מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הרב דוד שלוש זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
עני בן פחמא
הודעות: 526
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ה' אוגוסט 29, 2019 2:30 pm

באיחור של שלוש שנים, אבל מוכרחים לפתוח אשכול אודות הגאון הגדול הרב דוד שלוש זצ"ל רבה של נתניה.

בקצרה, הגאון נולד במרוקו, עלה לא"י למד בירושלים בפורת יוסף יחד עם הגאון הרב עובדיה יוסף שהיה בן גילו, לאחר מכן עבר לנתניה שם כיהן כרב ראשי לעיר במשך שנים רבות. נטמן בהר המנוחות, הספידוהו בנתניה הרב יצחק יוסף, בירושלים הרב עמאר (סיפר שהיה מתייעץ אתו בענייני הלכה) והרב דוד לאו.

ייחודיותו בעיקר בשיטת פסיקת ההלכה המשלבת גאונות עם פתיחות לסברות חדשות ודעות חדשות, בספרו חמדה גנוזה המתפרס על ג' חלקים הוא דן בשאלות כמו שמירת השבת בחלל, זמני היום בקטבים הצפוניים (והוא מציע שם דעה חדשה), אמירת הלל ביום העצמאות (שזו בלי ספק התשובה המעמיקה ביותר בנושא זה המתפלפלת בכל סוגית הגמ' לגבי אמירת הלל), עליה להר הבית (תומך ומעודד הקמת בית כנסת שם) ועוד, ספרו בני עמי שלא כ"כ נודע אודות האתיופים המצטיין גם הוא בגאונות נוראה סובב והולך על הספר שב שמעתתא, כמו כן יש לו פירוש על תהלים. אני חושב שאפשר לדמות את שיטתו הלימודית לגאון הרב שלמה פישר (שהקב"ה ישלח לו רפואה שלמה וישיבו לאיתנו הראשון).

ממנהגיו הייחודים: הוא לא אמר עלינו לשבח כי טען שסתם לקחו את זה מתפילת שמונה עשרה של ר"ה (כך שמעתי ממנו בקטנותי, אך לא בלשון זו).

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי פלוריש » ה' אוגוסט 29, 2019 11:18 pm

בהחלט היה רב מיוחד וגם לא פחד מלומד דברים שנויים במחלוקת, וכו'"ש שלא התקפל כשלחצו עליו.
יש לו פירוש מעניין על התורה בו הוא משלב הרבה לשון ומנסה להוכיח כי כל השפות מקורן בלשון הקודש.

לא הבנתי כיצד ראית שבני עמי על יוחסין הולך וסובב סביב שב שמעתתא. גם לא ראיתי כל קשר בין שיטת לימודו לשיטת הלימוד של הרב שלמה פישר (שניהם אהובים, אבל שונים לענ"ד).

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ו' אוגוסט 30, 2019 12:30 am

כבר נתחבר עליו ספר על ידי הרב יהודה אדרי שליט"א
נתניה תשע"ט
שם מאריך הרבה על דרכו בלימוד וכו'
קבצים מצורפים
זכור לדוד תשע''ט.PNG
זכור לדוד תשע''ט.PNG (46.26 KiB) נצפה 6609 פעמים

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי עקביה » ו' אוגוסט 30, 2019 12:39 am

כמדומני שיש לו פסיקה מקורית לגבי הדלקת וכיבוי חשמל ביו"ט.

שמר
הודעות: 754
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי שמר » ו' אוגוסט 30, 2019 2:38 am

עקביה כתב:כמדומני שיש לו פסיקה מקורית לגבי הדלקת וכיבוי חשמל ביו"ט.

הוא התבסס על דברי אחד הרשלאצי"ם (הרב עוזיאל כמדומני)

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי אבני גזית » ו' אוגוסט 30, 2019 8:03 am

עני בן פחמא כתב:
ממנהגיו הייחודים: הוא לא אמר עלינו לשבח כי טען שסתם לקחו את זה מתפילת שמונה עשרה של ר"ה (כך שמעתי ממנו בקטנותי, אך לא בלשון זו).



אפשר הרחבה?

אגב. מכל תולדותיו נשכח אביו הגאון רבי יוסף שלוש, ראב"ד המערביים בירושלים ואחיו הג"ר אברהם שליט"א, רבה של כפר סבא.

עני בן פחמא
הודעות: 526
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ו' אוגוסט 30, 2019 11:17 am

אבני גזית כתב:
עני בן פחמא כתב:
ממנהגיו הייחודים: הוא לא אמר עלינו לשבח כי טען שסתם לקחו את זה מתפילת שמונה עשרה של ר"ה (כך שמעתי ממנו בקטנותי, אך לא בלשון זו).



אפשר הרחבה?

אגב. מכל תולדותיו נשכח אביו הגאון רבי יוסף שלוש, ראב"ד המערביים בירושלים ואחיו הג"ר אברהם שליט"א, רבה של כפר סבא.


זה מה ששמעתי ממנו בעל פה, וכך גם שמתי לב שהוא עשה בתפילה, אני זוכר שהוא אמר על עוד כמה קטעים בתפילה שאינן חשובים (אולי הודו), והוא אמר "אבל שירת הים יש לזה מעלה גדולה, כדאי לומר את זה) (הלשון בערך).

לא כתבתי את תולדותיו אלא רק סקירה קצרה בשתי שורות.

לגבי החשמל ביו"ט- אכן פסיקה חשובה שנשמטה ממני, הוא התיר הדלקת חשמל ביו"ט ואסר את הכיבוי (לא קראתי את התשובה בחמדה גנוזה, אך גם אם הוא הסתמך על הרב עוזיאל הוא האריך שם מאוד, תשובותיו ארוכות מאוד בד"כ).

פלוריש כתב:
לא הבנתי כיצד ראית שבני עמי על יוחסין הולך וסובב סביב שב שמעתתא. גם לא ראיתי כל קשר בין שיטת לימודו לשיטת הלימוד של הרב שלמה פישר (שניהם אהובים, אבל שונים לענ"ד).

בני עמי לא הולך סביב הש"ש כמובן, אלא הספר עוסק בענייני יוחסין ומטבע הדברים מזכיר הוא פעמים רבות את הש"ש ודן בדבריו.

הקשר בינו לרב שלמה פישר לענ"ד הוא בעיקר בפסיקת ההלכה, אתה לא תשמע מהרב שטיינמן או מהרב אלישיב ואפילו לא מהרב עובדיה והרב בן ציון אבא שאול שלא צריך לומר עלינו לשבח (ובטח שלא תשמע כן מהגרח"ק), אבל תוכל לשמוע על כך מהרב שלמה פישר שגם הוא פחות מתחשב במנהג העולם ונוהג לפי הנראה לו, ופעמים רבות זו פסיקה מחודשת מן הגמ' ולא מתבססת על אחרונים, כך גם הרב שלוש, עיין למשל בסוגיית הזמנים בקטבים (מעל קו 66.5 מעלות, הולנד פינלד ודנמרק) שמחדש שיטה חדשה (לחשב לפי קו המשווה), כמובן זה ספרדי וזה אשכנזי, וממילא יש הבדלים רבים, וזה הוציא לאור שו"תים ופירושים על הנ"ך וזה הוציא ספר חידושים ודרשות אבל עדיין יש דמיון.

[ואם תרצה לדמותו לרב מזוז יש חילוק, הוא יותר מתבסס על דבר רבותיו בטוניס ובעיקר אביו והרב חוויתה הכהן, ועיקר עיסוקו בדקדוק דברי פשט הגמ' ולא בעומק העיון ובסברות כרב שלוש. אפשר לקחת מדד טוב בד"כ לאנשים כאלה אין ממשיך ותלמידים מובהקים ההולכים בדרכם כיון שדרך זו היא נחלת גאונים עולם הבקיאים בכל רזי התלמוד ויכולים להוציא ממנו דינים בקלות, ולא כל הרוצה ליטול את השם יבא ויטול, משא"כ לרב מזוז יש מאות ואולי אלפי תלמידים וממשיכים.]

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' אוגוסט 30, 2019 11:23 am

עקביה כתב:כמדומני שיש לו פסיקה מקורית לגבי הדלקת וכיבוי חשמל ביו"ט.


השונה מהפסיקה הרגילה של גדולי רבני המערב הפנימי?

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי עקביה » ו' אוגוסט 30, 2019 1:39 pm

איני יודע.

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי צביב » ו' אוגוסט 30, 2019 2:15 pm

עני בן פחמא כתב:באיחור

ייחודיותו בעיקר בשיטת פסיקת ההלכה המשלבת גאונות עם פתיחות לסברות חדשות ודעות חדשות, בספרו חמדה גנוזה המתפרס על ג' חלקים .

נדמה לי שצ''ל י''ג חלקים

עני בן פחמא
הודעות: 526
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ו' אוגוסט 30, 2019 2:15 pm

עקביה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עקביה כתב:כמדומני שיש לו פסיקה מקורית לגבי הדלקת וכיבוי חשמל ביו"ט.


השונה מהפסיקה הרגילה של גדולי רבני המערב הפנימי?

איני יודע.


למה לא קראתם את דבריי? הוא פסק שמותר להדליק מנורת חשמל ביו"ט ואסור לכבות.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' אוגוסט 30, 2019 2:17 pm

זה בדיוק מה שקראתי. כך פסק גם רבה של עיקו"ת ירושת"ו הגר"ש משאש זצ"ל, ועוד מרבני המערב הפנימי.

עובר ושב
הודעות: 2540
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי עובר ושב » ו' אוגוסט 30, 2019 4:38 pm

הגר"ש משאש לא התיר בשופי אלא בשעת הדחק.

גם הגר"ע יוסף כתב שהמיקל אין למחות בידו בחוזקה.

הפסיקה המקובלת במרוקו היא להתיר הדלקה, וכך נהגו, והטעם פשוט, אלא שהיו שהתירו גם כיבוי ובזה איני חושב שנהגו.

זאב ערבות
הודעות: 8536
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי זאב ערבות » ה' אפריל 22, 2021 6:29 am

ראו בהודעה הזו viewtopic.php?f=7&t=50434#p704344 ובהודעות הבאות אחריה בענין סבו ר' דוד

אשי ישראל
הודעות: 925
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי אשי ישראל » ג' נובמבר 02, 2021 2:06 pm

עיינתי כעת בספרו על מגילת אסתר.
עוסק הרבה בדחיית דעות החוקרים, ומתייחס לכתובות ייב וכדו'.
יחודי מאוד.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' נובמבר 02, 2021 2:17 pm

אשי ישראל כתב:עיינתי כעת בספרו על מגילת אסתר.
עוסק הרבה בדחיית דעות החוקרים, ומתייחס לכתובות ייב וכדו'.
יחודי מאוד.

מה שם הספר?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' נובמבר 02, 2021 2:19 pm

תם מה הוא אומר כתב:כבר נתחבר עליו ספר על ידי הרב יהודה אדרי שליט"א
נתניה תשע"ט
שם מאריך הרבה על דרכו בלימוד וכו'

נכנס לעדכון הבעל"ט. יחד עם כמה ספרים שלו (וכמדומה שעוד ספר עליו, שכחתי את שמו)

אשי ישראל
הודעות: 925
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי אשי ישראל » ג' נובמבר 02, 2021 2:53 pm

איש_ספר כתב:
אשי ישראל כתב:עיינתי כעת בספרו על מגילת אסתר.
עוסק הרבה בדחיית דעות החוקרים, ומתייחס לכתובות ייב וכדו'.
יחודי מאוד.

מה שם הספר?


אילת השחר. נמצא באוצר

עץ הזית
הודעות: 477
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי עץ הזית » ד' נובמבר 03, 2021 3:51 pm

עני בן פחמא כתב:ממנהגיו הייחודים: הוא לא אמר עלינו לשבח כי טען שסתם לקחו את זה מתפילת שמונה עשרה של ר"ה (כך שמעתי ממנו בקטנותי, אך לא בלשון זו).

אתה בטוח שהוא לא אמר "עלינו לשבח" כלל, או שייתכן שרק מ"על כן נקוה לך" ואילך הוא לא אמר?

עני בן פחמא כתב:לגבי החשמל ביו"ט- אכן פסיקה חשובה שנשמטה ממני, הוא התיר הדלקת חשמל ביו"ט ואסר את הכיבוי (לא קראתי את התשובה בחמדה גנוזה, אך גם אם הוא הסתמך על הרב עוזיאל הוא האריך שם מאוד, תשובותיו ארוכות מאוד בד"כ).

כמדומני שהוא התיר גם לכבות, אלא שבנו שיבלחט"א מתיר להדליק ולא לכבות.

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי גביר » ד' נובמבר 03, 2021 4:27 pm

א. הרב שמחה שסיפר לי פעם שראה גם בארץ ישראל חכמים ספרדיים שהדליקו חשמל ביו"ט.

ב. במנהג רומי אומרים עלינו לשבח רק בשחרית וערבית, ואולי הטעם לכך הוא שבהן קוראים ק"ש ומקבלים עומ"ש ועלינו לשבח שייך לזה דווקא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 03, 2021 6:19 pm

גביר כתב:א. הרב שמחה שסיפר לי פעם שראה גם בארץ ישראל חכמים ספרדיים שהדליקו חשמל ביו"ט.

ב. במנהג רומי אומרים עלינו לשבח רק בשחרית וערבית, ואולי הטעם לכך הוא שבהן קוראים ק"ש ומקבלים עומ"ש ועלינו לשבח שייך לזה דווקא.


א. יעויין במש"כ הגר"ש משאש זצ"ל, רבה של ירושלים עיקת"ו תובב"א. במכתבו לרה"ג משה הררי שליט"א (פורסם ביותר מאחד מחלקי מקראי קודש שלו).
ב. כך גם מנהג אשכנז ופולין הישן, ולמיטב ידיעתי גם של חלק מבני תימן.

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי פרנצויז » ד' נובמבר 03, 2021 8:22 pm

פלוריש כתב:בהחלט היה רב מיוחד וגם לא פחד מלומד דברים שנויים במחלוקת

ראה באשכול אחר שכתבו עליו שהיה בר פלוגתא חריף להרב עובדיה
viewtopic.php?f=17&t=42864&p=502493&hilit=#p502493
עובר ושב כתב:אציין כי הרב שלוש היה בר פלוגתא חריף לרב עובדיה, ... בספריו "חמדה גנוזה" הוא התווכח עמו בחריפות על מה שרצה לשנות את מנהגי בני מרוקו. בשו"ת חמדה גנוזה (ח"א סי' כג, ס"ק ס"א) הוא אף כתב שת"ח יכול לחלוק על השו"ע, וזהו קו אדום עבור הגר"ע יוסף (ראה ערך הרב יצחק ברדא).

ובכלל יש רושם שלא היה שייך למיינסטרים של הפוסקים המוכרים, והיה עצמאי לגמרי, ופסקיו לא היו מקובלים.
וכמדומה שראיתי פעם שהתבטאו על ספרו חמדה גנוזה, ששמו ראוי לו ...
האם ידוע מי אמר עליו את זה?

עובר ושב
הודעות: 2540
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' נובמבר 03, 2021 8:41 pm

הוא בעיקר השתדל לחזק את מנהג מרוקו, שזהו "פסק מקובל" לחלוטין.

או שלשיטתך החולק על הרב עובדיה הוא אינו במיינסטרים?

יתכבד כבודו ויביא פסקים עצמאיים (מה שמלמד על גדלות, ולא להיפך) ולא מקובלים, לפני שיפזר כאן משפטים שיש בהם משום ביזוי ת"ח וגאון כזה.

פרנקל תאומים
הודעות: 4426
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' נובמבר 03, 2021 8:51 pm

בברכה המשולשת כתב:
גביר כתב:ב. במנהג רומי אומרים עלינו לשבח רק בשחרית וערבית, ואולי הטעם לכך הוא שבהן קוראים ק"ש ומקבלים עומ"ש ועלינו לשבח שייך לזה דווקא.

ב. כך גם מנהג אשכנז ופולין הישן, ולמיטב ידיעתי גם של חלק מבני תימן.

כמדומה שהטעם לכך הוא מפני שהיו מסמיכים את תפילת ערבית לתפילת מנחה.

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי פרנצויז » ד' נובמבר 03, 2021 10:11 pm

עובר ושב כתב:הוא בעיקר השתדל לחזק את מנהג מרוקו, שזהו "פסק מקובל" לחלוטין.
או שלשיטתך החולק על הרב עובדיה הוא אינו במיינסטרים?
יתכבד כבודו ויביא פסקים עצמאיים (מה שמלמד על גדלות, ולא להיפך) ולא מקובלים, לפני שיפזר כאן משפטים שיש בהם משום ביזוי ת"ח וגאון כזה.

לחזק מנהגים זה דבר חיובי מאוד.
לבטל מנהגים, זה כבר משהו אחר.
[לדוגמה, לא נראה שביטול אמירת עלינו לשבח מקורו ממנהג מרוקו].

עובר ושב
הודעות: 2540
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי עובר ושב » ד' נובמבר 03, 2021 10:21 pm

בכל האשכול הזה עדיין לא ראיתי דבר ברור על "עלינו לשבח". ודיברתי באופן כללי, על רוב הפסקים שבאו לחזק המנהג.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 03, 2021 10:47 pm

פרנקל תאומים כתב:
בברכה המשולשת כתב:
גביר כתב:ב. במנהג רומי אומרים עלינו לשבח רק בשחרית וערבית, ואולי הטעם לכך הוא שבהן קוראים ק"ש ומקבלים עומ"ש ועלינו לשבח שייך לזה דווקא.

ב. כך גם מנהג אשכנז ופולין הישן, ולמיטב ידיעתי גם של חלק מבני תימן.

כמדומה שהטעם לכך הוא מפני שהיו מסמיכים את תפילת ערבית לתפילת מנחה.


יעויין בסידור אזור אליהו שאכן כך כתבו
למיטב זכרוני הגר"י רצאבי שליט"א כותב טעם אחר

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' נובמבר 04, 2021 12:16 am

היה מקורב טובא לרב קוק זצ"ל. ואכמ"ל מה ששמענו בזה מרבי יצחק יוסף שליט"א.

בן אליהו
הודעות: 1015
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי בן אליהו » ה' נובמבר 04, 2021 8:08 am

מנהג יהודי מרוקו לומר עלינו לשבח רק עד מתחת אין עוד.
אך היום נשתקע מנהג זה לחלוטין

פרנצויז
הודעות: 1655
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי פרנצויז » ה' נובמבר 04, 2021 10:18 am

עובר ושב כתב:או שלשיטתך החולק על הרב עובדיה הוא אינו במיינסטרים?

יש להזהר לא להחליף בין הנושאים.
גדולי האחרונים הספרדים פסקו והנהיגו הרבה הלכות כפי הפוסקים שחלקו על מרן הבית יוסף בשלחן ערוך. והרב עובדיה חלק עליהם וסבר שצריך לפסוק כמרן השלחן ערוך. ובנקודה הזו רבים וטובים מרבני הספרדים מעדיפים ללכת בדרכי גדולי האחרונים ולא בדרכו של הרב עובדיה.
אבל שני הצדדים מסכימים שת"ח בימינו לא יכול לחלוק מדעת עצמו על מרן השולחן ערוך.
ומי שאומר שת"ח בימינו יכול לחלוק על השולחן ערוך, אין דעתו מקובלת.
[ראה לעיל שהובא שבשו"ת חמדה גנוזה (ח"א סי' כג, ס"ק ס"א) הוא אף כתב שת"ח יכול לחלוק על השו"ע].

עובר ושב
הודעות: 2540
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי עובר ושב » ה' נובמבר 04, 2021 10:32 am

בזה אני מסכים, אבל אתה צריך להביא כמה הלכות בהן חלק הרב שלוש על השו"ע, כדי להתחיל לדון אודותיו.

לדוגמא, הרב ברדא מאשקלון מפורסם בכך שפוסק הלכות נגד השו"ע וכדעת איזה ראשון שמצא חן בעיניו, ולכן כולם יצאו נגדו.

אשי ישראל
הודעות: 925
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי אשי ישראל » ה' נובמבר 04, 2021 2:09 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:היה מקורב טובא לרב קוק זצ"ל. ואכמ"ל מה ששמענו בזה מרבי יצחק יוסף שליט"א.


אדרבא, נשמח לשמוע

עובר ושב
הודעות: 2540
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי עובר ושב » ה' נובמבר 04, 2021 3:13 pm

הלה ידוע בשמועותיו שהקשר שלהן למציאות הוא קלוש מאוד, וכבר ציין כמה מהן בפורום זה. ולפי השמות שהזכיר, כנראה יש בפיו הוצאת שם רע וביזוי גדולי ישראל.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4658
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' נובמבר 04, 2021 4:56 pm

עובר ושב כתב:הלה ידוע בשמועותיו שהקשר שלהן למציאות הוא קלוש מאוד, וכבר ציין כמה מהן בפורום זה. ולפי השמות שהזכיר, כנראה יש בפיו הוצאת שם רע וביזוי גדולי ישראל.

תודה רבה.

אשי ישראל
הודעות: 925
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי אשי ישראל » ה' נובמבר 04, 2021 9:32 pm

אשי ישראל כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:היה מקורב טובא לרב קוק זצ"ל. ואכמ"ל מה ששמענו בזה מרבי יצחק יוסף שליט"א.


אדרבא, נשמח לשמוע


ואם אתה חושב שזה לא המקום, אז אשמח לשמוע בהודעה פרטית

אשי ישראל
הודעות: 925
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי אשי ישראל » ה' נובמבר 04, 2021 9:47 pm

אם אני מבין נכון אז משפחתו גדושה רבנים וגדולי עולם:

אביו - הרב יוסף שלוש, ראב"ד עדת המערבים בירושלים.

חמיו - הג"ר מאיר ועקנין, רבה של טבריה.

אחיו - הרב אברהם שלוש, רבה של כפר סבא.

אחותו - הרבנית אביגיל עזראן (אשת הרב ניסים), אמה של הרבנית צביה אליהו [אשת הג"ר מרדכי אליהו]

מחותנו [שגם נשוי לנכדת הגר"מ ועקנין] - הג"ר חיים דוד הלוי

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי אבני גזית » ד' נובמבר 10, 2021 10:12 pm

גם בנו הג"ר יוסף מפ"ת הוא ת"ח גדול.

עני בן פחמא
הודעות: 526
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ו' נובמבר 12, 2021 1:14 am

לגבי עלינו לשבח:
אמנם הייתי קטן ואין מביאים ראייה מן הקטן, אך בכל זאת אכתוב, זכורני בבית פרטי שם נערכה אזכרה, הרב הוזמן, ולאחר תפילת מנחה היה נראה לי שהתיישב מיד לאחר הקדיש ולא היה נראה שאומר עלינו לשבח, ולאחר מנחה מסר שיעור כחצי שעה, שם דיבר בחיבה יתירה על סידור רס"ג ששם ה' שם עם שלושה יודי"ן ולא שניים כמקובל בסידורים הישנים (כיום יש שם הוי"ה) וביאר שזה כנגד 26 של שם ה' ועוד 4 עם הכולל, דיבר על כל ההיתרים בהערמה מכירת חמץ היתר מכירה שהכל לא טוב, שאלוהו על היתר עיסקא ואמר שגם זה לא, וכן דיבר על כמה קטעים בתפילה שהוסיפו אותם ולא צריך אותם (הלשון בערך לגמרי) אינני זוכר דברים נוספים שאמר שא"צ לומר, אבל אמר 'שירת הים זה טוב' (שוב, הלשון בערך), ואז דיבר על עלינו לשבח, "זה לקחו קטע מהתפילה בר"ה ושמו אותו בתפילה", "לא צריך לומר". עד כאן הידוע לי.

אגב, אציין שיש לו פסק שהוא ממש טעות (ח"ג סי' א) לענין בשר שלא שהה ג' ימים שאף שהגאונים אסרוהו מ"מ אין אלו גאוני ספרד אלא חכמי אשכנז שכונו כך, ומקור האיסור בראבי"ה ולא הוזכר ברמב"ם ובפוסקים הספרדים, ולכן מותר למלוח בשר שלא שהה ג"י נגד פסק השו"ע וכל האחרונים.
וזה תמוה, מלבד מה שלא משמע שהגאונים הם אשכנזים אלא משמע גאוני ספרד הקדומים, עיין ברא"ש, וכן הפסק הובא בריב"ש כמנהג ברצלונא, וכן האחרונים הודו למרן ולא כתבו שהמנהג לא כך, ומה שהרמב"ם לא הזכיר דין זה הוא פשוט שלרמב"ם מהלך אחר במליחה שצריך חליטה ומליחה היא רק לשכבה החיצונית, ואכמ"ל.

גנוזה
הודעות: 10
הצטרף: א' פברואר 07, 2021 3:41 am

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי גנוזה » ב' נובמבר 15, 2021 3:44 am

בענין עלינו לשבח, זכור לי שכן היה נוהג לומר, אך רק את חציה הראשון. וכך נוהגים בבית הכנסת שלו עד היום. איני יודע הסיבה לכך.
מה ששמעתם ממנו שאין צורך לומר כלל עלינו לשבח, או קטעים אחרים ומאוחרים מן התפילה, אכן מתאים לדבריו ולדרכו. לשיטתו, כל דבר שאינו מוזכר בתלמוד אין חיוב לקיימו. כך לגבי הלכות שאינם מוזכרים בגמ' (וכפי שהדגמת מדין בשר שלא שהה ג' ימים), וכך לגבי קטעי תפילה. לכן פעל בזמנו לתקן סידור תפילה מקוצר, שכולל את הקטעים שחייבים לומר על פי דין התלמוד, לבעלי בתים הממהרים לעבודה.

אעתיק כאן דברים שכתב בפירושו לסידור בענין מקורה של ברכת עלינו לשבח, ובסופה על המנהג לאומרה לאחר התפילה, ומזה תתבאר שיטתו:

מי תקן עלינו לשבח

כל בו (דף ט) כתב: שמעתי שיהושע תקנו בשעה שכבש יריחו, וחתם בו שם קטנותו למפרע: ע- עלינו, ש - שלא שם, ו- ואנו כורעים, ה- הוא, ע״כ, שמועה זו אין לה יסוד, וחתימה זו אין בה טעם, גם אין בשבח זה רמז כלשהו, המייחס אותו ליהושע, או לא"י, אפי' בהלכה אמרו אם הלכה (למשה מסיני) נקבל, ואם לדין יש תשובה (יבמות עו:), זאת ועוד:

יהושע היה לוחם ולא משורר, כתב ספרו על כבוש הארץ וחלוקתה לי״ב שבטים, ושמונה פסוקים אחרונים שבתורה, (בבא בתרא טו), דבריו שנאמרו ביום תת ה׳ את האמורי לפני בני ישראל, היו בקצור נמרץ: שמש בגבעון דם, וירח בעמק אילון.

הפעל שבח שבו מתחילה תפלה זו לא נזכר בתורה, הראשון שהביע את הפעל שבח, היה דוד: שבחי ירושלם את ה', (תהלים קמז), שבחוהו כל האומים (קיז), דור לדור ישבח מעשיך (קמה), שפתי ישבחונך (סג) להשתבח בתהלתך (קו). השם שבח כולל כל שם שענינו שמחה, הלל, שיר, תפלה, דבר שכלי, וכר, שבח ענינו רוממות, והפוכו שפל, בשוא גליו אתה תשבחם, (תהלים פט, י).

זאת ועוד מסתבר ששני הקטעים עלינו לשבח, ועל כן נקוה לך, שכל אחד מהם פותח ומסיים באותיות עד, נכתבו בזמן אחד, עלינו לשבח: על העבר, על כן נקוה לך: על העתיד, כפילות המשפטים בשני הקטעים במלים שונות, כגון: שלא עשנו... ולא שמנו, ועוד, להעביר גלולים מן הארץ, והאלילים כרות יכרתון, ועוד, אף היא סיוע לכך ששני הקטעים מחברם אחד.

נראה לי, שאנשי כנסת הגדולה שנתכנסו אחרי נפילת מלך בבל, שעשה צלם זהב שכל העולם ישתחוה לו, (ראה חלום נבוכדנצר ופתרונו ע״י דניאל ב-ג) ואחרי נס פורים על ידי מרדכי ואסתר, ותקנו לישראל כל התפלות ותקנות אחרות, תקנו לומר שבח זה במוסף ראש השנה וכפור, שחלקו הראשון הוא: עלינו לשבח לאדון הכל, שלא עשנו כגויי הארץ עובדי האלילים, וששם חלקנו להשתחוות לו בלבד, שהוא מלך מלכי המלכים, וחלקו השני, הוא תפלה שכל יושבי תבל יכירו וידעו כי הוא האלהים, ויקבלו כולם עול מלכותו, ככתוב בתורה ה׳ ימלוך לעולם ועד, בזמנם שהיו כל הגויים עובדי אלילים, לרוב חשיבותו של פסוק זה שבו סיים משה את שירת הים, קבעוהו חז״ל להיות גם לראש עשרה פסוקי מלכיות שתקנו בתפלת מוסף.

ראיה לכך: מלך בבל נקרא מלך מלכים (יחזקאל כו, ז) דניאל מכנה אותו: מלך מלכיא, אנשי כנה״ג שדניאל היה אחד מהם, ושהיו בפרס אחרי נפילת נבוכדנצר מלך המלכים, נתנו תאר להקב״ה: מלך מלכי המלכים, גם השמוש בפעל: יקר יתנו מעין הכתוב במגלת אסתר (א) יתנו יקר לבעליהן.

תפלה זו כתבה רב סעדיה גאון בסדורו במוסף ראש השנה, ויום כפור, ואבודרהם כתב עלינו לשבח, ועל כן נקוה לך, במוסף ראש השנה: וכתב עלינו לשבח במוסף כפור, ולא כתב: על כן נקוה לך, נראה שקצר וסמך על מה שכתב בראש השנה, אף אחד מהראשונים גם אבודרהם לא כתב לומר תפלת עלינו לשבח בכל יום אחר התפלה.

כתב רב משה גאון יחיד דמצלי בר"ה בלחישה, אי גמר עלינו לשבח, לימא, ואי לא לימא מלוך ואוחילה, וכתב הטור: נראה מתוכו, שאין ליחיד לאומרו אפילו במוסף דראש השנה, שהוא רשות.

ע"כ דבריו. דבריו בסוף עומדים קצת בסתירה למנהגו כפי הזכור לי לומר רק עד "על כן". ואיני יודע ביאור הענין.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הרב דוד שלוש זצ"ל

הודעהעל ידי לייטנר » ו' דצמבר 03, 2021 1:32 pm

אשי ישראל כתב:אם אני מבין נכון אז משפחתו גדושה רבנים וגדולי עולם:
אחיו - הרב אברהם שלוש, רבה של כפר סבא.

ברוך דיין האמת
נלב"ע.
נקבר היום (יום שישי) בהר המנוחות בירושלים.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 110 אורחים