חיימשה כתב:שמרנות רבותי, זה הקוד בימנו.
אין ברירה אחרת.
גם בישיבות החסידיות החלה המספחת לפשות, ומהר מאד נעמדו ראשי הישיבות ותיקנו תקנות מחייבות, כמה משלמים, רשימת זמרים, רשימת שירים, והחתונות חזרו ו'התגיירו''.
נוכחתי בחתונה בה המחותנים התנו עם התזמורת שלא ישירו שום שיר שלא היה קיים כשהם עצמם נישאו...
לפתיחות המפתה יש מחיר, מחיר כבד מנשוא.
ידידיה כתב:חיימשה כתב:שמרנות רבותי, זה הקוד בימנו.
אין ברירה אחרת.
גם בישיבות החסידיות החלה המספחת לפשות, ומהר מאד נעמדו ראשי הישיבות ותיקנו תקנות מחייבות, כמה משלמים, רשימת זמרים, רשימת שירים, והחתונות חזרו ו'התגיירו''.
נוכחתי בחתונה בה המחותנים התנו עם התזמורת שלא ישירו שום שיר שלא היה קיים כשהם עצמם נישאו...
לפתיחות המפתה יש מחיר, מחיר כבד מנשוא.
חדש אסור מן התורה!
האם הוריהם של המחותנים הנל עשו גם כן כזה תנאי?
כחול הים כתב:חיימשה כתב:שמרנות רבותי, זה הקוד בימנו.
אין ברירה אחרת.
גם בישיבות החסידיות החלה המספחת לפשות, ומהר מאד נעמדו ראשי הישיבות ותיקנו תקנות מחייבות, כמה משלמים, רשימת זמרים, רשימת שירים, והחתונות חזרו ו'התגיירו''.
נוכחתי בחתונה בה המחותנים התנו עם התזמורת שלא ישירו שום שיר שלא היה קיים כשהם עצמם נישאו...
לפתיחות המפתה יש מחיר, מחיר כבד מנשוא.
לשמרנות מחיר כבד פי כמה וכמה.
לחשוב שנפתור את כל הבעיות רק אם נאסור הכל וכך נגדל דור של אנשים מובחרים , זו בדיחה. בעיני.
חינוך אמיתי זה הקוד בימינו ובכל דור ודור,
לא בריחה מהתמודדות על ידי שמרנות מעושה, בדברים חיצוניים שאינם עיקר כלל וכלל.
חיימשה כתב:ידידיה כתב:חיימשה כתב:שמרנות רבותי, זה הקוד בימנו.
אין ברירה אחרת.
גם בישיבות החסידיות החלה המספחת לפשות, ומהר מאד נעמדו ראשי הישיבות ותיקנו תקנות מחייבות, כמה משלמים, רשימת זמרים, רשימת שירים, והחתונות חזרו ו'התגיירו''.
נוכחתי בחתונה בה המחותנים התנו עם התזמורת שלא ישירו שום שיר שלא היה קיים כשהם עצמם נישאו...
לפתיחות המפתה יש מחיר, מחיר כבד מנשוא.
חדש אסור מן התורה!
האם הוריהם של המחותנים הנל עשו גם כן כזה תנאי?
אכן חדש אסור מן התורה, נאמר בדיוק על סגנונות ה''שמחה'' החדשים הללו.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:פעם ניגש בחור צעיר למו"ר שליט"א
חיימשה כתב:כחול הים כתב:חיימשה כתב:שמרנות רבותי, זה הקוד בימנו.
אין ברירה אחרת.
גם בישיבות החסידיות החלה המספחת לפשות, ומהר מאד נעמדו ראשי הישיבות ותיקנו תקנות מחייבות, כמה משלמים, רשימת זמרים, רשימת שירים, והחתונות חזרו ו'התגיירו''.
נוכחתי בחתונה בה המחותנים התנו עם התזמורת שלא ישירו שום שיר שלא היה קיים כשהם עצמם נישאו...
לפתיחות המפתה יש מחיר, מחיר כבד מנשוא.
לשמרנות מחיר כבד פי כמה וכמה.
לחשוב שנפתור את כל הבעיות רק אם נאסור הכל וכך נגדל דור של אנשים מובחרים , זו בדיחה. בעיני.
