הקרוב אלי, כי אלו השמות היו שמות הערים ביד מואב, וסיחון כבש כל הערים האלה ממלך מואב הראשון, כי כן כתוב בחשבון ודיבון ומידבא כמו שאמר (לעיל כא ל) ונירם אבד חשבון וגו'. וכן יראה לי מדברי יפתח שאמר (שופטים יא כו) בשבת ישראל בחשבון ובבנותיה ובערעור ובבנותיה ובכל הערים אשר על ידי ארנון, והיא ערוער אשר לקחו מיד סיחון. והנה כאשר הגלה תגלת פלאסר מלך אשור לראובני ולגדי חזרו מואב וישבו בארצם ובעריהם, כי מצאנו בספר ירמיהו (מח) כאשר החרים נבוכדנצר את מואב שלכד מהם כל הערים האלה, והזכיר בשמות חשבון ואלעלא וקריתים ודיבון ונבו ויעזר וערוער ובעל מעון שקראו בית מעון ובית נמרה שקראו נמרים ויהצה, והרי הם כולם למואב. וכן בישעיהו (פרקים טו טז) כששטף סנחריב את מואב הוזכרו שם רובן של ערים הללו, כי לראובני ולגדי הגלה תחלה ואחר כך שטף עמון ומואב. ולכן נראה כי פירוש "מוסבות שם" שאלו הערים כולן הם מוסבות שם, שהסבו האמורי את שמם הראשון כאשר לכד אותם, וזה היה שמם הראשון כשהיו ביד מואב, ובני ראובן וגד עוד קראו אותם בשמות כאשר בנו אותם. ולא אמר הכתוב "ויקראו שמות לערים אשר בנו", אבל אמר ויקראו בשמות את שמות הערים, כי קראו להם בשמות את השמות הראשונים אשר היו להם מתחלה, כי רצו להזכירם בשם הידוע להם מאז, או להוביש את מואב, או כאשר הזכירו רבותינו שהיו האמורים קורין עריהם על שם ע"ז שלהם, אבל לא ראינו ביהושע שהסב שמות הערים שכבש. וטעם ואת שבמה - שבנו את שבמה, ואינה מוסבת שם:
ר_חיים_הקטן כתב:וכן בשמות אנשים: ירובעל, מריבעל, אשבעל, בעלידע.
וגם מקובל אפ' בימינו אצל אחינו בני ספרד לתת את השמות "פורטונה" ו"ענת" לבנות ישראל למרות שהם שמות של אלילים.
וראה דברי ר"ש מסנות על ספר דניאל (עמ' 12 במהדו' לנגה).
עקביה כתב:ר' מקדש מלך, ייש"כ. ועדיין לפי רש"י צ"ע.
ר' חיים, 'ענת' הוא גם שם אדם בנביא: 'שמגר בן ענת'. אבל 'פורטונה' (אלת המזל במיתולוגיה היוונית) באמת מוזר.
אגב, גם בשמות החודשים, 'תמוז' הוא שם ע"ז (יחזקאל ח יד), ואולי גם שמות חודשים נוספים.
בן מיכאל כתב:עקביה כתב:ר' מקדש מלך, ייש"כ. ועדיין לפי רש"י צ"ע.
ר' חיים, 'ענת' הוא גם שם אדם בנביא: 'שמגר בן ענת'. אבל 'פורטונה' (אלת המזל במיתולוגיה היוונית) באמת מוזר.
אגב, גם בשמות החודשים, 'תמוז' הוא שם ע"ז (יחזקאל ח יד), ואולי גם שמות חודשים נוספים.
גם בנביא זה על שם ע"ז, וכבר נשתברו על כך קולמוסים.
מקדש מלך כתב:ענת של התנ"ך (אבי שמגר) הוא שם גברי. השם הנשי הוא לכאורה מעבודה זרה.
עקביה כתב:בן מיכאל כתב:עקביה כתב:ר' מקדש מלך, ייש"כ. ועדיין לפי רש"י צ"ע.
ר' חיים, 'ענת' הוא גם שם אדם בנביא: 'שמגר בן ענת'. אבל 'פורטונה' (אלת המזל במיתולוגיה היוונית) באמת מוזר.
אגב, גם בשמות החודשים, 'תמוז' הוא שם ע"ז (יחזקאל ח יד), ואולי גם שמות חודשים נוספים.
