ויתפלל משה - מכאן למי שמבקשים ממנו מחילה שלא יהא אכזרי מלמחול.
ושואלים המפרשים דהא בב"ק ילפינן זאת מאברהם
ומצאתי שהק' כן בשו"ת יד אליהו (לובלין סי' כ"ח), מים חיים שני (תס"ג), עמודי עולם (תק"א), מלאכת הקדש (טולידאנו), שפתי צדיק - פילץ, אהל יעקב (טולידאנו), קרן לדוד.
יד אליהו סימן כח
וצ"ע במ"ש רש"י בפ' חקת ויתפלל משה בעד העם מכאן למי שמבקשים ממנו שלא יהא אכזרי מלמחול וכי מרע"ה לא עשה מדת חסידות כנ"ל שמחול עוד י"ל על רש"י דפי' מכאן למי כו' ובפ' החובל צב"א מייתי ליה מאברהם במשנה שלימה אינו נמחל לו עד שיבקש ממנו ומנין שאם לא מחל שהוא אכזרי שנאמר ויתפלל אברהם וא"כ איך פרש"י מכאן כו' וצ"ל דקשה לי' לרש"י דבאברהם אינו מפורש שאבימלך ביקש מאברהם שימחול וי"ל או דאאע"ה עשה מצד חסידות שהתפלל או עכ"פ דצריך להתפלל אעפ"י שאינו מבקש ממנו ע"כ פי' דע"כ גבי מרע"ה מצינו שלא התפלל עד שבקשו ממנו ע"ז ממילא מהשתא שפיר למדין מאאע"ה שבקשו ממנו שיתפלל עליהם אעפ"י שאינו מפורש בקרא דמסתמא לא עשה אאע"ה לאבימלך יותר ממרע"ה לישראל ולפ"ז י"ל דמרע"ה מחל להם באמת תיכף אך לא התפלל עליהם עד שבקשו ממנו.
וכע"ז כתבו במים חיים שני ובמלאכת הקדש
שפתי צדיק - פרשת חקת
מו) ויתפלל משה. ברש"י מכאן למי שמבקשים ממנו שלא יהא אכזרי מלמחול. יש לתמוה שמשנה מפורשת בב"ק (ח ז) מניין שלא יהא המוחל אכזרי שנאמר ויתפלל אברהם, ובשם הלימוד אף ביחיד שמבקש למחול לו, וכאן בכלל ישראל או רבים קל וחומר משה, אולי הרבותא דכאן אפילו רבו מובהק כמרע"ה, כדאי' ביומא (פז ע"ב) רב שאני, שצריך לילך כמה פעמים לפייסו, ומרע"ה הוצרך ללמדם הלכה זו, ומכל מקום מטעם שלא יהא ח"ו כאכזר נתפייס בפעם ראשון:
ועי"ע ביקרא דאורייתא
ואשמח לעוד מקורות קדומים