חינוך אמיתי זה הקוד בימינו ובכל דור ודור,
לא בריחה מהתמודדות על ידי שמרנות מעושה, בדברים חיצוניים שאינם עיקר כלל וכלל.
שמרנות היא הכלי המרכזי בו השתמשו חז"ל, ואחריהם רבותינו שבכל הדורות. ואין זה נפ''מ כלל אם זה מבדח או מעציב אותך.
בל נשכח שעצם שמיעת מוזיקה בימי חול היא קולא רבתי.
ידידיה כתב:חיימשה כתב:ידידיה כתב:חיימשה כתב:שמרנות רבותי, זה הקוד בימנו.
אין ברירה אחרת.
גם בישיבות החסידיות החלה המספחת לפשות, ומהר מאד נעמדו ראשי הישיבות ותיקנו תקנות מחייבות, כמה משלמים, רשימת זמרים, רשימת שירים, והחתונות חזרו ו'התגיירו''.
נוכחתי בחתונה בה המחותנים התנו עם התזמורת שלא ישירו שום שיר שלא היה קיים כשהם עצמם נישאו...
לפתיחות המפתה יש מחיר, מחיר כבד מנשוא.
חדש אסור מן התורה!
האם הוריהם של המחותנים הנל עשו גם כן כזה תנאי?
אכן חדש אסור מן התורה, נאמר בדיוק על סגנונות ה''שמחה'' החדשים הללו.
כפי שהוכחת , פיתגמים תמיד יתפרשו לפי רצון אומרם.
השאלה האמיתית היא, מותר או אסור, ואם מותר, האם טוב הדברנ ונכון לעשותו אם לאו.
לעניות דעתי המחשבה שההורים שלי לא ראו שום פגם וירידה בהנהגות דורי, ואילו אני שרואה את דור בניי כל כך יורד, אתקן אותם על ידי תנאי עם התזמורת בתור "בעל המאה" היא ילדותית מכמה פנים.
והילדותיות הזו היא גם לימוד זכות על מי שנהג כך, שבודאי אין בו רשעות חלילה למעט בשמחת בנו החתן, אלא שרוח הילדותיות השתלטה עליו
כחול הים כתב:
אה כמה קל לקחת את מה שאתה חושב ולהשוות אותו לחזל.
בעיני זו קלות דעת לאסור הכל ולהחליט על הכל ולומר כך נהגו חזל.
כך נהוג בקהילות מאד מאד מסויימות, ברוב הקהילות נוהגים בדבר במשנה זהירות.
ידידיה כתב:למיטב הבנתי כאשר החתן החברים וההורים מעוניינים במוזיקה מסויימת, הם יביאו תזמורת לטעמם ואין צורך בתנאים ואיומים.
הפצת המעיינות כתב:ליטוואק פון בודאפעסט כתב:פעם ניגש בחור צעיר למו"ר שליט"א
לרבים השואלי ם מי הוא הניק "מו"ר שליט"א" כי אינם יודעים איזה משקל לתת לדבריו, הנני לגלות שאני הוא.
תוכן כתב:כל המודל החרדי טעון בדיקה, בפרט פה בארץ.
אליסף כתב:תוכן כתב:כל המודל החרדי טעון בדיקה, בפרט פה בארץ.
פרש דבריך, תוכן יקר
יונת אלם כתב:גדולי ישראל שאינם עמנו ושעמנו לאוי"ט די מודעים למצב הקודר הזה ו... הרבה מה לעשות לא ניתן.
ממקורות מוסמכים ומהימנים שמעתי שמרן הגראי"ל נ"ע בשנותיו האחרונות כשנתוודע לכך אמר שאין הרבה מה לעשות כיום תפקידנו רק למשוך את העגלה עד ביאת משיח... דהיינו, לשנות ודאי שאי אפשר, ואם מאן דהו יעז לשנות, יקבל חרמות ונידויים והפגנות מתחת לביתו גם אם זה יהיה מהדרג הגבוה ביותר. אם היו כמה מחשובי רה"י שהתבטאו שצריך חשיבה מחדש (כמו מרן רה"י דסלבודקה ורה"י דיד אהרן) כבר הושתקו...
