יומא מה. תנו רבנן דקה מה ת''ל והלא כבר נאמר {שמות ל-לו} ושחקת ממנה הדק אלא להביא דקה מן הדקה: מעשה הקטרת ובעמוד הקודם
מד: ותנא דבי ר' ישמעאל על מה קטורת מכפרת
על לשון הרע יבא דבר שבחשאי ויכפר על מעשה חשאי (רש"י) על לשון הרע. כי ההיא
דקרח לשון הרע הוה דכתיב (במדבר יז) אתם המיתם את עם ה' וסתם לשון הרע בחשאי הוא:
ורמז שביוה"כ אין מכפר על בין אדם לחבירו ועל כן צריך לדקדק דקה מן הדקה ולבקש לשמוע הקול שמחול לו והקול יפה ל
בשמים
סנהדרין יז. בשעה שאמר לו הקב''ה למשה אספה לי שבעים איש אמרו
אלדד ומידד אין אנו ראויין לאותה גדולה אמר הקב''ה הואיל ומיעטתם עצמכם הריני מוסיף גדולה על גדולתכם ומה גדולה הוסיף להם שהנביאים כולן נתנבאו ופסקו והם נתנבאו ולא פסקו ומה נבואה נתנבאו אמרו משה מת יהושע מכניס את ישראל לארץ אבא חנין אומר משום רבי אליעזר על עסקי שליו הן מתנבאים עלי שליו עלי שליו רב נחמן אמר על עסקי גוג ומגוג היו מתנבאין שנאמר {יחזקאל לח-ג/י/יד/יז ??} כה אמר ה' אלהים האתה הוא אשר דברתי בימים קדמונים ביד עבדי נביאי ישראל הנבאים בימים ההם שנים להביא אותך עליהם וגו' אל תיקרי שנים אלא שנים ואיזו הן שנים נביאים שנתנבאו בפרק אחד נבואה אחת הוי אומר אלדד ומידד אמר מר כל הנביאים כולן נתנבאו ופסקו והן נתנבאו ולא פסקו מנא לן דפסקו אילימא מדכתיב {במדבר יא-כה} ויתנבאו ולא יספו אלא מעתה {דברים ה-כב} קול גדול ולא יסף ה''נ דלא אוסיף הוא אלא דלא פסק הוא אלא הכא כתיב ויתנבאו התם כתיב {במדבר יא-כז}
מתנבאים עדיין מתנבאים והולכים בשלמא למ''ד משה מת היינו דכתיב {במדבר יא-כח}
אדוני משה כלאם אלא למ''ד הנך תרתי מאי אדני משה כלאם דלאו אורח ארעא דהוה ליה כתלמיד המורה הלכה לפני רבו בשלמא למ''ד הנך תרתי היינו דכתיב מי יתן אלא למ''ד משה מת מינח הוה ניחא ליה לא סיימוה קמיה מאי כלאם א''ל הטל עליהן צרכי ציבור והן כלין מאיליהן
מאמר שלי על רש"י בענין זה כאן
viewtopic.php?f=46&t=27673&p=710422#p710123במדרש שבעקבות שנתנבאו אמרה ציפורה אוי להם לנשותיהם של אלו ומרים סיפרה זאת ודיברה לשון הרע, וכן יש גם מי שפירש שלכך לא נאמר שם הנער שאמר למשה כי זה לשון הרע, וסימנא מילתא פרשת השבוע והציר הסובב שמלשון הרע ללשון הרע ממרים למרגלים ומרגלים לקרח