לענ"ד נראה להשוות בין הרב לבי במערב להרב הכתב והמכתב, דלא פליגי:
הרב לב"מ מדבר על החיוב ללמוד את המקרא בפשטות, שזה ודאי חיוב כבר בבן חמש למקרא וכפי דרגתו;
ואילו הרב הכוה"מ מדבר על העיסוק במקרא, כלומר העיון וההתבוננות. ודו"ק היטב.
וכבר כתבו הפוסקים, שמי שיכול לפלפל בחכמה ולקנות ידיעה חדשה, ומוציא הזמן בלמוד תהלים וזהר וכדומה, לגבי דידה חשיב בטול תורה
לא יגרע מצדיק ללמד כל ספר התהלים בכל שבוע מדי שבת בשבתו. ואף שכתבו הפוסקים שמי שיכול ללמד הלכות ופלפולים ועוסק בתהלים, חשוב בטול תורה לגבי דידה, מכל מקום ללמד אותם פעם אחת בשבוע לא נאמר זה, ועת לכל חפץ.
הרואה כתב:אמרתי לו שאם כבר להיפך, הרי גם תוספות למדו את המשנה שהיא יסודית יותר.
...ואני בשלי ניסיתי להסביר לו שאני לא מתווכח על המושג אלא על איזה חלק יותר איכותי משנה או תוספות.
עזריאל ברגר כתב:מתוך פלא יועץ ערך ידיעה:וכבר כתבו הפוסקים, שמי שיכול לפלפל בחכמה ולקנות ידיעה חדשה, ומוציא הזמן בלמוד תהלים וזהר וכדומה, לגבי דידה חשיב בטול תורה
ושם ערך תהלים:לא יגרע מצדיק ללמד כל ספר התהלים בכל שבוע מדי שבת בשבתו. ואף שכתבו הפוסקים שמי שיכול ללמד הלכות ופלפולים ועוסק בתהלים, חשוב בטול תורה לגבי דידה, מכל מקום ללמד אותם פעם אחת בשבוע לא נאמר זה, ועת לכל חפץ.
)(א) באור ופירוש איוב משלי תהילים - שמעתי שאמרו בעלי הפרשים שבאיוב יקרא האדם פי' רלב"ג וירוה צמאונו ובמשלי יקרא פי' עמנואל ובתהילים יקרא פי' ר' דוד קמחי. ואתנח סימנא שפת אמת תכון לעד. אמ"ת ר"ת איוב משלי תהילים. לעד ר"ת לוי עמנואל דוד והם כסדרן. ובסדר הדורות כתב ר' עמנואל ממשפחת הצפרוני וכו' וחיבר פי' התורה וספר שירים הגם שיש אנשים שתפסוהו עכ"ל דף נ"ח ע"ב. ואני הצעיר כתבתי עליו בגליון לא אנשים תפשוהו כ"א רבן של ישראל מרן הקדוש בש"ע א"ח סי' ש"ז סעיף ט"ז ע"ש דבריו הקדושים. ועיין בספרי הקטן מחזיק ברכה בקונטרס אחרון א"ח שם איזה ספרים מותרים לקרות בשבת ובחול ע"ש:
תא חזי כתב:הרואה כתב:
אמרתי לו שאם כבר להיפך, הרי גם תוספות למדו את המשנה שהיא יסודית יותר.
...ואני בשלי ניסיתי להסביר לו שאני לא מתווכח על המושג אלא על איזה חלק יותר איכותי משנה או תוספות.
דברי פי חכם חן. האם גם היום סבור כבודו כך?
לבי במערב כתב:לענין הנדון ההלכתי אם יש חיוב ללמוד מקרא או אפשר לצאת י"ח בתלמוד בבלי הבלול מן הכל - יעוי' בהל' ת"ת לאדה"ז רפ"ב ובקו"א שם פ"ג, כפי שכבר ציינתי לעיל (ולפלא שלא התייחסו לכך כלל).
עכ"פ, דלא כטענת כמה כאן - ברור ופשוט כי השקפת התורה היא שרצוי ללמוד המקרא בגיל מוקדם ככל הניתן [והיא־היא אזהרת התלמוד (ברכות כח, ב): "מנעו בניכם מן ההגיון", "שלא תרגילום במקרא יותר מדאי" (רש"י על־אתר) - אחר גיל עשר למשנה].
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים