מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים

שמואל דוד
הודעות: 6569
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יולי 28, 2020 2:05 am

שבת קמג.

שרנ״ם שפ״ז סימן

מדוע ליכא סימן לשמו של רב אשי?

שמואל דוד
הודעות: 6569
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יולי 28, 2020 2:19 am

שבת קמג.

סימן שרנ״ם שפ״ז

מדוע ליכא סימן לרב אשי?

שמואל דוד
הודעות: 6569
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יולי 28, 2020 2:20 am

שבת קמג.

סימן שרנ״ם שפ״ז

מדוע ליכא סימן לרב אשי?

שמואל דוד
הודעות: 6569
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יולי 28, 2020 2:33 am

שבת קמג.

סימן שרנ״ם שפ״ז. מדוע ליכא סימן לרב אשי?

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2562
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: ◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' יולי 28, 2020 2:50 am

רב אשי רק שאל ולא אמר מה עושה

שמואל דוד
הודעות: 6569
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' יולי 28, 2020 3:42 am

ומה עם אמימר?

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2562
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: ◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' יולי 28, 2020 4:27 am

צודק ואפשר שזה רומז אמר ליה רב אשי לאמימר, (מם סתןמה היא מם כפולה)
או שהכוונה למה שמקשה, מקשן מקשה

משכיל אל דל
הודעות: 221
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 6:56 pm

Re: ◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

הודעהעל ידי משכיל אל דל » ו' יולי 31, 2020 4:24 am

יישר כוח ענק לישראליק ולצביב. הארתם את עיני.

שמואל דוד
הודעות: 6569
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מאי 22, 2022 6:34 am

שמואל דוד כתב:שבת כה.

סימן פנקעכ"ס כו' אסור לאונן.

לא הבנתי אות ס' של הסימן. הרי הסימן הוא לתיבת אונן ולא לתיבת אסור וא"כ הול"ל פנקעכ"ן או פנקעכ"א וצ"ע

ראיתי במיוחס לר״ן עמ״ס שבת שאכן גורס פנ״ק עכ״א וצריך בדיקה בכת״י בשבת וביבמות עד:

שמואל דוד
הודעות: 6569
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ◆ סימני הש"ס - הערות וביאורים

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אוגוסט 04, 2024 7:15 pm

שמואל דוד כתב:ב"ב לט:-מ. אמר רב נחמן מחאה בפני שנים ואין צריך לומר כתובו מודעא בפני שנים ואין צריך לומר כתובו הודאה בפני שנים וצריך לומר כתובו קנין בפני שנים ואינו צריך לומר כתובו וקיום שטרות בשלשה (סימן ממה"ק) 
ויש להעיר,

א) . לכאורה הודאה חלוק מן השאר דצריך לומר כתובו וא"כ מדוע נקט לה באמצע הני דאין צריך לומר כתובו
ועיין רשב"ם ד"ה ואין צריך לומר כתובו וז"ל והא דלא כייל ותני להו ולימא מחאה ומודעא וקנין בפני ב' ואין צריך לומר כתובו היינו משום דרבא קאמר להו משמיה דר"נ ולאו בחד יומא שמעינהו אלא כל מילתא שמעה באפי נפשיה והדר חברינהו רבא כחדא כסדר כמו ששמען עכ"ל
ולפי"ז אפשר ששמע הודאה אחר ששמע מודעא ודוק'

ב) . הכוונה בהסימן הוא מחאה מודעא הודאה קנין,
וראיתי במגילת סמנים (למרן האדרת ז"ל ) שכתב וז"ל תמוה לי על הנחת הסימן הזה שאין כל הבבות מתאמים דהשנים הראשונים והרביעי אין צ"ל כתובו והשלישי צ"ל כתובו
ואולי כוונת הסימן שבכולם צריך שנים משא"כ קיום, ובזה מובן מדוע ליכא עוד 'ק' בהסימן דלא קאי אקיום שטרות כיון דקיום שטרות בשלשה.
ובזה מובן מדוע כתב הסימן אחר "קיום שטרות בשלשה" דלפי הבנת האדר"ת הול"ל קודם קיום. וצע"ק
אולם ראיתי בכמה אחרונים שכתבו שצ"ל ממהק"ק דהיינו מחאה מודעא הודאה קנין קיום (שו"ר בבה"ג שגרס כן)
ולפי"ז אולי כוונת הסימן לכל הני דינים שאמר ר"נ וצ"ע בכל זה.

הקפצה


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 27 אורחים