א גאליציאנער כתב:לגבי מנהגי שמחת תורה השנה ראיתי כמה דברים חדשים אשר אשמח אם אי מי יוכל להעי"ר אוזן כלימודים באיזהו מקומן, ויתברך מן השמים.
1. מנהג מענין, שהכהנים נושאים את כפיהם בשמחת תורה במוסף, אף על פי שעד כמה שידוע לי אין נהוג כך, וכמובן שאומרים 'ותערב' [אולי משום שהרב\אדמו"ר באותו המקום אינו מקדש בהפסקה בין ההקפות לקריה"ת?].
2. מנהג "פארקערטע הגבהה" - הגבהה הפוכה, במקומות מסויימים נהגו לעשות כך ואף לרקוד ולשיר תוך כדי, במקומות מסויימים לא רוקדים רק מגביהים הפוך, ויש כאלה שלא נהגו כך כלל, איה מקור המנהג, ומהו הטעם לצורותיו.
3.הושענא רבא - חביטת הערבה לפני קדיש?
4. נטילת ההושענות אימתי?
5. הסרת טבעות הלולב אימתי [לפני הלל או לפני ההושענות] והאם זה כולל את טבעת\קישרי ההדסים והערבות.
6. נענוע וכסכוס הלולב והמינים בשעת אמירת ההושענות.
מי שיוכל להאיר אודנו למפרע בכל ברכה נכונה.
בברכת "א געזונטער ווינטער" - חורף בריא, וימלא השם כל משאלות עמו לטובה ממה שבקשו בחודש קדוש זה.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער
שמואל שלומוביץ כתב:פעם ראיתי מי שכתב שבמקור (בנוסח אשכנז) סדר ההושענות הוא שבע הושענות על הלולב בהקפה, ואח"כ שבע הושענות על הערבה, ונוטלים הערבות מיד אחר ההקפות.
אבל לא בדקתי במקורות.
המנהג כמהרי"ל שנוטלים הערבה לפני תתננו, ולפי האר"י רק אחר תתקבל.
בברכה המשולשת כתב:שמואל שלומוביץ כתב:פעם ראיתי מי שכתב שבמקור (בנוסח אשכנז) סדר ההושענות הוא שבע הושענות על הלולב בהקפה, ואח"כ שבע הושענות על הערבה, ונוטלים הערבות מיד אחר ההקפות.
אבל לא בדקתי במקורות.
המנהג כמהרי"ל שנוטלים הערבה לפני תתננו, ולפי האר"י רק אחר תתקבל.
באזור אליהו איתא שאחרי שבע הושענות עם ארבעת המינים נוטלים את הערבות ואומרים עמן שבעה פיוטים (החל מתתננו)
א גאליציאנער כתב:לגבי מנהגי שמחת תורה השנה ראיתי כמה דברים חדשים אשר אשמח אם אי מי יוכל להעי"ר אוזן כלימודים באיזהו מקומן, ויתברך מן השמים.
1. מנהג מענין, שהכהנים נושאים את כפיהם בשמחת תורה במוסף, אף על פי שעד כמה שידוע לי אין נהוג כך, וכמובן שאומרים 'ותערב' [אולי משום שהרב\אדמו"ר באותו המקום אינו מקדש בהפסקה בין ההקפות לקריה"ת?].
2. מנהג "פארקערטע הגבהה" - הגבהה הפוכה, במקומות מסויימים נהגו לעשות כך ואף לרקוד ולשיר תוך כדי, במקומות מסויימים לא רוקדים רק מגביהים הפוך, ויש כאלה שלא נהגו כך כלל, איה מקור המנהג, ומהו הטעם לצורותיו.
3.הושענא רבא - חביטת הערבה לפני קדיש?
4. נטילת ההושענות אימתי?
5. הסרת טבעות הלולב אימתי [לפני הלל או לפני ההושענות] והאם זה כולל את טבעת\קישרי ההדסים והערבות.
6. נענוע וכסכוס הלולב והמינים בשעת אמירת ההושענות.
מי שיוכל להאיר אודנו למפרע בכל ברכה נכונה.
בברכת "א געזונטער ווינטער" - חורף בריא, וימלא השם כל משאלות עמו לטובה ממה שבקשו בחודש קדוש זה.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער
דרומי כתב:האם יש חילוקי מנהגים לגבי ההפטרות של שמיני עצרת ושמחת תורה?
בין אשכנזים לספרדים וכדומה
אשמח לכל מידע בזה
עתניאל בן קנז כתב:א גאליציאנער כתב:לגבי מנהגי שמחת תורה השנה ראיתי כמה דברים חדשים אשר אשמח אם אי מי יוכל להעי"ר אוזן כלימודים באיזהו מקומן, ויתברך מן השמים.
1. מנהג מענין, שהכהנים נושאים את כפיהם בשמחת תורה במוסף, אף על פי שעד כמה שידוע לי אין נהוג כך, וכמובן שאומרים 'ותערב' [אולי משום שהרב\אדמו"ר באותו המקום אינו מקדש בהפסקה בין ההקפות לקריה"ת?].
2. מנהג "פארקערטע הגבהה" - הגבהה הפוכה, במקומות מסויימים נהגו לעשות כך ואף לרקוד ולשיר תוך כדי, במקומות מסויימים לא רוקדים רק מגביהים הפוך, ויש כאלה שלא נהגו כך כלל, איה מקור המנהג, ומהו הטעם לצורותיו.
3.הושענא רבא - חביטת הערבה לפני קדיש?
4. נטילת ההושענות אימתי?
5. הסרת טבעות הלולב אימתי [לפני הלל או לפני ההושענות] והאם זה כולל את טבעת\קישרי ההדסים והערבות.
6. נענוע וכסכוס הלולב והמינים בשעת אמירת ההושענות.
מי שיוכל להאיר אודנו למפרע בכל ברכה נכונה.
בברכת "א געזונטער ווינטער" - חורף בריא, וימלא השם כל משאלות עמו לטובה ממה שבקשו בחודש קדוש זה.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער
1. אדרבה, המנהג שאין נושאים כפיהם במוסף צריך מקור. נכון זה מוזכר באחרונים, ומטעם שהבאת. אבל לא מובא בשו"ע ונו"כ הראשיים. ולכן אין לתמוה על מי שלא נהג כן.
2. מובא באשל אברהם בוטשאטש ועוד, (כמנהג שמקובל, לא שהוא חידש זאת), ויתכן שבעוד מקורות.
3. מצד הדין מה ענין חביטה לקדיש?
4. ראה בטוש"ע ונו"כ אריכות מחלוקת בדבר. האם נוטלים עם הלולב, או רק לאחר שסיימו עם הלולב. כדאי לעין במקורות.
על פי השל"ה נוטלים בתענה אמונים, ולאר"י רק לאחר גמר כל סדר ההושענות.
5. מנהג העולם לפני הלל. אם כי בטור משמע שכל יום השביעי אין אוגדים הלולב. / רק איגוד הלולב (הנלמד מ'כפות'), ולא איגוד המינים.
6. מובא ברמ"א אודות הלולב.
[מכיון שרוב שאלותך, מובאות בשו"ע ונו"כ ולאו דוקא בספרי המנהגים האחרונים, מומלץ לעיין במקור...].
בני ברקי כתב:0א גאליציאנער כתב:לגבי מנהגי שמחת תורה השנה ראיתי כמה דברים חדשים אשר אשמח אם אי מי יוכל להעי"ר אוזן כלימודים באיזהו מקומן, ויתברך מן השמים.
1. מנהג מענין, שהכהנים נושאים את כפיהם בשמחת תורה במוסף, אף על פי שעד כמה שידוע לי אין נהוג כך, וכמובן שאומרים 'ותערב' [אולי משום שהרב\אדמו"ר באותו המקום אינו מקדש בהפסקה בין ההקפות לקריה"ת?].
2. מנהג "פארקערטע הגבהה" - הגבהה הפוכה, במקומות מסויימים נהגו לעשות כך ואף לרקוד ולשיר תוך כדי, במקומות מסויימים לא רוקדים רק מגביהים הפוך, ויש כאלה שלא נהגו כך כלל, איה מקור המנהג, ומהו הטעם לצורותיו.
3.הושענא רבא - חביטת הערבה לפני קדיש?
4. נטילת ההושענות אימתי?
5. הסרת טבעות הלולב אימתי [לפני הלל או לפני ההושענות] והאם זה כולל את טבעת\קישרי ההדסים והערבות.
6. נענוע וכסכוס הלולב והמינים בשעת אמירת ההושענות.
מי שיוכל להאיר אודנו למפרע בכל ברכה נכונה.
בברכת "א געזונטער ווינטער" - חורף בריא, וימלא השם כל משאלות עמו לטובה ממה שבקשו בחודש קדוש זה.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער
1. אם הכהנים לא שתו משקה משכר מה הבעיה שיעלו לדוכן? ואם עולים לדוכן כמובן שאומרים ותערב כמו בכל יו"ט.
אמנם יש קהילות בחו"ל שכהנים עולים לדוכן בשמח"ת בשחרית ולא במוסף.
3. מדוע לחבוט אחרי קדיש?? התפילה הסתיימה... הסברא נותנת לחבוט לפני קדיש (אצל החסידים חובטים באמצע קדיש לפני "תתקבל".)
א גאליציאנער כתב: ובהיות מנהג ישראל לעשות קידוש קודם מוסף בשמחת תורה
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:בתור גאליציאנער מסתמא יודע כבוד תורתו הרמה (הדגשה במקור) את הסיפור הבעלזאי במי שחיפש מקור לאיזה הנהגה דמתקרי 'מנהג' (זלזול לא במקור) וכאשר לא מצאו אמרו ' אכן לזאת ייקרא מנהג ישראל, שאין לה שום מקור. וזכות גדול הוא לקיימה, שהוא מנהג טהור'.
מסתמא מטעם זה רצה כת"ה לחפש מקור, כדי שעל ידו יוכל לקיים המנהגים בהידור.
א גאליציאנער כתב:לגבי מנהגי שמחת תורה השנה ראיתי כמה דברים חדשים אשר אשמח אם אי מי יוכל להעי"ר אוזן כלימודים באיזהו מקומן, ויתברך מן השמים.
2. מנהג "פארקערטע הגבהה" - הגבהה הפוכה, במקומות מסויימים נהגו לעשות כך ואף לרקוד ולשיר תוך כדי, במקומות מסויימים לא רוקדים רק מגביהים הפוך, ויש כאלה שלא נהגו כך כלל, איה מקור המנהג, ומהו הטעם לצורותיו.
5. הסרת טבעות הלולב אימתי [לפני הלל או לפני ההושענות] והאם זה כולל את טבעת\קישרי ההדסים והערבות.
מי שיוכל להאיר אודנו למפרע בכל ברכה נכונה.
בברכת "א געזונטער ווינטער" - חורף בריא, וימלא השם כל משאלות עמו לטובה ממה שבקשו בחודש קדוש זה.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער
א גאליציאנער כתב:5. הסרת טבעות הלולב אימתי [לפני הלל או לפני ההושענות] והאם זה כולל את טבעת\קישרי ההדסים והערבות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 11 אורחים