כאמור מכת"י פארמה הנ"ל נדפסו במהלך השנים כל ספרי בית הבחירה למאירי. מעניין מאד הדרך בה ראו המדפיסים והמדירים לטפל במשנה ובתרגום פיה"מ
להלן רשימה הסוקרת את מצב הדפוסים.
אני מדגיש כי לא היו לפני כל דפוסי המאירי והשתמשתי באלו המצויים במאגרים ובאלו שהיו זמנים לי. לגבי מהד' מכון המאור מכיון שהיתה לפני רק לזמן קצר לא בדקתי אותה בדקדוק אלא רק למסכתות בהם ישנם הפרשים בין המהדורות החדשות. מהשוואה זו מצאתי שמבחינת נוסח המשנה ופיה"מ שווה מהד' זו למהד' זכרון יעקב. במסכתות שבהם במהד' ז"י הוסיפו את המשנה ופיה"מ נמצא אותם גם במהד' המאור (אף כשהם חסרים במהד' אחרות. לדוגמא חלה, חגיגה ומו"ק) ואילו במקום שזכ"י השמיטו, נשמט הדבר גם במכון המאור (אף אם נדפסו במהד' אחרות. לדוג' מגילה, סנהדרין ונדה).
השוואה משונה זו מעוררת שאלה לגבי עצם היחס בין המהד' ואכ"מ.
והערה נוספת: בכתה"י לעיתים המשנה ופיה"מ כתובים זא"ז ואחריהם דברי המאירי ולעיתים המשנה כתובה באמצע ומשני צידיה פרושי הרמב"ם והמאירי. (כבר עמדו ע"ז ר"א סופר בית הבחירה
קידושין הערה 1 ורי"ש לנגה במבוא
לבית הבחירה שבועות) בחלוקה שלהלן לא דקדקתי בכך וכל הוצאה הכוללת את המשנה ופיה"מ קרויה הוצאה כבכתה"י.
(בשל אילוצים טכניים לא קישרתי כל כותר למאגר אליו הוא שייך. המעוניין ירו"ץ בקובץ הרצו"ב שהוא מקושר כדבעי)
ברכות,1) ורשה תרח"ץ (ד"ס ממהד' ליפשיץ-בידרמן ורשה תר"פ) והיא אינה כוללת לא את נוסח המשנה ולא את התרגום לפיה"מ.
2) מהד' ר"ש דיקמן ירושלים תש"ך. בסוף הכרך נדפסו המשנה עם פיה"מ.
3) זכרון יעקב. נדפס כבכתה"י.
חלה, 1) מהד' ר"א סופר ירושלים תש"ך. ללא המשנה ופיה"מ.
2) זכרון יעקב. נדפס כבכתה"י.
שבת,
1) ליוורנו תקנ"ד. ללא המשנה ופיה"מ.
2) רי"ש לנגה ירושלים תשל"ו. כבכתה"י
3) זכרון יעקב. כבכתה"י
עירובין 1) מהד' רש"מ זילברמן ורשה תרע"ג. ללא המשנה ופיה"מ.
2) מהד' הרשלר ירושלים תשכ"ב כבכתה"י
3) זכרון יעקב. כבכתה"י
פסחים 1) מהד' ליפשיץ (בילגורייא תרפ"ו). ללא המשנה ופיה"מ.
2) מהד' קליין ירושלים תשכ"ו. כבכתה"י
3) זכרון יעקב. כבכתה"י.
שקלים, 1) מהד' ר"א סופר ירושלים תש"ך. ללא המשנה ופיה"מ
2) זכרון יעקב. ללא המשנה ופיה"מ.
ר"ה,
1) מהד' ר"א סופר ירושלים תשכ"ט. ללא המשנה ופיה"מ.
2. זכרון יעקב. ללא המשנה ופיה"מ.
יומא 1) מהד' ר"י הירשנזון ירושלים תרמ"ה. כבכתה"י. (ד"צ נ"י תש"י)
2) מהד' ספרא ירושלים תשי"ט מבוססת על מהד' הירשנזון אלא שאת המשנה ופיה"מ הדפיסו בסוף הספר.
3) מהד' רח"ב רביץ ב"ב תשכ"ו. כבתה"י.
4) מהד' ר"י קליין ירושלים תש"ל. כבכתה"י
5) זכרון יעקב. כבכתה"י.
סוכה, 1) חשו"ד (ד"צ ממהד' ליפשיץ-בידרמן-רוזנשטרוך ורשה תר"ע). ללא המשנה ופיה"מ*. (מהד' ספרא ירושלים תשי"ט מבוססת על הוצ' זו (הכיתוב 'וילנא' בשער מוטעה).