והוא רחום יכפר
דרומי כתב:מה שהביא הרב ליטוואק על מו"ר הוא אחד מהבעיות הגדולות בנושאים אלו וכיוצא בהן.
הרבנים הגדולים באמת לא מבינים בענינים האלה ולא מחוברים לדור הצעיר, ועל כן או שהם אוסרים הכל או שהם מתירים הכל...
והתוצאות לפנינו.
תוכן כתב:יונת אלם כתב:גדולי ישראל שאינם עמנו ושעמנו לאוי"ט די מודעים למצב הקודר הזה ו... הרבה מה לעשות לא ניתן.
ממקורות מוסמכים ומהימנים שמעתי שמרן הגראי"ל נ"ע בשנותיו האחרונות כשנתוודע לכך אמר שאין הרבה מה לעשות כיום תפקידנו רק למשוך את העגלה עד ביאת משיח... דהיינו, לשנות ודאי שאי אפשר, ואם מאן דהו יעז לשנות, יקבל חרמות ונידויים והפגנות מתחת לביתו גם אם זה יהיה מהדרג הגבוה ביותר. אם היו כמה מחשובי רה"י שהתבטאו שצריך חשיבה מחדש (כמו מרן רה"י דסלבודקה ורה"י דיד אהרן) כבר הושתקו...
והוא רחום יכפר
לפני כמה שנים רצו לפתוח כולל במנצ'סתר. היו כמה בעלי בתים שהיו מוכנים לתמוך בכולל ביד נדיבה, אבל לא הצליחו למצוא אברכים. זאת אומרת, המצב הכלכלי באנגליה היה כל כך טוב, שהאברכים העדיפו לצאת לעבוד, במקום לשבת בכולל. מצד אחד זה נשמע לא טוב, אנשים מעדיפים לצאת לעבוד במקום לשבת ללמוד. אבל מצד שני, יש מעלה בחו"ל שאין כאן בא"י. אברכים אלו, ידעו בנפשם שהם לא ראויים לשבת ללמוד, והם לא היו מוכנים לחיות בשקר, שכאילו הם יושבים ולומדים ומתעלים, בזמן שלא כך המצב. פה בארץ ישראל לא קיים המודעות הזאת. אני רואה אברכים רבים, שאינם ראויים להיות אברכים, אבל הם חיים בשקר. אולי נכון הוא שהראשי ישיבות לא יכולים להנהיג שיטה חדשה, אבל מה עם האברכים עצמם, למה הם לא אומרים, אני לא ראוי לזה, בוא אני אצא לעבוד ואהיה בעה"ב לדוגמא! איני יודע אם זה חוסר מודעות, או שהקבעון בארץ כל כך חזק, שזה לא מאפשר שום פעולה עצמאית.
ובמאמר המוסגר אעיר על תופעה דומה. אני הולך לחתונה של אברך דלפון, שאני יודע שאין לו יום ולא לילה מרוב ההוצאות שהוא צריך לחתן את בניו. והנה אני רואה את הבחור המדושן מחייך מאוזן לאוזן, מתנשק ורוקד, לגמרי לא מודע לגהינם שהוא מעביר את אביו ואת חותנו. ואני חושב לעצמי, מרא דכולי עלמא, איך אפשר שבחור בן 22, כל כך לא מודע לעצמו וכל כך לא מודע לסבל שהוא גורם לאלו שהכי יקרים לו... זה משהו בלתי נתפס...
יונת אלם כתב:הרב תוכן. שפתיים ישק. כל מילה אמת.
גדולי ישראל שאינם עמנו ושעמנו לאוי"ט די מודעים למצב הקודר הזה ו... הרבה מה לעשות לא ניתן.
ממקורות מוסמכים ומהימנים שמעתי שמרן הגראי"ל נ"ע בשנותיו האחרונות כשנתוודע לכך אמר שאין הרבה מה לעשות כיום תפקידנו רק למשוך את העגלה עד ביאת משיח... דהיינו, לשנות ודאי שאי אפשר, ואם מאן דהו יעז לשנות, יקבל חרמות ונידויים והפגנות מתחת לביתו גם אם זה יהיה מהדרג הגבוה ביותר. אם היו כמה מחשובי רה"י שהתבטאו שצריך חשיבה מחדש (כמו מרן רה"י דסלבודקה ורה"י דיד אהרן) כבר הושתקו...
