הודעהעל ידי אשי ישראל » ו' דצמבר 11, 2020 1:36 am
אסביר את דעת הגרי"ש אלישיב , כפי שאני מבין [מתוך דבריו בספר פניני חנוכה, שצירפתי כאן, עמ' קא, קטו, קכג, ועוד]. יש בה כמה וכמה חידושים.
א. הגרי"ש סובר שאחר נישואיו רבי זירא לא למד במקום רחוק מביתו, אלא בדרך כלל היה ישן בביתו, ורק לעיתים היה נוסע לאיזה לילות בודדים, ודווקא לכן אשתו שהדליקה בביתו הוציאה אותו (פניני חנוכה עמ' קכג).
ב. אדם כזה (שנסע מביתו ללילה בודד וכדו') לא רק שהוא יכול לצאת בהדלקה שבביתו, אלא שהוא גם חייב בכך, ואינו יכול להסתפק בהדלקה שהוא ידליק בבית מארחיו. מדוע? כי כיון שהוא לא נחשב כמי שנעקר מביתו, לכן יש לו 'חובת הבית' - חובה לדאוג שבביתו יודלק נר. לכן, עליו לדאוג לזה שבני ביתו (או שליח שלו) ידליקו בביתו.
ג. למרות שבני ביתו הדליקו בביתו בשליחותו (או שליח) אם האבא ירצה בנוסף להדליק בבית מארחיו - הוא רשאי (אלא שאם הוא מינה שליח אז יש בזה בעיה של ביטול שליחות ולכן אין לעשות כך). מדוע הוא רשאי? משום שבנסוף ל'חובת הבית' יש גם 'חובת הגוף', ובזה הוא יכול לומר שאינו רוצה לצאת בהדלקת בני ביתו ואת 'חובת הגוף' הוא יבצע בעצמו.
ד. עד כאן דיברנו במי שישן לילה אחד וכדו' מחוץ לביתו. אולם, אדם שנוסע מביתו לכל ימי החנוכה (ואף לארבעה ימים רצופים) עקר את מקומו מביתו, ואין לו קשר לבית. לכן לא זו בלבד שאין לאבא חובה לדאוג שיודלק נר בביתו, אלא שבנוסף אפי' אם בנו או בתו (או שליחו) הדליקו עליו בביתם הקבוע - האבא לא יצא בזה! (וכך הדין הן באב ספרדי, והן באב אשכנזי שמינה את בנו להוציא את האבא).
ה. הגרי"ש מוסיף ש"מסתבר" שכך גם אף בבעל ואשתו, כלומר: בעל שמדליק בבית לא יוציא את אשתו שנמצאת ארבעה ימים ויותר בבית החולים (עמ' קכ), וכך גם אשה לא תוציא את בעלה שנסע מחוץ לבית לארבעה ימים רצופים (בעמ' קיט כתב ש"מסתבר" כך, אך נראה אח"כ שהכריע כך בבירור).
ו. אדגיש ששיטתו של הגרי"ש היא כאמור ששינה ללילה אחד מחוץ לבית אינה פוטרת את האדם מהדלקה בבית. לעומתו, רוב ככל הפוסקים נקטו שמי שישן לילה אחד מחוץ לביתו יכול להדליק בבית המארחים ואינו צריך להדליק בביתו.
ז. שאלתי באשכול זה היתה לגבי סעיף ד' בסיכום שלי:
לפי הנאמר בסעיף ד' כאן יוצא שבן לא פוטר את אביו שיצא מהבית (כשהאב יצא לארבעה ימים לפי הגרי"ש, או כשיצא ללילה אחד לפי רוב הפוסקים - ראה סעיף ו' בסיכום כאן).
מה היתה שאלתי? אני מחפש פוסקים שכתבו במפורש שבן רווק שהדליק בבית המשפחה יפטור את אביו שנסע וישן במקום אחר, ורצוי שיכתבו שכך הדין אף אם האב נסע לכל ימי החנוכה.
מקוה שהפעם דברי מובנים.
-
קבצים מצורפים
-
- פניני חנוכה1.PDF
- (1.74 MiB) הורד 68 פעמים
-
- פניני חנוכה2.PDF
- (514.44 KiB) הורד 73 פעמים