הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' מרץ 25, 2021 9:23 pm
פסחים קח.: ואמר ר' יהושע בן לוי נשים חייבות בארבעה כוסות הללו שאף הן היו באותו הנס (רש"י) ארבע כוסות. שלשה כנגד ג' כוסות שנאמרו בפסוק זה וכוס פרעה בידי וגומר ורביעי ברכת המזון:
בבא בתרא קיד: אמר רבי יוחנן משום רבי יהודה בן ר' שמעון דבר תורה האב יורש את בנו ואשה יורשת את בנה שנאמר מטות מקיש מטה האם למטה האב מה מטה האב אב יורש את בנו אף מטה האם אשה יורשת את בנה (רשב"ם) מטות. וכל בת יורשת נחלה ממטות וביורשת שני מטות אוקימנה:
במדבר לו ו זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר-צִוָּה יְהוָה, לִבְנוֹת צְלָפְחָד לֵאמֹר, לַטּוֹב בְּעֵינֵיהֶם, תִּהְיֶינָה לְנָשִׁים: אַךְ, לְמִשְׁפַּחַת מַטֵּה אֲבִיהֶם--תִּהְיֶינָה לְנָשִׁים. ז וְלֹא-תִסֹּב נַחֲלָה לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, מִמַּטֶּה אֶל-מַטֶּה: כִּי אִישׁ, בְּנַחֲלַת מַטֵּה אֲבֹתָיו, יִדְבְּקוּ, בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. ח וְכָל-בַּת יֹרֶשֶׁת נַחֲלָה, מִמַּטּוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל--לְאֶחָד מִמִּשְׁפַּחַת מַטֵּה אָבִיהָ, תִּהְיֶה לְאִשָּׁה:
הקשה בשואל ומשיב מדוע רש"י מביא טעם נוסף לנשים ולא מספיק הטעם של לשונות גאולה שהביא בתחילת הפרק, ותירץ מפני שאינם שייכות בוהבאתי לפי רש"י בברכות שהגמרא אומרת שנשים בברכת המזון ספק דאורייתא או דרבנן ומסביר רש"י או דרבנן. דכתיב על הארץ הטובה אשר נתן לך והארץ לא נתנה לנקבות להתחלק ואי משום בנות צלפחד חלק אביהם הם דנטלו שהיה מיוצאי מצרים:
אמנם קצת קשה דהרי "והבאתי" אינו מ"ארבעה" לשונות של גאולה, וגם הרי הנשים כן "הובאו" לארץ אלא שלא קיבלו בחלוקה, ואולי אפשר ליישב דכמו שבברכת המזון אם אינם שייכות באותו אופן של הזכרים, בלשון שכתוב על ארץ הטבה וכו', זה לבד מורידם מחיוב דאורייתא בברכת המזון, כך גם מאחר שאינם שייכם באותו אופן באחד מחמשת לשונות הגאולה, זה סיבה לפוטרם מד' כוסות, ועל כן נצרך הטעם השני.