מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

' - כפירה?!

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

' - כפירה?!

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' יולי 29, 2019 10:27 am

מהדורת הר ברכה הערה לצדקת הצדיק אות קג
האין זה ח''ו כפירה של ממש?! ומי בכלל ביקש מהם לנחש כונות של ר' צדוק שסתמם ולא פירשם?!
20190729_102352-1.jpg
20190729_102352-1.jpg (1.18 MiB) נצפה 6646 פעמים
קבצים מצורפים
20190729_102352.jpg
20190729_102352.jpg (1.4 MiB) נצפה 6648 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יולי 29, 2019 10:34 am

זה אכן מקומם.

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי קרית מלך » ב' יולי 29, 2019 10:49 am

"מקומם" זו הגדרה עדינה מדי!

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי אבני גזית » ב' יולי 29, 2019 10:57 am

מזל שכתבו 'כביכול'...

זו לא כפירה אלא איוולת מודפסת.

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי עקביה » ב' יולי 29, 2019 11:24 am

זו לכל היותר שטות מקוממת.

עכ"פ ראיתי פעם משהו, ואיני זוכר דבר ברור, שהסיבה שאצל המקובלים הוז"ל חמורה במיוחד היא מפני שאיסור זה הוא תיקון למשהו שכביכול היה אצל הקב"ה בבריאת העולם. כלומר, שיש איזה דמיון בין בריאת העולם - כאשר אין מי שמקבל את הטובה הזו, להוז"ל.

ובדומה למה שאמרו חז"ל ששעיר ר"ח הוא כפרה על הקב"ה על שמיעט את הירח.

בן מיכאל
הודעות: 2254
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' יולי 29, 2019 11:34 am

לא מצאתי היכן זה מה שהם כתבו - כל מה שראיתי זהו רק ציטוטים.

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' יולי 29, 2019 2:32 pm

יש להעיר כי המשפט הנידון נמחק החל מן המהדורה השנייה של ההוצאה, או לכל הפחות השלישית (יש חמש-שש מהדורות). ותו לא מידי.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' יולי 29, 2019 2:38 pm

בן מיכאל כתב:לא מצאתי היכן זה מה שהם כתבו - כל מה שראיתי זהו רק ציטוטים.

בשורה האחרונה בסריקה הראשונה בעמוד זה.
חלמישצור כתב:יש להעיר כי המשפט הנידון נמחק החל מן המהדורה השנייה של ההוצאה, או לכל הפחות השלישית (יש חמש-שש מהדורות). ותו לא מידי.

טוב לשמוע שהשכילו למחוק זאת.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יולי 29, 2019 2:59 pm

וכיון שמחקו, הרי במקום אשכול זה שמיותר הוא יש לבקש מהנהלת האוצר להחליף את המהדורה הישנה בחדשה.

ארופאי
הודעות: 157
הצטרף: ד' מרץ 11, 2015 7:06 pm

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי ארופאי » ב' יולי 29, 2019 3:02 pm

אחר כל הזעזוע וכו',
לא נראה לי שחלילה מישהו התכוון לדבר בעצמותו ית' ובאמתתו הנעלמה,
אלא באופן גילויו את התחתונים, כלו' בסדר ההאצלה,
שבו יש אצלו ית' אכילה ושתיה ואהבה ושנאה וכו' אע"פ שודאי אינו גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף,
[וגם הטועה בפרט זה האחרון, ידועה פלוגתת הר"מ והראב"ד פ"ג מתשובה ה"ז, ודברי הגר"ח והחזו"א, ואכמ"ל],
עכ"פ לנידו"ד-
עצם הדבר שבסדר ההאצלה היה כביכול מקרה של ט"ק שיצאו שלא בזיווג דו"נ,
הוא סוד שבירת המלכים, מלכין קדמאין דמיתו, ענין מש"א שהקב"ה היה בורא עולמות ומחריבן, כנודע,
יעויין למשל בע"ח ש"ח פ"ג; ש"נ פ"ה; מבו"ש ש"ב ח"א פ"ה, הגר"א בפי' ההיכלות (יה"א ח"ב ד"ל ע"ב), ועוד,
והדברים עתיקים [ויעויין בלש"ו הדע"ה ח"א דרוש א אות ב ד"ה ע"ב, ושם בדרוש ב סי' ד אות א די"ג ע"ג והלאה ובאות ב, ובדרוש ז דפ"ב ע"א והלאה, ועוד שם הרבה, נלאיתי לציין],
והרי שידין ורוחין ולולין הכל הוא בסוד התהו,
ואדגיש-
לא עיינתי בדברי הכהן מלובלין ואיני יודע במאי מיירי ומה כוונתו,
וגם אינני יודע מה התכוון המגיה,
אבל עצם הרעיון קיים, כמובן בעדינות הראויה ובמקומו הנכון,
לא מחכמה הוא להוציא דבורים עדינים אלו לרה"ר, והם מכבשונו של עולם, אבל כיון שיצא אמרתי אציין לאיזהו מקומן, ודי בזה.
ומה דעת הרב בריאושמא שליט"א בענין?

נוצר תאנה
הודעות: 189
הצטרף: ב' אוקטובר 16, 2017 9:23 pm

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי נוצר תאנה » ב' יולי 29, 2019 3:03 pm

עקביה כתב:זו לכל היותר שטות מקוממת.

עכ"פ ראיתי פעם משהו, ואיני זוכר דבר ברור, שהסיבה שאצל המקובלים הוז"ל חמורה במיוחד היא מפני שאיסור זה הוא תיקון למשהו שכביכול היה אצל הקב"ה בבריאת העולם. כלומר, שיש איזה דמיון בין בריאת העולם - כאשר אין מי שמקבל את הטובה הזו, להוז"ל.

ובדומה למה שאמרו חז"ל ששעיר ר"ח הוא כפרה על הקב"ה על שמיעט את הירח.

רש"י פי' שזה להפיס דעתו של הירח

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יולי 29, 2019 3:17 pm

ומלבד זאת. אם מישהו בימינו היה אומר שצריך להביא כפרה על הקב"ה שמיעט את הירח היה ראוי ללקות.
והרב אירפאי הנושא כאן הוא מה אומרים אבל גם איך אומרים שהוא פן של המה אומרים. לדוגמה לא נראה שאם מישהו היה כותב כידוע שרגליו של הקב"ה יורדות מוות זה היה תקין.

ארופאי
הודעות: 157
הצטרף: ד' מרץ 11, 2015 7:06 pm

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי ארופאי » ב' יולי 29, 2019 3:25 pm

אוצר החכמה כתב:והרב אירפאי הנושא כאן הוא מה אומרים אבל גם איך אומרים שהוא פן של המה אומרים. לדוגמה לא נראה שאם מישהו היה כותב כידוע שרגליו של הקב"ה יורדות מוות זה היה תקין.

באתי רק להראות שהרעיון קיים, והדגשתי כדבר מובן מאליו לכל בר דעת שיש לדבר ע"ז בכל העדינות הראויה, ואין בזה ויכוח כלל.
[ומ"מ אכתוב שוב גם לענין ה'איך אומרים', עיין שם במטותא במקורות שציינתי.]

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יולי 29, 2019 3:26 pm

אני לא חושב שיש מה להמשיך בעניין הזה בציבור מ"מ אני חושב שצדקתי במה שכתבתי. והלשון הוא כמו שכתבת שהקב"ה היה בורא ומחריבן.

ארופאי
הודעות: 157
הצטרף: ד' מרץ 11, 2015 7:06 pm

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי ארופאי » ב' יולי 29, 2019 3:42 pm

אוצר החכמה כתב:אני לא חושב שיש מה להמשיך בעניין הזה בציבור מ"מ אני חושב שצדקתי במה שכתבתי. והלשון הוא כמו שכתבת שהקב"ה היה בורא ומחריבן.

