מאירי כתב:אמנם יש מקומות דאמרו 'כאילו' ולכאורה כוונתם דהוא כמותו ממש, וכדאיתא במתני' דשבת "מל ולא פרע 'כאילו' לא מל", והא ודאי חשיב דלא מל מן התורה כידוע, ואינו רק 'כאילו' אלא באמת,
וסתמא יש בזה איזה ביאור למה אמרו בלא פרע לשון 'כאילו', ואולי לומר דבעצם מל, דהפריעה אינה חסרון בגוף המילה רק שאם לא פרע יחזור עור הפריעה ויבטל המילה ורצו להדגיש שהוא מעשה מתיקוני המילה אף שהוא מעכב מדאורייתא ודוחה שבת, כך לכאו', אבל ודאי סתמא ד'כאילו' אינו ממש כהדבר שמדמין לו, ו'כאילו ילדו' קשה מאד לחדש דמקיים פו''ר בגדרי המצוה, רק אולי כלפי שמיא היכא דאי אפשר כגון שאין יכול להביא ילדים בהשתדלות כדרך כל הארץ, הוא חשוב יותר ממחשבה טובה הקב"ה מצרפה, דאצלו יהא בדרגא של המוליד ממש כלפי שכר בעלמא דאתי ולא כלפי עולם המעשה.
ולכאורה יש לבאר זה במ"ש בגמ' שבת ל"א, "אמר רבא בשעה שמכניסין אדם לדין אומרים לו נשאת ונתת באמונה, קבעת עתים לתורה, 'עסקת' בפריה ורביה...", דלכאו' למה שואלין 'עסקת' ולא קיימת פו"ר? ולהאמור אפשר דלשון 'עסקת' היינו שבאמת א"א לתבוע לאדם על קיום המצוה בפועל, דהרי אין זה תלוי בידי אדם רק השתדלות לישא אשה וכו', וא"כ כלפי זה ודאי המגדל יתום בביתו יש לו פתחון פה לומר בבי דינא אכן עסקתי בפו"ר...
אבל עיקר דברי הגרש"ק הנ"ל משמע דרצה לדון משום פו"ר ממש וצ"ע.
קלונימוס הזקן כתב: עכצ"ל דכל המגדל כו' הופך את זה לכאילו ילדו ממש עד כדי כך שבא לידי ביטוי גם באסטרולוגיה!!!
וצרף לכאן.
ציבור כתב:קלונימוס הזקן כתב: עכצ"ל דכל המגדל כו' הופך את זה לכאילו ילדו ממש עד כדי כך שבא לידי ביטוי גם באסטרולוגיה!!!
וצרף לכאן.
אדרבה, אסטרולוגיה היא מידע לא מדויק.
ומחמת כי רואים הם בטשטוש וכו' נראה להם שילדו בעוד שהאמת כי לא ילדו.
קלונימוס הזקן כתב:ראיתי בכתבי חכ"א שהוכיח ש'כאילו ילדו' הוא אמיתי כלפי שמיא,
ממה שאמרו במדרש הובא ברש"י שאשת פוטיפר ראתה באסטרולוגין שלה שעתידה להעמד זרע ליוסף ואינה יודעת אם ממנה או מבתה אסנת, וליישב זה עם הת"י שאסנת היתה בת דינה, עכצ"ל דכל המגדל כו' הופך את זה לכאילו ילדו ממש עד כדי כך שבא לידי ביטוי גם באסטרולוגיה!!!
וצרף לכאן.
קלונימוס הזקן כתב:הטענה היתה, שאם האימוץ אין בו ולו דבר מן האבהות (אמהות במקרה זה) האמיתית, הרי שלא אמור להיות לו רושם כלשהו בגרמי השמים ותנועתם, ובמשתמע - אין הם יכולים להוות סימן אליו.
קלונימוס הזקן כתב:ציבור כתב:קלונימוס הזקן כתב: עכצ"ל דכל המגדל כו' הופך את זה לכאילו ילדו ממש עד כדי כך שבא לידי ביטוי גם באסטרולוגיה!!!
