אורח חדש כתב:כבוד הרבנים אמרי שפר, תוכן, אראל, ושאר החברים החשובים שמנסים כאן בכל יום - ללא הצלחה - ללמד עם הגאון הגדול והבקי הנפלא הרב בעל אחריות את הא' ב' והדברים הפשוטים בסדר גידול וטיפוח עופות בהמאה ושישים שנים אחרונות:
ראיתי את כל השקו''ט ביניכם ולענ''ד חבל על כל טיפת דיו שנכתב בזה ומופנה אליו, כי הוא מתעקש באופן נפלא וטורח כדי שלא להבין,
אבל כמדומני שנקודה חשובה לא מצאתי אף בדבריכם, והוא ששום אחד מהרבנים שהוא מונה כאן לא ראו ''צורת העוף הלעגהארען בכלל'', ורק העורך ערך שאלה והתחיל לכתוב עליו בירור הלכה והעיר מדברי הערוגה''ב וע''ז העירו הרבנים האחרים בהמחברות הבאים כדרכה של תורה אם גדלות וקטנות מיקרי שינוי או לא.
וטעות העורך בעצמו נמשך, או כמו שכבר נזכר לעיל שבישוב איקלאד כבר נתרגל להעופות החדשים שהיו יותר גדולים מהעופות הישנים,
ולענ''ד נראה שטעותו היה נמשך מכך שלא היה בקי בהמציאות שהגוים טרחו ועשו וביררו כמה וכמה סוגי ברידס (breed בלע''ז) מהעופות הישנים, ושם לעגהארען אינו מין חדש אלא זן שהגוים ביררו ושיבחו מיניה וביה, וכמו שהסביר והרחיב באריכות עורך ירחון תל תלפיות (שג''כ טעה בתחילה בזה) אל הגאון בעל התעוררות תשובה את טעותו בענין כזה עיי''ש ותמצא נחת
ושוב עוה''פ נא ונא להפסיק הוויכוח עם מי שאין לו אחריות וכשם שמצוה לומר דבר הנשמע וכו'. וד''ב.
מש"כ הרב אורח חדש
ששום אחד מהרבנים שהוא מונה כאן לא ראו ''צורת העוף הלעגהארען בכלל'', ורק העורך ערך שאלה והתחיל לכתוב עליו בירור הלכה והעיר מדברי הערוגה''ב וע''ז העירו הרבנים האחרים בהמחברות הבאים כדרכה של תורה אם גדלות וקטנות מיקרי שינוי או לא
הנה הרב מאיקלאד ור"מ דעש, בוודאי ראה העוף כמבואר בפירוש מדבריו, ויתכם דגם שאר הרבנים הרב דומ"ץ סאטמאר, והרב מערדאד ומלפנים אב"ד ניגרעשט, ראו העוף הלעגהארן, ואיך שיהי' אם ראו או לא ראו, מ"מ ברור שלא הי' בנמצא עד אז באייראפא עוף הלעגהארן, דאם הי' להם העוף הזה עם השינויים שהזכיר הרב מאיקלאד ור"מ דעש, הי' להם לענות דאנו ראינו התרנגול הזה אצלינו, ועל כרחך שהסכימו שהוא עוף חדש לגמרי שלא הי' באייראפא בכלל עד בערך שנת תרפ"ז-תרצ"ג, והי' לה כמה שינויים מהעוף שהי' רגילין בה באותן המקומות, והחליטו כולם שאין לנו מסורה עליה.
ומש"כ
וכמו שהסביר והרחיב באריכות עורך ירחון תל תלפיות (שג''כ טעה בתחילה בזה) אל הגאון בעל התעוררות תשובה את טעותו בענין כזה עיי''ש ותמצא נחת
הבאתי כבר דהגאון בעל התעוררות תשובה אב"ד ערלוי, לא קיבל המצאה וחידוש זה מאת העורך תל תלפיות, והכריע לאסור העוף החדש הלעגהארן, אף שראה סברא זו בדברי העורך תל תלפיות, וכתב אליו שראה דבריו ולא נתקבל סברתו אצלו, וכיון שאין לנו עליה מסורה החליט לאסרו.
(ומש"כ אורח חדש מי שאין לו אחריות, לא הבנתי דבריך).