הפקידה, אך היציאה היינו רק הגאולה השלמה. (הרב וינטרוב זצ"ל ממבאר שהפקידה היינו מה שהיה בשנת תקפ"ב בסאן רימו שהחפץ חיים ראה בזה פקידה)

וביניהם יש את הבונה עולמות ומחריבן שזה השואה הנוראה.

ועיין בגר"א במסכת ברכות שכותב אותו מהלך שיש יציאת מצרים בלילות היינו הפקידה של משיח בן יוסף ועיקר הגאולה הוא אחרי מלחמת גוג ומגוג שהיא הגאולה השלמה בביאת משיח בן דוד.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ב' יולי 22, 2019 6:59 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יולי 22, 2019 6:59 pm

איש-אחד כתב:האם המהרי"ל דיסקין הסכים לרעיונות מסויימים הדומים לקוה"ת? או שכן או שלא, אינני יודע וזה נושא בפני עצמו שאיני רואה טעם להיכנס אליו עכשיו. לצורך הדיון באשכול הזה זה גם לא ממש משנה. מה שברור מהקטע שהפרושים לא החזיקו במשנה משיחית אקטיביסטית סדורה, וזה מה שרלוונטי לדיון.


למה זה לא משנה. אני חושב שיש לא מעט אנשים שמתעניינים בנושא לא בגלל שהם מעוניינים לחקור את הנושא ההיסטורי אלא בגלל שמעניין אותם הנושא הרעיוני. גם הכותבים כאן רומזים לא מעט על השאלה ה"השקפתית". ואם המהרי"ל דיסקין סבר כך זו ידיעה מעניינת ביותר.

ולעניין האשכול יש גם הבדל אם טוענים רש"ז רבלין ייחס את הדעות שלו עצמו להגר"א. או רש"ז רבלין ייחס את דעות חכמי ירושלים כגון המהרי"ל דסקין וחבריו להגר"א.

גם לא הבנתי שבקטע שהעתקתי מקודם כתבת שמהרי"ל סבר כך ועכשיו אתה כותב או שכן או שלא. אם כך מה התכוונת שם? (הזמנת שם את הקוראים לבקש שתברר את דבריך אז אני עושה את זה)

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ב' יולי 22, 2019 7:01 pm

כנראה שהמהרי"ל נפגש בזכרון משה עם איזה ריבלין...

איזה נזק עשתה כאן משפחת ריבלין רח"ל.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ב' יולי 22, 2019 7:03 pm

משולש כתב:כנראה שהמהרי"ל נפגש בזכרון משה עם איזה ריבלין...

איזה נזק עשתה כאן משפחת ריבלין רח"ל.

דמגוגיה זולה.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ב' יולי 22, 2019 7:10 pm

משולש כתב:מי ששם לב בתחילת הדיון איש אחד טען בתוקף ש"כלום" לא נכון והכל פרי דמיונו של רש"ז ריבלין, ולאט לא הוא התחיל להודות שאכן היו מעשים שקשורים לפעולות מעשיות בקשר לגאולה, לפחות מתחילת שנות הת"ר, אך טוען עדיין שלא היתה משנה סדורה בעניין בפרט לא של הדור הראשון. והוא עוד תוקף אותי שאצלי או הכל שחור או לבן...

משולש כתב:
איש-אחד כתב:
משולש כתב:לדוגמא הוא מזכיר את עניין "מרחביה" על עניין הרחבת הישוב. וזה מופיע הרבה בקול התור.

מזכיר? לא הייתי אומר, למרות שיש קשר מסוים. אבל צריך להיזהר בזה מלצייר את המטרה לאחר יריית החץ..

אני לא מכיר מישהו רציני שחקר את הנושא הסבור שיום אחד קמו קבוצת ריבלינים והחליטו להמציא אידאולוגיה חדשה מתחילה ועד סוף, אלא היה זה תהליך ארוך של אידאולוגיה שהלכה ונבנתה, בעיקר בעקבות המציאות שהלכה והשתנתה, שוודאי שחלקה היתה גם בימי ר' יאשע ריבלין. אבל לא זו הנקודה, שכן הנקודה היא ייחוס האידאולוגיה המאוחרת כולה לדור הראשון, לדור של תלמידי הגר"א, וזה חסר מן הספר.
ר' יאשע אינו מייחס איזו תפישה משיחית לעליית תלמידי הגר"א ולא לפעילותם, אף שהוא טוען שעלו במצוות הגר"א (הוא אגב הראשון שטען כך). ר' יאשע מתאר במאמריו מציאות ההולכת ומשתפרת המצביעה על התקרבות הגאולה, אבל לא השקפה מעשית שיש לממש את הגאולה בידים כהשקפה הריבלינית של הדור שאחריו.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ב' יולי 22, 2019 7:11 pm

זה לא אני טענתי זה אחד הרבנים החשובים כאן טען שכל ראשי הפרושים שהסכימו לקול התור וביניהם הרש"ז אוירבך והרב אלישיב הושפעו מהפגישות והדרשות של הרב יצחק צבי ריבלין.

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ב' יולי 22, 2019 7:13 pm

הרב משולש,

הבאתי דברי הגר"א על כורש בשלמותם. אבל אתה ענית במהירות הבזק על שני חצאי שורות מכל דבריו.
האם קראת את כל דברי הגר"א?
האם למדת אותם בעיון?
דברי הגר"א הם רציניים. באמת.
הם אינם פזמונים או קול התור.
לאט לך. על דברי הגר"א עצמו - דברים שבכתיבת ידו - נאמר של נעליך.
למד אותם בזהירות, מילה במילה. השגח בכל ציטוט שלו, דייק בכל אות ואות, ואז תשיב.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ב' יולי 22, 2019 7:21 pm

אוצר החכמה כתב:
איש-אחד כתב:האם המהרי"ל דיסקין הסכים לרעיונות מסויימים הדומים לקוה"ת? או שכן או שלא, אינני יודע וזה נושא בפני עצמו שאיני רואה טעם להיכנס אליו עכשיו. לצורך הדיון באשכול הזה זה גם לא ממש משנה. מה שברור מהקטע שהפרושים לא החזיקו במשנה משיחית אקטיביסטית סדורה, וזה מה שרלוונטי לדיון.


למה זה לא משנה. אני חושב שיש לא מעט אנשים שמתעניינים בנושא לא בגלל שהם מעוניינים לחקור את הנושא ההיסטורי אלא בגלל שמעניין אותם הנושא הרעיוני. גם הכותבים כאן רומזים לא מעט על השאלה ה"השקפתית". ואם המהרי"ל דיסקין סבר כך זו ידיעה מעניינת ביותר.

ולעניין האשכול יש גם הבדל אם טוענים רש"ז רבלין ייחס את הדעות שלו עצמו להגר"א. או רש"ז רבלין ייחס את דעות חכמי ירושלים כגון המהרי"ל דסקין וחבריו להגר"א.

