מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת בבא קמא - הערות והארות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי מיללער » א' יולי 28, 2019 10:23 pm

שניהם בקנה אחד עולין, ותודה על ההוספות

מעניין אם יש מי שמפרש כן בדברי הגמרא כאן.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' יולי 28, 2019 11:42 pm

א. לא כן אחי, אלא 'סְלֵקְתָּא' – לשון עלייה (עלית על משכבי אביך), 'סַלֵּקְתָּא' – לשון סילוק (סלקת נפשך מטרף).
ב. מקום הניחו לך רבותינו להתגדר בו.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי מיללער » ב' יולי 29, 2019 1:16 am

צודק ותודה (בחדר למדנו עלית משכבי אביך, שסילק את משכבי אביו, ואולי משום כבודו לא שח"ו עלה על משכבי אביו כמו שדרשו חז"ל, אבל מהתרגום אין ראיה לזה כנ"ל)

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי מיללער » ב' אוגוסט 05, 2019 5:36 am

סז.

אמר רב חסדא א"ר יונתן מניין לשינוי שהוא קונה וכו' איכא דאמרי אמר רב חסדא א"ר יונתן מנין לשינוי שאינו קונה שנא' והשיב את הגזילה מכל מקום

בילקוט שינוי נוסחאות שבסה"מ/רזא דשבתי מביא נוסחא אחרת אמר רב חסדא א"ר יוחנן, ולכאורה יש להצדיק נוסחא הזה שהרי לא מצינו בעוד מקום שרב חסדא (האמורא) יאמר דבר בשם רבי יונתן (התנא), ואילו להיפך מצינו כמ"פ בש"ס רב חסדא בשם רבי יוחנן.

וכאן לכאורה יש ראיה יותר חותכת, שהרי אותה מימרא עצמה (להאיכא דאמרי) נזכר לקמן בדף צד: א"ר חייא בר אבא אמר רבי יוחנן דבר תורה גזילה המשתנית חוזרת בעיניה שנאמר והשיב את הגזילה אשר גזל מכל מקום. ועוד, דאם בעל המימרא הוא רבי יונתן התנא קשה למה לא הביא אביי את דבריו בדף צג: בין הני תנאי דס"ל שינוי במקומו עומד (הגם שיש לתרץ שזה תלוי בב' הלשונות).

אולם מדברי התוס' סה: ד"ה הן ולא שינוייהם משמע שמייחסים את המימרא לרב חסדא בעצמו, ובנפרד שיטת רבי יוחנן מלקמן צד: ונראה שלא היה להם בכלל הגירסא שרב חסדא אמרה משמיה דאחר וצ"ע.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי מיללער » ה' אוגוסט 15, 2019 4:21 am

צט:

אמר לו *לעכר מוחך* פירש"י כמו מים עכורים

ובערוך ערך עכר כתב: פי' קללו כלומר יתבלבל מוחו (שפירוש מילת עכורים הוא שמעורב בה רפש) ס"א *לעכל מוחך*

סתם ולא פירוש, מה הכוונה של לעכל מוחך?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי מיללער » א' אוגוסט 18, 2019 8:09 am

קא:

ברש"י ד"ה אם מתכבסת. שבתחלה נבלעה בו יותר מרביעית והכניס הכסות לבית הבית טמא.

לכאורה המשנה מתחלת 'רביעית דם' שנבלעה וכו' היינו שרק רביעית מצומצמת נבלעה, ולמה פירוש רש"י שאם יוצא רביעית ע"י כיבוס היינו שמתחלה נבלעה בה יותר מרביעית, שזה דוחק בפי' המשנה.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אוגוסט 18, 2019 8:36 am

עיין סדרי טהרות אהלות פרק שלישי עג.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי מיללער » א' אוגוסט 18, 2019 9:03 am

תודה רבה (לא שאני מבין בדיוק את תירוצו)
קבצים מצורפים
Screenshot_20190818-020142~2.png
Screenshot_20190818-020142~2.png (234.49 KiB) נצפה 10578 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: רש"י בבא קמא קט

הודעהעל ידי מיללער » ב' ספטמבר 02, 2019 3:17 pm

שברי לוחות כתב:מעניין שבעמוד זה יש שלשה דברים יוצאים מן הכלל
כינוי תוארו של הקב"ה "השם" כמה פעמים, מה שלא זכור לי ממקום אחר
אמורא בשם רב אהרן
ומה שרש"י מביא בשם עוקר הרים

התואר 'השם' לשמו של הקב"ה מצוי בבסנהדרין במברך את השם.