2) מהד' ר"א ליס ירושלים תשל"א. כבכתה"י.
3) זכרון יעקב. כבכתה"י.
* אע"פ שהיא מיוסדת על כתי"פ ככתוב בהקדמה.
ביצה, 1) מהד' לנגה-שלזינגר ירושלים תשכ"ט. כבכתה"י
2) זכרון יעקב. כבכתה"י
תענית, 1) מהדורות ר"א סופר (וינה תרצ"ד; ת"א תשי"ח; ירושלים תשכ"ט) נוסח המשנה מופיע לסירוגין, ורק במקומות שהוא שונה מנוסח הספרים. פיה"מ לא נעתק.
2) זכרון יעקב. ללא המשנה ופיה"מ.
מגלה,1) אמ"ד תקכ"ט. ללא המשנה ופיה"מ. (ניכר שממנה או מא' מבנותיה נסדרה חשו"דה זו)
2) מהד' ר"מ הרשלר ירושלים תשכ"ב. כבכתה"י.
3) זכרון יעקב. ללא המשנה ופיה"מ.
מו"ק, 1) מכון הרבנים רבינוביץ-סטרליץ י-ם תרצ"ז. ללא המשנה ופיה"מ.
2) מהד' שניה שלהם שם תשכ"ב. הדפיסו בסוף הכרך את המשנה ופיה"מ.
3) זכרון יעקב. כבכתה"י.
חגיגה,1) מהד' ר"מ לנגה לונדון תש"ז (=פפד"מ תרפ"ח).
2)מהד' בנו רי"ש לנגה ירושלים תשל"ז עם המשנה וללא פיה"מ.
3) זכרון יעקב. כבכתה"י.
יבמות, 1) מהד' ר"ר אבואלעפיא סלוניקי תקנ"ד. ללא המשנה ופיה"מ.
2) מהד' אלבק נ"י תש"ז [=ברלין תרפ"ב). (מבוססת על סלוניקי עם השוואה חלקית לכי"פ) ללא המשנה ופיה"מ
3) מהד ר"ש דיקמן ירושלים תשכ"ב. כבכתה"י.
4) זכרון יעקב. כבכתה"י.
כתובות, 1) מהד' ר"א סופר ירושלים תש"ז. כבכתה"י.
2) זכון יעקב. כבכתה"י.
נדרים, 1) מהד' ר"מ הלוי ליוורנו תקנ"ה. משנה עם פיה"מ בראש כל פרק.
2) הלבערשטאדט תר"ך משנה עם פיה"מ בראש כל פרק.
3) מהד' ר"א ליס ירושלים תשכ"ה. משנה עם פיה"מ בראש כל פרק.
4) מהד' סגלשטיין-אלברט ירושלים תשל"ז. משנה עם פיה"מ בראש כל פרק.
5). זכרון יעקב. כבכתה"י
נזיר,1) מהד' ר"מ הלוי ליוורנו תקנ"ה. ללא המשנה ופיה"מ.
2) הלבערשטאדט תר"ך. ללא המשנה ופיה"מ.
3) מהד' ר"א ליס ירושלים תשל"ג. כבכתה"י.
4). זכרון יעקב. כבכתה"י
סוטה, 1) מהד' ר"מ הלוי ליוורנו תקנ"ה. ללא המשנה ופיה"מ.
2) הלבערשטאדט תר"ך. ללא המשנה ופיה"מ.
3) מהד' ר"א ליס. כבכתה"י.
4) זכרון יעקב. כבכתה"י.
גטין,1) מהד' ר"ק שלזינגר ירושלים תשכ"ד. כבכתה"י.
2) זכרון יעקב. כבכתה"י.
קדושין, 1)מהד' ר"א סופר ירושלים תשכ"ג. עם המשנה אך ללא פיה"מ.
2) זכרון יעקב. כבכתה"י.
חשוב לציין כי ישנם שינויים בנוסח פיה"מ אצלם מהנוסח הנדפס (ראו למשל בפיה"מ בדף יג ב) ומכאן שהשתמשו בכתה"י.
ב"ק, 1) מהד' ר"ק שלזינגר (י-ם תש"י; שם תשל"א) כבכתה"י.
2) זכרון יעקב. כבכתה"י.
ב"מ,1) מהד' ר"נ אלפערט נ"י תשי"ט. כבכתה"י.
2) מהד' ר"ק שלזינגר י-ם תשל"ב. כבכתה"י.
3) מהד' רמ"מ גרליץ י-ם תשל"ז. עם המשנה. אך ללא פיה"מ.
ב"ב,1) מהד' ר"א סופר נ"י תשט"ז. כבכתה"י
2) מהד' רב"י מנת ירושלים תשל"א. כבכתה"י.