גם לא הבנתי שבקטע שהעתקתי מקודם כתבת שמהרי"ל סבר כך ועכשיו אתה כותב או שכן או שלא. אם כך מה התכוונת שם? (הזמנת שם את הקוראים לבקש שתברר את דבריך אז אני עושה את זה)

מכיון שהנושא אותי מעניין, וכפי שציינתי לא פעם בעבר, הוא שאלה אמינות הספרות הריבלינית ופחות השאלה איך היא נוצרה, אני רואה בזה חלק מהשאלה השניה שאותי פחות מעניינת.

לגבי דעת מהרי"ל, הוא לכאו׳ אכן אמר מה שאמר, אבל זה לא נכון לקבוע מסמרות על משמעות דבריו במנותק מדיון במשנתו בכל נושא הגאולה, וזה כבר לדיון אחר.
נערך לאחרונה על ידי איש-אחד ב ב' יולי 22, 2019 7:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ב' יולי 22, 2019 7:21 pm

ישר כח, אני מכיר את הדברים שהבאת וכבר למדתי אותם בעומק לפני הרבה שנים. ויש לי אפילו בכתובים על כך, אם אני ימצא אעלה בהמשך.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' יולי 22, 2019 7:24 pm

בריושמא כתב:
שמואל שלומוביץ כתב:העובדה שלדעת הגר"א הגאולה עשויה להיות ברשיון האומות כמו שהיה בימי כורש כבר נידונה והוסכמה בשלמות לעיל.
היא מצויה ומודפסת עלי ספר בלשון הגר"א בביאורו לתז"ח, ומה תועלת בהבאתה שנית מפי תלמידי תלמידי תלמידיו.


קראתי את דברי הרב שמואל שלומוביץ, אבל שאלה לי:
אכן כך מוסכם בפי הכל. אבל אם קוראים את דברי הגר"א עצמם, שורה אחר שורה, נראה כי בעת הפקידה, כמו שהיה בבית שני בימי כורש,
אין יוצאים מהגלות. הגר"א ממשיך ומבחין בין שמלא וימינא, והוא מקביל את 'בתחילה עלה במחשבה במידת הדין' אל תחילת הגאולה שהיא בצרות, ועוד ועוד. אביא כאן את דברי הגר"א כמות שהם. אשמח לשמוע דבריך - האומנם כתב הגר"א כי הגאולה עשויה להיות ברשיון האומות כמו שהיה בימי כורש?
ואם טעות בידי - אשמח לתקנה.

ביאור תיקונים מזוהר חדש פא ע"ב, דף כז ע"ב:
וימין מקרבת.
כמ"ש וברחמים גדולים אקבצ', שיפקון בסט' דימינא,
אבל בתחלה יתער בשמאלא,
שמאלו תחת לראשי,
והוא יהיה פקידה,
כמו שהיה בבית שני בימי כורש,
ולא יצאו בו,
ואח"כ יתער ימינא.
וז"ש לעיל, בתחלה עלה במחשבה כו' במדה"ד,
ראה שאין העולם מתקיים, שיתף כו',
רמז לגאולה, שאז הוא בנין העולם,
אבל קודם הגאולה בונה ומחריבן כנ"ל.
דאיהו עד"א כו'. כמ"ש בתי"ז קודם התחלת זה המאמר, ועד"א נטיל לימינא.
עד כי כו' ולו יקהת עמים כו' דאיהו כו', ר"ל שילה.
ביה ס"ו. שהוא יסוד, ו' זעירא, וסלקא לשתין, כמ"ש בתיקון י"ח,
וי"ד הנשארים היא שכינה, יד ה', כמ"ש שם שהיא בשמאלא, יד ה' כידוע,
ור"ל ביה ס"ו, שהוא לשמאלא,
אורייתא דבע"פ כמש"ו.
תהא דוחה. שלא יפקון ביה כנ"ל.
ואע"ג דאוקימנא ביה כו'. שלאחר ששים ושש לאחר אלף ומאתים יבא משיח, כמ"ש בזוהר שמות דף ט' ע"ב ע"ש,
מ"מ לא יפקון ביה, כמ"ש שם,
מתמן ולהלאה יתער קב"ה לאינון נסין ואתין דקאמרן, שהן בשכינתא כנ"ל,
ויתערון על ישראל אינון עקתין כו',
לפי שהוא בסט' דשמאלא, וכדין ואף את בריתי יצחק בשמאלא, קץ חי כנ"ל,
ולבתר, כד יפקון כו', בימינא כו'.
ותחלת הגאולה הוא הצרות,
כמ"ש אגרא דכלה דוחקא,
כמו במצרים, תכבד העבודה כו',
אבל הגאולה בימינא.
וכן התחלת הגאולה בלילה,
ועיקר הגאולה היציאה ביממא,
כמ"ש חשף ה' את זרוע קדשו,
בתחלה אתער דרועא שמאל,
כגוונא דר"ה כו' ע"ש.


רבינו בריושמא,

ואני בער ולא אדע ואפי' לכלל התלמידים לא הגעתי, אמנם מהרשום לפני מצאתי שבקטע אחד קודם המקום שממנו ציטטת יש משמעות לדלות הבנתי, שהיציאה אינה שלימה מן הגלות ומשלטון האומות והע"ר, אבל מ"מ אם נפקו בסטרא דשמאלא יש יציאה שהיא אחד מעיר ושנים ממשפחה, כגוונא דנח וכו' וכגוונא דשם ויפת וכו'.
והנה מכלל הדברים אני מבין שדעת כת"ר שמש"כ הגר"א בתחילה עלה במחשבה וכו', הכוונה לצרות שבתחילת הגאולה, וכמו שמבואר במגילה יז ע"ב שמלחמה נמי אתחלתא דגאולה היא,
הן אמנם שהיה נראה לי שהוא כמו צורה שלימה של גאולה שאין לה קיום ויש בה צד 'ומחריבן',
וכמו שהיה בורא עולמות ומחריבן, כך סדר הדבר שגם הגאולה שבה הקב"ה בוֹרֵ֧א אֶת־יְרוּשָׁלִַ֛ם גִּילָ֖ה וְעַמָּ֥הּ מָשֽׂוֹשׂ (ישעיהו סה, יח) שָׁמַ֥יִם חֲדָשִׁ֖ים וָאָ֣רֶץ חֲדָשָׁ֑ה (שם יז), הנה תחילתה של בריאה זו בעולם של גאולה במידת הדין, וסופו שאינו מתקיים עד שיהיה בו שיתוף מידת הרחמים בימינא וברחמים גדולים אקבצך, עוד אקבץ עליו לנקבציו.

ובאמת יראתי להציע הדברים, אבל זה זמן שאני מחפש בר סמכא להציע הדברים לפניו, ולכן נכנסתי לפנים ממחיצתי ולא הבישן למד.

ואם הבנתי אינה נכונה יבאר נא רבינו.