בן מיכאל
הודעות: 2255
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: רש"י בבא קמא קט

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' ספטמבר 02, 2019 7:40 pm

וכן בתורה בפרשת כי תבוא.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: רש"י בבא קמא קט

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' ספטמבר 02, 2019 7:45 pm

אין שני הנידונים דומים לראיה

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי מיללער » ה' ספטמבר 05, 2019 3:41 pm

קיד:
ובנ"א שלנו בתוך ביתו יצאו ואנבורקראות של כלים על כתפיהם.

מילה הזה מוזרה היא ופירש"י אנברקראות. חבילות. ובערוך ערך ארבאות נראה שהיה לו הגירסא ארבאות, והביא מס"א הגירסא אנברקלאות (בלמ"ד ולא ברי"ש) והתאים לזה לשון הירושלמי בפרק הזהב המחליף 'אמבורקלין' (במי"ם תחת הנו"ן). ופירוש שהוא כריכות של יריעות שנקראות בל' יון אמבורוקלי"ן וכן בלע"ז (אשכנזית? צרפתית?) קורין אותי ברוקל"י ויש שקורין טורגיל"ו. עכ"ל

לא מצאתי הציון לדברי הערוך במהדורת עוז והדר, וגם לא שינוי הנוסחא בספר שנו"ס שבספר רזא דשבתי/פרנקל.

האם אפשר לבדוק בכת"י בזה, והאם יש בכתובים או בערוך השלם על דבריו של בעל הערוך?

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ספטמבר 05, 2019 4:35 pm

56823B5E-653B-4BA9-8F53-09B55849037A.png
56823B5E-653B-4BA9-8F53-09B55849037A.png (53.42 KiB) נצפה 10148 פעמים
1D5F8A8C-7453-4908-9E4A-A2BA3709BFE3.png
1D5F8A8C-7453-4908-9E4A-A2BA3709BFE3.png (53.58 KiB) נצפה 10148 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי מיללער » ה' ספטמבר 05, 2019 5:29 pm

תודה רבה הרב בעל המאור רבי שמואל דוד שליט"א

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בבא קמא קט: בכל עת ובכל שעה - עת ושעה שמות נרדפין?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' ספטמבר 17, 2019 2:58 am

כריתות כה.

מתני׳ ר״א אומר מתנדב אדם אשם תלוי בכל יום ובכל עת שירצה כו׳

ועיין הגהות הב״ח שהגיה ובכל שעה.

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: בבא קמא קט: בכל עת ובכל שעה - עת ושעה שמות נרדפין?

הודעהעל ידי תוכן » ג' ספטמבר 17, 2019 6:55 pm

עיין בהלכות הירושלמי להרמב"ם בתחילתו, אם זכרוני אינו מטעני.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: רש"י בבא קמא קט

הודעהעל ידי מיללער » ו' אוקטובר 04, 2019 11:58 pm

שברי לוחות כתב:מעניין שבעמוד זה יש שלשה דברים יוצאים מן הכלל
כינוי תוארו של הקב"ה "השם" כמה פעמים, מה שלא זכור לי ממקום אחר
אמורא בשם רב אהרן
ומה שרש"י מביא בשם עוקר הרים

במשניות שקלים פרק ו' משנה ו' הבשר לשם והעורות לכהנים.

האם זה גם בדפוסים קדומים כן, ולא הבשר לה'?

