מביט ומבין כתב:זכור לי שיש איזה ט"ז שמדבר בעניין, אולי מישהו יביא את דבריו?
מביט ומבין כתב:רשי ד"ה למען ייטב לי בעבורך: יתנו לי מתנות.
ותמוה-למה אברהם היה צריך מתנות?
לייטנר כתב:אמנם, אם שיטה זו לא הלכה אצל פרעה, מדוע חזר עליה אברם אצל אבימלך, אם לא שנאמר שלא היתה לו כל ברירה אחרת.
איש גלילי כתב:לייטנר כתב:אמנם, אם שיטה זו לא הלכה אצל פרעה, מדוע חזר עליה אברם אצל אבימלך, אם לא שנאמר שלא היתה לו כל ברירה אחרת.
אם אברהם היה מודה שהוא בעלה, לא היו נכנסים עמו למשא ומתן, אלא מיד "והרגו אותי ואותך יחיו". האפשרות היחידה שיש אולי לצאת בשלום מהסיפור זה על ידי ההצהרה שהיא אחותו.
לייטנר כתב:אמנם, לא היתה לו כל ברירה אחרת.
מחולת המחנים כתב:מביט ומבין כתב:רשי ד"ה למען ייטב לי בעבורך: יתנו לי מתנות.
ותמוה-למה אברהם היה צריך מתנות?
ראיתי מפרשים שמעשה אבות סימן לבנים, וכיון שגלות מצרים היתה כנגד אברהם אבינו, והקב"ה הבטיחו "ואחרי כן יצאו ברכוש גדול", לכן כדי להראות פעולות עתידיות ביקש שמצרים יתנו לו מתנות.
דרומי כתב:קיבלתי היום מח"א
שח הרה"ח ר' אליהו אריה פרידמן מצפת עיה"ק:
בפרשתנו, מצאנו סתירה בין סיפור אחד למשנהו: כאשר מלך סדום הציע לאברם "תן לי הנפש והרכוש קח לך" (יד, כא) סירב אברהם לקבל ממנו "מחוט ועד שרוך נעל", באומרו "ולא תאמר אני העשרתי את אברם"!
ואילו בתחילת הפרשה אמר אברהם "יתנו לי מתנות" (יב, יג ברש"י), וכפי שאכן פרעה נתן לו צאן ובקר ועבדים ושפחות ולא סירב כלל. אתמהה...
והשיב, שהדבר יובן בהקדם סתירה: שבמקום אחד אמרו חז"ל "לוו עלי ואני פורע" (שבת טו, ב), ובמקום אחר אמרו "עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות" (שבת קיח, א), ובכן כיצד יש לנהוג – ללוות או לעשות שבתו חול?
אלא, מבואר על כך בשו"ע אדמו"ר הזקן (סי' רמב), שזה תלוי: אם יש לו מה למשכן ולהחזיר החוב – אז נאמר "לוו עלי ואני פורע", אבל אם אין לו ממה להחזיר – אז יעשה שבתו חול, כי אחרת נמצא מטיל כבוד שבתותיו על הבריות.
ולפי זה, ביאר הרא"א, אפשר להסביר גם בפרשתנו:
כאשר הציע מלך סדום את הרכוש – כבר היה אברם "כבד מאוד במקנה בכסף ובזהב" ולא רצה לקבל טובות. אבל כשהיה במצרים היה בעל-חוב לאכסניות שעבר דרכן, כדברי רש"י (יג, ג) "בחזרתו פרע הקפותיו", ואסור להיות צדיק על חשבון אחרים...
מביט ומבין כתב:רשי ד"ה למען ייטב לי בעבורך: יתנו לי מתנות.
ותמוה-למה אברהם היה צריך מתנות?
אולי בשביל לשלם את חובותיו?
מביט ומבין כתב:הוא אשר שאלתימביט ומבין כתב:רשי ד"ה למען ייטב לי בעבורך: יתנו לי מתנות.
ותמוה-למה אברהם היה צריך מתנות?
אולי בשביל לשלם את חובותיו?
יש לו מקור?
דרומי כתב:ברש"י לא מפורש שזו הסיבה שהוא קיבל את המתנות
ואיני יודע אם יש מקור קדום לרעיון זה המקשר בין המתנות לבין החובות
אוצר החכמה כתב:אני חשבתי לפרש שאברהם בהכירו את שרה הצדקת ואת הקושי שיש לה לשקר חשש שתגיד אחי הוא באופן רפוי מתוך ההנחה שיהיה די בזה כדי שלא יהרגוהו. ולכן הגדיר לה שהאמרי לי אחי הוא צריך להיות בשיעור של למען ייטב לי בעבורך כלומר ברור וניכר ורק אז וחיתה נפשי בגללך כי הם יהרגו גם על הספק.
ואם תאמר לא אקבל, הרי גם אין זה ממעלות המדות כי מעלות המדות שיזהר מעוני ומחסרון המעות ומזונות כמו שאמר שלמה רש ועושר אל תתן לי הטריפני לחם חוקי פן גנבתי וכחשתי כו'. ובאותו זמן היה אברהם בתכלית עניות והלך בידים ריקניות, וכמו שפירש"י שפרע הקפותיו כל מה שאכל בלכתו מצרים לוה בהקיף, ובפרט שנת בצורת היה, ואם אין זה ממעלת המדות כ"א לא רצה לקבל מזיגה ראוי לומר עליו דל גאה, ובפרט אם ראוי לו.
ואשר אמר למען ייטב לי בעבורך ופירש"י יתנו לי מתנות, ונראה שאברהם אבינו חפץ במתנות ונבהל להון, אבאר לך שמידות המעולות כך היא, שכל אדם חפץ שימצא לו נכסים שיגיע לו סיפוק מהם בכדי חייו עם מלאכתו. ושלא יהא נצטרך לבריות, ושיבוא לידי הירהור גניבה או שבועות שוא. גם באשר חננו הש"י כדי סיפוקו לא יהא עוד נבהל להון לבקש מותרות. על כן בלכת אברהם מחרן יצא בידים ריקניות, כמו שפירש"י על וילך למסעיו שפרע הקפותיו, ויותר נוח לקבל מתנות מלהקיף ולא לפרוע נאמר עליו לוה רשע ולא ישלם. וע"כ אמר בוודאי ששרה אשת איש אחר מחרן למען לא יכשלו בה בני אדם, ואם הם רשעים ויהיו פרוצים בעריות יועיל(ו) לו במה שתאמר(ה) אחי הוא ויתנו לו מתנות. אמנם גבי סדום אשר כבר נתעשר תפס (במעלה) במידה טובה בסיפוק מה שחננו הש"י שלא רצה ליהנות משום בני אדם, ואדרבה היה ראש לנדיבים. ואילו הרחיק [מ]לקבל מתנות בעת דחקו, אז היה מוציא לפועל הרחבת לבו בהכנסת אורחים ממדות רעות, וראוי לקרא עליו דל גיא.
מחולת המחנים כתב:דרומי כתב:ברש"י לא מפורש שזו הסיבה שהוא קיבל את המתנות
ואיני יודע אם יש מקור קדום לרעיון זה המקשר בין המתנות לבין החובות
ראיתי מביאים כן בשם רבי שלמה קלוגר.
אותה אבקש כתב:שמעתי בשבת מיהודי ששמע מהבית ישראל [יתכן שאמר בשם ספרים] שרצה אברהם אבינו
שיתנו לו מתנות ולא יקח כיון דכתיב שונא מתנות יחיה וממילא ייטב לו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 10 אורחים