וצרף לכאן.
אדרבה, אסטרולוגיה היא מידע לא מדויק.
ומחמת כי רואים הם בטשטוש וכו' נראה להם שילדו בעוד שהאמת כי לא ילדו.
הטענה היתה, שאם האימוץ אין בו ולו דבר מן האבהות (אמהות במקרה זה) האמיתית, הרי שלא אמור להיות לו רושם כלשהו בגרמי השמים ותנועתם, ובמשתמע - אין הם יכולים להוות סימן אליו.
איך הטשטוש וכו' נוגע לזה??
שי אבי דוד כתב:אינני זוכר כרגע המקור (אולי בגמרא) על שאלת 'עסקת בפריה ורביה'? דלעתיד לבוא, לאחד הפירושים (אולי העיקרי) 'האם הישאת יתום ויתומה'?
נאשער כתב:בענין עסקת בפריה ורביה, המהרש"א על אתר בשבת שם כתב כן להדיא שלא כתב קיימת פו"ר אלא עסקת בפו"ר, דהיינו להשיא יתום ויתומה.
ובפשטות הוא מטעם הנ"ל דקיימת-הלא אינו תלוי בידו משא"כ להשיא.
מעיין כתב:ידוע הפירוש 'אם אספרה כמו הנה דור בניך בגדתי' שאם נחשב כל הכועס כאילו עוע"ז ודומיהן לחטא ממש נחשב כמעט כולם לחוטאים
ולענינינו ראיתי לפרש (תשובה הובאה במקדשי השם ח"א ע' קיד) 'אם אספרה כמו' שנחשב הכאילו ילדו כבן ממש, אז 'דור בניך בגדתי' שימצא אח נושא אחותו ודפח"ח
[/quote]צום זאך כתב:שמעתי פעם בשם הרה"ק מסאטמאר זצ"ל שאמר שמה שאומרים שסעודת פדיון הבן הוי כמו פ"ד תעניתים, הרי זה טוב כדי לכפר על כל ה'כמו', כגון כל הכועס וכו' ודפח"ח.
קשר של קיימא כתב:.
צום זאך כתב:מעיין כתב:ידוע הפירוש 'אם אספרה כמו הנה דור בניך בגדתי' שאם נחשב כל הכועס כאילו עוע"ז ודומיהן לחטא ממש נחשב כמעט כולם לחוטאים
ולענינינו ראיתי לפרש (תשובה הובאה במקדשי השם ח"א ע' קיד) 'אם אספרה כמו' שנחשב הכאילו ילדו כבן ממש, אז 'דור בניך בגדתי' שימצא אח נושא אחותו ודפח"ח
ובהאי ענינא, שמעתי פעם בשם הרה"ק מסאטמאר זצ"ל שאמר שמה שאומרים שסעודת פדיון הבן הוי כמו פ"ד תעניתים, הרי זה טוב כדי לכפר על כל ה'כמו', כגון כל הכועס וכו' ודפח"ח.
צום זאך כתב:מעיין כתב:ידוע הפירוש 'אם אספרה כמו הנה דור בניך בגדתי' שאם נחשב כל הכועס כאילו עוע"ז ודומיהן לחטא ממש נחשב כמעט כולם לחוטאים
ולענינינו ראיתי לפרש (תשובה הובאה במקדשי השם ח"א ע' קיד) 'אם אספרה כמו' שנחשב הכאילו ילדו כבן ממש, אז 'דור בניך בגדתי' שימצא אח נושא אחותו ודפח"ח
ובהאי ענינא, שמעתי פעם בשם הרה"ק מסאטמאר זצ"ל שאמר שמה שאומרים שסעודת פדיון הבן הוי כמו פ"ד תעניתים, הרי זה טוב כדי לכפר על כל ה'כמו', כגון כל הכועס וכו' ודפח"ח.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים