זאב ערבות כתב:מה משמעות זהיר בכספו של אחר? באיזה אופן?
זאב ערבות כתב:אנו משתמשים הרבה בביטוי יראת שמים ואני תמה מה המשמעות המעשית של הביטוי, האם יראת שמים זה דבר שניתן למדוד ולומר אדם זה יש לו יותר ולאדם זה פחות יראת שמים? כלומר האם יש איזה סימנים מסויימים המעידים על יראת השמים של האדם, וכן האם יש כזה דבר יראת שמים למחצית לשליש ולרביע, כמו למשל ראו באשכול מוגנות viewtopic.php?f=51&t=46583 ובין שאר הדברים כותבים שיתכן שאדם עושה מעשים מגונים אך בבד בבד הוא ירא שמים בשאר חלקי התורה. האמנם היתכן כזה דבר? לתומי סברתי שברגע שאדם עושה עבירה חמורה זה מראה בעליל שאין לו יראת שמים.
השאלה הזו מעשית גם בשידוכים שכפי שידוע כאשר מחפשים שידוך הדבר הראשון הוא יראת השמים של הבחור והבחורה. וכנ"ל, מהם הסימנים לדעת אם הם אכן יראי שמים? שמעשרים מלח? שמתנדנדים בתפילה רבע שעה?
עזריאל ברגר כתב:יש הלכה של חיוב קריעה על "אדם כשר שמת" ולכאורה היינו "אדם כשר" היינו "ירא שמים".
מענה איש כתב:זאב ערבות כתב:אנו משתמשים הרבה בביטוי יראת שמים ואני תמה מה המשמעות המעשית של הביטוי, האם יראת שמים זה דבר שניתן למדוד ולומר אדם זה יש לו יותר ולאדם זה פחות יראת שמים? כלומר האם יש איזה סימנים מסויימים המעידים על יראת השמים של האדם, וכן האם יש כזה דבר יראת שמים למחצית לשליש ולרביע, כמו למשל ראו באשכול מוגנות viewtopic.php?f=51&t=46583 ובין שאר הדברים כותבים שיתכן שאדם עושה מעשים מגונים אך בבד בבד הוא ירא שמים בשאר חלקי התורה. האמנם היתכן כזה דבר? לתומי סברתי שברגע שאדם עושה עבירה חמורה זה מראה בעליל שאין לו יראת שמים.
השאלה הזו מעשית גם בשידוכים שכפי שידוע כאשר מחפשים שידוך הדבר הראשון הוא יראת השמים של הבחור והבחורה. וכנ"ל, מהם הסימנים לדעת אם הם אכן יראי שמים? שמעשרים מלח? שמתנדנדים בתפילה רבע שעה?
יש יראת שמיים שהיא מצוה בפני עצמה וכפי שהאריכו בספה''ק על חלקיה ומדרגותיה.
ויש בספרי חסידות על אדם שהתחיל בעבירה אך לא ממשיך בה מחמת מחשבה על יראת שמים גם זה ליראת שמים יחשב כמו שידוע הוורט על השכר של סוטה.
ויש יראת שמים של 'סלנג' לדוגמא אם אומרים על סופר שהוא ירא שמים אין הכוונה שהוא בעל דרגה ביראת שמים אלא הכוונה שאפשר לסמוך עליו שיעשה את העבודה כדת וכדין.
לא כ''כ מבין את ההיטפלות שלך לאותם פוגעים אם יש להם ירא''ש או לא, תגיד תודה להקב''ה שהוא לא העמיד אותך בניסיון כזה ותשתוק.
ישראליק כתב:כנראה שיש בזה דברים סגוליים שגדולי הדורות מסרו כסימן לדרגת יראת שמים שלאדם.
ידוע מהחת"ס שהתפלה הוא קנה המדה לדעת דרגת יראת שמים של האדם, והוסיפו על זה שאם רואים אחד שמתפלל תמיד מתוך סידור, זהו סימן שהוא הוא בעל יראת שמים.