גם בנביא זה על שם ע"ז, וכבר נשתברו על כך קולמוסים.
לא הבנתי. מה ע"ש ע"ז?
מקדש מלך כתב:ר_חיים_הקטן כתב:וכן בשמות אנשים: ירובעל, מריבעל, אשבעל, בעלידע.
וגם מקובל אפ' בימינו אצל אחינו בני ספרד לתת את השמות "פורטונה" ו"ענת" לבנות ישראל למרות שהם שמות של אלילים.
וראה דברי ר"ש מסנות על ספר דניאל (עמ' 12 במהדו' לנגה).
ירובעל אינו דוגמא מוצלחת כל כך. זה לכאורה שם של ליצנותא דעבודה זרה.
אבל יואב כינה אותו ירובשת.
וכן יש להוסיף את מפיבושת.
לייטנר כתב:מקדש מלך כתב:ר_חיים_הקטן כתב:וכן בשמות אנשים: ירובעל, מריבעל, אשבעל, בעלידע.
וגם מקובל אפ' בימינו אצל אחינו בני ספרד לתת את השמות "פורטונה" ו"ענת" לבנות ישראל למרות שהם שמות של אלילים.
וראה דברי ר"ש מסנות על ספר דניאל (עמ' 12 במהדו' לנגה).
ירובעל אינו דוגמא מוצלחת כל כך. זה לכאורה שם של ליצנותא דעבודה זרה.
אבל יואב כינה אותו ירובשת.
וכן יש להוסיף את מפיבושת.
לא שמת לב שהכינוי ל'בעל' לכל אורך ספר שמואל הוא 'בושת'?
מקדש מלך כתב:לייטנר כתב:מקדש מלך כתב:ר_חיים_הקטן כתב:וכן בשמות אנשים: ירובעל, מריבעל, אשבעל, בעלידע.
וגם מקובל אפ' בימינו אצל אחינו בני ספרד לתת את השמות "פורטונה" ו"ענת" לבנות ישראל למרות שהם שמות של אלילים.
וראה דברי ר"ש מסנות על ספר דניאל (עמ' 12 במהדו' לנגה).
ירובעל אינו דוגמא מוצלחת כל כך. זה לכאורה שם של ליצנותא דעבודה זרה.
אבל יואב כינה אותו ירובשת.
וכן יש להוסיף את מפיבושת.
לא שמת לב שהכינוי ל'בעל' לכל אורך ספר שמואל הוא 'בושת'?
ודאי. כוונתך לומר שזה תיקון סופרים ולא שזו היתה הלשון המורגלת בימי שמואל ודוד?
עקביה כתב:
בעוונותיי הרבים זה נראה לי קשקוש. מן ספורט שהחוקרים אוהבים, אבל אין לו בהכרח דבר עם המציאות.
עזריאל ברגר כתב:
לא מפיהם אנו חיים!
בויקיפדיה תוכל למצוא גם על שמותיו הקדושים של הקב"ה שהם מצאו - להבדיל וכו' - שמות אלילים דומים להם ובמקום לומר שהגויים כינו את אליליהם בשם ה' - טעו לחשוב חלילה וכו'.
מקובלנו שכל מי שמעשיו מפורשים ומעשי אבותיו סתומים - בידוע שאבותיו כמותו. שמגר בן ענת שפט את ישראל והוא מוחזק כצדיק, ולכן גם אביו/אמו ענת מוחזק כצדיק, ואין הדעת סובלת שיקראו לצדיק בשם של אליל, אלא אדרבה.
בן מיכאל כתב:אמנם יש דיוק מהלשון בימי שמגר שבשירת דבורה, שאולי כן דן את ישראל.
שלא העמיד שופט. מושיע את ישראל, אותן שהיו משמת יהושע ועד שמואל שמשח שאול למלך, יהושע מאפרים אהוד מבנימין גדעון ממנשה, הרי מבני רחל, שמשון מדן ברק מקדש מנפתלי, הרי מבני בלהה, אבצן זה בועז מיהודה, עלי מלוי, תולע מיששכר, אלון הזבולני מזבולן. אלו מפורשים, אבל עתניאל ויפתח ושמגר ויאיר ועבדון לא ידעתי שמות שבטיהן, ומראובן ושמעון גד ואשר לא מצאתי מפורש
משתמשים הגולשים בפורום זה: כדכד ו־ 41 אורחים