ישא ברכה כתב:כמדומני שהשאלה מתחזקת כשרואים את לשונות התורה החריפים על זכירת מעמד הר סיני.
בכל אופן נשמח לקרוא גם את הסברות שלך.
צריך גם לחדד את השאלה, האם השאלה היא הלכתית, כלומר כיצד חז"ל הגיעו למסקנה מהפסוקים שאת יציאת מצרים צריך להזכיר ולזכור באיזכור יומי של יציאת מצרים, ואילו את מעמד הר סיני אין צורך כזה. או שהשאלה היא על הרעיון, מדוע את יציאת מצרים יש צורך לזכור יותר ממעמד הר סיני.
אני התכוונתי לשאול על הרעיון מדוע התורה מצוה לזכור את יציאת מצרים בכל יום, ואת מעמד הר סיני שהוא יסוד האמונה אין מצוה להזכיר בכל יום. ידעתי גם ידעתי מה שהביאו כאן לגבי קיום המצוה של השמר ופן תשכח, וגם את דברי המג"א בסימן ס' שזה מתקיים בחג השבועות שהוא זכר למתן תורה. אבל רציתי לדעת אם יש מישהו שמסביר או לחות מקשה, מדוע אין חוב כזה, כמו ביציאת מצרים.
מה שאני תירצתי לעצמי הוא, שאכן כן מזכירים את המסר של מעמד הר סיני בכל יום, פעמיים, דהיינו בקריאת שמע.
כלומר שיש הבדל בין מה שאנו צריכים לזכור ביציאת מצרים לבין מעמד הר סיני. ביציאת מצרים עלינו לזכור את העובדות, היינו עבדים במצרים, וה' הוציא אותנו משם. עיקר הזכירה היא הסיפור שהיה.
לעומת זאת במעמד הר סיני, עיקר המסר הוא לא במה שאירע שם, אלא העיקר הוא מה שלמדנו אז, וזה שני דברים א. אמונה - ידיעת ה' שאין עוד מלבדו. ב. קבלת עול תורה ומצוות.
וזה המסר שאנו משננים בכל יום ערב ובוקר, שמע ישראל, ואהבת והיה אם שמוע. ואכן פרשת שמע מופיעה בתורה לאחר שמשה מזכיר את מעמד הר סיני, ויש דעות שוהיו הדברים האלה, מוסב על הדברים ששמעו במעמד הר סיני.
יתירה על זאת מובא במשנ"ב בשם הכלבו דברי הירושלמי שבקריאת שמע רמוזים כל עשרת הדברות, אם כן המסר של מעמד הר סיני אכן מוזכר על ידינו בכל יום.
אמנם לגבי אופן המעמד ופרטי מאורעותיו זוהי המצוה של השמר לך פן תשכח, שבה דנו הפוסקים כיצד היא מתקיימת.