מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי סליחות » א' נובמבר 03, 2019 3:19 pm

קראתי בעבר בשם האו"ח והגר"א שהפליגו מאוד בנושא של נשיאת ב' נשים (אם איני טועה אחד מהם אמר שאם היה יכול היה מבטל ת"ת ותפילה לפרסם את ההיתר). ואני בעניותי לא הבנתי מדוע הנושא כה חשוב להרעיש על כך עולמות, הרי אין בזה חובה ולמעשה זו רשות, ולכאורה יש מצוות אחרות שהם חובה ובני אדם נכשלים בהם. האם יש בדבריהם הסבר וטעם לכך?

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי דודי צח » א' נובמבר 03, 2019 6:56 pm

אינני מתיימר להיות בקי כל הצורך, אבל כמדומה שבש"ס לא מצינו (בכלל או כמעט) אצל תנאים ואמוראים שהיו להם ב' נשים, ואדרבה כמה סיפורים יש שכשמתה אשתו של פלוני אזי התחתן עם פלונית, ומשמע שכבר אז לא היה הדבר כנוהג מצוי.
אם כי "בהלכות" שבש"ס יש ריבוי ציורים ודינים, במסכתות כתובות ויבמות ועוד, על שתי נשים ויותר. אך כאמור, דבר זה שנזכר בתנ"ך על אישים שונים, לא מצינו לזה סמך בימי התלמוד. הרבה לפני רבינו גרשום.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' נובמבר 03, 2019 7:07 pm

כמדומני שכבר העיר על כך הגר"ר מרגליות (וכמדומני שגם כתב שגם בתנ"ך זה בא בדר"כ כאילוץ בשל עקרות, או מגדרי מלכות )

ולגוף דברי הרב פותח האשכול, למיטב זכרוני המקור לייחוס הדברים לאדוננו הגר"א הוא יחסית מאוחר ונכב"ב.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי סליחות » א' נובמבר 03, 2019 7:33 pm

כדי להסיר את העננה השוררת סביב הדברים, מצאנו את המקור לדברים המיוחסים להגר"א, והם מצורפים כאן.
ספר "הגאון החסיד מוילנה" עמוד קז הערה 65 (באוצר)
קבצים מצורפים
אוצר.png
ספר "הגאון החסיד מוילנה" עמוד קז הערה 65
אוצר.png (88.01 KiB) נצפה 4226 פעמים

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי סליחות » א' נובמבר 03, 2019 7:43 pm

ניסיתי למצוא מקור לדברי האור החיים ולא מצאתי בינתיים, אבל מצאתי שהוא עצמו היה נשוי לשתי נשים. ובאופן דומה מפורסם גם כן על הבבא סאלי שהיה נשוי לשתי נשים בו זמנית בא"י כידוע. ייתכן שהאו"ח לא התבטא בעניין זה וזכרוני מטעה אותי, אלא שהביאו ראיה ממה שעשה. קראתי את הדברים לפני זמן רב מאוד.

תורה מפוארת
הודעות: 630
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי תורה מפוארת » א' נובמבר 03, 2019 8:29 pm

כג"ל נראה כי האור החיים לא התבטא כן אלא שכך היה מעשה רב אצלו, ידוע גם שאחת מנשות האור החיים הייתה מניחה תפילין, ודומני כי אין כל המעשיות הללו הם טובים להיסטוריה וחלילה אין בזה להורות מה שסברו לרבים.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' נובמבר 04, 2019 11:07 am

דודי צח כתב:כמדומה שבש"ס משמע שכבר אז לא היה הדבר כנוהג מצוי.
מן המשנה עולה בבירור כי נשיאת אשה על אשתו היתה מחוץ לסגנון החיים דאז:
א. נָשָׂא אִשָּׁה וְשָׁהָה עִמָּהּ עֶשֶׂר שָׁנִים וְלֹא יָלְדָה – יוֹצִיא וְיִתֵּן כְּתֻבָּה, שֶׁמָּא לֹא זָכָה לְהִבָּנוֹת מִמֶּנָּה. (פרק הבא על יבמתו)
ב. וְאֵלּוּ לֹא שׁוֹתוֹת (דְּלֹא נֶאֶמְרָה פָּרָשָׁה אֶלָּא בִּרְאוּיָה לְקַיְּמָהּ): אַיְלוֹנִית וּזְקֵנָה וְשֶׁאֵינָהּ רְאוּיָה לֵילֵד (שֶׁשָּׁתָת כּוֹס עִיקָּרִין. וַאֲסוּרוֹת לְקַיְּמָן לְמִי שֶׁאֵין לוֹ בָּנִים, שֶׁהֲרֵי נִצְטַוּוּ יִשְׂרָאֵל עַל פְּרִיָּה וּרְבִיָּה). רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר: יָכוֹל הוּא לִשָּׂא אִשָּׁה אַחֶרֶת וְלִפְרוֹת וְלִרְבּוֹת הֵימֶנָּה. (פרק ארוסה)