והוא רחום יכפר
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אם אי אפשר שהרב שטיינמן אחז ש'אין הרבה מה לעשות', בע"כ שאחז שכן הוא הדרך לכתחילה, כמו שהוא בארץ, ויש בזה מחלוקת בין א"י לחו"ל. נמצא שהדרך הזה, על אף החסרון שיש אברכים שאינם מצליחים ממנה, היא היא הדרך של גדולי ישראל.
או דלמא, שאין לנו מושג מה קורה, וקטנות הוא להביע דעה בדברים הרחוקים מתפיסת מחשבותינו. לכל שינוי יש המון תופעות ליווי, ולמצב הקיימת יכול להיות מעלות שאין אנו מודעים אליה שאף אחד מאתנו לא חזה את הכל מהתחלתו. בקיצור, אנשים פרטים יחיו חיים פרטיים, ואנשים כלליים ידאגו עבור הכלל. וזהו המענה האמיתית לה'גבירים' המביעים דעה.
(שמעתי לאחרונה לבאר מהו 'איזהו עשיר השמח בחלקו'? הענין הוא שהעשיר מתחיל לחשוב שהוא הוגה דעות, שהוא יכול לשיר כמו יוסלה רוזנבלט, להלחין שירים כמו יענקל תלמוד, לחנך את הציבור בדרך הלימוד כמו הגר"ח מבריסק, להביע דעות בפוליטיקה חובקת עולמות וכו' וכו'. לזה אומרים לו הוי שמח בחלקך, אכן גביר אתה עם הרבה כסף, ולא יותר)
אש משמים כתב:מי היה מאמין שאשכול על סגנון ריקודים בחתונה יביא כ"כ הרבה תגובות?
במקביל פתחתי אשכול על עניין קצת יותר רציני ומהותי אך כמובן כמרבית אשכולותי שפתחתי ואינם תורה והלכה גרידא, נמחקו לאלתר. בלא שום היגיון אפילו עקום ככל שיהיה. אבל נושא הריקודים והמוזיקה בציבור החרדי הוא הנושא החשוב והמרכזי ובמיוחד המהותי ביותר כעת.. לכן אכתוב מה שבליבי בעניין זה.
שמחת חתן וכלה היא העומדת בראש כל נושא החתונה מצד האורחים שאינם עדים או מסדרי החו"ק.
האם זה מהותי כ"כ באיזו צורה ישמחם כל עוד אין זה ע"י איזה נדנוד איסור?
האם לא ראינו גדולי תורה ומוסר משתטים בחתונות כדי להוציא חיוך מהחתן? האם היה מי שטען שזה 'לא מתאים'?
מה כ"כ מהותי אם הריקוד לימין או לשמאל? אם הרגל תעלה לגובה או תרקע בארץ?
למה האדמו"ר מאמשינוב יכל להתרגש ולשמוח בחתונת נכדו (כמדומני) משירתו של ישי ריבו בלי לצקצק בלשונו 'לא מתאים' 'לא בן-תורה' וכו'?
למה לנו הקטנים מפריע לראות את משובתם ושמחתם של נערים?
ישנה הסרטה ידועה שמדברים עם מרן הגריש"א זצ"ל על צניעות באירועים וחתונות מבחינת האולמות והתזמורות וכו' ותמה ע"כ "שם אתם אוחזים??? יש הרבה מאוד דאגות קודמות לבעיה זו!!!"
"רב שמואל בר רב יצחק מרקד אתלת א"ר זירא קא מכסיף לן סבא כי נח נפשיה איפסיק עמודא דנורא בין דידיה לכולי עלמא וגמירי דלא אפסיק עמודא דנורא אלא אי לחד בדרא אי לתרי בדרא א"ר זירא אהנייה ליה שוטיתיה לסבא ואמרי לה שטותיה לסבא ואמרי לה שיטתיה לסבא" (כתובות יז.)
אש משמים כתב:מי היה מאמין שאשכול על סגנון ריקודים בחתונה יביא כ"כ הרבה תגובות?