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ב' יולי 22, 2019 7:41 pm

אינני מוסיף מאומה לדברי הגר"א ואינני משלים אותם ממקומות אחרים.
אם אני קורא את כל דברי הגר"א כמות שהם כי אז אי אפשר לומר כי הגאולה תהיה ברשיון האומות כמו בזמן כורש,
ואי אפשר לומר כי הגר"א הניח כאן את היסוד לגאולה בדרך הטבע, ואי אפשר לומר הנחות נוספות על הגאולה שתלו בדברי הגר"א הללו.
מדברי הגר"א עולה כי יש שני זמנים בגאולה.
הראשון, פקידה, לילה, ימי כורש, ישראל אינם יוצאים מן הגלות, צרות, שמאל דוחה, מידת הדין.
השני, יום, ישראל יצאו מן הגלות, ימין מקרבת, מידת הרחמים, חשף ה' את זרוע קדשו.
אם כך - 'ימי כורש' אינם גאולה בדרך הטבע וישראל אינם יוצאים בהם מן הגלות.
והדברים ארוכים.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ב' יולי 22, 2019 7:47 pm

כך כתב לי בזמנו תלמיד חכם עצום שבקיא בכל כתבי הגר"א. (אני גם כתבתי בעניין ואולי אעלה זאת יותר מאוחר, אבל רק כמלקט ולא כמבין הדברים לאשורם)


ובביאורו לתיקון כ"ב (ס'ה:) ד'ה "יתער ביה" וזל'ק "דתחילה יתגלה משיח, ואח'כ יתכסה ויהיה לישראל אז חבלים וצירים גדולים, וכמו שהיה בגאולה הראשונה. והענין כי תחילה יגאלו בדרגא דנוקבא כסדר המדרגות, ויהא בדינא. ואם יגאלו בדינא לא יהא להן תקומה וימות מב'י, על כן יתכסה ויצרפו אז, ואח'כ יגאלו בדכורא וברחמים גדולים כו'. ותחילה, חי אני אם לא בחימה כו', והוא חושבן אדנ'י ("בחימה" גי' "אדנ'י") ואח'כ תתכליל בחסד". עכלה'ק, ועי'ש היטב.

ובביאורו לתמז'ח (פ'א ב') בד'ה "וימין מקרבת" כתב וזלה"ק: "כמ'ש וברחמים גדולים אקבצך, שיפקון בסטרא דימינא. אבל בתחלה יתער בשמאלא, שמאלו תחת לראשי. והוא יהיה פקידה כמו שהיה בבית שני בימי כורש, ולא יצאו בו. ואחר כך יתער ימינא".

והמבואר למעיין ברמזיו הקדושים, כי גילוי "משיח בן יוסף" שהוא בבחינת "נוקבא", דהיינו גאולה "כסדר המדרגות", בהנהגה ד"דינא". נפעל על ידי קיבוץ הגלויות, במהלך המלובש כביכול בדרך הטבע. דהיינו "פקידה" ברשיון האומות. (כהצהרת בלפור" וכדומה, ועין ב"קול התור" בזה, ומכאן מקור נפתח לדבריו.) ואח'כ יתכסה קיבוץ זה, ואז זמן ה"שואה" שהיא בעת כיסוי "משיח בן יוסף", וכלשון הגר'א ז'ל "ויצרפו אז".

ומתוך דבריו ז"ל אנו למדין, שרק התעוררות היציאה מהגלות תהיה במידת הדין 'בחימה' גי' 'אדנ'י', בכיסוי בחינת משיח בן יוסף, ואז יהא צירוף ד'פקידה' בחבלים וצירים גדולים, שהם חבלי השואה האיומים, ככתוב "והבאתי את השלישית באש וצרפתים כצרוף את הכסף'", וזה שאמר "ויצרפו אז". אך בחינת גאולה דקבוץ גלויות החלה רק אחר השואה, כשיצאו שארית הפליטה לעלות לארץ ישראל בפועל, ואז היתה ההנהגה עימם כלולה גם במידת חסד לאברהם "תתכליל בחסד", ומתוך דבריו ז'ל שאמר "שאם היו נגאלין בדינא לא יהא להן תקומה וימות משיח בן יוסף" אנו למדין, שאילו היתה היציאה עצמה דקיבוץ גלויות בהנהגה דמידת הדין, היה עלול גם הישוב בארץ ישראל להשמד, ולא היה להם תקומה כלל ח"ו. אך בחמלת ה', יצאו מהגלות בסוד ו'ברחמים גדולים', שהוא דינא הנכלל בחסד, דהארת חסד עילאה מבחינת משיח בן דוד בעת הגאולה השלמה מקדמת ומושיעה להם, כדי שלא ימות משיח בן יוסף. אלא שכמו אברהם שכשיצא מאור כשדים לילך לארץ ישראל, נזרק תחילה לכבשן האש ואתלבן בנורא, כן בסיפא דגלותא בעת שתתעורר הנהגת קיבוץ גלויות, יתקיים בישראל "והבאתי את השלישית באש" "בחימה שפוכה אמלוך עליכם", 'בחימה' גי' 'אדנ'י' 'דינ'א'.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ב' יולי 22, 2019 7:51 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' יולי 22, 2019 7:51 pm

בריושמא כתב:אינני מוסיף מאומה לדברי הגר"א ואינני משלים אותם ממקומות אחרים.
אם אני קורא את כל דברי הגר"א כמות שהם כי אז אי אפשר לומר כי הגאולה תהיה ברשיון האומות כמו בזמן כורש,
ואי אפשר לומר כי הגר"א הניח כאן את היסוד לגאולה בדרך הטבע, ואי אפשר לומר הנחות נוספות על הגאולה שתלו בדברי הגר"א הללו.
מדברי הגר"א עולה כי יש שני זמנים בגאולה.
הראשון, פקידה, לילה, ימי כורש, ישראל אינם יוצאים מן הגלות, צרות, שמאל דוחה, מידת הדין.
השני, יום, ישראל יצאו מן הגלות, ימין מקרבת, מידת הרחמים, חשף ה' את זרוע קדשו.
אם כך - 'ימי כורש' אינם גאולה בדרך הטבע וישראל אינם יוצאים בהם מן הגלות.
והדברים ארוכים.


אני מצטט מדברי התיקונים באותו הקטע:
זוהר חדש - תיקונים כרך ב דף עט ע"א (פרוייקט השו"ת)
ועתידין הוו ישראל דלא יפקון אלא חד מעיר ושנים ממשפחה מסטרא דגבורה דהוא דין. ואתחזר עלמא לתוהו ובוהו ובגין דבעא משה רחמין עליהו שמאל דוחה דלא יפקון ביה ישראל וימין מקרבת דאיהו ימינא מטה כלפי חסד.

ביאור הגר"א שם (DBS עם תיקון שגיאות בסיסי):

דעתידין הוו כו' - אלמלא נפקו בסט' דשמאלא כמש"ו
בדרגא דנח וז"ש א' מעיר והוא כגוונא דנח
ושנים ממשפחה כגוונא דשם ויפת שבהן נאמר ויכסו את ערות כו'
אבל בחם שהוא מסט' דע"ר וירא את כו'
והוא קלקול הברית בסוף יומיא באלף הששי דרגא דיסוד
כמ"ש לקמן בסוף הספר
והוא ערות אביו חטא אדה"ר בע"ה ג' קליפין כנ"ל:


ההמשך ציטט כת"ר לעיל.

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ב' יולי 22, 2019 9:08 pm

תודה לך הרב שמואל שלומוביץ.
הפסקה הזאת מתאימה לפסקה שהבאתי, ויש עוד פסקאות בדברי הגר"א דומות לשתיהן.
כולן מצטרפות לשיטה אחת שלמה של הגר"א על ששת אלפי שנה.

ושיטתו של הגר"א - המפורשת בדברים שהוא כתב בעצמו - כל כך שונה מכל מה שנאמר עליה...

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' יולי 22, 2019 9:35 pm

בריושמא כתב:תודה לך הרב שמואל שלומוביץ.
הפסקה הזאת מתאימה לפסקה שהבאתי, ויש עוד פסקאות בדברי הגר"א דומות לשתיהן.
כולן מצטרפות לשיטה אחת שלמה של הגר"א על ששת אלפי שנה.

ושיטתו של הגר"א - המפורשת בדברים שהוא כתב בעצמו - כל כך שונה מכל מה שנאמר עליה...

אבל רבנו בריושמא.
לא הבינותי.
הרי כאן בתז"ח כתוב "ועתידין הוו ישראל דלא יפקון אלא חד מעיר ושנים ממשפחה מסטרא דגבורה דהוא דין", והיא היציאה מסטרא דשמאלא, ועליה כתב הגר"א "כמו שהיה בבית שני בימי כורש", והיינו שיצאו אחד מעיר ושנים ממשפחה כפליטים ולא כולם, ואינם בני חורין אלא 'כי עבדים אנחנו וכו' ויט עלינו חסד וכו''. ובהר ציון היה פליטה.
ומכאן שמה שנאמר בהמשך ולא יפקון היינו שלא תהיה היציאה שלימה ולא לכולם, אבל לא שאין לנו יציאה כלל.
ומה ייחס הגר"א לימי כורש, שידברו בפרסית?

יבאר נא רבינו שיטתו, ולא יסתום השער בפנינו.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ב' יולי 22, 2019 9:39 pm

ברי ושמא תחליט בבקשה האם די לך בפסקה אחת או כמו שאתה כותב כעת שכל דברי הגר"א משלימים אלו את אלו, ואם כן איך תסביר את הדברים המפורשים שהבאתי לעיל מדברי הגר"א שבתחילה "יגאלו" בדרגא דנוקבא, ולא רק איזה פקידה שלא יוצאים בו. וכן מה שאתה ציטטת בעצמך באותו קטע שתחילת "הגאולה" בלילה".

אוצר בלוס
הודעות: 56
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 1:16 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי אוצר בלוס » ב' יולי 22, 2019 9:52 pm

בספר החדש שי"ל זה עתה כמדומני שמו מעדני שלמה מבעמח"ס יו"ט שני כהלכתו
מביא ששאל את הגרש"ז שדרשן אחד אמר שמקובל בשערי חסד שבה' באייר וכ"ח באייר הסט"א לא קיימת או משהו כזה
והגרש"ז שחק על כך שחוק גדול

אוצר בלוס
הודעות: 56
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 1:16 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי אוצר בלוס » ב' יולי 22, 2019 9:54 pm

כמובן שאין בדברים משום הסתייגות משורש הדברים של גאולה בדרך הטבע הרמוזה בדברי הגר"א ו
לדעתי גם לכתבי קול התור יש בסיס אמיתי אלא שהתחפה בערלה המחפה את עטרת היסוד בדמיונות משפחת ריבלין שרצו לייחס את הדברים לאבותיהם דווקא ונשתבשו בזה

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ב' יולי 22, 2019 10:10 pm

אוצר בלוס כתב:כמובן שאין בדברים משום הסתייגות משורש הדברים של גאולה בדרך הטבע הרמוזה בדברי הגר"א ו
לדעתי גם לכתבי קול התור יש בסיס אמיתי אלא שהתחפה בערלה המחפה את עטרת היסוד בדמיונות משפחת ריבלין שרצו לייחס את הדברים לאבותיהם דווקא ונשתבשו בזה

יתכן, אבל הם דיברו על כ"ז אייר ולא על כ"ח אייר, אגב על כ"ז אייר הם כתבו מפורש עוד לפני מלחמת ששת הימים. ולא ברור אם אפשר לייחס את ניסי מלחמת ששת הימים לכ"ז אייר שאז רק הסירו המצור מהר הצופים.

לגבי משפחת ריבלין ברור לי כשמש שלא רש"ז כתב זאת (נכון שהוא הוסיף בהם כנראה דברים) הוא פשוט לא היה ברמה כזאת, לענ"ד יש שם טביעות אצבעות חזקות של ר' יושעה ריבלין בעת לימודו עם רי"א כהנא כפי שרומז בפזמונים. וכנראה הוא סידר את תורת הגאולה של הגר"א, אלא שבפזמונים כתב ר' יושעה שקיבל הרבה גם מסבו ר' הלל ואביו ר' בנימין בקשר לקץ המגולה וכו' ואני מאמין לו. וכן לכל היחס שהוא מספר לעלייה אל הגר"א עצמו.

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ב' יולי 22, 2019 10:35 pm

שמואל שלומוביץ כתב:ואינם בני חורין אלא 'כי עבדים אנחנו וכו' ויט עלינו חסד וכו''. ובהר ציון היה פליטה.


לא הבנתי, כי בעוניי לא מצאתי את המשפט 'כי עבדים אנחנו וכו' ויט עלינו חסד וכו'. ובהר ציון היה פליטה
בדברי הגר"א.
יורנו רבינו היכן כתב הגר"א את המשפט הזה?

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' יולי 22, 2019 10:41 pm

בריושמא כתב:
שמואל שלומוביץ כתב:ואינם בני חורין אלא 'כי עבדים אנחנו וכו' ויט עלינו חסד וכו''. ובהר ציון היה פליטה.


לא הבנתי, כי בעוניי לא מצאתי את המשפט 'כי עבדים אנחנו וכו' ויט עלינו חסד וכו'. ובהר ציון היה פליטה
בדברי הגר"א.
יורנו רבינו היכן כתב הגר"א את המשפט הזה?

מחקתי - הנה מתוקן:

אבל רבנו בריושמא.
לא הבינותי.
הרי כאן בתז"ח כתוב "ועתידין הוו ישראל דלא יפקון אלא חד מעיר ושנים ממשפחה מסטרא דגבורה דהוא דין", והיא היציאה מסטרא דשמאלא, ועליה כתב הגר"א "כמו שהיה בבית שני בימי כורש", והיינו שיצאו אחד מעיר ושנים ממשפחה כפליטים ולא כולם,
ומכאן שמה שנאמר בהמשך 'ולא יפקון' היינו שלא תהיה היציאה שלימה ולא לכולם, אבל לא שאין לנו יציאה כלל.
ומה ייחס הגר"א לימי כורש, שידברו בפרסית?

יבאר נא רבינו שיטתו, ולא יסתום השער בפנינו.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ב' יולי 22, 2019 10:42 pm

אכתוב בזהירות רבה לפי מה שעיינתי הרבה בכל כתבי הגר"א וכן בכתבי הרב וינטרוב זצ"ל. הדברים יראו מחודשים אך יש לכולם מקור ברור לענ"ד גם ממה שכתב הגר"א בסד"צ ועוד, ואם טעיתי ה' הטוב יכפר.

הגר"א כותב ביהל אור (פרשת פקודי) שהגאולה מבחינת משיח בן יוסף תתחיל בשנת ת"ר "שש מאות שנה". ולכך הוא מתכוון בתיקונים תחילה יגאלו מסטרא דנוקבא.-בסדר המדרגות. וגם זה היה קצת ברישון האומות כידוע שמאז החלו השלטונות להתיר ליהודים לקנות קרקעות בארץ ומאז החלה תנופת עלייה גדולה שלא היתה לפני זה. והגאולה הזאת נקראת פקידה לפי שיש זכירה שהיא הגאולה השלמה בביאת משיח בן דוד. וכמו בזמן כורש שהיתה בתחילה רשות לצאת מהגלות, וזו היא הבחינה של הגאולה בלילה שהגר"א מתכוון אליה, וכמו ביציאת מצרים שבלילה הוקל מאליהם העול אך לא יצאו עדיין ממצרים. וכן הפקידה של הצהרת בלפור.

וכן כותב מנהל הכולל רבי אריה נאמן: "מת"ר ואילך תרעין ברחמין פתיחין ונס יגון ואנחה .... והיתה הרווחה וחיים בירושלים, וגם אז ניתן כל אה"ק וסוריא תחת מלך מצרים והנהגתו... ונתן רשות להקונוסוליה מכל המלכים שישבו פה עה"ק, והוקל מעלינו עול הגלות מעט, ומאז ניתן רשות לאחינו בני ישראל שיבנו ויקחו קרקעות וזכינו לבניין החורבה ושארי בנינים, ואחרון חביב בבית הכנסת שהניחו לנו אבותינו מקום להתגדר לפאר ולרומם בית אלוקינו... וראינו בזה הבנין התערותא דלעילא ובונה ירושלים ה' לשון הווה, סולם מוצב ארצה וגו'..

וכן יש את קץ השעות של הגר"א בסד"צ שמשעה לשעה יש התקדמות בעניין של משיח בן יוסף- ויתכן שזה סדר המדרגות שהגר"א מדבר כאן.

אח"כ יש את הבחינה של "נתכסה" והחבלים והצירים שזה היה בזמן מלחמת העולם הראשונה ובפרט במלחמת העולם השניה, ואז אדרבה התחזק השעבוד כמו בזמן מצרים שאחרי שמשה ואהרן אמרו להם "פקד יפקד" - פקידה, אדרבה פרעה שיעבד אותם יותר בקושי, וכן בזמן כורש שדווקא בזמן שאחרי הפקידה הראשונה באה עליהם גזירת המן הרשע - היטלר ימ"ש להשמיד ולהרוג.

ואז בא השלב השני של היציאה ביממא והוא מגביל לפקידה השניה של כורש שאז היתה רשות ממשית לצאת מהגלות אך עדיין זה היה בדרך הטבע, וכמו שהגמ' אומרת שגם היציאה בבית שני היה ראוי להיות בדרך נס אך כיון שחטאו הגאולה מתחילה בדרך טבעית, (וכן משמע בגמ' בסנהדרין צ"ח ע"ב שגם בגלות השלישית יתכן מצב של יציאה בדרך הטבע בלא זכו - וכמו בימי בית שני עיי"ש, ודוק), והחידוש בגאולה השלישית שמוזכר מפורש בדברי הזוהר והגר"א שגם בזמן היציאה לגמרי מהשעבוד מלכויות יש הסתר פנים בבחי' השאור שבעיסה המעכב שהם בני הערב רב שמתלבשים על אורו של משיח בן יוסף וכמו ביציאת מצרים שהערב רב עלה עימהם, והזוהר אומר שכיון שמשה רבינו קירבם אזי קיבל עונש שבאחרית הימים התלמידי חכמים שהם בבחי' משה צריכים להיות נכנעים ומושפלים תחתיהם, עד שיבוא ויתגלה משיח בן דוד והוא בבחינת קריעת ים סוף אחרי החבלים של אילת השחר שעין בעין יראו בשוב ה ציון בב"א.

ובסד"צ איתא שהתקופה בין יציאת מצרים לקריעת ים סוף הם כנגד הימים של חבלי משיח ולידת המשיח, וקריעת ים סוף הוא כנגד לידת - התגלות -המשיח, ואח"כ חג השבועות הוא כנגד ומלאה הארץ דעה את ה' שהוא שלב אחרי ביאת המשיח, ואח"כ יהיה הבחי' של ייחוד ה' ומלאה הארץ דעה כנגד הקמת המשכן.

וכעין זה דרש הרב יעקב משה חרל"פ בספרו מי מרום (חלק ו' עמוד 35) : וסדר הגאולה ממצרים הוא התבנית לסדר הגאולה האמתית והשלמה של העתיד. לכתחלה נדרש פרעה שהוא ירשה את ישראל לצאת , ואמר לו משה גם אתה תתן בידנו זבחים ועולות ועשינו לה' אלהינו ופרעה קיים את זה, ושלח עמהם את הערב רב ובידיהם זבחים ועולות והלך גם ללוותם לא היו ישראל יכולים אז לצאת ביד רמה, ורק אחרי כן כשנהפך לבב פרעה ועבדיו אל העם לאמר מה זאת עשית כי שלחנו את ישראל מעבדנו וירדוף אחרי בני ישראל רק אז נתקיים בהם ובני ישראל יוצאים ביד רמהף ורק אז זכו לאור הגדול שנגלה עליהם בעברם את הים להיות נביאים בערכו שלמשה להתנבאות בזה, ואמרו זה אלי ואנווהו אלקי אבי וארוממנהו. וכן לעתיד מקודם ירשו האומות לישראל להיאחז בארצם, וזה יהיה אך לגאולה של יציאה מהגלות, ואולם כשיגיע תור גילוי הגאולה בכל הוד כליל תפארתה וקדש שלמותה, אזי יהפכו כל העמים לרודפים ויבואו על ה' ועל משיחו ואז תהיה מלחמת נוג ומגוג ויפלו על הרי ישראל והיה ישראל כלו קודש לה', ויתגלה משיח בן דוד בב"א.


וידוע הקבלה מר' חיים מוולזין ע"פ הגר"א בתיקוני זוהר שכל מאה שנה באלף השישי הם כנגד עשר פרשות של חומש דברים, ומקשר זאת לעניין הגאולה.

ולפי הנ"ל הכל מסתדר מתוק מדבש: פרשת כי תצא אז היתה תחילת ההתעוררות לצאת ולעלות לארץ ישראל במסירות נפש להכין את התשתית לקראת שנת ת"ר.
פרשת כי תבוא- ביאת הארץ, ובסופם קללות- השואה הנוראה.
פרשת נצבים - שבהם כבר נצבים ועומדים בארץ ישראל, אך הוא תחת השלטון של "השורש פורה ולענה" עדי יזכו לגאולה השלמה בקרוב ממש.