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' נובמבר 04, 2019 2:57 pm

וכן המשנה לגבי רב שפסוק לאסור אשה על בעלה מחמת נדר וכה"ג, איננו חשוד עליה ומותר לשאת אותה אם בזמן שפסק כן היה נשוי אשה אחרת, ואח"כ נפטרה אשתו)

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי סליחות » ב' נובמבר 04, 2019 7:45 pm

ביקורת תהיה כתב:
דודי צח כתב:כמדומה שבש"ס משמע שכבר אז לא היה הדבר כנוהג מצוי.
מן המשנה עולה בבירור כי נשיאת אשה על אשתו היתה מחוץ לסגנון החיים דאז:
א. נָשָׂא אִשָּׁה וְשָׁהָה עִמָּהּ עֶשֶׂר שָׁנִים וְלֹא יָלְדָה – יוֹצִיא וְיִתֵּן כְּתֻבָּה, שֶׁמָּא לֹא זָכָה לְהִבָּנוֹת מִמֶּנָּה. (פרק הבא על יבמתו) (לא כולם רוצים לשאת שתי נשים. ההתחייבויות כפלות. החידוש של המשנה גדול יותר שמותר לו להוציא. כנ"ל גם לגבי המשנה השניה שהבאת. ואדרבה לא משמע כך מדברי רבי אליעזר)
ב. וְאֵלּוּ לֹא שׁוֹתוֹת (דְּלֹא נֶאֶמְרָה פָּרָשָׁה אֶלָּא בִּרְאוּיָה לְקַיְּמָהּ): אַיְלוֹנִית וּזְקֵנָה וְשֶׁאֵינָהּ רְאוּיָה לֵילֵד (שֶׁשָּׁתָת כּוֹס עִיקָּרִין. וַאֲסוּרוֹת לְקַיְּמָן לְמִי שֶׁאֵין לוֹ בָּנִים, שֶׁהֲרֵי נִצְטַוּוּ יִשְׂרָאֵל עַל פְּרִיָּה וּרְבִיָּה). רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר: יָכוֹל הוּא לִשָּׂא אִשָּׁה אַחֶרֶת וְלִפְרוֹת וְלִרְבּוֹת הֵימֶנָּה. (פרק ארוסה)

לא זכיתי להבין במה זה קשור לנושא האשכול. השאלה היא ספציפית על דעתם של האו"ח והגר"א בנושא הזה, ובעיקר על הדברים המפליגים בנושא בשם הגר"א; לא שאלנו על הנושא בכללותו. ואם כבר הדברים הובאו בנוגע לאו"ח והגר"א, אז לא זכיתי להבין איזו ראיה הכרחית יש משם לגבי הנוהג בזמנם. לדידי (אליבא דהאו"ח והגר"א וכו') מדברי המשנה אי אפשר ללמוד כלום על נוהג בעניין זה, אדרבה, אולי דוקא משם אפשר להבין שזה היה מקובל (ראה את ההערה ששולבה בדבריך בטקסט אדום).

הרב שאול
הודעות: 17
הצטרף: ו' אוגוסט 23, 2019 4:49 am

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי הרב שאול » ה' נובמבר 07, 2019 7:59 am

סליחות כתב:כדי להסיר את העננה השוררת סביב הדברים, מצאנו את המקור לדברים המיוחסים להגר"א, והם מצורפים כאן.
ספר "הגאון החסיד מוילנה" עמוד קז הערה 65 (באוצר)

כל מה שהובא בשם הגר״א זצוקל הוא שרצה להתיר לישא ב נשים ,אולי זה ענין להתקרב הגאולה ע”י רחל ולאה ודוק ,
אבל אין כאן שום מקור שרצה להנהיג זה למעשה בכל בית ובית ,רק שיהא מותר לעשות כן . וכנל , וזה פשוט

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי סליחות » ה' נובמבר 07, 2019 11:47 am

ראיה לדבריך מהאור החיים ובבא סאלי שעשו כן למעשה...

