תבא כתב:הרואה כתב:אני מדבר על הרב אלישיב הרב שך ועוד שפתאום אחרי פטירתם צצו עליהם סיפורים כאלו.
על הגריש"א אמרו כבר בצעירותו שגדול בנסתר כמו בנגלה.
ואומרים שכתב כן סבו בעל הלשם זיע"א.
סעדיה כתב:בחזרה לנושא האשכול -
אם יש לאי מי תמליל של ההספדים הנישאים מידי ערב בישיבתו ובשאר מקומות, נא להעלותם לכאן, ושכמ"ה.
וכן אם יש למישהו אפשרות להעלות מספר דפים מהספר מאורי המועדים, נא להעלות את הקטעים הרשומים עליהם שהם מכת"י הגרמ"ד זללה"ה.
אראל כתב:סעדיה כתב:בחזרה לנושא האשכול -
אם יש לאי מי תמליל של ההספדים הנישאים מידי ערב בישיבתו ובשאר מקומות, נא להעלותם לכאן, ושכמ"ה.
וכן אם יש למישהו אפשרות להעלות מספר דפים מהספר מאורי המועדים, נא להעלות את הקטעים הרשומים עליהם שהם מכת"י הגרמ"ד זללה"ה.
הספר תח"י,
אבל רגע, אתה באמת רוצה שאעבור על כל הספר כולה להעלות כאן "כל" הקטעים?...
כמה אתה משלם לשעה?.....
איש_ספר כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=42866#p565334
כאן איש לא קרא לך ולא הזכיר את שמך ומה לך נבהל...?!...[/size]
יהושפט כתב:
ולגוף הענין, אני יודע בידיעה ברורה שחלק מאלו שהוזכרו כאן שלמדו אצל הגרמ"ד, למדו שם מפני שלא התקבלו אצל הגרי"ד, ואין שום צורך לפרט שמותיהם מפני כבודם, וחלקם מפני שהוריהם שלחו אותם לגרמ"ד כדי לעזור לו בתחילת דרכו [וממילא כבר עוד בנים באו בעקבותיהם], וכפי שהיה אח"כ גם בעת שהגר"מ פתח את ישיבתו, וחלק מהם אחיהם למדו אצל הגרי"ד.
כמובן שהיו ששלחו אצל הגרמ"ד לכתחילה, וכמו כן היו שמטעמים פוליטיים [מוצדקים וחשובים לפי דרכם, לא באתי כלל לזלזל בשיקולים מעין אלו] לא היה נח להם לשלוח אצל הגרי"ד ועוד יותר אצל בנו אח"כ, וכך או כך כבודו הגדול של הגרמ"ד וכבוד תורתו במקומם מונח, אבל הניסיון הכל כך ילדותי ואווילי להציג כאילו רבים ממקורבי הגרי"ז ביכרו לשלוח אצל הגרמ"ד דייקא בגלל ביקורת תורנית על הגרי"ד, אין לה על מה שתסמוך, ומניעיה ככל הנראה זרים. והמבין יבין.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:לשון א' מתלמידיו הגדולים. איני מבין מה כותבים פה הלא הרי"ד הוא הקים לו את הישיבה, ועוד הרבה דברים אינם מדוייקים, חבל ששולפים בלי לברר דברים מכ"ר.
גיורא בשמי שמיא כתב:כפי הבנתי היה היסוס גדול אצל הגרי"ד וכן אצל בנו מ'לגנוב' תלמידים ממאן דהו, ומכש"כ מהגרמ"ד.
גביר כתב:מבקש חכמה כתב:בעניין אחר.
שמעתי היום מחבר שראה את הגרמ״ד זצ״ל בהספדים שנערכו לבן דודו הגרי״ד מבוסטון בבית הכנסת ישורון יושב מתחילת ההספדים ועד סופם. כחמש שעות.
גם כאשר חתנו של הגרי״ד, הרא״ל ונכדי הגרי״ד האריכו בדברים.
היה קשר חזק בינו לענף זה של המשפחה? האם התייחס גם להגותו של בן דודו או למחקריו של בנו ר' חיים?
