הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' פברואר 27, 2020 1:20 pm
החכמתי מאד מתגובתו המפורטת של הרב צביב וכן מהודעותיו של הרב י. אברהם וכן שאר המגיבים.
בקשר למה שכתבתי למעלה על לימוד פרק קמא דכלים וכן ההקדמה של הרמב"ם בפיהמ"ש לטהרות, אפרש שיחתי.
א. לענ"ד הן בקדשים הן בטהרות יש ענין מיוחד ללמוד את כללי הדברים בתור הקדמה. כי למרות שכפי שכתבו למעלה כל מסכת בטהרות היא עולם בפנ"ע, הרי זה רק בפרטי הדברים, אבל ודאי שיש דברים כלליים כגון מושג הטומאה, אב ותולדה, דרכי הטומאה וכיו"ב. כשרוצים לבא וללמוד טהרות, כמובן התכלית הסופית היא ללמוד את הכל, אבל לכאורה הצעד הראשון הוא לראות את התמונה הכללית, להבין את הדברים הבסיסיים.
ולכן רואים שלא רק שהראשונים עשו הקדמות, אלא גם רבינו הקדוש מחבר המשנה. שהרי פרק א' דכלים אינו קשור למסכת כלים כלל ועיקר, מסכת כלים מתחיל מהפרק השני (כלי חרס). אלא הפרק הראשון הוא הקדמה כללית לסדר טהרות! ובאמת לא מצינו דבר כזה בשאר הסדרים, אלא קופצים מיד לעניין, אבל בסדר טהרות יש לנו בתוך המשנה עצמה הקדמה ומבוא.
במשניות מודפס הקדמת רב האי גאון לסדר טהרות, כמ"כ ההקדמה הארוכה של הרמב"ם, וכן יש שם " כללי הטומאות מספר אליהו רבא למהגר"א ז"ל". כולם חתרו לשטוח לפני הלומד תמונה כללית, כמה אבות יש, מהם, לראות איך הכל משתלב יחד, לאחר מכן יש לגשת וללמוד את הפרטים. (יש גם הקדמה ארוכה לבעל יכין ובועז, "יבקש דעת", שם מסכם את כל הכללים של טהרות).
למעשה כשלומדים את הסוגיות של סדר טהרות, כמובן שרואים שגם הכללים הם לא כ"כ ברורים וחתוכים ויש הרבה מה ללמוד ולברר ולדון בכל דבר, אבל בכל אופן יש כבר את התשתית ללימוד, ויש כבר את הידיעות הבסיסיות.
הזכרתי את הספר הנפלא "שערי דעת" על טהרות, למרות שכל הספר בנוי על הרחבת כללי הטומאה, יש בפרקים הראשונים סקירה כוללת של יסודי הטומאה, כעין ההקדמות של הראשונים הנ"ל, בתוספת מראי מקומות והסברים כו'.
ב. מלבד כל הנ"ל, לענ"ד כפי שכתבתי למעלה יש תועלת גדולה לחזור לשורש הדברים בתורה. יש תועלת לאדם שיודע: כמה פרשיות יש על טומאה וטהרה? כמה בכל חומש. מהם הדברים המפורשים בכתובים, מה נלמד מדרשא והאיך, כיצד מבטאת התורה את דרכי הטומאה. אחרת נשארים הידיעות כידיעות תלושות, כלומר יש "מושג" של אב, יש מושג של תולדה, יש מושג של משא ומגע ומשכב ומושב, אדם שלמד היטב את הפרשיות יודע שאין "מושגים" כאלה אלא יש פרשיות בתורה בהם הדברים כתובים והכל בנוי על זה.
ואולי ראוי להזכיר בהקשר זה את הספר הנפלא "משנת התורה" להרב מנחם שלנגר שליט"א שמהווה סיכום נפלא על סדר הפסוקים והפרשיות, לעיקר ענייני הפרשיות להלכה על פי סוגיות הגמרא והראשונים, בצורה מעוררת התפעלות לענ"ד איך שהשכיל להכניס את יסודי הדברים בקצרה. כמו כן משוקעים שם הרבה יסודות ממורו ורבו הגר"מ שפירא זצ"ל, בפרט בענייני טהרות, וכן יש שם פנינים משל המחבר להסביר הרבה דברים בסיסיים בטהרות (ושאר הפרשיות ג"כ.)
לענ"ד מי שילמד את הדברים האלה - הפרשיות עם המפרשים הבסיסיים, ההקדמות הנ"ל - כשיגש לאחר מכן ללימוד סדר טהרות עצמו כבר תהיה לו הרגשה אחרת לגמרי.