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי סליחות » ג' יוני 22, 2021 2:45 am

תוך כדי קריאה בספר גדולי הדורות על משמר מנהגי אשכנז של ר"ב המבורגר (עמ' 27):
"בכל זאת במקרים בודדים העדיפו חכמים אשכנזים את מסורת ספרד על מסורת אשכנז. הנה, רבי יעקב עמדין (תנ"ח -תקל"ו), תמך בדרך כלל במסורת אשכנז מול ספרד, וכתב למשל כי "שמח לבי ואודה ה' בכל לבי שעשאני אשכנזי בניבי", אולם הוא גילה עמדה מסויגת לגבי תקנת רגמ"ה שאין לישא שתי נשים, אשר "לא נתקבלה בכל ישראל... רק במדינת אשכנז לבדה... לכן מהראוי היה לבטלו... וכן הרבה ממנהגי אשכנזים הלואי שלא היו נבראו בארץ הלזו ונפקי מינייהו חורבא". עיי"ש.
האם הגר"א (ת"פ-תקנ"ח) הכיר את דבריו הנ"ל?


פולסברג
הודעות: 1750
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי פולסברג » ג' יוני 22, 2021 7:21 am

במקו''א הבאתי קונטרסו של א' מתמהוני עיר העתיקה, שרוצה לבטל חרדר''ג מכל וכל בזמנינו...

פולסברג
הודעות: 1750
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי פולסברג » ד' יוני 23, 2021 12:43 am

לכאו' ראיה דלא היה הדבר מופרך לישא ב' נשים [וכמובן יש לדחות בנקל], מדברי הגמ' (יומא עא.):

אמר רבי ברכיה אם רואה אדם שתורה פוסקת מזרעו ישא בת תלמיד חכם

נר דרומי
הודעות: 58
הצטרף: ו' מאי 15, 2020 4:02 am

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי נר דרומי » ד' יוני 23, 2021 10:38 pm

פולסברג כתב:במקו''א הבאתי קונטרסו של א' מתמהוני עיר העתיקה, שרוצה לבטל חרדר''ג מכל וכל בזמנינו...

אפשר קישור?

מעיין
הודעות: 1949
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי מעיין » ד' יוני 23, 2021 11:06 pm

האם מבואר באיזה ספר
ענין פנימי של קשר איש ואשה, איש ואשה שזכו, סודן של נישואין
האם ניתן כל הדברים להאמר גם בנישואי שני נשים

תוכן
הודעות: 6226
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי תוכן » ד' יוני 23, 2021 11:25 pm

הסיבה היא כי אין בן דוד בא עד שיכלו כל הנשמות שבגוף, ועל ידי ריבוי נשים יוולדו יותר ילדים ומשיח יגיע יותר מהר.

פולסברג
הודעות: 1750
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי פולסברג » ה' יוני 24, 2021 1:03 am

נר דרומי כתב:
פולסברג כתב:במקו''א הבאתי קונטרסו של א' מתמהוני עיר העתיקה, שרוצה לבטל חרדר''ג מכל וכל בזמנינו...

אפשר קישור?


קראו ותחי נפשכם...
קבצים מצורפים
חרם דרבנו גרשום - צבי רוגין.pdf
(10.28 MiB) הורד 165 פעמים

עובר ושב
הודעות: 2540
הצטרף: א' אפריל 01, 2018 1:05 am

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי עובר ושב » ה' יוני 24, 2021 10:38 am

למרבה הצער, חייב לומר לכל המשתעשעים ברעיון זה של הפרד ומשול: זה לא יקרה בימינו, כי הנשים כרגע מקבלות שכר על אי השתתפותן בעגל, וכבר לא מתקיים "והוא ימשול בך" אלא ונהפוך הוא אשר ישלטו הנשים המה בבעליהן, וכל אשה בכל רגע נתון יכולה להכניס את בעלה לכלא לזמן ממושך בגלל איזה המצאה שתמציא וללא צורך בהוכחה (כגון שטוענת שאנס אותה, ואפילו תחילתו ברצון וסופו באונס לפי החוק זה אונס) ועל אחת כמה וכמה שאף אשה שפויה לא תסכים להכניס צרתה לביתה.

לכן כל הדיבורים בזה מיותרים. וכל מי שמדבר בזה צריך לומר לו, חלמא טבא חזית, צא מהדמיונות ולך ללמוד.

פולסברג
הודעות: 1750
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי פולסברג » ש' יוני 26, 2021 9:36 pm

עובר ושב כתב:לכן כל הדיבורים בזה מיותרים. וכל מי שמדבר בזה צריך לומר לו, חלמא טבא חזית, צא מהדמיונות ולך ללמוד.


כלומר, ובל''ז אתה מסכים איתו... ?!

מחשב מסלול
הודעות: 417
הצטרף: ו' מאי 01, 2020 11:24 am
מיקום: ירושלים

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

הודעהעל ידי מחשב מסלול » ה' יוני 29, 2023 12:01 pm

ראה בהערה פז
קבצים מצורפים
תורת יחיאל שלזינגר במדבר בענין ב נשים.png
תורת יחיאל שלזינגר במדבר בענין ב נשים.png (269.83 KiB) נצפה 567 פעמים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: הרואה ו־ 177 אורחים