3) זכרון יעקב. כבכתה"י.
סנהדרין, 1) מהד' ר"א סופר ירושלים תשל"א (הקדמה חתומה תשכ"ה). עם המשנה אך ללא פיה"מ.
2) מהד' ר"י רלב"ג וירושלים תשל"א. עם המשנה אך ללא פיה"מ.
3) זכרון יעקב. ללא המשנה ופיה"מ.
מכות, 1) מהד' ר"ש סטרליץ ירושלים תרצ"ז (השלמה י-ם תשט"ו). ללא המשנה ופיה"מ. (המהדיר בהקדמתו מבאר שלא ראה טעם להעתיקם)
2) מהד' ר"מ משי זהב ירושלים תשכ"ה. כבכתה"י.
3) זכרון יעקב כבכתה"י. .
שבועות, 1) מהד' רי"ש לנגה ירושלים תשכ"א. כבכתה"י
2) מהד' ר"א ליס (מבוססת על עבודת ר"ש סטרליץ). י-ם תשל"ג. כבכתה"י. (מצאתיה בביהמ"ד ליד הבית)
3) זכרון יעקב. כבכתה"י.
ע"ז, 1) מהד' ר"א סופר ירושלים תשל"א (הקדמה חתומה תשכ"ד). בסוף המסכת נוסח המשנה. ללא פיה"מ.
2) זכרון יעקב כבכתה"י. (אגב. בבדיקה קלה שעשיתי יש בפיה"מ שינויי לש' מעטים מהנוסח הנדפס)
הוריות,1) מהד' ר"א סופר ירושלים תשכ"ט. ללא המשנה ופיה"מ.
2) זכרון יעקב. ללא המשנה ופיה"מ.
את מסכת אבות לא כללתי ברשימה מאחר והיא לא כלולה בכתי"פ וכנזכ"ל
עדויות,מהד' ר"א סופר ירושלים תשכ"ט ללא המשנה ופיה"מ.
2) זכרון יעקב. ללא המשנה ופיה"מ.
חולין 1) מהד' נ"י תש"ו. כבכתה"י
2) מהד' ר"א ליס ירושלים תשל"ד. כבכתה"י.
3) זכרון יעקב. כבכתה"י
תמיד, 1)מהד' ר"א סופר (ירושלים תשכ"ט) ללא המשנה ופיה"מ.
2) זכרון יעקב. ללא המשנה ופיה"מ.
מדות, 1) מהד' ר"א סופר (ירושלים תשכ"ט) ללא המשנה ופיה"מ.
2) זכרון יעקב. ללא המשנה ופיה"מ.
נדה, 1) מהד' ר"א סופר נ"י תש"ט. עם המשנה אך ללא פיה"מ. לדבריו (עמ' 3 הערה א) לא נמצאו שינויים משמעותים בין נוסח הדפוס לנוסח כתי"פ.
לעומתו רי"ש שפיגל (הנ"ל על עמ' פב) מצא מעט שינויי סגנון אך נזהר מלקבוע שאכן זהו נוסח שונה.
רא"ס בהקדמה מציין שסופר כתה"י לא העתיק את המשנה בשלמותה .
2) זכרון יעקב. ללא המשנה ופיה"מ
מקואות, 1) בתוך שערי טהרה מאת ר"ש גורנציק (גורן) ירושלים ת"ש. ללא המשנה. שינויים בנוסח פיה"מ צויינו ע"י המהדיר (עי"ש בדבריו במבוא)
2) מהד' ר"א סופר נ"י תשי"ד. ללא המשנה ופיה"מ.
3) זכרון יעקב. ללא המשנה ופיה"מ.
וכאן המקום לשאול אולי נזכה לטעום מן ה
מאמר המובטח אודות תכניתו של ר' שמואל אשכנזי לההדיר מחדש את ספר המאירי
בקצב של עלי ספר זה יכול לקחת הרבה זמן
בלי קשר לנידו"ד לי התחדש מן המקובץ שני דברים: ראשית מדפיסים ומהדירים עושים בכתבי יד כבשלהם. (
לא באמת חידוש...)
שנית. לי היה בראש זלזול במהד' זכרון יעקב כאילו הם רק מכון להוצ' ספרים (לפעמים תוך 'בליעת' יצירות של אחרים (וכמש"כ
כאן והופתעתי לגלות ששגיתי בכך.
מתוך ההפתעה אצתי לבדוק מה כתבו ע"כ באן בעבר ומצאתי כי קימחא טחינא הוא וכבר הראו זאת כאן כמה חכמים ומכללם מיודעינו החכם ר' עדיאל ברויאר
א.
בגדה וכאן עוד מעט דיונים על
טיבם ו
דרכם.