מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"אין מריבים אלא עם ידיד"

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

"אין מריבים אלא עם ידיד"

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' יולי 25, 2017 6:18 pm

איזה סופר כתב:
קצת רבתי אתך. הרי האמת היא, שאין מריבים אלא עם ידיד, ולעולם אין מריבים עם שונא. אשה רעה, בעלה מגרש אותה ופטור, ואם יש מריבה בין אדם לאשתו סימן טוב הוא להם. 'לכן עוד אריב אתכם, נאום ה', ואת בני בניכם אריב'. שלום, שלום! סע לשלום! עוד אריב אתך! אריב ואריב!..

האם מישהו מכיר מקור תורני לרעיון?

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

הודעהעל ידי כדכד » ג' יולי 25, 2017 6:19 pm

,לכן עוד אריב אתכם נאום ה' ואת בני בניכם אריב"

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

הודעהעל ידי סעדיה » ג' יולי 25, 2017 6:22 pm

חד ברנש כתב:איזה סופר כתב:
קצת רבתי אתך. הרי האמת היא, שאין מריבים אלא עם ידיד, ולעולם אין מריבים עם שונא. אשה רעה, בעלה מגרש אותה ופטור, ואם יש מריבה בין אדם לאשתו סימן טוב הוא להם. 'לכן עוד אריב אתכם, נאום ה', ואת בני בניכם אריב'. שלום, שלום! סע לשלום! עוד אריב אתך! אריב ואריב!..

האם מישהו מכיר מקור תורני לרעיון?

כעי"ז בהעמ"ד דברים כ"ט י"ג

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ג' יולי 25, 2017 6:30 pm

אפשר לדרוש זאת בכוונת הכתוב (שמואל ב, יג טו) "כי גדולה השנאה אשר שנאה מאהבה אשר אהבה", שגודל השנאה של אמנון היתה אחרי אהבתו הגדולה לתמר.
ואולי כבר ביארו כן.

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' יולי 25, 2017 6:30 pm

כדכד, מה הוספת על דברי הסופר?

סעדיה, תודה לך!

שמש
הודעות: 1578
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

הודעהעל ידי שמש » ג' יולי 25, 2017 6:35 pm

זהו (בהיפוך) מעין מאמרו של ש"פ 'שלום עושים עם אויבים'...

קלונימוס הזקן
הודעות: 1179
הצטרף: ג' דצמבר 28, 2010 7:22 pm

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

הודעהעל ידי קלונימוס הזקן » ג' יולי 25, 2017 7:11 pm

מחולת המחנים כתב:אפשר לדרוש זאת בכוונת הכתוב (שמואל ב, יג טו) "כי גדולה השנאה אשר שנאה מאהבה אשר אהבה", שגודל השנאה של אמנון היתה אחרי אהבתו הגדולה לתמר.
ואולי כבר ביארו כן.


בקינות לת"ב גדולה השנאה מאת אשר אהבה. ובטעות פירשו בקינות המפורש למינהו (בעקבות ר' אשר ב"ר יוסף מקראקוב) "מעת אשר אהבה" שזמן הגלות ארוך יותר מזמן קיום שני המקדשות.

מה שנכון נכון
הודעות: 11661
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יולי 25, 2017 8:36 pm

בדומה לרעיון שבאגרת ביארו הדרשנים את הכתובים בסוף איכה: "השיבנו... כי אם מאוס מאסתנו, קצפת עלינו עד מאד", שאם היתה זו מאיסה היה 'שנא שלח' ולא היה העונש גדול כ"כ, ומהקצף הגדול מוכח שלא מאסתנו. משל לאדם, שאם עבדו סרח במיוחד מגרשו ומסיים הענין, אבל אם בנו סרח אין לו ברירה אלא להלקותו עד שיחזור למוטב, כי א"א לנתק הקשר שביניהם.
ובאיכ"ר ע"פ זה "והיא דעתיה דריב"ל [דאמר] כי אם מאוס מאסתנו, אם מאיסה היא לית סבר, ואם קציפה היא אית סבר, דכל מאן דכעיס סופיה מתרצה".

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' יולי 26, 2017 1:29 am

ואפשר לפרש עוד הכתוב בעמוס (ג, ב) "רק אתכם ידעתי מכל משפחות האדמה על כן אפקוד עליכם את כל עונתיכם" מלשון (בראשית יט, יח) "כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו וגו'", וברש"י שם לשון חיבה, וכן "ולנעמי מודע לאשה" (רות ב, א), "הלא בועז מודעתנו" (שם ג, ב).

כדכד
הודעות: 8401
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

הודעהעל ידי כדכד » ד' יולי 26, 2017 11:06 am

חד ברנש כתב:כדכד, מה הוספת על דברי הסופר?
ציטטתי את הפסוק כמקור. זה לא היה מה שביקש מר?
האם מישהו מכיר מקור תורני לרעיון?

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » א' אוקטובר 27, 2019 10:56 pm

סעדיה כתב:כעי"ז בהעמ"ד דברים כ"ט י"ג


ע"ע העמק דבר בראשית ג טו.

יש לומר עוד ע"פ המבואר כאן viewtopic.php?f=7&t=13771
נערך לאחרונה על ידי תם מה הוא אומר ב ב' נובמבר 04, 2019 7:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מצפה
הודעות: 210
הצטרף: ב' יוני 29, 2015 7:17 pm

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

הודעהעל ידי מצפה » א' נובמבר 03, 2019 8:10 pm

עיי' תוס' תענית כ. ד"ה ונעתרות

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: "אין מריבים אלא עם ידיד"

הודעהעל ידי קרית מלך » א' נובמבר 03, 2019 10:17 pm

המהר"ל בגור אריה פר' בראשית כתב כעין זה על ענין הקנאה שקנאה אפשרית רק בין שניים שיש שייכות במעמדם, כי בין שניים שאין כל קשר ושייכות אין מקום לקנאה. [לכן המלאכים שהם מן העליונים נתקנאו בבריאת האדם שיש בו נשמה מן העליונים, לעומת זאת לא מצינו שנתקנאו בכל מעשי בראשית שהם התחתונים ואין בהם כל שייכות לעליונים].


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 189 אורחים