מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהודה בן יעקב
הודעות: 2993
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' אפריל 06, 2020 10:24 pm

ברצוני להשתדל לקיים ''מאה ברכות בכל יום'', המחוייבים בכל יום, ובפרט כעת בעת צרה.
ובימי יו"ט של פסח קצת קשה לי לקיים ע"י דברי מאכל [מאחר ואני משתדל שלא לאכול דברים קנויים, וההיצע בבית אינו מספיק מגוון, בכדי לברך כל סוגי הברכות].
לכן אשמח לקבל מידע עדכני איזה דברים אפשר להשיג בקלות בכדי לברך עליהם ברכות הריח.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1384
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' אפריל 06, 2020 10:59 pm

הדסים/רוזמרין/עטריה/לואיזה - בורא עצי בשמים
נענע - בורא עשבי בשמים
קינמון טחון - בורא מיני בשמים
אתרוג/לימון - הנותן ריח טוב בפירות

יהודה בן יעקב
הודעות: 2993
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' אפריל 07, 2020 12:56 am

יישר כח.
אשמח לקבל מידע יותר מעשי, היכן ניתן להשיג דברים אלו.

האם יש הבדל בברכה בין קנמון טחון לקני קנמון?

עזריאל ברגר
הודעות: 13346
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אפריל 18, 2020 10:06 pm

אינני בקי בסוגיא, אבל בעל התניא בסידורו מביא מחלוקת לגבי דברים שאינם נאכלים בפני עצמם אלא רק כתבלין:
י"א שדינם כפירות, וי"א שדינם כעצים ועשבים.
ומפאת שאין הברכות פוטרות זו את זו - הוא מכריע לברך עליהם "בורא מיני בשמים".
הוא מביא כדוגמא לכך - ציפורן וקינמון.
ראיתי שמביאים בשם הגרא"ח נאה שגם לימון הוא בכלל המחלוקת הזאת, והדעת נותנת שה"ה לנענע, בזיליקום (ריחן), לואיזה וכל כיו"ב.

ולא נותר בידי לברך "הנותן ריח טוב בפירות" אלא רק על אתרוג....

לבי במערב
הודעות: 9377
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אפריל 19, 2020 12:26 am

עזריאל ברגר כתב: . . ראיתי שמביאים בשם הגרא"ח נאה שגם לימון הוא בכלל המחלוקת הזאת . .

והוא בבדה"ש סי' סב ס"ק ט.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' אפריל 19, 2020 12:58 am

עזריאל ברגר כתב:אינני בקי בסוגיא, אבל בעל התניא בסידורו מביא מחלוקת לגבי דברים שאינם נאכלים בפני עצמם אלא רק כתבלין:
י"א שדינם כפירות, וי"א שדינם כעצים ועשבים.
ומפאת שאין הברכות פוטרות זו את זו - הוא מכריע לברך עליהם "בורא מיני בשמים".
הוא מביא כדוגמא לכך - ציפורן וקינמון.
ראיתי שמביאים בשם הגרא"ח נאה שגם לימון הוא בכלל המחלוקת הזאת, והדעת נותנת שה"ה לנענע, בזיליקום (ריחן), לואיזה וכל כיו"ב.

ולא נותר בידי לברך "הנותן ריח טוב בפירות" אלא רק על אתרוג....

דבריך היממו אותי, כי אני בכל שבת מברך עשבי על נענע הגדל במרפסתי 'עשבי' ואח"כ 'מיני' על מין אחר.
מצאתי רק את זה:
https://tablet.otzar.org/he/book/book.p ... pagenum=28
האם דברי השו"ע הרב מוסבים גם על שיח שגדל בשביל ריח כל שמשתמשים במינו לתבלין?