[חשיבות הקשרים המשפחתיים בבית בריסק ידועה, לא ייפלא כלל אם היו כאלה למרות חילוקי הדעות]
הבאר ההיא כתב:נוטר הכרמים כתב:אשת הגרי"ז היתה נצר למשפחת אויערבאך (ממשפ' האמרי בינה). והגרי"ז חיפש קרובים,
ונשלח רמז להגרש"ז להגיע. לאבי היה קשה מאוד הדבר. הוא פחד ונתיירא מהמפגש עם הגרי"ז עד שיגיעו לנושא של 'אויערבאך'...
ולא איסתייעא מילתא, ולאחר מכן כבר לא היה נעים..
סליחה שאני נטפל לפרטים הטפלים.
עד היום חשבתי שלא ידוע בכלל על קשר בין שתי משפחות אוירבך של האמרי בינה ושל הגרחי"ל.
כמה דורות אחורה נמצא הקשר הזה שזה עוד נחשב אצל הגרי"ז ?
פרנקל תאומים כתב:מה שכן קצת תמוה הוא שדווקא היו בירושלים אויערבאך אחרים צאצאיו הישירים של ה''אמרי בינה'', הג''ר יצחק אויערבאך זצ''ל בנו של ה''אורח נאמן'', ואם כבר, היו צריכים לזמן אותו בפני הגרי''ז זי''ע.
גיזונטע קאפ כתב:נוטר הכרמים כתב:כמה הערות והוספות.
כשהגרי"ז עלה לארץ, עוד לא ידעו מה עלה בגורל חלק המשפחה שנותר בניכר. הגרי"ז היה במצב של שברון ועצבון רוח.
בתחילה סברו שזה מחמת נקיפות מצפון או משהו כזה. בסוף התברר שזה היה מחמת דאגה רוחנית. כשנודע שנעקד"ה, נרגע.
עד כדי כך.
עד היום זה לא ידוע
מכון חכמי ליטא כתב:פרנקל תאומים כתב:מה שכן קצת תמוה הוא שדווקא היו בירושלים אויערבאך אחרים צאצאיו הישירים של ה''אמרי בינה'', הג''ר יצחק אויערבאך זצ''ל בנו של ה''אורח נאמן'', ואם כבר, היו צריכים לזמן אותו בפני הגרי''ז זי''ע.
לא היה מאנשי המזרחי?
פרנקל תאומים כתב:הבאר ההיא כתב:נוטר הכרמים כתב:אשת הגרי"ז היתה נצר למשפחת אויערבאך (ממשפ' האמרי בינה). והגרי"ז חיפש קרובים,
ונשלח רמז להגרש"ז להגיע. לאבי היה קשה מאוד הדבר. הוא פחד ונתיירא מהמפגש עם הגרי"ז עד שיגיעו לנושא של 'אויערבאך'...
ולא איסתייעא מילתא, ולאחר מכן כבר לא היה נעים..
סליחה שאני נטפל לפרטים הטפלים.
עד היום חשבתי שלא ידוע בכלל על קשר בין שתי משפחות אוירבך של האמרי בינה ושל הגרחי"ל.
כמה דורות אחורה נמצא הקשר הזה שזה עוד נחשב אצל הגרי"ז ?
אין קשר בין משפחת אויערבאך של מרן הגרש''ז זצוק''ל, צאצאי הרה''ק רא''ד מחמלניק, ובין משפחת אויערבאך של ה''אמרי בינה'' וה''דברי משפט'' זצוק''ל.
עכ''פ, לא ידוע על שום קשר שכזה.
אבל אם אכן כך סיפר הג''ר מרדכי שליט''א בשם אביו, צ''ל שמרן הגרי''ז זי''ע לא ידע זאת או רצה לברר זאת.
מה שכן קצת תמוה הוא שדווקא היו בירושלים אויערבאך אחרים צאצאיו הישירים של ה''אמרי בינה'', הג''ר יצחק אויערבאך זצ''ל בנו של ה''אורח נאמן'', ואם כבר, היו צריכים לזמן אותו בפני הגרי''ז זי''ע.
נוטר הכרמים כתב:הספד ממרן פוסק הדור ראב"ד ירושלים הגר"מ שטרנבוך שליט"א
לפני מיטתו של גיסו מרן ראש ישיבת בריסק הגרמ"ד הלוי סאלאוויצ'יק זצוק"ל
.....
מנהל מלחמת ה'
הוא עמד כחומה להתריע על פרצות הדור. לא התפעל מאחרים רק האמת נר לרגליו, ולחם מלחמת ה' כאברהם אבינו שנאמר עליו (בראשית י"ד י"ג) "אברהם העברי" ואמרו חז"ל (ב"ר מ"ב ח) למה נקרא שמו אברהם העברי ש"כל העולם כולו מעבר אחד והוא מעבר אחד", וכך גם הוא לא התפעל ועמד ללחום את מלחמת ה' בצד אחד ולא חשש להשמיע דעת תורה.
כשמת משה רבנו מה אמר עליו הקב"ה, "מי יקום לי עם מרעים מי יתייצב לי עם פועלי און" (גמ' סוטה י"ג ע"ב), והיום ג"כ השכינה הקדושה בוכה ואומרת מי יקום לי עם מרעים מי יתייצב לי עם פועלי אוון.
הוא ראה מה שאחרים לא רואים, והיה מזהיר כדרך שהזהירו אבותיו שכל כוונת הקמת המדינה הוא כדי ללחום נגד הדת, ולומר כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה.
עד יומו האחרון שהיה יכול עוד ערך מלחמת ה'. מכתבו הציבורי האחרון כתב עוד פחות משנה, כאשר שמע על כוונת חלק מאגודת ישראל בארה"ב להצטרף להסתדרות הציונית ולהשתתף בבחירות לקונגרס הציוני, וכבר לא היה לו כוח אבל ביקש להשתתף במכתב להשמיע דעת תורה כנגד הפירצה.
זכורני שלאחר שנפטר מרן הגרי"ז זצ"ל, הספידו הגאון רבי זלמן סורוצקין זצ"ל (אב"ד לוצק) והביא מה שפירשו חז"ל (פר' וילך אות ד') את הפסוק (שמות כ"ה, ט"ז) "ונתת אל הארון את העדות אשר אתן אליך", שאע"פ שהלוחות היו מונחות במקום מוסתר מעיני כל רואה בתוך קדשי הקדשים, מ"מ בעצם קיומם הם שימשו כעדות על אמיתת התורה, ומשום שעצם הדבר שכלל ישראל ידעו שיש תורה המונחת בארון בקדשי הקדשים, זה לבד גרם שלא יוכלו לזייף את התורה ולכתוב ספר תורה עם שינויים, שהרי כל אחד שהיה רוצה לזייף ידע שהוא מוכחש מהתורה הנמצאת בתוך קדשי הקדשים - ששמורה שם כצורתה במקום שאין שם מגע יד אדם, וקרא הרב סורוצקין זצ"ל את הדברים הללו על מרן הגרי"ז זצ"ל שימש לכל עם ישראל כ"עדות" על אמיתת התורה, כי אע"פ שלא היה דרכו להתערב בגלוי בכל ענייני ציבור, מ"מ בעצם קיומו הוא שמר על התורה שלא תשתנה, שכן כולם פחדו וידעו שאם יהיה איזה זיוף או שינוי בדרך התורה המסורה, הוא יילחם כארי ויזעק ולא יניח לשום שינוי, ונמצא שעצם מציאותו בפנים בתוך ביתו, גרמה לשמירת התורה, עכ"ד.
ואת הדברים הללו יש לקרוא על גיסי הגאון ר' דוד זצ"ל, שהרי כל העולם כולו פחדו ורעדו מר' דוד שייצא נגדם למלחמה, ומנע דרך זה הרבה גזירות.
אוי, רועה ישראל איננו, מי ינהל את הצאן.
פרנקל תאומים כתב:אומרים שמרן הגרי''ז זי''ע כל ימיו חרד שמא נשארו צאצאיו אצל הקומיניסטים.
אראל כתב:איש_ספר כתב:https://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=42866#p565334
כאן איש לא קרא לך ולא הזכיר את שמך ומה לך נבהל...?!...[/size]
וכי אני לא בכלל ה'מישהו' שהזכיר, למה אתה חושב שלא קרא אלי???
לא נבהלתי כלל, ובמילא אני עסוק מדי, ולא נראה שאטפל בזה להעלות כאן מה שדרש
האיש הזה רוצה שיעלו כאן ספר שרובו ככולו הוא מהגרימ"ד
הערתי לו ברמיזה, כעין לשה"כ הקשית לשאול (מלכים-ב ב י)
איש_ספר כתב:השיעורים היומיים הארוכים, בהם התעכב על כל שורה ושורה וכל דיבור ודיבור, היו שיעור גדול גם ביראת שמים ואהבת תורה, לא היה שייך לייחס למגיד השיעור שום רצון להתפאר בחידושים או במערכות בנויות לתלפיות ואפי' לא חיפוש אחרי גישמאק בלימוד. (בזכרוני שכשלמדו מנחות סוגיא של זיקה בלחמים וכבשי עצרת, ראיתי שיש בית הלוי נפלא על הסוגיא, היה ברור לי שבשיעור הוא יזכיר את הדברים, אבל הוא לא הזכיר בכלל, כנראה לא תאם את השיטה, ולא היה לו שום עניין להשתעשע בחידושים של הזיידע בשיעור). התחושה הכללית הייתה שלומדים כי זה רצון הבורא, וכלשון הרמב"ם בהל' תשובה 'אלא עושה אמת מפני שהיא אמת'.
לענין כתב:ובכן כמה נקודות על כל האמור:
א. הגאון רבי יענקל שיף, אולי הגאון העצום, הוא תלמיד של רבי אהרן קוטלר [סבא שלי סיפר לי שתלו בו תקוות גדולות ונצורות להיות ראש ישיבה בסגנון של ר' אהרן, והיתה איזו 'קפידא' (לא יודע בדיוק מצד מי) על שהבריסקר'ס 'חטפו' אותו.
ב. בני הגרי"ז, כבר נתברר שאינם רשומים בגטו וממילא מוכרח שלא היו שם.
השמועה מספרת על אדם מבוגר (בסגנון של כובע קש) שהופיע בישיבת בריסק (בשעת העליה הגדולה מרוסיה) וטען לקרבת משפחה. המשך השמועה מספרת שכיבדוהו במתת יד כספית על מנת שלא יופיע שוב לעולם ועד... אני לא מבין מה יש להתבייש בזה, רבי חיים קנייבסקי קירב מאד בידידות קרוב משפחה שעלה מרוסיה ולומד בלב לאחים.
ד. עוד מילה על פנימיות התורה. שמעתי מאחד מנכדי הגרי"ז שאמר, 'נראה לך שסבא שלי הגרי"ז לא למד את הספר של סבא שלו - הנפש החיים? נראה לך שהוא למד אותו בלי להבין היטב גם את כל ההגהות?
וכל מילה מיותרת.
אלא מה? לא ראו את זה? אפשר להיות בטוחים שכשהגרי"ז רצה להסתיר משהו הוא עשה את זה כמו שצריך (העדות שהבאתי מר' דוד, היא מבני הבית).
ולעצם הענין, ברור כשמש שמי שלומד קדשים בהחבא לא יבין בזה יותר מידי. והוא הדין לתורת הנסתר. פשיטא.
אלא מה, יש מגדולי ליטא שלמדו בזה לפי עניינם, יש ב'טעימה' ויש בסעודה הראויה להתכבד.
כבר בארחות רבינו כתוב בשם הסטייפלר שאם החזו"א ראה לכתוב בתחילת העץ חיים דף של ראשי תבות זה סימן שרק עבר עליו (אם כי יש לומר שזה היה נצרך לו רק בתחילת לימודו).