ידוע שאם רואים באחד שמאוד זהיר בכספו של אחר, זה מראה על טוהר לבבו ויראת שמים שבו,
ועוד
וידועים לשבטיכם - שהם ניכרים לכם שאם בא לפני מעוטף בטליתו איני יודע מי הוא ומאיזה שבט הוא ואם הגון הוא אבל אתם מכירין בו שאתם גדלתם אותו לכך נאמר וידועים לשבטיכם
זאב ערבות כתב:ישראליק כתב:כנראה שיש בזה דברים סגוליים שגדולי הדורות מסרו כסימן לדרגת יראת שמים שלאדם.
ידוע מהחת"ס שהתפלה הוא קנה המדה לדעת דרגת יראת שמים של האדם, והוסיפו על זה שאם רואים אחד שמתפלל תמיד מתוך סידור, זהו סימן שהוא הוא בעל יראת שמים.
ידוע שאם רואים באחד שמאוד זהיר בכספו של אחר, זה מראה על טוהר לבבו ויראת שמים שבו,
ועוד
אני שואל ברצינות: ומה אם אחד מתפלל מתוך הסמרטפון שלו?
ישראליק כתב:זאב ערבות כתב:ישראליק כתב:כנראה שיש בזה דברים סגוליים שגדולי הדורות מסרו כסימן לדרגת יראת שמים שלאדם.
ידוע מהחת"ס שהתפלה הוא קנה המדה לדעת דרגת יראת שמים של האדם, והוסיפו על זה שאם רואים אחד שמתפלל תמיד מתוך סידור, זהו סימן שהוא הוא בעל יראת שמים.
ידוע שאם רואים באחד שמאוד זהיר בכספו של אחר, זה מראה על טוהר לבבו ויראת שמים שבו,
ועוד
אני שואל ברצינות: ומה אם אחד מתפלל מתוך הסמרטפון שלו?
גם בשבת?
ישראליק כתב:זאב ערבות כתב:מה משמעות זהיר בכספו של אחר? באיזה אופן?
אם לוה ממישהו כסף הוא משלם, ואינו משתלט בכל מיני תירוצים; ואם הזיק משהו הוא משלם לבעל הנזק, וכו'
זאב ערבות כתב:ישראליק כתב:זאב ערבות כתב:ישראליק כתב:כנראה שיש בזה דברים סגוליים שגדולי הדורות מסרו כסימן לדרגת יראת שמים שלאדם.
ידוע מהחת"ס שהתפלה הוא קנה המדה לדעת דרגת יראת שמים של האדם, והוסיפו על זה שאם רואים אחד שמתפלל תמיד מתוך סידור, זהו סימן שהוא הוא בעל יראת שמים.
ידוע שאם רואים באחד שמאוד זהיר בכספו של אחר, זה מראה על טוהר לבבו ויראת שמים שבו,
ועוד
אני שואל ברצינות: ומה אם אחד מתפלל מתוך הסמרטפון שלו?
גם בשבת?
ומה אתה סבור? אלא שבעצם יש בשאלתך נקודה מענינת כיוון שהרבה היודעים תפילות חול בע"פ, בשבת ויו"ט צריכים להעזר בסידור או מחזור וכמדומה שהסידורים הראשונים היו מיועדים בעיקר לשבת ויו"ט והרבה מהם נקראים מחזורים, כגון מחזור לבני רומא וכדומה.
הכתב והמכתב כתב:זה מזכיר שאלה בסגנון זה:
איך יודעים על בן אדם שיש לו כסף?
אולי כשנוהג בעשירות ?
אבל כבר ראינו אנשים שנהגו כלפי חוץ כעשירים כשלא היה להם שקל ?
מאידך ראינו אנשים עשירים כקורח שעשו רושם סטנדרט ?
טוב אז באו נסיק מסקנה שהתנהגות בעשירות לא מעידה שבאמת יש לאדם כסף.
ועל דרך זה נסיק שלא צריך להזהר מתאונות, וכו' וכו'.
אלא מה? תגיד שאתה רוצה נוסחה לדעת ברמה של 100 אחוז אם יש לבן אדם אחר יראת שמים. אז כמו בשאר נושאים המידע המדויק נמצא אצל הבורא והוא עוד לא ראה לנכון לחלוק אותו איתך
זאב ערבות כתב: . . אנשים עם הרבה כסף לא מעניינים אותי יותר מדי והוספתי שאני מיודד עם כמה עשירים כקורח ואני מתיחס אליהם כאל כל אדם אחר כיוון שהכסף לא מראה דבר על מי הם באמת.
לבי במערב כתב:זאב ערבות כתב: . . אנשים עם הרבה כסף לא מעניינים אותי יותר מדי והוספתי שאני מיודד עם כמה עשירים כקורח ואני מתיחס אליהם כאל כל אדם אחר כיוון שהכסף לא מראה דבר על מי הם באמת.
"רבי מכבד עשירים, רע"ק מכבד עשירים" (ערובין פו, רע"א).
ויש בנו"ט לציין ללקט ביאורי כ"ק אדמו"ר הגה"ק מליובאוויטש זי"ע בזה.
בן בונייס אתא לקמיה דרבי אמר להו פנו מקום לבן מאה מנה אתא איניש אחרינא אמר להו ברבי יוסי רבי אביו של זה יש לו אלף ספינות בים וכנגדן אלף עיירות ביבשה אמר לו לכשתגיע אצל אביו אמור לו אל תשגרהו בכלים הללו לפני רבי מכבד עשירים ר' עקיבא מכבד עשירים כדדרש רבא בר מרי...
עזריאל ברגר כתב:לבי במערב כתב:זאב ערבות כתב: . . אנשים עם הרבה כסף לא מעניינים אותי יותר מדי והוספתי שאני מיודד עם כמה עשירים כקורח ואני מתיחס אליהם כאל כל אדם אחר כיוון שהכסף לא מראה דבר על מי הם באמת.
"רבי מכבד עשירים, רע"ק מכבד עשירים" (ערובין פו, רע"א).
ויש בנו"ט לציין ללקט ביאורי כ"ק אדמו"ר הגה"ק מליובאוויטש זי"ע בזה.
הזכרתני שבסוגיא שם יש גם דיבור על השאלה איך מזהים את עושרו של העשיר.
ואלו הם דברי הגמרא בעירובין פה,ב - פו,א:בן בונייס אתא לקמיה דרבי אמר להו פנו מקום לבן מאה מנה אתא איניש אחרינא אמר להו ברבי יוסי רבי אביו של זה יש לו אלף ספינות בים וכנגדן אלף עיירות ביבשה אמר לו לכשתגיע אצל אביו אמור לו אל תשגרהו בכלים הללו לפני רבי מכבד עשירים ר' עקיבא מכבד עשירים כדדרש רבא בר מרי...
זאב ערבות כתב:לגבי כיבוד עשירים, אכן כך נוהג העולם או יותר נכון מחניפים לעשירים כיוון שכך אולי יקבלו מהם דבר מה. דבר ידוע שברגע שעשיר מאבד את כספו - מאבד גם את כל המכבדים אותו כיוון שלא זקוקים לו יותר. כבר סיפרתי על שכן עשיר שלנו שאיבד את כספו וכעבור זמן נפח את נשמתו מרוב צער שאיש לא שיחר לפתח ביתו יותר.
לגבי זיהוי העשיר, בימים קדמונים אכן עשיר היה ניכר ע"י ריבוי הקרקעות הספינות והבהמות שלו וכדומה . .
לבי במערב כתב:זאב ערבות כתב:לבי כיבוד עשירים, אכן כך נוהג העולם או יותר נכון מחניפים לעשירים כיוון שכך אולי יקבלו מהם דבר מה. דבר ידוע שברגע שעשיר מאבד את כספו - מאבד גם את כל המכבדים אותו כיוון שלא זקוקים לו יותר. כבר סיפרתי על שכן עשיר שלנו שאיבד את כספו וכעבור זמן נפח את נשמתו מרוב צער שאיש לא שיחר לפתח ביתו יותר.
לגבי זיהוי העשיר, בימים קדמונים אכן עשיר היה ניכר ע"י ריבוי הקרקעות הספינות והבהמות שלו וכדומה . .
כנ"ל, אי"ז 'מנהג העולם' סתם, כ"א מיוסד על מנהג רבנו הקדוש ורע"ק. וראה בלקט ביאורי כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש שצירפתי לעיל.
בגמ' שם איתא איפכא, ש'זיהוי העשיר' הוא ע"פ בגדיו - ולא ע"פ נכסיו; וכהא דר"י קרי למאני מכבדותא.
זאב ערבות כתב:כבר סיפרתי על אותו אחד (סיפור אמיתי לחלוטין) שלא קיבל הצעות לשידוך עבור בתו כיוון שנחשב לעני. יעצו לו להשכיר לזמן קצר מכונית יוקרתית ושעון רולקס וללכת בחליפה מצוחצחת ועניבה יוקרתית עם שם מפוצץ של אחד מבתי האופנה וכך עשה וכעבור זמן קצר בתו השתדכה!
אש משמים כתב:זאב ערבות כתב:כבר סיפרתי על אותו אחד (סיפור אמיתי לחלוטין) שלא קיבל הצעות לשידוך עבור בתו כיוון שנחשב לעני. יעצו לו להשכיר לזמן קצר מכונית יוקרתית ושעון רולקס וללכת בחליפה מצוחצחת ועניבה יוקרתית עם שם מפוצץ של אחד מבתי האופנה וכך עשה וכעבור זמן קצר בתו השתדכה!
אין זה גניבת דעת?
"אסור לגנוב דעת בריות אפילו דעתו של עובד כוכבים" (חולין צ"ד ע"א)
"ואיסור גניבת דעתו של א"י כתבו קצת רבותינו בשם בעלי התוספות שהוא איסור תורה דנפקא לן מדכתיב לא תגנובו....ואע"ג דלא אשכחן גניבה סתם על גניבת דעת אלא לשון גניבת לב (ותגנב את לבבי) דכאן נכתב לא תגנובו סתם לכלול אף גניבת ממון" (ריטב"א שם).
אש משמים כתב:זאב ערבות כתב:כבר סיפרתי על אותו אחד (סיפור אמיתי לחלוטין) שלא קיבל הצעות לשידוך עבור בתו כיוון שנחשב לעני. יעצו לו להשכיר לזמן קצר מכונית יוקרתית ושעון רולקס וללכת בחליפה מצוחצחת ועניבה יוקרתית עם שם מפוצץ של אחד מבתי האופנה וכך עשה וכעבור זמן קצר בתו השתדכה!
אין זה גניבת דעת?
אש משמים כתב:זאב ערבות כתב:כבר סיפרתי על אותו אחד (סיפור אמיתי לחלוטין) שלא קיבל הצעות לשידוך עבור בתו כיוון שנחשב לעני. יעצו לו להשכיר לזמן קצר מכונית יוקרתית ושעון רולקס וללכת בחליפה מצוחצחת ועניבה יוקרתית עם שם מפוצץ של אחד מבתי האופנה וכך עשה וכעבור זמן קצר בתו השתדכה!
אין זה גניבת דעת?
פרנקל תאומים כתב:אש משמים כתב:זאב ערבות כתב:כבר סיפרתי על אותו אחד (סיפור אמיתי לחלוטין) שלא קיבל הצעות לשידוך עבור בתו כיוון שנחשב לעני. יעצו לו להשכיר לזמן קצר מכונית יוקרתית ושעון רולקס וללכת בחליפה מצוחצחת ועניבה יוקרתית עם שם מפוצץ של אחד מבתי האופנה וכך עשה וכעבור זמן קצר בתו השתדכה!
אין זה גניבת דעת?
יש על זה ב''למעלה מן השמש'' לר''ד זריצקי ז''ל, על אותו ישיבע בחור עני שיצא ל"ראיון" (פגישת שידוך) עם בתו של רב מבוגר בעיירה קטנה, והנה במהלך התארחותו בבית הרב, הבחינו הרב ובתו היחידה, שהחתן המיועד מסתובב הלוך ושוב בחדרו ומבע פניו מוטרד, הרב והבת התמלאו בחרדה ובחשש מי יודע מה אירע, עד שהחתן המיועד אזר אומץ ניגש אל הרב וביקש לשוחח עמו בארבע עיניים, ושוב, הרב וב''ב כמעט לא ידעו את נפשם, ויהי אחר היסגר הדלת, נפנה החתן אל הרב ובפנים סמוקות ועם רעד קל בקולו הכריז בהתרגשות: "רבה של פוהוסט!, ליבי נקפני שלא אהיה חלילה כגונב את דעת הרב וב''ב! עליי להודות על האמת: כובע נאה זה שאני חובש שאול הוא אצלי מאת חבר פלוני.. מקטורן יפה זה בו אני מתעטף שאול הוא אצלי מאת ידיד אלמוני... נעליים חדשות אלו אותן אני נועל לרגליי.. שאולות המה אצלי מאת..."
זאב ערבות כתב:בזמנו של ר"ע ורבינו הקדוש אכן זה היה מנהג חשוב שכן מן הסתם גם העשירים היו חשובים כגון אלימלך ורבינו הקדוש. אך היום רובא דרובא עשירים פרט לעושרם אין להם הרבה מה להציע, ומדוע שאכבד עם הארץ רק בגלל שיש לו כמה מיליארדים בבנק?
היום ביגוד לא אומר דבר כיוון שביגוד יקר בהישג כמעט כל אדם . . כבר סיפרתי על אותו אחד (סיפור אמיתי לחלוטין) שלא קיבל הצעות לשידוך עבור בתו כיוון שנחשב לעני. יעצו לו להשכיר לזמן קצר מכונית יוקרתית ושעון רולקס וללכת בחליפה מצוחצחת ועניבה יוקרתית עם שם מפוצץ של אחד מבתי האופנה וכך עשה וכעבור זמן קצר בתו השתדכה!
פרנקל תאומים כתב:אש משמים כתב:זאב ערבות כתב:כבר סיפרתי על אותו אחד (סיפור אמיתי לחלוטין) שלא קיבל הצעות לשידוך עבור בתו כיוון שנחשב לעני. יעצו לו להשכיר לזמן קצר מכונית יוקרתית ושעון רולקס וללכת בחליפה מצוחצחת ועניבה יוקרתית עם שם מפוצץ של אחד מבתי האופנה וכך עשה וכעבור זמן קצר בתו השתדכה!
אין זה גניבת דעת?
יש על זה ב''למעלה מן השמש'' לר''ד זריצקי ז''ל, על אותו ישיבע בחור עני שיצא ל"ראיון" (פגישת שידוך) עם בתו של רב מבוגר בעיירה קטנה, והנה במהלך התארחותו בבית הרב, הבחינו הרב ובתו היחידה, שהחתן המיועד מסתובב הלוך ושוב בחדרו ומבע פניו מוטרד, הרב והבת התמלאו בחרדה ובחשש מי יודע מה אירע, עד שהחתן המיועד אזר אומץ ניגש אל הרב וביקש לשוחח עמו בארבע עיניים, ושוב, הרב וב''ב כמעט לא ידעו את נפשם, ויהי אחר היסגר הדלת, נפנה החתן אל הרב ובפנים סמוקות ועם רעד קל בקולו הכריז בהתרגשות: "רבה של פוהוסט!, ליבי נקפני שלא אהיה חלילה כגונב את דעת הרב וב''ב! עליי להודות על האמת: כובע נאה זה שאני חובש שאול הוא אצלי מאת חבר פלוני.. מקטורן יפה זה בו אני מתעטף שאול הוא אצלי מאת ידיד אלמוני... נעליים חדשות אלו אותן אני נועל לרגליי.. שאולות המה אצלי מאת..."
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 67 אורחים