עזריאל ברגר כתב:רציתי לשלוף לך את ההלכה ש"בית שבספינה" פטור ממזוזה, אבל הרה"ג (הרב הגוגל) לימדני שאם אדם קובע דירתו בספינה - חייב במזוזה - https://mobile.kikar.co.il/article/53534
יוסף חיים אוהב ציון כתב:עזריאל ברגר כתב:רציתי לשלוף לך את ההלכה ש"בית שבספינה" פטור ממזוזה, אבל הרה"ג (הרב הגוגל) לימדני שאם אדם קובע דירתו בספינה - חייב במזוזה - https://mobile.kikar.co.il/article/53534
חסום מה יש שם?
הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר קובע בפסק הלכה חדש, כי חובה לקבוע מזוזה ביאכטה.
מנכ"ל חברת ´אתרים´, איתמר שמעוני, ודובר המרינה בתל אביב, אבירם בלזר, הפנו את השאלה המרתקת לרב הראשי לישראל.
לדבריהם, זו "בעיה שמציקה לרבים מבעלי היאכטות והסירות בארץ ובעולם".
הללו שאלו את הרב מצגר: "האם חייבים לקבוע מזוזה ביאכטה, המשמשת גם למגורים ולא רק להפלגות קצרות ומזדמנות?".
תשובת הרב מצגר היתה כי יש לקבוע מזוזה ביאכטה, ובפסק ההלכה המנומק, הסביר באילו תנאים וקריטריונים יש לעשות זאת.
"לקביעת מזוזה ביאכטה, יש לוודא כי היאכטה גדולה מ- 2.50 מטר על 2.50, שבכניסה לחדר בו תקבע המזוזה קיימת צורת פתח של משקוף עם התקרה ודלת הגבוהים מגובה מטר אחד, וכן שהיאכטה משמשת גם למגורים ולהפלגה של ימים ולא רק של שעות. וכאמור, קביעת המזוזה תתקיים בלא ברכה", כותב הרב מצגר.
הרב מצגר מביא את התייחסותם ופסיקותיהם של גדולי הפוסקים לאורך הדורות בסוגייה.
"סוכת החג בחג ובית שבספינה פטורין מן מהזוזה – לפי שאינן עשויין לדירת קבע´ פסק הרמב"ם", ציין הרב הראשי והוסיף כי "לכאורה יש לפרש כי כוונת הרמב"ם היא לספינה קטנה שאין בה תנאי מגורים בסיסיים, אך ´יאכטה´ גדולה הראויה למגורים ואשר שוהים בה נוסעיה ימים רבים לתענוג ולכבוד - ודאי תחשב כדירת קבע ותהיה חייבת במזוזה".
הרב הראשי מדגיש כי גם על קביעה זו נחלקו גדולי הפוסקים, ומכל מקום כיוון שהספינה מטולטלת, הדירה שבה אינה נחשבת לדירת קבעה".
לדבריו, "יש מקום כי טעמו של הרמב"ם שפטר את הספינה ממזוזה הוא לפי שאין אדם יושב בספינה לשם דירה, אלא כדי לנסוע ממקום למקום, ולכן אינה נחשבת דירת קבע אלא כלי תחבורה ולא בית לשם דירה.
ולסיכום, כותב הרב מצגר כי "לאור האומר, כדי לצאת ידי ספק, מן הראוי להחמיר כדברי ´ערוך השולחן´ ולקבוע מזוזה ביאכטה, בפרט שכן עולה מדברי ה´חלקת יעקב´ וה´מנחת יצחק´. אך לעניין הברכה, נראה כי אין לברך בשעת קביעת המזוזה, שכן כלל בידינו: אין ברכות מעכבות וספק ברכות להקל".
דרופתקי דאורייתא כתב:שאלני חכ"א
האם תיבת נח הייתה חייבת במזוזה,
שהרי למטה לכאורה זה היה פתוח לקומה זבל,
ועוד צ"ב היכן היה הפתח?
עזריאל ברגר כתב: . . שאם אדם קובע דירתו בספינה - חייב במזוזה - https://mobile.kikar.co.il/article/53534
דרופתקי דאורייתא כתב:
ועוד צ"ב היכן היה הפתח?
יוסף חיים אוהב ציון כתב:קיבלתי מידיד.
לא היו מזוזות וכמה סיבות לדבר:
ומביא מדרש בבראשית רבה (לב,יד)ויסגור ה' בעדו, משל למלך שקבע דרולמוסייא (כליה והריגה) שלו במדינה, ונטל אוהבו וחבשו בבית האסורים, נתן הפרגוס (חותם) עליו, כך ויסגור ה' בעדו, בקשו להפוך התיבה והקיפה אריות שלא יגעו בה, ע"כ.
מוכח ממדרש זה שנח לא הוזהר לעשות שמירה ע"י המזוזה בפתח התיבה, לולי שהזדמן ה' ברוב רחמיו ויסגור בעדו, ואם היה שם מזוזה לא היה כח לשום מזיק להתקרב אצלו, ש"מ כי נח לא קבע מזוזה בפתחה של תיבה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 435 אורחים