בהקדמת המסילת ישרים כתב שעיקר עבודת ה' כתובה בפסוק' ועתה ישראל מה ה''א שאל מעמך וגו'
שיש שם ארבעה דברים וכו',
ואח''כ מביא את הבריתא של רבי פינחס בן יאיר,
השאלה אם יש בהמשך פרקי המסילת ישרים גם רמז לעבודה בסדרם של חמשת העיקרים הנ''ל .
שמואל שלומוביץ כתב:המס"י סידר את סדרו לפי סדר העבודה וכדרך הברייתא. ובוודאי שכלל בספרו את כל חלקי העבודה המנויים בכתוב, וכיון שחז"ל קבעו סדר העבודה הרי הלכה נקבעת כשיטתם וכנראה אינו סותר לפסוק, ואין קושי במה שהמס"י נכנס לכאו' לסדר הפסוק אחר שבחר לשון חכמים.
כפי שכתב הרב ישא ברכה יש לדון מה מלמדינו סדר הפסוק? האם בא לסדרם לפי ערכם ומעלתם? או שבאמת לפי קדימתם ודרך קנייתם? או לפי המחויבות שלנו אליהם? או לפי קלות השגתם (מה ה"א שואל מעמך) ? ואולי באופנים אחרים.
שמואל דוד כתב:מסילת ישרים פרק יט:
הנה זאת ודאי שאהבה זאת צריך שלא תהיה אהבה התלויה בדבר, דהיינו שיאהב את הבורא יתברך על שמטיב אליו ומעשירו ומצליח אותו אלא כאהבת הבן לאביו שהיא אהבה טבעית ממש שטבעו מכריחו וכופהו לזה, כמאמר הכתוב (דברים ל"ב): הלא הוא אביך קנך כו׳
לכאורה צ״ע, הרי אם אדם לא מרגיש אהבה טבעית להבורא יתברך, איך אפשר לחייב אותו להרגיש כן?
שמואל דוד כתב:אפשר צילום או העתקה?
שמואל דוד כתב:מסילת ישרים פרק יט:
הנה זאת ודאי שאהבה זאת צריך שלא תהיה אהבה התלויה בדבר, דהיינו שיאהב את הבורא יתברך על שמטיב אליו ומעשירו ומצליח אותו אלא כאהבת הבן לאביו שהיא אהבה טבעית ממש שטבעו מכריחו וכופהו לזה, כמאמר הכתוב (דברים ל"ב): הלא הוא אביך קנך כו׳
לכאורה צ״ע, הרי אם אדם לא מרגיש אהבה טבעית להבורא יתברך, איך אפשר לחייב אותו להרגיש כן?
ספר מסילת ישרים הקדמה
האהבה, כמו כן, אם לא נשתדל לקבוע אותה בלבבנו בכח כל האמצעים המגיעים אותנו לזה איך נמצאה בנו, מאין יבוא הדבקות וההתלהטות בנפשותינו עמו יתברך ועם תורתו אם לא נשעה אל גדולתו ואל רוממותו אשר יוליד בלבנו הדביקות הזה.
ספר מסילת ישרים פרק כא
הנה ממה שיועיל הרבה לקנות החסידות, הוא גודל ההסתכלות ורוב ההתבוננות, כי כאשר ירבה האדם להתבונן על גודל רוממותו יתברך, ותכלית שלימותו, ורוב ההרחק הבלתי משוער שבין גדולתו ובין שפלותנו, יגרום לו שימלא יראה ורעדה מלפניו, ובהתבוננו על רוב חסדיו עמנו, ועל גודל אהבתו יתברך לישראל, ועל קרבת הישרים אליו ומעלת התורה והמצות, וכיוצא מן העיונים והלימודים, ודאי שתתלהט בו אהבה עזה, ויבחר ויתאוה לידבק בו, כי בראותו שהשם יתברך הוא לנו לאב ממש, ומרחם עלינו כאב על בנים, יתעורר בו בהמשך החפץ והתשוקה לגמול לו כבן על אביו.
והנה לזה צריך האדם שיתבודד בחדריו, ויקבוץ כל מדעו ותבונתו על ההסתכלות ואל העיון בדברים האמתיים האלה. והנה ודאי שיעזרהו לזה רוב ההתמדה והעיון במזמורי דוד המלך ע"ה וההתבוננות במאמריהם וענינם, כי בהיותם כולם מלאים אהבה ויראה וכל מיני חסידות, הנה בהתבוננו בם, לא ימנע מהתעורר בו התעוררות גדול לצאת בעקבותיו וללכת בדרכיו,
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 207 אורחים