על הראשון ראה אצל נ' זהר, ' "שולחן ערוך החדש": עיון במחברת "החסיד והמשכיל" לישראל געלבארט', מעשה סיפור: מחקרים בסיפורת היהודית, בר אילן תשס"ו, עמ' 169-189.
על פניו לא חייב להיות קשר בין שתי היצירות הפרודיות. היצירה של גלברט נועדה באופן כללי לשכנע משכילים לשוב לדבוק בדרך התורה. היצירה של אפרים ברמ"צ מבוגוסלאב נועדה להטיל דופי בכופרים ואפיקורסים
(נמכרה ב-2012*, ב-2015, ב-2018 ומסתבר עוד; לדברי בתי המכירות על ה'שו"ע' שם נדפס במקום המג"א 'מגן אברים', ואילו גלברט הדפיס 'מגן עוברים'). אגב, קונטרס "השכמת הפוקר" נדפס לראשונה ב
תרמ"ה בתוך "החסיד והמשכיל" (או "יוחנן ויוליוס"), ורק בשנית ב
תרנ"ו.
---
* וכבר אז ציינו ב"קדם"
חיבור דומה נדפס בספר "החסיד והמשכיל" מאת רבי ישראל גלבראט (צ'רנוביץ, תרמ"ה). לפנינו מופיע בשינויים רבים, ולא ברור אם מדובר בעיבוד של החיבור הנ"ל, או של מקור שלישי שהיה לפני מעתיק כת"י זה.