י. אברהם
הודעות: 2767
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי י. אברהם » ש' אוקטובר 05, 2019 8:33 pm

כתב יד קאופמן (נמצא באוצר)
כת''י קאופמן.PNG
כת''י קאופמן.PNG (6.51 KiB) נצפה 5439 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי מיללער » א' אוקטובר 06, 2019 3:28 am

י. אברהם כתב:כתב יד קאופמן (נמצא באוצר)
כת''י קאופמן.PNG

תודה!

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: רש"י בבא קמא קט

הודעהעל ידי מיללער » ה' אוקטובר 10, 2019 7:08 am

מיללער כתב:
שברי לוחות כתב:מעניין שבעמוד זה יש שלשה דברים יוצאים מן הכלל
כינוי תוארו של הקב"ה "השם" כמה פעמים, מה שלא זכור לי ממקום אחר

במשניות שקלים פרק ו' משנה ו' הבשר לשם והעורות לכהנים.


מענינא דיומא, המשניות במס' יומא עם ווידוי הכה"ג, אנא השם, אנא בשם וכו'

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' נובמבר 05, 2019 1:11 am

תוס' ב"ק יב.
אנא מתניתא ידענא. אע"ג דבכמה דוכתין אשכחן דכמקרקעי דמי לענין אונאה ושבועה אור"י דהכא לא איירי אלא במילי דרבנן ולגבות מיתמי ומלקוחות וסבר שעבודא לאו דאורייתא ולא גבי אלא מדרבנן ולענין פרוזבול וקנין אגב דהוי נמי מדרבנן וקרא דערים מצורות אסמכתא בעלמא היא ולקמן דקאמר להך לישנא דאמר עבדא כמקרקעי דמי למה לי עומדים בתוכה למ"ד נמי כמטלטלי דמי הוה מצי למיפרך דהא לא חשיב כמטלטלי אלא לענין מילי דרבנן אלא דבלאו הכי פריך שפיר והא דבעי למידק בפ' המוכר את הבית (ב"ב סח.) אי עבדא כמטלטלי דמי או כמקרקעי דמי ממתני' דהיו בה עבדים ובהמה כולן מכורין ומייתי לה נמי בפרק מי שמת (שם קנ.) גבי מטלטלין של פלוני לא שייכא הכא כלל דהתם בלשון בני אדם תלינן.


מהו הטעם לחילוק זה, דבמילי דאו' עבדים כקרקעות ובמילי דרבנן ה"ה כמטלטלין?

עפר לרגלם
הודעות: 187
הצטרף: א' ינואר 22, 2017 7:19 am

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי עפר לרגלם » ב' נובמבר 11, 2019 12:19 am

עושה חדשות כתב:תוס' ב"ק יב.
אנא מתניתא ידענא. אע"ג דבכמה דוכתין אשכחן דכמקרקעי דמי לענין אונאה ושבועה אור"י דהכא לא איירי אלא במילי דרבנן ולגבות מיתמי ומלקוחות וסבר שעבודא לאו דאורייתא ולא גבי אלא מדרבנן ולענין פרוזבול וקנין אגב דהוי נמי מדרבנן וקרא דערים מצורות אסמכתא בעלמא היא ולקמן דקאמר להך לישנא דאמר עבדא כמקרקעי דמי למה לי עומדים בתוכה למ"ד נמי כמטלטלי דמי הוה מצי למיפרך דהא לא חשיב כמטלטלי אלא לענין מילי דרבנן אלא דבלאו הכי פריך שפיר והא דבעי למידק בפ' המוכר את הבית (ב"ב סח.) אי עבדא כמטלטלי דמי או כמקרקעי דמי ממתני' דהיו בה עבדים ובהמה כולן מכורין ומייתי לה נמי בפרק מי שמת (שם קנ.) גבי מטלטלין של פלוני לא שייכא הכא כלל דהתם בלשון בני אדם תלינן.


מהו הטעם לחילוק זה, דבמילי דאו' עבדים כקרקעות ובמילי דרבנן ה"ה כמטלטלין?
דאורייתא נקבע לפי העיקרון, ועבד הוקש לקרקע, דרבנן זה גזירות של תיקון העולם וכיוצב וזה נקבע לפי המציאות שעבד מיטלטל.
ור' לייב כתב באופן אחר.