אלא נשאלת השאלה מיהו אותו משיח בן יוסף שהתחיל המהלך, האם הציונים הרשעים?, לפי הדברים המפורשים בקול התור הכל נהיר ובריר.
נערך לאחרונה על ידי משולש ב ג' ספטמבר 24, 2019 12:27 am, נערך 7 פעמים בסך הכל.

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ב' יולי 22, 2019 10:42 pm

משולש כתב:ברי ושמא תחליט בבקשה האם די לך בפסקה אחת או כמו שאתה כותב כעת שכל דברי הגר"א משלימים אלו את אלו, ואם כן איך תסביר את הדברים המפורשים שהבאתי לעיל מדברי הגר"א שבתחילה "יגאלו" בדרגא דנוקבא, ולא רק איזה פקידה שלא יוצאים בו. וכן מה שאתה ציטטת בעצמך באותו קטע שתחילת "הגאולה" בלילה".

החלטתי: אין די בפסקה אחת אלא חובה היא ללמוד את כל דברי הגר"א כולם - דברי הגר"א שכתב בעצמו.
ומה צריך אני להסביר? והלא דברי הגר"א ברורים. יש שני זמנים בגאולה, ופירטתי אותם בהודעה לעיל - שתי שורות זו אחר זו.

בריושמא
הודעות: 1324
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי בריושמא » ב' יולי 22, 2019 10:45 pm

שמואל שלומוביץ כתב:ומה ייחס הגר"א לימי כורש, שידברו בפרסית?
יבאר נא רבינו שיטתו, ולא יסתום השער בפנינו.

אינני יודע מה לענות. דברי הגר"א ברורים, אך חסרים. כרגיל אצלו. ואינני מוסיף מאומה משלי.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי לענין » ב' יולי 22, 2019 10:49 pm

אני מברך את כל המשתתפים הנכבדים שליט"א, לכבוד העברת הדיון הנכבד לגופם של דברים, היינו דברי תורת ה' תמימה, במקום לעסוק בסיפורי באבעס (מן הסתם הדיון יהפוך גם לענייני יותר, ואמוציונלי פחות).
יתן ה' ונזכה להעמיד סוגיא על תלה. וברוח הימים האלה, יה"ר שיהיו לששון ולשמחה מהרה.

אוהב ציון
הודעות: 209
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 9:34 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי אוהב ציון » ג' יולי 23, 2019 12:03 am

בעזה"י
איש-אחד כתב:
משולש כתב:לגבי משפחת חשין ביררתי אצל אחד מיוצ"ח: היה בצפת ר' משה [חעשעס] חסלוביץ . שהיה חתנו של ר' סעדיה וחעשע זו היתה אולי אשתו של ר' סעדיה, ומכאן השם חשין . הוא נחשב אבי משפחת חשין.

הגירסה ה"רשמית" של המסורת המשפחתית הזו, היא שר' משה חעשעס היה חתן חתנו של ר' סעדיה ולבתו של ר' סעדיה קראו חעשע - זה לא נכון.
בגירסה 'חלופית' שר"מ עצמו היה חתן ר' סעדיה - יש בכך כמה בעיות:
א) בקורות העתים כאמור מפורש שר"מ היה חתנו של ר' שמואל מפינסק (המחבר הלא הכיר את ר"מ).
ב) לאשתו של ר' סעדיה קראו אסתר (ע"פ מפקד תקצ"ט) ולא חעשע.
ג) ע"פ מפקד תקצ"ט, ר"מ היה בתקצ"ט בן 34 כך שבעת פטירת ר"ס הוא היה כבן 7. בעת פטירת ר"ס ילדיו של ר"ס כבר היו גדולים ונשואים או אלמנות, לא ילדה קטנה (כך ע"פ אגרתו של ר"ס ומפקד תקצ"ט).

איש_ספר כתב:
לענין כתב:
איש_ספר כתב:מן הצד ממש:

האם חקרו פעם את הקשר בין היצירות הריבלינאיות לספרות הזכרונות של האדמו"ר הרי"צ? עושר המקורות על שקלוב וחכמיה למשל, קיים רק בשני המקורות הנזכרים והדמיון ביניהם מעורר מבוכה. למה כל מה שקשור ליצירות הנזכרות טובע בים של הסתרה, למשל האיש שיודע יותר מכל על התהוות הספר ומוצאיו הוא בכלל פרופ' שתקן שירד לארה"ב והטלפון שלו חסוי. המחברות שהיוו את המהדו"ק לפזמונים, לא מוצגים לדרישת החוקרים. המהדו"ק של קול התור, נעלמה נתגלתה ושוב נעלמה. ועוד ועוד.

אפשר לחצוב את המשך ההודעה מאשכול פלאי זה.


קוראים לזה תופעת 'מחנה דן'.
צריך לבדוק אולי העותק הנוסף שלו נכרך בטעות יחד עם המהדו"ק של הפזמונים, והעותק הנדיר שוכן לו כבוד במעמקי המרתף שבחצר שטרויס (ממנו אפשר לטוס לירח)!!!

אפשר אולי להציע את השם מחנה חעשע.

איש-אחד כתב:
משולש כתב:לגבי משפחת חשין ביררתי אצל אחד מיוצ"ח: היה בצפת ר' משה [חעשעס] חסלוביץ . שהיה חתנו של ר' סעדיה וחעשע זו היתה אולי אשתו של ר' סעדיה, ומכאן השם חשין . הוא נחשב אבי משפחת חשין.

הגירסה ה"רשמית" של המסורת המשפחתית הזו, היא שר' משה חעשעס היה חתן חתנו של ר' סעדיה ולבתו של ר' סעדיה קראו חעשע - זה לא נכון.
בגירסה 'חלופית' שר"מ עצמו היה חתן ר' סעדיה - יש בכך כמה בעיות:
א) בקורות העתים כאמור מפורש שר"מ היה חתנו של ר' שמואל מפינסק (המחבר הלא הכיר את ר"מ).
ב) לאשתו של ר' סעדיה קראו אסתר (ע"פ מפקד תקצ"ט) ולא חעשע.
ג) ע"פ מפקד תקצ"ט, ר"מ היה בתקצ"ט בן 34 כך שבעת פטירת ר"ס הוא היה כבן 7. בעת פטירת ר"ס ילדיו של ר"ס כבר היו גדולים ונשואים או אלמנות, לא ילדה קטנה (כך ע"פ אגרתו של ר"ס ומפקד תקצ"ט).


