מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ארוסה לבעלה- שיטות הראשונים שהוא מדאורייתא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

ארוסה לבעלה- שיטות הראשונים שהוא מדאורייתא

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ד' ינואר 25, 2012 2:04 pm

אלו ראשונים מצאנו להדיא שסוברים שדין ארוסה לבעלה הוא איסור דאורייתא (חידוש עצום, ולא כרש"י כתובות ז:, רמב"ם אישות י, ב, ורוב ראשונים)?

א.אבודרהם בשם ר"א ברבי יצחק אב"ד
ב.שטמ"ק כתובות ז: שהביא שיטה ישנה, בשם הרא"ה והרשב"א. [הערות: בחידושי הרא"ה לפנינו לא נמצא. ב. ברשב"א גם לא משמע כך, ואינו מסכים לראב"ד]
ג.רשב"א בשם הראב"ד, שמבואר להדיא שבגלל שנשואה מדאוריתא גם איסורה לבעלה מדאוריתא
ד.ראיתי שהעירו לפירוש הראב"ן על הסידור, ולא ראיתיו עדיין, שכך משמע במדרש לקח טוב "ודבק באשתו ולא בארוסתו"

רב האי גאון בשטמ"ק (כתובות, מהד' מוה"ק, טור שעג) לא מוכח, וכן הראשונים שכתבו שהנישואין גמר הקידושין לא מוכח, ראה בהערות המהדיר לשטמ"ק הערות 72 76)

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: ארוסה לבעלה- שיטות הראשונים שהוא מדאורייתא

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' ינואר 25, 2012 2:11 pm

הדרשה 'ודבק באשתו' וכו', הובאה גם ב'טעמים מרבינו יהודה החסיד', שבכת"י:
כלה בלא ברכה אסורה לבעלה כנידה, דכתיב: "ודבק באשתו", ולא בארוסתו.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: ארוסה לבעלה- שיטות הראשונים שהוא מדאורייתא

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ב' ינואר 30, 2012 1:53 pm

וכן ראיתי דרשה זו גם בראב"ן פ"ק דכתובות, ובסידור הרוקח [ע"פ חיפוש בפרויקט השו"ת].
[ושם בראב"ן נמצא עוד דבר מעניין לגבי "כי יקח ובעלה" "כי יקח ובא עליה", ומי שזמנו עימו וירצה לעיין ימצא דבר חידוש בהרכבת הפסוקים].


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 195 אורחים