מגופת חבית
הודעות: 442
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

יש אומד לנזקין

הודעהעל ידי מגופת חבית » א' מאי 09, 2021 2:21 pm

ב"ק צא.
איבעיא להו יש אומד לנזקין או אין אומד לנזקין מי אמרינן לקטלא הוא דאמדינן בהכי נפקא נשמה בהכי לא נפקא נשמה אבל לנזקין כל דהו או דלמא לא שנא

ופירש''י רש"י אבל לנזקין - אין אומדין דאפי' אין חפץ זה ראוי להיזק זה חייב דזמנין דאתזק בכל דהו

ומשמע שהנידון הוא אם שייך כלל אמידה בניזקין, שהרי זמנין דאתזק בכל דהו
וכן משמע מהמשך הגמ' ''אמדוהו והיה מתנונה והולך אין נותנין לו אלא כמו שאמדוהו אמדוהו והבריא נותנין לו כל מה שאמדוהו ש"מ יש אומד לנזקין למימד גברא כמה ליקצר מיהא מכה כמה לא מקצר לא קא מבעי לן דודאי אמדינן כי קא מבעיא לן למימד חפצא אי עביד האי נזקא או לא''

והנה למסקנא אמרי' אין אומד בנזיקין, האם הכונה שאם ב''ד אומדין אותו שלא הי' ראוי ההיזק ליעשות במכה זוטא, האם הכחשה על עצם העובדה שהרי לא יתכן, או שעדיין בכלל גזיה''כ הוא שכל דאתזק בכל דהו אין המזיק אחראי עליו

לפי פשוטו
הודעות: 119
הצטרף: ד' אוגוסט 22, 2018 1:51 pm

Re: יש אומד לנזקין

הודעהעל ידי לפי פשוטו » א' מאי 09, 2021 8:30 pm

מסתבר שהדו"ד בגמ' אינו האם הנזק הוא הכחשה לאומד
אלא הנידון מצד "המעשה מזיק"
כלומר שמצד המזיק לא נעשתה פעולה שמוגדרת היזק כלפי ריבוי הנזק.

ו

מגופת חבית
הודעות: 442
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: יש אומד לנזקין

הודעהעל ידי מגופת חבית » א' מאי 09, 2021 9:28 pm

כן מסתבר [ובאמת לפי''ז יש להבין המ''ד בור משום הבל, והא איכא חבטה ודוק]
האם יש למעלתו ראיה?

עושה חדשות
הודעות: 12559
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' מאי 15, 2021 11:30 pm

נז:
נשאלתי בהא דנפלה לגינה ונחבטה משלמת מה שנהנית, מה הדין כשנפלה על מאה פירות ומחמת כך לא ניזוקה, ואם היו רק חמישים היתה ניזוקה בחבטה, והפירות הללו חציים של ראובן וחציים השני הוא של הפקר או של בעל הבהמה בעצמו. האם משלם לראובן את הכל או חצי או כלום.

HaimL
הודעות: 767
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: יש אומד לנזקין

הודעהעל ידי HaimL » ו' יוני 04, 2021 12:10 pm

מגופת חבית כתב:כן מסתבר [ובאמת לפי''ז יש להבין המ''ד בור משום הבל, והא איכא חבטה ודוק]
האם יש למעלתו ראיה?

להבלו ולא לחבטו, הוא משום דקרקע עולם אזיקתיה.

מגופת חבית
הודעות: 442
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: יש אומד לנזקין

הודעהעל ידי מגופת חבית » ו' יוני 04, 2021 2:01 pm

כונתי הי' על מציאות הדברים למה לא אמרי' שכל ההיזק הי' מן החבטה

HaimL
הודעות: 767
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: יש אומד לנזקין

הודעהעל ידי HaimL » ו' יוני 04, 2021 6:05 pm

מגופת חבית כתב:כונתי הי' על מציאות הדברים למה לא אמרי' שכל ההיזק הי' מן החבטה

כי התורה חייבה על בור ברה"ר, וע"כ לרב זה לא משום החבטה, דהא קרקע עולם אזיקתיה. אלא ע"כ הגורם לנזק הוא הבל הבור

HaimL
הודעות: 767
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

תמיהה בגמרא וברש"י ז"ל, ב"ק מ"ג:

הודעהעל ידי HaimL » א' פברואר 26, 2023 9:05 am

ב"ק מג:

ומאי שנא עבד אם עבד לא כתיב במקום תשלומין כופר אם כופר כתיב במקום תשלומין:

וברש"י: אם כופר כתיב במקום תשלומים - דסברא דלרבויי אחריני אתא לתשלומין דלגופיה לא אצטריך דהוה ליה למכתב כופר:

אם עבד לא כתיב גבי תשלומין - אלא גבי נגיחה אם עבד יגח ולגופיה אצטריך לחלק בין עבד לבן חורין:
===
וקצת תימה, דטפי מסתבר דעבד אם עבד לרבויי שלא בכוונה אתא, דקאי אנגיחה, וה"פ דקרא עבד יגח השור, בכוונה. אם עבד יגח השור, שלא בכוונה. ומה דינם של הנוגח עבד בכוונה והנוגח עבד שלא בכוונה, כסף שלושים שקלים וגו'.

ועוד תימה, דאמאי אצטריך אם עבד יגח לגופיה, לחלק בין עבד לבן חורין, דמעבד גופיה שמעינן לחלק, ולא אתא אם עבד אלא לדרשא.

HaimL
הודעות: 767
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: תמיהה בגמרא וברש"י ז"ל, ב"ק מ"ג:

הודעהעל ידי HaimL » א' פברואר 26, 2023 1:41 pm

ושמא יש לפרש ברש"י דכופר אם כופר, כיוון דע"כ לא אתא לחלק, דאכתי קאי בשור המועד שנגח ב"ח דכתיב לעיל מיניה, וה"פ דקרא כופר יושת עליו, על בעליו של הנוגח בכוונה. אם כופר יושת עליו, על בעליו של הנוגח שלא בכוונה. ואתא עבד אם עבד, לחלק בין עבד לב"ח, דבעבד פטור הנוגח שלא בכוונה. וא"ת איפכא, דעבד אם עבד אתא לרבות שלא בכוונה וכופר אם כופר אתא לחלק דב"ח שלא בכוונה יהיה פטור, ע"כ א"א לפרש כך, דאם כופר קאי אדלעיל מיניה ואם עבד אתא לחלק. אבל קשה להעמיס את כ"ז בדברי רש"י ז"ל.

HaimL
הודעות: 767
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

תמיהה ברש"י ז"ל, ב"ק מ"ד.

הודעהעל ידי HaimL » א' מרץ 05, 2023 7:38 am

מד.

בגמרא סוף מ"ג: ותחילת מ"ד.,
ועוד קל וחומר הוא ומה אדם באדם שלא עשה בו קטנים כגדולים חייב בו על הקטנים כגדולים שור באדם שעשה בו קטנים כגדולים אינו דין שחייב על הקטנים כגדולים וכו'
וברש"י ז"ל,
שור באדם שעשה בו - שור קטן ההורג כשור גדול ההורג דהא שור בן יומו קרוי שור דכתיב (ויקרא כב) שור או כשב כי יולד:
---
וקצת תימה, דאמאי נחית לפרש דשור ב"י קרוי שור, דמי סלקא דעתך דנפטור ב"י מסקילה, וא"ת אה"נ דאי לאו דשור ב"י קרוי שור היה פטור מסקילה, א"כ משמע דרחמנא קפיד אשור דווקא, ולא ילפינן מיניה לכל בהמה חיה ועוף. וא"ת דהשתא דכתב רחמנא שור כי יולד ילפינן מיניה דכל בהמה חיה ועוף אפילו בני יומן יתחייבו סקילה, א"כ בנזיקין, לרב דאמר כולם משורו למדנו, היכי ילפינן כל תקלה דלא אפקריה משור, דאיכ"ל דדווקא בדבר הנולד, כגון בהמה חיה ועוף, דיבר הכתוב. ויש לתרץ.
אבל עיקר התמיהה, דאמאי לא פירש עשה בו קטנים כגדולים, דחייב שורו של קטן סקילה, כשורו של גדול, אינו דין שיהיה חייב סקילה על הקטנים כגדולים. דהא לא כתיב שור איש בשור הנסקל, ומשמע דגם שורו של קטן חייב סקילה. וא"צ ללמוד משור או כשב או עז כי יולד וגו'

חלא בר חמרא
הודעות: 214
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » ו' אפריל 21, 2023 12:36 am

שור של קטן חייב, לא בגלל שלא כתוב שור איש, אלא מריבוי מפורש של 'שור' יתירא כדאיתא בדף מד:.
ומ"מ סקילת השור איננה עונש לבעלים אלא דין חיוב מיתה לשור עצמו מגזיה"כ, כמבואר בתשו' רשב"א סי' קי"ד יעוי"ש, ועל כן אין 'שור של קטן' מתאים לעשות ממנו ק"ו ולהשוותו לקטן שהורג, דסו"ס השור עצמו שהוא החייב מיתה, איננו קטן.
כמובן יהיו שיתווכחו..

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' נובמבר 05, 2023 3:08 am

בבא קמא דף ב:

רש״י ד״ה בעיטה - שבעטה ברגליה ושברה את הכלים ואהכי הוו תולדה דקרן דכוונתן להזיק כי קרן ואין הנאה להזיקה כי קרן ואין הזיקו מצוי תדיר והלכך הוו כי קרן ״דכל אימת דלא הועדה בב"ד ג' פעמים בכך אינה משלמת נזק שלם״

צ״ב במש״כ רש״י בסו״ד ״דכל אימת דלא הועדה״ כו׳ לכאורה מה ענין העדאה לכאן, והכי הול״ל והלכך הוו כקרן ומשלם חצי נזק ותו לא.


אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי אוהב עמו » ד' נובמבר 08, 2023 8:52 pm

ב"ק ה,א

מטמא ומדמע ומנסך, נשאלתי מא' הלומדים אמאי קרי להו אב, הא לא כתיבי בהדיא בקרא?

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' נובמבר 09, 2023 12:14 am

צריכים ללמוד רש״י….

רש״י ד: מטמא מדמע ומנסך לא כתיבי בהדיא ואפ"ה הוו אבות שבכלל נזק הן ונזק ממון כתיב בתורה

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי אוהב עמו » ה' נובמבר 09, 2023 2:22 pm

ראשית פשטות רש"י שבא לומר מקור שמטמא מדמע ומנסך משלמים ממיטב, ומקומו מוכיח עליו.
שנית, זה גופא כוונת השואל אמאי הם נחשבים לאב והרי הם בכלל נזק. ואף שבתוס' כתבו שאיצטריך כיד לומר שמשלם מיטב, א"כ שמא נאמר שמפגל שלא נמנה כאן לא ישלם ממיטב

בעיקר הדבר, האם מפגל הוא אב אלא שלא נמנה כי בקדשים לא קא מיירי או שהוא בכלל אדם המזיק? (נפק"מ לקידושי אישה)

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת בבא קמא - הערות והארות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' נובמבר 13, 2023 6:25 pm

דף י:

וצריכי דאי כתב רחמנא מכה בהמה ישלמנה משום דלא שכיחא כו׳

ועיין רש״י ד״ה מכה בהמה לא שכיחא - שיהא אדם מזיק בהמה של חבירו לפיכך לא החמיר עליו הכתוב לטרוח במכירת הנבילה

לא הבנתי, מדוע זה סיבה להקל?

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות בהא דהשיך בו את הנחש

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' נובמבר 26, 2023 4:33 am

שמואל דוד כתב:א) ר' יהודה ארס נחש בין שיניו כו' חכמים ארס נחש מעצמו מקיא. ותמוה טובא דמשמע דפליגי במציאות וזה לא יתכן.

עיין תפארת ישראל סנהדרין פרק ט


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים