קרוב משפחה אברך בן תורה דלפון הגיע לארץ ישראל לצורך דחוף. וכך שח בפני כשבא לביקור. הוא נכנס להחליף צ'ק של $5,000 אצל חלפן כספים. השער היציג הוא לערך 3.50 שקל לדולר, אבל על צ'ק מקבלים רק 3.40. סך הכל היה צריך לקבל מהחלפן 17,000 שקל. כשהגיש הצ'ק לחלפן, החלפן אומר לו, אני מבקש ממך טובה. אני חייב למישהו בארה"ב $5,000 ואם אני מעביר את זה מהבנק שלי, זה יעלה לי כמה מאות שקלים דמי טיפול וכסף מיותר אין לי. אנא ממך, תעשה העברה מהחשבון בנק שלך בארה"ב לחשבון בנק של חבר שלי בארה"ב, זה לא יעלה לך כלום, ואני אתן לך פה את הכסף בשקלים. החבר הסכים בשמחה, ותוך דקה העביר את הכסף ויצא מהחלפן עם 17,000 שקל. לאחר שיצא חשב לעצמו, הרי החלפן שילם לי רק 3.40 לדולר, ובשלמא אם הייתי מחליף את הצ'ק אז זה מה שמגיע לי, אבל למעשה לא החלפתי אצלו צ'ק בכלל, אלא אני שילמתי שם והוא שילם לי כאן, במקרה כזה הוא צריך לשלם לי לפי השער היציג שזה 3.50. יוצא אם כן שהפסדתי 500 שקל, וזה כסף שאני זקוק לו. האברך הזה התרשם שאם יחזור לחלפן עם טענה זו, החלפן ישלם לו על המקום ההפרש, השאלה היא אם כך ראוי לעשות.
הצדדים שאכן כך ראוי לעשות, כי לכאורה הכסף מגיע לו ללא שום ספק כלל, ולמה אם כן לוותר על הכסף. ועיין בבא מציעא מ' א': 'באתריה דרב יהודה רמו ארבעים ותמני כוזי בדנא, אזיל דנא בשיתא זוזי, פריס רב יהודה שיתא שיתא בזוזא, דל תלתין ושיתא בשיתא, פשו ליה תריסר, דל תמניא שתותי, פשו להו ארבעה. והאמר שמואל, המשתכר אל ישתכר יותר על שתות'. ופירש"י: 'אל ישתכר יותר על השתות, הא שתות ישתכר, ולמה לא ישתכר רב יהודה עד שתות'. ומבואר שאם מישהו, אפילו תלמיד חכם מופלג, יכול להשתכר ואינו משתכר זהו קושיא עליו.
הצדדים שאין ראוי לעשות כך הם:
א. הוא היה מוכן לקבל על הצ'ק רק 17,000 שקל, אלא מאי, מישהו ביקש ממנו טובה של דקה. אז למה לא לעשות ליהודי טובה, הרי אינו מפסיד כלום. ובפרט שהיהודי אמר על עצמו שאין לו כסף מיותר.
ב. חז"ל אומרים אין אדם נוגע במוכן לחבירו כלום, ואם הכסף מגיע לו הוא יקבל אותו איך שהוא.
ג. החובת הלבבות אומר שהחסיד צריך להיות ותרן בממונו, ולהיות ותרן, הכוונה אפילו שמגיע לו הוא מוותר, אחרת אין זה ותרן. וכיון שהוא שואף להתעלות, עליו לותר.
ד. חז"ל אומרים שסייג לחכמה שתיקה, וכיון שרוצה לזכות לחכמה, עליו לשתוק.
עד כאן שאלתו. ואמרתי לו, שזו שאלה שאיני יודע לענות עליה, וחשבתי להניחה כאן ולשמוע דעת החברים היקרים שיחי'.