מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יצר טוב בבעלי חיים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סברתו בידו
הודעות: 88
הצטרף: ב' פברואר 08, 2021 7:16 pm

יצר טוב בבעלי חיים

הודעהעל ידי סברתו בידו » ו' מרץ 26, 2021 2:50 pm

האם מצאנו היכן שהוא יצר הטוב בבע"ח?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: יצר טוב בבעלי חיים

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מרץ 28, 2021 9:28 pm


סברתו בידו
הודעות: 88
הצטרף: ב' פברואר 08, 2021 7:16 pm

Re: יצר טוב בבעלי חיים

הודעהעל ידי סברתו בידו » א' מרץ 28, 2021 11:00 pm

ראיתי את זה , אבל לא ראיתי מקור ליצר טוב, וגם כשדיברו על זה בדרך אגב לא היה לזה ממש ראיות

אש משמים
הודעות: 2463
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: יצר טוב בבעלי חיים

הודעהעל ידי אש משמים » ב' מרץ 29, 2021 1:18 am

אבות דרבי נתן פרק ח':

"מעשה בחמורו של רבי חנינא בן דוסא, שגנבוהו לסטים, וחבשו את החמור בחצר, והניחו לו תבן ושעורין ומים, ולא היה אוכל ושותה. אמרו: למה אנו מניחין אותו שימות ויבאיש לנו את החצר? עמדו ופתחו לה את הדלת והוציאוה. והייתה מושכת והולכת, עד שהגיעה אצל ר' חנינא בן דוסא. כיון שהגיעה אצלו, שמע בנו קולה. אמר לו: אבא, דומה קולה לקול בהמתנו. אמר לו: בני פתח לה את הדלת, שכבר מתה ברעב. עמד ופתח לה הדלת, והניח לה תבן ושעורים ומים, והייתה אוכלת ושותה. לפיכך אמרו כשם שהצדיקים הראשונים היו חסידים כך בהמתן חסידות כמותן."

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: יצר טוב בבעלי חיים

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' מרץ 29, 2021 11:54 am

יש לדחות, ששם זה היה בהשפעת הצדיק שהייתה שייכת אליו, וכמו שהאריכו בזה בסה"ק.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: יצר טוב בבעלי חיים

הודעהעל ידי מגדל » ב' מרץ 29, 2021 2:25 pm

עד שאתה שואל על יצר טוב ויצר רע, היה לך לשאול על בחירה.

סברתו בידו
הודעות: 88
הצטרף: ב' פברואר 08, 2021 7:16 pm

Re: יצר טוב בבעלי חיים

הודעהעל ידי סברתו בידו » ג' מרץ 30, 2021 11:34 am

לכאורה פשוט שאין לה בחירה, שאלתי היתה על יצר טוב שזה משיכה בבהמה לעשות טוב, כמו שכתוב על יצר הרע.
שוב ראיתי שזה מח' המהרש"א והרש"ש בברכות סא., שהגמרא אומרת שבאדם כתוב וייצר עם שני יודי"ן לרמז על ב' יצרים, והגמרא שאלה למה לא כתוב כך גם בבהמה. ולכאו' משמע שבבהמה יש ב' יצרים. וכתב המהרש"א:
אלא מעתה בהמה דלא כתיב בה וייצר כו'. אע"ג דבהמה ודאי לית לה יצ"ט ולא ה"מ למכתב וייצר בב' יודי"ן מ"מ ויצר ביו"ד אחת ה"ל למכתב גבי בהמה לרמוז שיש לה יצה"ר וק"ל

אבל הרש"ש כתב:
עיין רש"א בח"א ותירוצו מגומגם ולעניין קושייתו נ"ל דמה שהיא הולכת בטבע ברייתה שלא להזיק ולסור למשמעת האדם למלאכה ולחרישה ולמשא וכיוצא זה נקרא יצר טוב

ומבואר שהרש"ש הבין בדעת המהרש"א שהתכוון שבבהמה יש ממש יצר רע, ולא רק דחף פנימי להזיק, וא"כ חוזרת השאלה על הבחירה בבהמה.
ויוצא מדברי שניהם שאין לבהמה ממש יצר טוב, אלא רק דחף פנימי, וביצר רע למהרש"א (להבנת הרש"ש) יש, ולרש"ש לכאורה יש רק דחף פנימי.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 123 אורחים