טרחתי בשבילך לצטט קצת מהלשונות-
ע"ח ש"נ פ"ה: 'טעם למיתת המלכים היה משום שלא היה זכר ונקבה כנודע אצלינו ונמצא כי אותן המלכים הם שנמשכו מלעילא ממוח מחשבה עליונה בלי נוקבא כנודע מכמה דרושים וזה היה קודם התיקון קודם דאתתקן ע"ק כעין זכר ונקבה כי לזה מתו. והנה אלו הבחי' הם טפת קרי הנק' ניצוצין והם ש"ך וז"ש וזריק לון לש"ך עיבר והבן זה סוד נפלא כי כל הנשמות הקדושים של י' הרוגי מלוכה נתלבשו בחלוקא דרבנן שהם גופותם ממש פנימית הנעשה מטפת קרי שהם סוד עץ הדעת טו"ר נמצא כי נשמותיהן הם תכלית הקדושה והוא דוגמת אורות הכלים של המלכים הנ"ל. אך גופם...'.
פע"ח שער ר"ה פ"ב: 'וזה סוד נחש דאטיל זוהמא בחוה, ואז שלטה הנחש בקדושה, ונתקלקלו אדם וחוה, ואז כל מה שכבר הוברר שהם מיין נוקבין דאמא, (שהם בחינת לאה שבאצילות כנודע, גם הוא חזר להתקלקל ונתערב בקליפות) ומכ"ש מ"ן דרחל, ואלו הם סוד קריין של אדם. וכנגדן למעלה ברא הש"י שדים ומזיקין בע"ש בין השמשות אחר זווג אדם, והבן זה מאוד. כי אלו הם דוגמת המלכים הראשונים, שכולם בחי' קריין בלי זווג, כנזכר במ"א, וז"ס עץ הדעת טו"ר על מתכונתו ולכן לא היה יכול עוד ז"א להזדווג עם נוקבא תיכף בשבת, ביחוד חסדים למתק הגבורות ההוא, כי גברו הדינין מאוד, וכל מה שהיה יכול לעשות ביום א' של שבת ההוא, נתאחר באותו זמן הרבה שיש בין ר"ה לש"ע, ואז נזדווגו פב"פ כשארי"ט, באופן, שאל תתמה איך הוצרכו כ"כ ימים'.
ועוד הרבה.
ושוב, דברים פשוטים להוציא מלב הטועים-
אין אנו מדברים בעצמותו ית' ובאמתתו הנעלמה, אלא בסדר ההאצלה, בפרצופים ועולמות ומידותיו ית',
ואף בזה יפה היתה השתיקה, וטוב היה מלכתחלה שלא להוציא הדברים לפרהסיא שרשות הרבים שולטת בה,
מקומם האמיתי בין כתלי בית המדרש, לאנשים הרגילים בפנימיות, ובכל העדינות הראויה.
ואשים קנצי למילי בע"ה.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' יולי 29, 2019 3:57 pm

ארופאי כתב:ושוב, דברים פשוטים להוציא מלב הטועים-
אין אנו מדברים בעצמותו ית' ובאמתתו הנעלמה, אלא בסדר ההאצלה, בפרצופים ועולמות ומידותיו ית'.

לענ"ד אף שדבריך נכונים אתה מדגיש את ההדגשה הלא נכונה.
ההדגשה צריכה להיות שאין מדברים אלא בדרך משל ומדובר כאן על ענינים ומושגים רוחניים.
האזהרה מפני הגשמה נאמרה גם האצילות, ואדרבה.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי תוכן » ב' יולי 29, 2019 3:59 pm

שמעתי אומרים, שתורת אישביץ צריך לחלק לשנים, למה שכתב ר' צדוק ולכל השאר.

ארופאי
הודעות: 157
הצטרף: ד' מרץ 11, 2015 7:06 pm

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי ארופאי » ב' יולי 29, 2019 4:04 pm

סגי נהור כתב:
ארופאי כתב:ושוב, דברים פשוטים להוציא מלב הטועים-
אין אנו מדברים בעצמותו ית' ובאמתתו הנעלמה, אלא בסדר ההאצלה, בפרצופים ועולמות ומידותיו ית'.

לענ"ד אף שדבריך נכונים אתה מדגיש את ההדגשה הלא נכונה.
ההדגשה צריכה להיות שאין מדברים אלא בדרך משל ומדובר כאן על ענינים ומושגים רוחניים.
האזהרה מפני הגשמה נאמרה גם האצילות, ואדרבה.

כמובן לזה התכוונתי. הדברים פשוטים ומוסכמים. ומכאן אנו באים אל מה שכתב הרב תוכן:
תוכן כתב:שמעתי אומרים, שתורת אישביץ צריך לחלק לשנים, למה שכתב ר' צדוק ולכל השאר.

כאן בדיוק הנקודה הבעייתית, הטעויות היכולות לבוא מדברים עדינים אלו.
[ולא להתנפל עלי שכתבתי שבתורת איזביצא יש טעויות. לא התכוונתי להכריע כצד מסויים, אבל הפולמוס ידוע. ואכ"מ.]

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יולי 29, 2019 4:56 pm

ארופאי כתב:
אוצר החכמה כתב:אני לא חושב שיש מה להמשיך בעניין הזה בציבור מ"מ אני חושב שצדקתי במה שכתבתי. והלשון הוא כמו שכתבת שהקב"ה היה בורא ומחריבן.

טרחתי בשבילך לצטט קצת מהלשונות-
ע"ח ש"נ פ"ה: 'טעם למיתת המלכים היה משום שלא היה זכר ונקבה כנודע אצלינו ונמצא כי אותן המלכים הם שנמשכו מלעילא ממוח מחשבה עליונה בלי נוקבא כנודע מכמה דרושים וזה היה קודם התיקון קודם דאתתקן ע"ק כעין זכר ונקבה כי לזה מתו. והנה אלו הבחי' הם טפת קרי הנק' ניצוצין והם ש"ך וז"ש וזריק לון לש"ך עיבר והבן זה סוד נפלא כי כל הנשמות הקדושים של י' הרוגי מלוכה נתלבשו בחלוקא דרבנן שהם גופותם ממש פנימית הנעשה מטפת קרי שהם סוד עץ הדעת טו"ר נמצא כי נשמותיהן הם תכלית הקדושה והוא דוגמת אורות הכלים של המלכים הנ"ל. אך גופם...'.
פע"ח שער ר"ה פ"ב: 'וזה סוד נחש דאטיל זוהמא בחוה, ואז שלטה הנחש בקדושה, ונתקלקלו אדם וחוה, ואז כל מה שכבר הוברר שהם מיין נוקבין דאמא, (שהם בחינת לאה שבאצילות כנודע, גם הוא חזר להתקלקל ונתערב בקליפות) ומכ"ש מ"ן דרחל, ואלו הם סוד קריין של אדם. וכנגדן למעלה ברא הש"י שדים ומזיקין בע"ש בין השמשות אחר זווג אדם, והבן זה מאוד. כי אלו הם דוגמת המלכים הראשונים, שכולם בחי' קריין בלי זווג, כנזכר במ"א, וז"ס עץ הדעת טו"ר על מתכונתו ולכן לא היה יכול עוד ז"א להזדווג עם נוקבא תיכף בשבת, ביחוד חסדים למתק הגבורות ההוא, כי גברו הדינין מאוד, וכל מה שהיה יכול לעשות ביום א' של שבת ההוא, נתאחר באותו זמן הרבה שיש בין ר"ה לש"ע, ואז נזדווגו פב"פ כשארי"ט, באופן, שאל תתמה איך הוצרכו כ"כ ימים'.
ועוד הרבה.
ושוב, דברים פשוטים להוציא מלב הטועים-
אין אנו מדברים בעצמותו ית' ובאמתתו הנעלמה, אלא בסדר ההאצלה, בפרצופים ועולמות ומידותיו ית',
ואף בזה יפה היתה השתיקה, וטוב היה מלכתחלה שלא להוציא הדברים לפרהסיא שרשות הרבים שולטת בה,
מקומם האמיתי בין כתלי בית המדרש, לאנשים הרגילים בפנימיות, ובכל העדינות הראויה.
ואשים קנצי למילי בע"ה.


כאמור מה שכתבתי היה נכון והסברתי עם הדוגמה של רגליה יורדות מוות. ומי שלא מבין את ההבדל בין הלשונות של המקובלים ללשון שהעתיקו למעלה מה אעשה לו.
ואין לזה קשר לעניין עצמותו שעליה אין מדברים בשום עניין.

יקר
הודעות: 158
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 4:03 pm

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי יקר » ב' יולי 29, 2019 5:11 pm

בצד הביקורת, נראה שצריך לתקן תקנה שתמנע כותרות מעין זו של האשכול הנוכחי. לא כל חוסר דיוק, טעות או טפשות היא כפירה.

ובכלל, למען הקוראים ולמען פרויקט ארגון החומר, כדאי להשתדל שכותרות הדיונים בפורום תהיינה אינפורמטיביות עד כמה שניתן, ולמעט בזעקות ובמליצות.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' יולי 29, 2019 5:18 pm

צודק בשתי ההערות!.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' יולי 29, 2019 11:20 pm

תודה למגיבים! לא חשבתי שהאשכול יתארך עד כ''כ..
אגב, בכותרת היה כתוב את המשפט שהובא בפנים. ותיכף ומיד נשלחו אלי הודעות פרטיות להסיר כותרת נלוזה שכזו וכל שלא חס על כבוד קונו וכו'.. אז השארתי את הכותרת כפירה. ודי בזה.
ומי שיעיין בר' צדוק שם בפנים יראה שר' צדוק לא אמר מילה בענין - ואין לזה כל קשר לאיזביצא - (ואגב, ראוי לעורר שגם אם נמצא ר' צדוק תמוה אין שום הצדקה לטפול עלילה על איזביצא..!) ורק סתם והם תלו תילי תילים של דיבור מעל גב שתיקתו. ועל דא קא בכינא.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי לענין » ב' יולי 29, 2019 11:42 pm

בדיוק היום שמעתי מאן דהוא מספר בהתרגשות על כך שכבר בשנת תר"ח כתב רבי צדוק לגבי המעפילים, שמה שאומרת התורה 'והיא לא תצלח', הוא להדגיש שדוקא 'היא' לא תצלח, אבל תהיה פעם אחרת שזה כן יצליח, והכוונה לעקבות משיחא וכו' וכו'. הנ"ל מאד מאד התרגש מזה - רבי צדוק שלנו חזה כבר את הציונות!!! געוואלדיג!
האמת לא מיניה ולא מקצתיה, כל מה שרבי צדוק אומר שם, בצדקת הצדיק, זה רק לגבי השגות רוחניות, שגם דברים שבדורות קודמים היו בגדר 'חוצפא - מלכותא בלא תגא', היום כן יש אפשרות להעיז ולהשיגם, שום מילה פרקטית או מעשית לענין העליה לציון - וזה ברור לכל מי שרואה את הקטע בפנים בפרט, ולכל מי שמכיר את רבי צדוק בכלל.
יודעי דבר מספרים שבחיים חיותו של הכהן הגדול מלובלין, הרעביסטווע לא היתה משהו, וגם אחרי שנפטר, ספריו לא היו בפולין נחשבים מי יודע מה. דוקא לדור שלנו זה באמת מתאים ומתוק מדבש. אך מאידך גיסא זה נפל לפעמים גם ליתירי כח וחסירי מדע. מיום שרציתי לעמוד על דעתי (לערך בר תריסר) לא זזה ידי מספריו הקדושים והנפלאים, ברוך ה', וכך אני מבין את המשיכה שיש להרבה חוגים לכתבי רבי צדוק. צריך לדעת ללמוד אותם בצורה נכונה וישרה ולא להקצין. בהצלחה לכולם.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2245
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: ' - כפירה?!

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' יולי 30, 2019 7:10 pm

שייף נפיק כתב: (ואגב, ראוי לעורר שגם אם נמצא ר' צדוק תמוה אין שום הצדקה לטפול עלילה על איזביצא..!)


תלה תניא בלא תניא.
התורות הנועזים הם משל איז'בצא, ר' צדוק מדיליה נועז הרבה פחות.
כמעט כל תורה 'נועזת' של ר' צדוק מקורה משל רבו, ברוב הפעמים הוא גם מציין זאת!
(לא בכל מקום, אבל מי שמכיר את סגנונו, שעשירים במקום א' ועניים במקום אחר, יודע שצריך לחפש במקבילות את מקור הדברים).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 221 אורחים