ציבור כתב:מתי התחילו לחתום עם חותמות ולא הסתפקו בחתימת כת"י
מעיין כתב:יש לציין גיטין לו
רב צייר כוורא
וגם מענין טופס ותורף
ציבור כתב:דבר דומה יש לדון אימתי החלו לכתוב הרבנים על עצמם הרב ואימתי נפסק.
גם ע"ז יש דיון בפוסקים.
ציבור כתב:דבר דומה יש לדון אימתי החלו לכתוב הרבנים על עצמם הרב ואימתי נפסק.
גם ע"ז יש דיון בפוסקים.
נאשער כתב:מעין הנושאים לעיל, בפרדס יוסף כמדומני בפרשתן עה"פ חונה שם הר האלוקים, הביא מהגדולים שזהו הרמז למה שכותבים הגדולים במכתבם חונה פה ק"ק וכו', עיי"ש.
מעניין מאוד מתי זה התחיל.
ובשו"ת חתם סופר (בליקוטים ח"ו סימן נ"ט) כתב דמכאן סמך למה שהרבנים חותמים בשם חונה פה ק"ק, כי כן מצינו במשה רבינו אשר הוא חונה עיין שם, וכן משמע בשמואל א' (כ"ו, ה) אשר חנה שם שאול, ובישעיה (כ"ט, א) קרית חנה דוד:
ובשו"ת בית יצחק (חו"מ סימן ס"ט) כתב כיון דהוא תואר לרב ואב"ד אסור למי שאינו רב ואב"ד לחתום כן, דהוי גניבת דעת שיחשבו שהוא רב ואסור להונות הבריות וגם יש בזה גיאות, ומהאי טעמא אסור לקרות לתורה למי שאינו רב בשם מורה מורינו, עיין שם. ובפרשת וישלח (ל"ג, י"ח) ויחן שתיקן להם תקנות (שבת ל"ג ע"ב), וכן רב כשבא לעיר יתקן דברים, וזה שכותבים חונה פה, ועיין מה שכתב במקור ברוך [ח"ג דף תתכ"ג ע"ב ד"ה ובתתי]
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 39 אורחים