אתנחתא כתב:בסדרי טהרות להראדזינר על כלים מונה שם את יחוסו ומונה והולך היחוס עד שמגיע לרבי צבי הירש אב"ד לבוב בן רבי זכריה מענדיל מחבר של ספר מנורת זכריה (וגם חיבר ספר 'זכריה משלם' וגם חיבור 'זכריה המבין' ספר עמוק על קבלה ומחקר (באוצר החכמה שבדיסק קשיח שלי מסרב לפתוח ספר זה ומבקש ממני לקבל ההרשאה ממשרד אוצר החכמה...), וכאן מונה שאביו של רבי זכריה מענדיל דנן היה ר' אריה ליב מבוצאץ הנקרא ר' ליב ראש המדינה בן ר' יצחק יברוב עד שמגיע לר' זכריה (שהוא ר' זכריה מענדיל שנקרא בפי ר' זכריה הנביא (על פי עדות ההפלאה - בסדרי טהרות אינו מזכיר זה).
עכ"פ ראיתי בירחון ישן (ואני כבר חקרתי ובדקתי אחריו בכל הספרים) שהעיר, שזה כלל לא יתכן, שכן ר' זכריה מנחם בן רא"ל כותב במפורש בשני ספריו - מנורת זכריה (בסוף הספר) וב'זכריה המבין' בהקדמת הספר - שאין לו בן ובת! (ולכן מפציר שכל אחד יזכיר את שמו בחידושיו)?!
עוד זאת שמבחינת השנים הרי ר' צבי הירש אבד"ק לבוב היה הרבה לפני ר' זכריה מענדיל דנן שהדפיס ספריו בשנת תקל"ו-ז ואילו (לפי בובער) כבר נפטר רבי צבי הירש הזה בשנת תנ"ד (בערך), ובאמת רבי צבי הירש היה בנו של רבי זכריה מענדל הראשון (שגם ר' זכריה מענדיל בעל מחבר מנורת זכריה היה כאמור נכדו).
וצע"ג.
איש_ספר כתב:כבר באשל הגדולים העיר על הטעויות המצויות בסדרי טהרות שם. ובכלל זה על כך שלרז"מ לא היו בנים כלל.
[האדמו"ר הנוכחי מראדזין ר"ש אנגלרד, נחשב אחד מהמומחים היותר גדולים בתחום היוחסין ומסתמא יש לו משנה סדורה בענין].
איש_ספר כתב:קבלתי מהרה"ג רנ"א ועקשטיין (ואיני יודע באיזה מכתב עיתי פורסם)
הקובץ המצורף הערה לבעל התכלת.jpg לא זמין יותר.
לדבריו, האדמו"ר בעל התכלת תיקן בעקבות כך בספריו האחרים את היחוס המשובש.
זה כבר שהנני מצטער על שהייתי גורם לבזיון ת"ח, במה שפרסמתי קטע הנ"ל מ'הכרמל'.
viewtopic.php?f=7&t=2391&start=40#p17835 (לא שאני מצאתיה, אלא קבלתיה מידידנו הבלתי נשכח הבקי בחדרי היוחסין, בור הגולה. אך בעקבות תגובתי נתפרסמה ביותר). והגם שהכותבים דלעיל לא כתבו בלעג, אך מקומה באשכול זה גורם למבט כזה, כאילו היה כאן סילוף מכוון לצורך הגדלת היחוס. לא נפניתי להעיר, אך בעקבות העלאת האשכול שוב, אתאמץ קצת בדבר.
למען הדיוק, כל המעיין
בסדר היחס בריש 'סדרי טהרות' על מסכת כלים, ירגיש תיכף בבלבול השורה שם, ניכר שהרב המחבר לא היה בקי בסדרי היוחסין כפי הידועים לנו כיום (ההדגשה ב"כיום", כי בתקופת הדפסת ספר סדרי טהרות - תרל"ג, לא נתפשט עדיין מחקר היוחסין, והרבה פרטים הידועים אצלנו נכונים ופשוטים, היו עדיין מסורסים לגמרי). אף אנכי הצעיר שידיעותי ביוחסין אפסיות, רואה ומרגיש בהבלבול השורה שם.
ולעניננו, שלשה רבי זכריה היו בשלשה דורות, רבי זכריה (מענדל?) הראשון כונה רבי זכריה הנביא, רבי זכריה מענדל השני היה ממחברי ספר באר היטב, רבי זכריה מענדל השלישי חיבר ספרי מנורת זכריה ותקות זכריה. אם שיווי השמות לא מספיק, יש מקום נוסף להתבלבל, ובכן בעל באר היטב ג"כ חיבר ספר (שלא נדפס) בשם מנורת זכריה, הוא מזכיר חיבור זה בבאר היטב לאהע"ז וחו"מ, גם באוצה"ס לבן יעקב מזכיר ספר קצר כזה בכת"י על אהע"ז, ומוסיף שברשימות שי"ג נזכר גם מהדורא ארוכה על אהע"ז. מהותן של רשימות "שי"ג", כבר ידוע, ראה ב'ישורון' כג עמוד שנח במכתבו של הרב רננ"ר שזה קונטרס שחיבר בצעירותו ושלחם לבן יעקב. גם על מהות חיבור הארוך מנורת זכריה בכת"י, מעיד הוא בהגהותיו לספר שם הגדולים, ראה שם עמוד רסו. עכ"פ, הבלבול מחמת דמיון השמות ודמיון שמות הספרים מובן, ובפרט למי שלא התמחה ביוחסין. (כמו כן מובן לכל בר דעת שאם היה כאן סילוף בכוונה, יותר היה לו לכתוב שרבי זכריה מענדל זקינו הוא בעל באר היטב הנדפס בכל שו"ע).
מאידך נראה שהמבקר בהכרמל שם היה מסוג אוהב לטעו"ן ושונא לפרו"ק, כי למי שסדרי הדורות נהירין כל כך להעיר שבעל תקות זכריה לא היה לו ולד, היה גם ניקל לברר מי באמת היה אביו של רבי צבי הירש מלבוב, כלומר רבי זכריה הראשון, ולא להניח את הקורא תחת רושם שהכל שקר בלי אף קורטוב של אמת.
בשנת תשל"ג הדפיס נכד אחי הראדזינער, ר' מרדכי יוסף ליינער (בן ר' ירוחם) אדמו"ר מראדזין-ארה"ב את הספר מי השלוח (עם הערות מחכימות בגליון מאביו ר' ירוחם), בין ההוספות בסוף הספר (כפי דרכו של אביו ר' ירוחם להוסיף ליקוטים מספרי בית אביו בסוף ספריהם שהדפיס), יש מכתב מדודו הר"ר יוסף לעווינשטיין מסעראצק, בה מסדר סדר היוחסין של המשפחה, וכמובן כאן כבר מתוקן. אני מעלה צילום עמוד הראשון מסדר יוחסין הנ"ל הנוגע לעניננו.
דרך אגב, בסוף מכתב הנ"ל כותב הרב מסעראצק
הס' דור דור ודורשיו מלא טעותים לרובו.
בקורת חריפה ממחבר על ספר שחיבר בעצמו. (יש שם צילום מעמוד האחרון, אני מעלה שורה הנ"ל, אף שלא ברור כל כך בצילום).