במקביל פתחתי אשכול על עניין קצת יותר רציני ומהותי אך כמובן כמרבית אשכולותי שפתחתי ואינם תורה והלכה גרידא, נמחקו לאלתר. בלא שום היגיון אפילו עקום ככל שיהיה. אבל נושא הריקודים והמוזיקה בציבור החרדי הוא הנושא החשוב והמרכזי ובמיוחד המהותי ביותר כעת.. לכן אכתוב מה שבליבי בעניין זה.
שמחת חתן וכלה היא העומדת בראש כל נושא החתונה מצד האורחים שאינם עדים או מסדרי החו"ק.
האם זה מהותי כ"כ באיזו צורה ישמחם כל עוד אין זה ע"י איזה נדנוד איסור?
האם לא ראינו גדולי תורה ומוסר משתטים בחתונות כדי להוציא חיוך מהחתן? האם היה מי שטען שזה 'לא מתאים'?
מה כ"כ מהותי אם הריקוד לימין או לשמאל? אם הרגל תעלה לגובה או תרקע בארץ?
למה האדמו"ר מאמשינוב יכל להתרגש ולשמוח בחתונת נכדו (כמדומני) משירתו של ישי ריבו בלי לצקצק בלשונו 'לא מתאים' 'לא בן-תורה' וכו'?
למה לנו הקטנים מפריע לראות את משובתם ושמחתם של נערים?
ישנה הסרטה ידועה שמדברים עם מרן הגריש"א זצ"ל על צניעות באירועים וחתונות מבחינת האולמות והתזמורות וכו' ותמה ע"כ "שם אתם אוחזים??? יש הרבה מאוד דאגות קודמות לבעיה זו!!!"
"רב שמואל בר רב יצחק מרקד אתלת א"ר זירא קא מכסיף לן סבא כי נח נפשיה איפסיק עמודא דנורא בין דידיה לכולי עלמא וגמירי דלא אפסיק עמודא דנורא אלא אי לחד בדרא אי לתרי בדרא א"ר זירא אהנייה ליה שוטיתיה לסבא ואמרי לה שטותיה לסבא ואמרי לה שיטתיה לסבא" (כתובות יז.)
חיימשה כתב:משום מה יש לי תחושה מתוך שאלתך שלא נוכחת מעולם בחתונה מהסוג המדובר, שאל''כ לכאורא תמיהותיך היו הפוכות.
כאשר יש רפיון באיזו מצוה זה טבעי וניתן לתיקון.
כשמאבדים את הבושה ואת ההרגש, מה מתאים לחתונה יהודית ומה שייך לכושים, זו מחלה מסוכנת.
הרואה כתב:למיטב הבנתי אף אחד לא דיבר פה מעניין ה'ס'איז פאסט נישט', אלא מבעיות אחרות לגמרי של תרבות גויית בהמית שכובשת את החתונות החרדיות ואין כמעט פוצה פה.
שברי לוחות כתב:דאס איז נישט קיין סיבה דאס איז א סימן!
שברי לוחות כתב:דאס איז נישט קיין סיבה דאס איז א סימן!
אש משמים כתב:ישא ברכה כתב:שברי לוחות כתב:דאס איז נישט קיין סיבה דאס איז א סימן!
ברור לחלוטין.
אגב, הרב אש משמים.
הספקתי לקרוא את המאמר שהבאת, וכבר הרבה זמן לא קראתי דברי הבל שכמותם.
לא היה שם חכמה ובוודאי לא יראה, עוד מאמר שבא לקרוא תיגר ולערער על המסורת.
אפשר לשבת ולדון על הטענות אחת לאחת באשכול נפרד (באם יאושר באישור מיוחד ע"י ההנהלה).
אם הספקת לקרוא את תגובתי בסוף המאמר ודאי ראית מחד את הסכמתי לחלק מהטענות ואת הסתייגותי מרוח הכתיבה מאידך.
אש משמים כתב:חיימשה כתב:משום מה יש לי תחושה מתוך שאלתך שלא נוכחת מעולם בחתונה מהסוג המדובר, שאל''כ לכאורא תמיהותיך היו הפוכות.
כאשר יש רפיון באיזו מצוה זה טבעי וניתן לתיקון.
כשמאבדים את הבושה ואת ההרגש, מה מתאים לחתונה יהודית ומה שייך לכושים, זו מחלה מסוכנת.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 175 אורחים