צופה_ומביט כתב:לפי פשוטו כתב:מהפורום השכן
הגרמ"ד בפורים
https://drive.google.com/file/d/1WNzfDR ... sp=sharing
הגרמ"ד באפיית מצות
https://drive.google.com/file/d/1NcryQV ... sp=sharing
בסרטון מפורים הוא מכסה בכף ידו את ראשו [מעל הכיפה] עבור ב' כיסויים בעת אמירת ברכה / שם ה'. הנהגה שראיתי עד היום רק אצל חסידים. מעניין.
וכבר נכב"ב שכנראה כך הי' - בד"כ - מנהג אחב"י שבארץ־מוצאם.מחולת המחנים כתב:ד. הגרי"ז לא היה מברך על הבשמים (היו שסברו משום שהיה תתרן), וכנראה גם בנו הגרמ"ד המשיך במנהג.
איקטורין כתב:צופה_ומביט כתב:לפי פשוטו כתב:מהפורום השכן
הגרמ"ד בפורים
https://drive.google.com/file/d/1WNzfDR ... sp=sharing
הגרמ"ד באפיית מצות
https://drive.google.com/file/d/1NcryQV ... sp=sharing
בסרטון מפורים הוא מכסה בכף ידו את ראשו [מעל הכיפה] עבור ב' כיסויים בעת אמירת ברכה / שם ה'. הנהגה שראיתי עד היום רק אצל חסידים. מעניין.
תורה היא וללמוד אני צריך.
בסוף סרטון הפורים, רואים את הגרמ"ד בהבדלה
א. בעמידה
ב. אחיזת הכוס
ג. בשמים?
ד. הנחת הכוס בזמן ברכת הנר
ה. שתייה בעמידה
מעניין מאוד שישנם דברים דלא כמ"ב!
פרנקל תאומים כתב:גיזונטע קאפ כתב:נוטר הכרמים כתב:כמה הערות והוספות.
כשהגרי"ז עלה לארץ, עוד לא ידעו מה עלה בגורל חלק המשפחה שנותר בניכר. הגרי"ז היה במצב של שברון ועצבון רוח.
בתחילה סברו שזה מחמת נקיפות מצפון או משהו כזה. בסוף התברר שזה היה מחמת דאגה רוחנית. כשנודע שנעקד"ה, נרגע.
עד כדי כך.
עד היום זה לא ידוע
אומרים שמרן הגרי''ז זי''ע כל ימיו חרד שמא נשארו צאצאיו אצל הקומיניסטים.
בבניין של הוריי התגוררו פעם עולים מ''חבר העמים'' ששם משפחתם היה ''סולובייצ'יג''.
לענין כתב:השמועה מספרת על אדם מבוגר (בסגנון של כובע קש) שהופיע בישיבת בריסק (בשעת העליה הגדולה מרוסיה) וטען לקרבת משפחה. המשך השמועה מספרת שכיבדוהו במתת יד כספית על מנת שלא יופיע שוב לעולם ועד... אני לא מבין מה יש להתבייש בזה, רבי חיים קנייבסקי קירב מאד בידידות קרוב משפחה שעלה מרוסיה ולומד בלב לאחים.
[/size]
נוטר הכרמים כתב:אשת הגרי"ז היתה נצר למשפחת אויערבאך (ממשפ' האמרי בינה). והגרי"ז חיפש קרובים,
ונשלח רמז להגרש"ז להגיע. לאבי היה קשה מאוד הדבר. הוא פחד ונתיירא מהמפגש עם הגרי"ז עד שיגיעו לנושא של 'אויערבאך'...
הרואה כתב:לפי מה ששמעתי לא היה להם קשר כמעט עם אחותו הצעירה של ר' חיים (שכחתי את שמה, היתה צעירה מר' חיים ב30 שנה) ועם עוד חלקים מהמשפחה.
לגבי לימוד קבלה שמעתי מכמה מבני המשפחה (מנכדי הגרי"ד ושיף) שר' חיים כבר לא למד קבלה, וכל שכן הגרי"ז.
כמדומני שכשנפטר הבית הלוי ר' חיים היה בן פחות מארבעים, ואולי עוד תכנן ללמוד מאביו ולא הגיע לזה.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 87 אורחים