עזריאל ברגר
הודעות: 13346
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אפריל 19, 2020 9:00 pm

אלו הם דברי בעל התניא בסידורו - סדר ברכות הנהנין פרק י"א הלכה ג:
ואם הוא פרי הראוי לאכילה בין פרי העץ כמו תפוח ואתרוג בין פרי האדמה מברך על ריחו ברוך אתה יי אלהינו מלך העולם אשר נתן ריח טוב בפירות ואם נטלו בידו לאכלו בלבד והריח עולה מאיליו אל חוטמו אינו מברך על ריח זה הואיל ולא נטלו בידו כדי שיעלה הריח אל חוטמו רק לאכילה לבדה אלא אם כן נמלך ומגביה הפרי אל חוטמו ליהנות מריחו קודם שיאכלנו אז מברך תחלה אשר נתן ריח טוב בפירות ואחר כך ברכת בורא פרי העץ או בורא פרי האדמה ואוכלו ואפילו פרי שאינו ראוי לאכילה אלא על ידי תערובות אם עקרו עומד לכך כגון קנמון (שקורין צימרנ"ד) וצפורן (שקורין נעגלי"ך) שעומדין לתבלין בתבשילין יש אומרים שמברך על ריחם אשר נתן ריח טוב בפירות ויש חולקים בזה ואומרים שמברך עליהן בורא עצי בשמים מאחר שאינם ראוים לאכילה בעינם. ומספק יש לברך עליהם בורא מיני בשמים שהיא כוללת כל המינים ויוצא בה ידי חובתו בדיעבד על כל המינים וכן בדבר שספק לו אם הוא מין עץ או מין עשב

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' אפריל 19, 2020 10:00 pm

עזריאל ברגר כתב:אלו הם דברי בעל התניא בסידורו - סדר ברכות הנהנין פרק י"א הלכה ג:
ואם הוא פרי הראוי לאכילה בין פרי העץ כמו תפוח ואתרוג בין פרי האדמה מברך על ריחו ברוך אתה יי אלהינו מלך העולם אשר נתן ריח טוב בפירות ואם נטלו בידו לאכלו בלבד והריח עולה מאיליו אל חוטמו אינו מברך על ריח זה הואיל ולא נטלו בידו כדי שיעלה הריח אל חוטמו רק לאכילה לבדה אלא אם כן נמלך ומגביה הפרי אל חוטמו ליהנות מריחו קודם שיאכלנו אז מברך תחלה אשר נתן ריח טוב בפירות ואחר כך ברכת בורא פרי העץ או בורא פרי האדמה ואוכלו ואפילו פרי שאינו ראוי לאכילה אלא על ידי תערובות אם עקרו עומד לכך כגון קנמון (שקורין צימרנ"ד) וצפורן (שקורין נעגלי"ך) שעומדין לתבלין בתבשילין יש אומרים שמברך על ריחם אשר נתן ריח טוב בפירות ויש חולקים בזה ואומרים שמברך עליהן בורא עצי בשמים מאחר שאינם ראוים לאכילה בעינם. ומספק יש לברך עליהם בורא מיני בשמים שהיא כוללת כל המינים ויוצא בה ידי חובתו בדיעבד על כל המינים וכן בדבר שספק לו אם הוא מין עץ או מין עשב

לא למדתי את הסוגיא, אבל ממה שאתה מביא נרראה שאין לזה שייכות לנענע.
השאלה שם היא האם תבלין שגדל על עץ הוא פרי או עץ, ומספק יש לברך 'מיני' שמוציא בדיעבד כל המינים.
אבל מהיכי תיתי בנענע שהוא שיח, שיש צד לא לברך עליו 'עשבי'.

לבי במערב
הודעות: 9377
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אפריל 19, 2020 11:15 pm

שומע ומשמיע כתב: . . השאלה שם היא האם תבלין שגדל על עץ הוא פרי או עץ, ומספק יש לברך 'מיני' שמוציא בדיעבד כל המינים. אבל מהיכי תיתי בנענע שהוא שיח, שיש צד לא לברך עליו 'עשבי'.

לכאו' יש להעיר מדברי כ"ק אדה"ז נ"ע ב'סדר ברכות הנהנין' שם ה"ד:
(ד) ורדים, שהם שושנים (שקורין רויזי"ן), הגדלים בקרקע - מברך על ריחם 'בּוֹרֵא עִשְׂבֵי בְשָׂמִים'; והגדלים באילן מברך 'בּוֹרֵא עֲצֵי בְשָׂמִים'.
ואף על פי שראוים לאכילה במרקחת, אין עיקרם עומד לכך, אלא להריח:

אפנה שוב לקצה"ש סי' סב ס"ג-ד, ובבדה"ש ס"ק ט.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' אפריל 20, 2020 12:15 am

לבי במערב כתב:אפנה שוב לקצה"ש סי' סב ס"ג-ד, ובבדה"ש ס"ק ט.[/

לפי החילוק שכתבתי, כמובן שאין זה שייך גם ללימון.

לבי במערב
הודעות: 9377
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אפריל 20, 2020 12:51 am

עזריאל ברגר כתב: . . ולא נותר בידי לברך "הנותן ריח טוב בפירות" אלא רק על אתרוג....

אך בשו"ע החדש כתבו המו"ל (הערה כא):
. . ובימינו שאין נוהגים לאכול האתרוג כמות שהוא אלא ע"י מרקחת, לכאורה דינו כדין המובא לקמן ה"ד, ויברך עליו "בורא מיני בשמים".

לבי במערב
הודעות: 9377
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אפריל 20, 2020 1:32 am

שומע ומשמיע כתב:לפי החילוק שכתבתי, כמובן שאין זה שייך גם ללימון.

אביא שנית לשון קדשו (ה"ג), בתוספת הדגשות נחוצות:
. . ואפילו פרי שאינו ראוי לאכילה אלא על ידי תערובות, אם עקרו עומד לכך - כגון קנמון (שקורין צימרנ"ד) וצפורן (שקורין נעגלי"ך), שעומדין לתבלין בתבשילין - יש אומרים שמברך על ריחם 'אשר נתן ריח טוב בפירות'; ויש חולקים בזה ואומרים שמברך עליהן 'בורא עצי בשמים', מאחר שאינם ראוים לאכילה בעינם. ומספק, יש לברך עליהם 'בורא מיני בשמים' - שהיא כוללת כל המינים, ויוצא בה ידי חובתו, בדיעבד, על כל המינים . .


ולא אמרינן בדברי אדה"ז כבלשון רש"י, ד'כגון' היינו דוקא באופן הזה.
ובפרט שנתן טעם לדבר, השייך גם בפרי הגדל על העץ.

אלא שעדיין ילהס"ת, שמא יש לדמות הנענע לורדים.


אעיר, כי לד' הקצה"ש (ס"ג), אם בירך על הקינמון והציפורן וכיו"ב 'בורא עצי בשמים' או 'אשר נתן ריח טוב בפירות' - יצא; אך לא כן במברך 'בורא עשבי בשמים'.

עזריאל ברגר
הודעות: 13346
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אפריל 20, 2020 10:14 am

לבי במערב כתב:
עזריאל ברגר כתב: . . ולא נותר בידי לברך "הנותן ריח טוב בפירות" אלא רק על אתרוג....

אך בשו"ע החדש כתבו המו"ל (הערה כא):
. . ובימינו שאין נוהגים לאכול האתרוג כמות שהוא אלא ע"י מרקחת, לכאורה דינו כדין המובא לקמן ה"ד, ויברך עליו "בורא מיני בשמים".

ואיני מבין מה השתנה מימי אדה"ז או מימי הגרא"ח נאה (שכתבו לברך "שנתן ריח טוב בפירות" על אתרוג) ועד ימינו...

לבי במערב
הודעות: 9377
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אפריל 20, 2020 10:28 am

אף לי הוקשה כן; ולא באתי אלא להעיר.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' אפריל 20, 2020 11:02 am

לבי במערב כתב:
שומע ומשמיע כתב:לפי החילוק שכתבתי, כמובן שאין זה שייך גם ללימון.

אביא שנית לשון קדשו (ה"ג), בתוספת הדגשות נחוצות:
. . ואפילו פרי שאינו ראוי לאכילה אלא על ידי תערובות, אם עקרו עומד לכך - כגון קנמון (שקורין צימרנ"ד) וצפורן (שקורין נעגלי"ך), שעומדין לתבלין בתבשילין - יש אומרים שמברך על ריחם 'אשר נתן ריח טוב בפירות'; ויש חולקים בזה ואומרים שמברך עליהן 'בורא עצי בשמים', מאחר שאינם ראוים לאכילה בעינם. ומספק, יש לברך עליהם 'בורא מיני בשמים' - שהיא כוללת כל המינים, ויוצא בה ידי חובתו, בדיעבד, על כל המינים . .


ולא אמרינן בדברי אדה"ז כבלשון רש"י, ד'כגון' היינו דוקא באופן הזה.
ובפרט שנתן טעם לדבר, השייך גם בפרי הגדל על העץ.

אלא שעדיין ילהס"ת, שמא יש לדמות הנענע לורדים.


אעיר, כי לד' הקצה"ש (ס"ג), אם בירך על הקינמון והציפורן וכיו"ב 'בורא עצי בשמים' או 'אשר נתן ריח טוב בפירות' - יצא; אך לא כן במברך 'בורא עשבי בשמים'.

נראה שלא הבנתני.
אני מבין שלא מבואר בדבריו שום טעם לומר שאין לברך על תבלין 'עשבי', אלא שכאשר התבלין גדל על עץ יש ספק האם מברכים עליו 'הנותן .. בפירות' או 'עצי', ומספק מוכרחים לברך את הברכה הכללית של 'מיני'.

עזריאל ברגר
הודעות: 13346
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אפריל 20, 2020 11:05 am

מה הטעם לחלק בין תבלין הגדל על עץ לתבלין הגדל על עשב?
אם תבלין הגדל על עץ הוא פרי - גם תבלין הגדל על עשב הוא פרי, וברכתו שנתן רט"ב!

לבי במערב
הודעות: 9377
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אפריל 20, 2020 11:07 am

ובפרט, שהמעיין במקורות הדין הזה - ימצא דלא אשתמיטתי' לא' מהם שיזכיר חילוק עד"ז. והלא דבר הוא!

לבי במערב
הודעות: 9377
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' אפריל 20, 2020 12:35 pm

יש בנו"ט להעיר מקובץ 'אור תורה' גל' תפ (אלול תשס"ז) ע' תתקנב.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' אפריל 21, 2020 12:40 am

א. לענ"ד מסידור פסקי הרב אכן משמע כדברי, שנידון זה אינו שייך בעשבים.
ב. לדידי הסברא פשוטה: שלא שייך לקרוא לעשב פרי.

עזריאל ברגר
הודעות: 13346
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אפריל 21, 2020 7:18 am

א. איני יודע מדוע משמע לך כך. לי היה פשוט להיפך.
ב. איך תברך על עשבים הנאכלים? האם לא "בורא פרי האדמה"?!
לא קיי"ל כר"י שסבר לברך "בורא מיני דשאים"...

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' אפריל 21, 2020 10:53 pm

א. כי את כל הנידון הוא מביא על עצי ופירות, ורק אח"כ מביא את עשבי ועל זה לא כותב כלום.
ב. שם סברי רבנן ש[לפחות לענין זה] לא אמרינן תן למכל מין מברכותיו, והירקות נטפלים לברכת בפה"א למרות שאין הן פירות. אבל כאן תיקנו ברכה של 'עשבי'.

לבי במערב
הודעות: 9377
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אפריל 22, 2020 8:53 am

להעיר:
א. כלל ידוע בדברי אדה"ז, כי אינו אלא כמלקט דברי קודמיו, ולא הביא דינים חדשים (אלא ברמז תוך הרצאת הדברים והגדרתם). ראה גם 'יד מלאכי' ריש כללי הרמב"ם ז"ל.
ב. כ' הרא"ש (ברכות פ"ו סי' ו) שברכת ריח הקנמון: "הנותן ריח טוב בפרות האדמה", אך רוב הפוסקים לא ס"ל כן. וממוצא דבר אתה למד, כי חילוק כת"ר לא הוה שמיעא להו.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' אפריל 22, 2020 2:55 pm

א., מה באת לומר בזה?
ב. לא הבנתי, עובדה של'עשבי' כן נתנו ברכה פרטית.

לבי במערב
הודעות: 9377
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תקנת מאה ברכות - ברכות הריח

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אפריל 22, 2020 3:01 pm

א. שאין להוכיח מאי-הזכרת הדבר, כי כמלקט דברי קודמיו בא, והרי הם לא התייחסו לכך.
ב. הלא הקדמתי 'להעיר'; אין בידי להכריע, לכאן או לשם.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 161 אורחים