האמת שכבוד הרב אי"ס קצת מאכזבני שנוטה מדרכו בקודש, ולוקח ברצינות את המסלפים, ומניח את דברי המדייקים וחבל.
אמנם לא זהו הנושא. אבל רק לראות איך הרב איש אחד, ברצונו גוזר וברצונו מקצר, הכל כדי להתאים את המציאות עם ההשקפה הטהורה. אם דברי מורגנשטרן מסתדרים - נפלא אם לא - מאיפה הוא יודע? אז הוא אמר! גם כן נפלא.
ובכן כך: ר' סעדיה תלמיד הגר"א ור' יצחק מחאסלוויץ תלמיד הגר"א עלו לא"י כשאר התלמידים (כמובן אין לזה קשר לגר"א כלל אלא כשאר העליות התקופה, הכל המצאה רבלינית).
בתו של ר' סעדיה קראו לה מרת חעשע, ובתה שלה שמה באשע נישאה עם בנו של ר' יצחק ר' משה חשין, קרא לעצמו משה חאשעס ע"ש חותנתו והוא אבי משפחת חשין. כך שמשפחת חשין הם צאצאי 2 תלמידי הגר"א.
ר' שמואל ממינסק טוען מורגנשטרן שהוא הידוע ואינו חתנו של ר"ס. אינני יודע בענין זה מאומה, ייתכן שהוא ר"ש ממינסק אחר.
עכ"פ דבר זה שהם צאצאים של תלמיד הגר"א הוא ברור במשפחה ללא חולק (גם אם חלק גדול של משפחת חשין המורחבת לא יודעים על על כך), ונכתב בכמה מקומות.
מורגנשטרן עצמו כותב את הנ"ל בספרו בשליחות ירושלים, שם מביא מכתב שחתום עליו ר' יצחק מחאסלאוויץ עמוד 141 (139 באוצה"ח) וכותב על זה את ההערה הנ"ל.
אבל כמובן שלרב איש אחד ידוע בברור שזו אגדת משפחה. והרב אי"ס כבר רוצה להקים מחנה על שם נישואין בדויים אלו.

נושא זה הוא ארוך, וכמה שנאריך אי אפשר להקיף את הכל.
פרופסור מורגנשטרן, אומר בספרו שהיו ב' מסורות בירושלים. א. של משפחת רבלין, ב. המסורת הידועה, ומאשר את המסורת הידועה ופורך (לדבריו) את דברי רבלין. אבל באופן חד משמעי מביא מקורות כמה וכמה שהאקטביזם המשיחי (אך שהם קוראים לזה) היו גם היו בין תלמידי הגר"א. ופורך את דברי ברטל שהכחיש הכל בכל. וגם מאשש באפון חד משמע את הספר קול התור אלא שנעשו בו שינויים וכו' שזה אמנם נכון.
אלא שכאשר מדובר על המסורת הריבלנית החכמים דכאן מקבלים את דברי מורגנשטרן בשתי ידיים, וכאשר הוא מוכיח את הענין הגאולה, אז הוא אמר. נכון לא חייבים לקבל את כל דבריו אבל כל הלך הרוח שמביא זה מה שעולה בברור.
אלא שיש כאן איזו שיטה של הַצְהֵר וְהַכְּחֵש.
כגון:
הַצְהֵר
לדעתי מי שיתבונן בסיפור השליחות לעשרת השבטים יגיע למסקנה שהדבר הזה היה בעיקרו תרגיל שיווקי לצורכי גיוס כספים לישוב היהודי בא"י, המכתב הודפס והתפרסם בישראל ברחבי אירופה ועורר הדים רבים בקרב ישראל ואצל ממוני הפקוא"מ. וסביר שנתן רוח גבית עצומה לישוב האשכנזי המתחדש, במאבקיהם על המימון מול הקהילות המתחרות ששתו את רוב כספי הציבור שבא ממדינות אירופה.
סביר להניח שאם זה הייתה התוצאה של הענין שזה הוא גם היה מטרתו הראשונית...

ועל זה כתבתי:
אחרי שכבודו כתב שתלמידי הגר"א חיפשו את עשרת השבטים משום שרצו שיתרמו להם כסף. הבנתי שההגיון שלנו שונה, ולא נוכל להגיע לעמק השווה.
כמעט הצעתי זאת לרב שלום בר סורוצקין אך חששתי שיש כאן גניבת זכויות יוצרים.

הַכְּחֵש
אתה מצטט אותי לא נכון בנוגע לעשרת השבטים.

אני עדיין שואל את אותה השאלה בפעם החמישית: מי היו שקרני רבלין או של משפחות אחרות דור אחר דור שהמציאו את כל הבדותות שכל גדולי ירושלים נפלו בפח שטמנו להם?

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי לענין » ג' יולי 23, 2019 12:06 am

אנחנו מקבלים את מורגנשטרן בעובדות, ולא בהשקפות.
את חלקם של הריבלנים הוא ביטל בהוכחות מדעיות, ואת אמונתו במה שסברו תלמידי הגר"א - יש לתלות בהשקפתו המפלגתית.

אוהב ציון
הודעות: 209
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 9:34 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי אוהב ציון » ג' יולי 23, 2019 12:15 am

בעזה"י
לענין כתב:אנחנו מקבלים את מורגנשטרן בעובדות, ולא בהשקפות.
את חלקם של הריבלנים הוא ביטל בהוכחות מדעיות, ואת אמונתו במה שסברו תלמידי הגר"א - יש לתלות בהשקפתו המפלגתית.

תגיד לי קראת את דבריו?

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי לענין » ג' יולי 23, 2019 12:25 am

https://drive.google.com/file/d/1K5mT01 ... =drive_web

הרב יצחק שלמה זילברמן - על קול התור.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ג' יולי 23, 2019 12:55 am

מה המסר העיקרי? לא שומעים ברור.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי משולש » ג' יולי 23, 2019 1:58 am

מעניין לעניין באותו בניין, יש כאן חשיפה ראשונה על מעורבתו העמוקה של ר' שמואל מסלנט בבניית השכונות החדשות של ירושלים מחוץ לחומה.

https://il.bidspirit.com/ui/lotPage/sou ... 98?lang=he


אגב, מצוטט שם בראש העמוד של תקנות החברה משנת תרל"ה, הפסוק של מצוות ההרחבה, הרחיבי מקום אהליך וכו'. (לפני שתוקפים אותי על כך כבר אקדים שזה לא ראי' רק אסמכתא בעלמא).

בשנת תרי"ז, בהיותו כבן עשרים ייסד ר' יאשע ריבלין חברה בשם 'בוני ירושלים', ששמה לה למטרה לבנות בתים מחוץ לחומות העיר העתיקה בירושלים. עם הצטרפות חברים לחברה, החלו לרכוש קרקעות ולהתרים כספים עבור בניית בתים, כאשר הפרויקט מלווה על-ידי רבי שמואל סלאנט, רבה של ירושלים. אשר מתוכן ההוספות בכתב היד בשולי הדפים ניכר חלקו המסיבי (והבלתי ידוע עד כה) בין בתמיכה ובין במימון. מאז והלאה 'נפרצו החומות', ובנייה יהודית החלה להתפשט לכל רוחות העיר, עובדה שהצילה את היישוב הישן מצרה לרווחה. התפשטות זו נלוותה במסירות נפשם למען המטרה, ובחסדי השם הצליחו.
לפנינו שלוש תעודות היסטוריות על בניית שלוש שכונות, ושלושתן מעידות על הצטרפותו של רבי שמואל סלאנט לחברות.
התעודה הראשונה: תקנות שכונת 'מאה שערים' המפורסמת, השכונה החמישית, שנוסדה ע"י חברת 'מאה שערים' שהתארגנה בשנת תרל"ד, ותיכף ומיד החלו לבנות את בתיה, ושהמנצחים עליה היו ר' יאשע, ר' זלמן בהר"ן ור' שמואל הומינר, ובירכו על המוגמר בשנת תרל"ז. התעודה מכילה אחת-עשרה תקנות ה'חברה', עם חתימות חברי ה'חברה': ר' זלמן בהר"ן, ר' אברהם רובינזון, ר' ישעיה אורנשטיין, ר' אריה ליב הורביץ, ר' אליעזר דן רלב"ג, ר' בן ציון ליאון, ר' יעקב יוסף גולדשמיט, ר' יואל משה סלומון, ר' שלמה זלמן לעווין, משה גראף מבריינסק, ר' יעקב אליעזר רייפמן ור' יאשע ריבלין.שטר זה (נומר 121) מעיד על הצטרפות ר' שמואל לחברה, מחודש תמוז תרל"ה, עם רשימות מפורטות בכתב-יד על סכומי כספים ששילם לחברה לצורך: רכישת הקרקע, בניית הבית ושיפוצו, עד שנת תרל"ט, אז שילם: "עבור תיקון הבית; הגבהת פתח האכסדרה להגן מהמים ורצפת חצר לפני כל הבית' כן תרם תרומה מכובדת לצורך בניית בית-הכנסת.
התעודה השנייה: תעודת תקנות חברת 'אבן ישראל' השכונה הששית מחוץ לחומות, קרוב לשוק מחנה יהודה (היום), החברה נתייסדה בשנת תרל"ה. רשימת התקנות דומות לתקנות 'מאה שערים', ומנהליה: מאיר מזזיל מחסאוויץ, משה גראף, ר' יהודה ברגמן, ר' בנימין בייניש סלאנט, ר' יהושע יעלין, ר' אברהם אלקנה זאקס ור' יאשע ריבלין. שטר זה מעיד על הצטרפות ר' יהושע ריבלין ל'חברה', ברם, לאחר זמן-מה, בחודש סיון תרל"ז, מכר ר' יעלין את זכותו, הן בבתים והן בבור ובשדה, לר' יאשע. וכעבור חודשיים מכר ר' יאשע את הנ"ל לרבי שמואל סלאנט!
התעודה השלישית: תעודת תקנות חברה 'משכנות ישראל. בד בבד עם רכישת קרקעת 'אבן ישראל' נרכשה גם שטח לשכונת 'משכנות ישראל' (בשכונת נחלאות), וזאת תוך התגברות על קשיים שהערימו רוכשים פוטנציאליים אחרים – בעיקר אגודות נוצריות שלטשו עיניים לשטח. בין חברי הוועד ידועים: רק' יאשע ריבלים ור' יואל משה סלומון.תעודה זו משנת תרל"ז, מקנה לרבי שמואל סלאנט זכות בבניית בית הכנסת בשכונה, עם רשימת התשלומים שלו.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי איש-אחד » ג' יולי 23, 2019 6:46 am

אוהב ציון כתב:האמת שכבוד הרב אי"ס קצת מאכזבני שנוטה מדרכו בקודש, ולוקח ברצינות את המסלפים, ומניח את דברי המדייקים וחבל.
אמנם לא זהו הנושא. אבל רק לראות איך הרב איש אחד, ברצונו גוזר וברצונו מקצר, הכל כדי להתאים את המציאות עם ההשקפה הטהורה. אם דברי מורגנשטרן מסתדרים - נפלא אם לא - מאיפה הוא יודע? אז הוא אמר! גם כן נפלא.
ובכן כך: ר' סעדיה תלמיד הגר"א ור' יצחק מחאסלוויץ תלמיד הגר"א עלו לא"י כשאר התלמידים (כמובן אין לזה קשר לגר"א כלל אלא כשאר העליות התקופה, הכל המצאה רבלינית).
בתו של ר' סעדיה קראו לה מרת חעשע, ובתה שלה שמה באשע נישאה עם בנו של ר' יצחק ר' משה חשין, קרא לעצמו משה חאשעס ע"ש חותנתו והוא אבי משפחת חשין. כך שמשפחת חשין הם צאצאי 2 תלמידי הגר"א.
ר' שמואל ממינסק טוען מורגנשטרן שהוא הידוע ואינו חתנו של ר"ס. אינני יודע בענין זה מאומה, ייתכן שהוא ר"ש ממינסק אחר.
עכ"פ דבר זה שהם צאצאים של תלמיד הגר"א הוא ברור במשפחה ללא חולק (גם אם חלק גדול של משפחת חשין המורחבת לא יודעים על על כך), ונכתב בכמה מקומות.
מורגנשטרן עצמו כותב את הנ"ל בספרו בשליחות ירושלים, שם מביא מכתב שחתום עליו ר' יצחק מחאסלאוויץ עמוד 141 (139 באוצה"ח) וכותב על זה את ההערה הנ"ל.
אבל כמובן שלרב איש אחד ידוע בברור שזו אגדת משפחה. והרב אי"ס כבר רוצה להקים מחנה על שם נישואין בדויים אלו.

לא ענית כלום על טענותיי, רק שוב תגובה מזלזלת.

אם כדברי מורגנשטרן שר׳ שמואל מפינסק לא היה חתנו של ר"ס, וכיון שר"מ חעשעס היה חתנו של ר"ש, אז איך אשתו של ר"מ היתה בתו של ר"ס?
ר"ס מזכיר באגרתו (כשנה וחצי לפני פטירתו) את בנו הנשוי, בנותיו (האלמנות), נכדותיו ונכדו בשמותיהם - אין לא בת חעשע ולא נכדה באשע/בתיה! מה עם זה?
אני לא מתרגש מזה שחלק ממשפחת חשין בטוחה שהם צאצאי ר"ס (וכי אם מישהו אמר להם כך מה אכפת להם לחשוב שזה אכן נכון?), יש כמה וכמה מסורות משפחתיות שגויות בירושלים כפי שכבר הוכיח מורגנשטרן (כן, כשמורגנשטרן כמו כל אחד אחר מוכיח את טענותיו אזי דעתו נחשבת, וכשלא אז לא) אז יש עוד אחת.
אני מכיר משפחה ירושלמית אחרת שהמסורת המשפחתית שלהם אמרה שהם צאצאי אחותו של ר"ס, ומהאגרת הנזכרת של ר"ס עולה שהם נכדים של ר"ס עצמו! כשיש עובדות מול מסורות בע"פ בלתי מחייבות, אני תמיד אלך עם העובדות וההוכחות.

אם הרסתי לך את המסורת המשפחתית, אני מתנצל אבל זה לא אני, אלו העובדות שהרסו. מתגברים על זה, מנסיון אישי.

הרואה
הודעות: 2130
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: עליית תלמידי הגר"א - גירסת רש"ז ריבלין

הודעהעל ידי הרואה » ג' יולי 23, 2019 9:19 am

מה זה השם הזה חעשע?
כנראה שהיה לה עוד שם עברי, ואפשר שאביה מזכיר אותה רק בשמה השני.
לא מסתבר שמשפחה כזו גדולה שהיתה שם חפיפה גדולה בין הדורות (לא כמו במשפחתי למשל שהרוב ניצולי שואה) תיפול כזו טעות חמורה, ועוד בתוך כ"כ מעט דורות.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 40 אורחים